Yksin asuvat: tulisitko/tuletko hyvin toimeen ilman astianpesukonetta?
Katselen uutta asuntoa, ja aika moneen pienen asunnon "keittiöön" ei mahdu astianpesukone.
Kommentit (718)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on astianpesukone, mutta en käytä sitä. Kätevää heti huuhtaista se yksi kuppi tai lautanen, mikä sinkulla likaantuu.
mulla ei ole konetta kun jäin yksin ,leskeyden vuoksi. ei sinkku tarvitse sitä välttämättä. hyvä se oli olla aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Astioiden peseminen astianpesukoneella on lähes poikkeuksetta sekä energia- että vesitehokkaampaa kuin käsin tiskaaminen. Nykyaikainen astianpesukone kuluttaa merkittävästi vähemmän lämmintä vettä kuin käsinpesu juoksevan veden alla tai jopa altaassa.
Nykyaikaiset astianpesukoneet kuluttavat parhaimmillaan vain noin 15 litraa vettä, kun taas perinteinen käsin tiskaus kuluttaa pesutavasta riippuen jopa 35140 litraa vettä. Suosi siis astianpesukonetta tiskaamisen sijaan ja pyöräytä kone käyntiin vasta täytenä"
Mittasin tänään, että tiskialtaisiini voi laittaa maksimissaan 10 litraa vettä per allas, joten tuo 35-140 litraa on melko rankkaa liioittelua. veden lämmityskään ei maksa oikein mitään, koska se tulee kaukolämmön sivutuotteena.
Hyväkuntoinen tiskipöytä on vuodelta 1969, mutta astianpesukoneista on vuorossa jo neljäs yksilö, joten mielestäni käsin tiskaaminen on kaikin puolin ekologisempi vaihtoehto kuin kone. Suomessa on myös sähköpula, ja sähköä tehdään jopa kivihiilellä, puhumattakaan myrkyistä, mitä konetiskiaine sisältää.
Kannattaa laskea paljonko veden lämmittämiseen oikeasti menee rahaa. Aikamoinen yllätys, jos se ei maksa oikein mitään. Sivutuotteena se ei tule kaukolämmössäkään. Meillä on laskettu veden, sähkön ja kaukolämmön kulutukset ja veden lämmitys näkyy aika merkittävästi kaukolämpölaskussa.
Vesi laskussa huomaa käsintiskaamisen haitat, vettä kuluu monin kertainen määrä astianpesukoneeseen verrattuna
Ei ole järkeä tiskata käsin, koska se kuluttaa konetta enemmän vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain poikkeuksellisen hölmö ihminen sanoo, ettei pärjäisi ilman astianpesukonetta (ellei kyseessä ole vamma tms rajoittava tekijä). Kummasti ovat ihmiset pärjänneet jopa ennen pyykkikonetta vuosituhansien ajan.
Eri asia on, haluaako elää niin, tai valitsisiko elää niin. Itse en valitsisi parisuhteessa, luultavasti en yksin eläessänikään, mutta ei se mikään pakollinen juttu olisi. Jos tilasta on puute, en missään nimessä tunkisi kämppää täyteen kodinkoneita, jos tilalle on tarvetta muutenkin.
Monissa uudemmissa asunnoissa tiskikone saattaa kuulua keittiön vakiovarustukseen samalla tavalla kuin jääkaappi-pakastin ja kiertoilmauuni. Minulla ainoat muut kodinkoneet keittiössä ovat kahvinkeitin suodatinkahvia varten, leivänpaahdin ja mikroaaltouuni. Jos olen tehnyt isomman annoksen ruokaa, jota riittää parille päivälle, niin seuraavana päivänä lämmitän valmiin annoksen lautaselle mikroaaltouunissa mutten käytä sitä muuhun ruuanlaittoon. Kuohukerman vatkaa käsin vispilällä kermavaahdoksi ilman mitään konetta ja teeveden keitän vesipannussa sähköliedellä.
Äidilläni oli tuplapannuinen kahvinkeitin. Toisella vieraille kahvia ja toisellä keitti vettä ja mittasi muistaakseni teelehdet pannun pohjalle.
Älä välitä. Juuri kukaan ei enää lue ja ymmärrä tekstiä.
Luetaan alusta muutama sana ja sitten kommenttia perään ymmärtämättä mitään. Tähän on tultu.
Minulla oli astianpesukone asunnossani kun muutin tähän. En ole koskaan käyttänyt sitä. Pesen astiani joka ilta samalla kun siivoan keittiön. Astioita tulee niin vähän, että ne haisisivat koneessa monta päivää ennenkuin kone olisi täysi. Pesen astiat pesuvadissa vähässä vedessä ja huuhdon nopeasti. En valuta vettä turhaan.
En ole tarvinnut tiskikonetta yksin enkä kaksin asuessa, ehkä jos olisi iso perhe, se olisi mielekäs hankinta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuluta.
Vierailija kirjoitti:
Yksinasuvan pari kippoa kun käsin pesee,, niin ei siinä paljoa vettä kulu.
Miten ei voi olla tulematta toimeen ilman tiskikonetta?
Mitä tapahtuu jos ei ole tiskikonetta? Pitääkö syödä kertakäyttölautasilta vai ostaa koko ajan uusia astiastoja kun vanhat on likaisena altaassa?
Vaikuttaa uusavuttomalta. Isot perheetkin "pärjää" ilman tiskikonetta, ei se ole mikään elämänehto, mukavuutta toki lisää.
Yhden ihmisen taloudessa menee varmaan enemmän aikaa sen koneen täyttöön ja tyhjennykseen kuin muutaman kipon ja kattilan tiskaamiseen altaassa vaikka kuin tykkäis kokkaamisesta.
Ei kai niitä määräänsä enempää edes ole, tai tarvi kaikkia käyttää kerralla ja koko ajan.
Voi tämän ajan ongelmia. Ei minun lapsuudessa meidän koko perheellä ollut tiskikonetta, ja jotenkin sitä ollaan silti elossa. =o
minulla on astian pesukone, vaan turha kapistus se on. yksin kun elää niin tiskiä tulee niin vähän että käsin tiskaa mitä tarvitsee. no siitä saa kenkälaatikon ja hyvä siellä säilyttää kaikkea pientä tavaraa muovirasioissa. kotini kun on kovin pieni niin kaikki pitää hyödyntää.
ja jos ei jaksa tiskata niin aina voi paperilla pyyhkäistä lautasen tyhjäksi ja puhdasta tuli
Vierailija kirjoitti:
Ei kuluta enempää kun meillä tiskataan Englantilaisittain eli altaassa pesuvesi jossa sukkamytyllä hangataan astiat ja sen jälkeen pyyhitään kuivaksi sekä poonuksena sukatkin tulee pestyä.
Terv. Loordi Nelsson
Astianpesukone on täysin turha kapistus kotioloissa.
Eikö tämä nyt hemmetti vieköön tullut jo selväksi🥴
Nopeasti tiskaa astiat 6-10 sekunnissa syömisen jälkeen, ei siihen mitään astianpesukoneita tarvita.
Tiskaa heti niin ei tule liejua..
Kyllä on pienet ihmisen murheet jos tiskikoneen puute haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vesi laskussa huomaa käsintiskaamisen haitat, vettä kuluu monin kertainen määrä astianpesukoneeseen verrattuna
Kymmenen litraa yhteensä joka toinen päivä.
Hyvin tulen toimeen. Pääasiassa syön ulkona joten tiskattavia syntyy yleensä vain kahvikupista ja drinkkilaseista,