Yksin asuvat: tulisitko/tuletko hyvin toimeen ilman astianpesukonetta?
Katselen uutta asuntoa, ja aika moneen pienen asunnon "keittiöön" ei mahdu astianpesukone.
Kommentit (718)
Ei kai se asukasmäärä on merkittävä, vaan astioiden kulutus eli paljonko tekee ruokaa, kokkaa, leipoo, paljonko käy vieraita yms. Helpommin kaksi ihmistä tiskit hoitaa, kun yksi, jos tiskattavaa on vähän. Outo kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se asukasmäärä on merkittävä, vaan astioiden kulutus eli paljonko tekee ruokaa, kokkaa, leipoo, paljonko käy vieraita yms. Helpommin kaksi ihmistä tiskit hoitaa, kun yksi, jos tiskattavaa on vähän. Outo kysymys.
Sehän on ihan yleinen ajattelun vinksahdus, että useamman henkilön taloudessa astianpesukone on välttämätön, "koska pestävää tulee enemmän". Vaikka oikeasti pestävää tulee vähemmän per henkilö. Sillä tuskinpa jokaista asukasta varten kaikkia ruoan osasia tehdään eri astioissa. Eli oikeastaan useamman henkilön taloudessa astianpesukone on tarpeettomampi kuin yhden aikuisen huushollissa.
Vierailija kirjoitti:
Jokapäiväinen riesa.
Pieni taso. Pieni yksi lavuaari.
Illan ruoanvalmistuksen ja ruokailun jälkeen pas.cat astiat, kattilat, kipot, kapot tiskipöydällä kuivana tai sitten märkänä pesuaineisena likoamassa haisevana.
Joka päivä.
Inhoan tätä.
Menis keittökalusteet vaihtoon, jos kunnollisen tiskipöydän paikalla olis vaan joku kalustelevyyn upotettu yksi teräsallas. Onneks on "vanhanaikainen" terästiskipöytä ja kaks allasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokapäiväinen riesa.
Illan ruoanvalmistuksen ja ruokailun jälkeen pas.cat astiat, kattilat, kipot, kapot tiskipöydällä kuivana tai sitten märkänä pesuaineisena likoamassa haisevana.
Joka päivä.
Inhoan tätä.
Menis keittökalusteet vaihtoon, jos kunnollisen tiskipöydän paikalla olis vaan joku kalustelevyyn upotettu yksi teräsallas. Onneks on "vanhanaikainen" terästiskipöytä ja kaks allasta.
Vuokra-asunto. Pieni keittiö.
Olen koko ikäni asunut ilman pesukonetta. Pienessä keittiössä onkin ruuanlaiton jälkeen kuin pommin jäljiltä jos ei ehdi heti tiskata ja kun ei ole paikkaa minne astioita piilottaa, kuten kone. On alkanut tökkiä. Ostin juuri asunnon jonne kone mahtuu ja on. Tiskaaminen on tuttua, eikä mitään inhokkityötä. Jatkossakin jonkin verran varmaan on järkevää yhä tiskaillakkin.
Kyllä tulee toimeen ilman astianpesukonetta, on mukavuuskysymys. Edellinen kone hajosi v 2022, siitä lähtien tiskattu käsin, taloudessa kaksi henkilöä. Huono taloudellinen tilanne, joten ei uutta astianpesukonetta. Pyykkikone hajosi samaan aikaan, ja sitä ostettiin osamaksulla.
Vain yhdessä asunnossani ei ollut astianpesukonetta. Ekassa. Sen jälkeen aina ollut. En pärjää ilman eikä kiinnosta edes yrittää.
Hyvin tulee toimeen, myös kahden henkilön taloudessa. Käytetään astianpesukonetta astiavarastona. 😄
En ylipäätään oo koskaan oppinut konetiskaamaan, kun musta käsin tiskaaminen on rauhoittavaa. Ja jos tiskaa aina heti ruokailun jälkeen, ei tule mitään astiapinoja, ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Tiskaan käsin.
Sammakko häär. 3 hlö talous ja mielelläni tiskaan. Eikä tule konepesuaineen aiheuttamia mahasyöpiä. Lukekaa...
Vierailija kirjoitti:
Meillä joka mies tiskaa käsin. Isoisän, oma isä, veljet, setä ja miespuolinen serkku.
Meillä isä tiskasi 1970 luvulla ja laittoi myös ruokaa. Isän veli ei osannut edes kahvia keittää ja vanhin veljeni täysin kädetön keittiöhommissa. Ei ne kaikki tekemiset tule geeneissä :)
Älytöntä olisi yksin asuvan ostaa astianpesukonetta.
Vierailija kirjoitti:
Olen tullut toimeen lähse koko 65v elämäni toimeen ilman astianpesukonetta. Kotona sitä ei -60 luvulta -80 luvulle ollut, eikä sitä ollut opiskellessa eikä sen jälkeen ensimmäisessä omassa asunnosa samalla vuosikymmenellä eikä edes vasta kun asunnossa jossa asuin ulkomailla kahden vuoden ajan. Suomeen palaamisen jålkeen 25v sitten (-01) olen asunut samassa tilavassa asunnossa, jossa on iso ja hyvätasoinen keittiö. Mutta kaapiston asianpesukoneen paikalla ei ole ollut astianpesukonetta, en ole ostanut enkä tarvitse sitä.
En tarvinnut työ-uran aikana enkä sen jälkeen. Töissä oli kahvihuoneessa, kun osa ihmisistä on niin laiskoja ettei ne osaa ja jaksa edes kahvimukiaan enää itse pestä. Ulkomaan keikalla käytin kun kone oli ehkä kerran viikossa ja työpaikan konetta satunnaisesti kun siivosin tiskipöydä likasista astioista tai purin koneesta astiat kaappiin. Tiedän miten ne toimii, miten niitä käytetään jne, tiedän mitä pitää varoa ja tehdä, miten säätää yläkoria jne. Mutta en ole ostanut enkä osta sitä kotiin kun en tarvitse. Rahasta se ei ole kiinni, olen varakas eläkeläinen jolla ei ole velkoja ollut enää 27 vuoteen muuten kuin satunnainen muutaman satasen luottokorttilaina kun ostan jotain verkosta.
Astianpesukone on useimmille ihmisille, joilla se on täysi turhake. Väline laiskureille eikä muuta.
Moni suuri keksintö on syntynyt laiskuudesta !
Vain poikkeuksellisen hölmö ihminen sanoo, ettei pärjäisi ilman astianpesukonetta (ellei kyseessä ole vamma tms rajoittava tekijä). Kummasti ovat ihmiset pärjänneet jopa ennen pyykkikonetta vuosituhansien ajan.
Eri asia on, haluaako elää niin, tai valitsisiko elää niin. Itse en valitsisi parisuhteessa, luultavasti en yksin eläessänikään, mutta ei se mikään pakollinen juttu olisi. Jos tilasta on puute, en missään nimessä tunkisi kämppää täyteen kodinkoneita, jos tilalle on tarvetta muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyasunnoissa vaan on vain yksi ja naurettavan pieni tiskiallas joten tiskailuissa saa käyttää tosi wanhan soikkosysteemiä. Niillekin ihan oma pikkupöytä. 🙄
Mikä on soikko?
Kotikasvatus ja aikuisen ihmisen oma vastuu OPETELLA arjen perustaidot. Nämä ovat täysin hukassa monilla miehillä.
Huvittavaa kuulla miten vihainen sinkkumies soittaa meille (teen kodinkonehuoltoja/korjauksia) ja vaatii, että hänen astianpesukoneensa pitäisi korjata tänään tai huomenna. Ei onnistu. Meillä on tärkeämpiä asiakkaita jonossa. Lapsiperheitä ja vanhuksia. Heidän kodinkoneensa (tiskikoneet, astianpesukoneet) korjataan kiireellisesti. Työikäinen sinkkumies jaksaa tiskata käsin ja viedä pyykit pesulaan.
Vierailija kirjoitti:
Yhden hengen taloudessa ei ole koskaan työnjakoon liittyvää ongelma. Asunnon kaikki tilat keittiön tiskipöytä mukaan lukien ovat juuri niin särmässä kunnossa kuin asunnon ainoa asukas haluaa niiden olevan. Kumma miten joidenkin onnistuu tekemään tiskaamisesta, roskien viemisestä tai sängyn petaamisesta vaikeita ja pitkää harkintaa edellyttäviä toimia. Kun laittaa ruokaa ja syö aterian, niin miksi ei sitten pesisi niitä astioita syömisen jälkeen ja vieläpä tuulettaisi asunnon ilman puhtaaksi ruuan tuoksuista.
Vierailija kirjoitti:
Vain poikkeuksellisen hölmö ihminen sanoo, ettei pärjäisi ilman astianpesukonetta (ellei kyseessä ole vamma tms rajoittava tekijä). Kummasti ovat ihmiset pärjänneet jopa ennen pyykkikonetta vuosituhansien ajan.
Eri asia on, haluaako elää niin, tai valitsisiko elää niin. Itse en valitsisi parisuhteessa, luultavasti en yksin eläessänikään, mutta ei se mikään pakollinen juttu olisi. Jos tilasta on puute, en missään nimessä tunkisi kämppää täyteen kodinkoneita, jos tilalle on tarvetta muutenkin.
Monissa uudemmissa asunnoissa tiskikone saattaa kuulua keittiön vakiovarustukseen samalla tavalla kuin jääkaappi-pakastin ja kiertoilmauuni. Minulla ainoat muut kodinkoneet keittiössä ovat kahvinkeitin suodatinkahvia varten, leivänpaahdin ja mikroaaltouuni. Jos olen tehnyt isomman annoksen ruokaa, jota riittää parille päivälle, niin seuraavana päivänä lämmitän valmiin annoksen lautaselle mikroaaltouunissa mutten käytä sitä muuhun ruuanlaittoon. Kuohukerman vatkaa käsin vispilällä kermavaahdoksi ilman mitään konetta ja teeveden keitän vesipannussa sähköliedellä.
Mulla ei nyt millään mene tajuntaan tämän aloituksen kysymys tai mitä haetaan. Tulisinko toimeen ilman astianpesukonetta? Totta helvetissä. Se että asunko yksin vai jonkun kanssa, ei vaikuta millään tasolla siihen, pysyykö esim tiskiharja kädessä vaiko ei...
Vierailija kirjoitti:
En tarvitse tiskikonetta sillä minulla on Martta joka tiskaa-siivoaa-laittaa ruuan ja öisin lämmittää vieressä, tosin on alkanut kitisemään viimeaikoina mutta kun on moksauttanut kylkeen niin on "ohjelma" lähtenyt jatkamaan. Olen kyllä katsellut tuolta Aasian markkinoilta vähän tehokkaampaa ja vähän syövää uutta mallia mutta annan tuon vielä käydä loppuun ennen kuin vaihdan.
Matti 69
Minulla on sen nuorempi "sisko" Matilda joka pitää kanssa hirveää narinaa ja kitinää lämmetessään mutta olen saanut sen hiljenemään muutamaksi toviksi kun olen nostanut ulos pakkaseen yöksi. Seuraavana päivänä toimii taas moitteetta
Pentti
Jokapäiväinen riesa.
Joka päivä.
Inhoan tätä.