Yksin asuvat: tulisitko/tuletko hyvin toimeen ilman astianpesukonetta?
Katselen uutta asuntoa, ja aika moneen pienen asunnon "keittiöön" ei mahdu astianpesukone.
Kommentit (718)
En ole koskaan omistanut astianpesukonetta. Asuin vuokralla opiskeluaikoina ennen kuin muutin omistuskämppään. En hankkinut astianpesukonetta vuokrakämppiin, vaikka siellä oli keittiössä valmis paikka koneelle. Omistuskämpässä ei tarvitse tiskata, koska asuinkumppani tiskaa.
En tulisi. Pyykkivuori kasvaisi ja kasvaisi, viimeistään silloin kun puhtaat lautaset sekä ruokailuvälineet olisivat kuolleet sukupuuttoon pitäisi aloittaa urakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahalla saa ja hevosella pääsee.
Köyhät sinkut asuvat ahtaasti ja joutuvat pohtimaan, mahtuuko astianpesukone sinne "keittiöön" joka on vain ahdas keittokomero jossain olohuoneen nurkassa. Makuuhuonetta ei ole asunnossa ollenkaan tai se on hyvin pieni.
Hyvätuloiset sinkut asuvat omistusasunnossa jo 25-vuotiaana. Heillä on iso keittiö (hyvä varustetaso) ja runsaasti tilaa olohuoneessa ja makuuhuoneessa. Ehkä jopa toinen makuuhuone, joka toimii työhuoneena. Omat serkkuni (veljekset) ovat molemmat insinöörejä ja heillä on isot "poikamiesboksit". Neljä huonetta ja keittiö. Helsingissä, Kehä Ykkösen eteläpuolella. Ei ole halpaa asua noin, mutta hyväpalkkainen insinööri vain naurahtaa, että asuntolainan lyhennykseen voi helposti käyttää tuhat euroa kuukaudessa. Yhtiövastikkeet maksetaan siinä samalla.Yleensä ihminen nelikymppisenä on jo työelämässä pitkällä, joten perus rivarikolmio taitaa olla aika perusasunto yksin kulunsa maksavalle ainakin Helsingin ulkopuolella. Harva oikeasti haluaa jossain yksiössä asua, jos mahdollisuus on normaaliin asumiseen.
Kaikki eivät halua tai tarvitse rivarikolmiota tai yleensäkään suurempaa asuntoa. Joillekin paras ja viihtyisin on yksiö kaupungin keskustassa tai läheltä sitä. Itse olen juuri sellainen - asunnossa olkkari, kylppäri, keittokomero ja suljettava makuualkovi, asunto keskustan kupeessa. Viihdyn ihan hyvin enkä mieti, että pitäisi olla isompi asunto. Se on tosin tärkeää, että keittokomero on oikeasti erillinen eikä vain yksi olkkarin seinä, jolle on laitettu tiskipöytä ja hella. Tiskikonetta keittiöön ei mahdu, mutta ei se ole niin oleellistakaan. Käsitiskiä tulee vain vähän.
Meillä ei ole ollut ikinä tiskikonetta eikä ole tilasta kiinni. Tiskaan käsin toimii hyvin altaita on 2 toisessa pestään toisessa huuhdotaan ei kuluta vettä enempää kuin tiskikone. P.S. olen mies, teen myös ruuat
Mun käsiatopia ei kestä käsin tiskausta vaikka olisi hanskat. Tiskikone pakollinen, muutenki koneessa tulee puhtaampia astiaoita kuin käsin pestessä
Vierailija kirjoitti:
Mun käsiatopia ei kestä käsin tiskausta vaikka olisi hanskat. Tiskikone pakollinen, muutenki koneessa tulee puhtaampia astiaoita kuin käsin pestessä
Minulla diagnosoitiin atooppinen ihottuma kun olin tarhaikäinen. Sama diagnoosi ja samat oireet (ihon hilseily, punoitus) jatkuvat yhä. Jouduin luopumaan urahaaveistani. Ei tullut lääkäriä eikä eläinlääkäriä. Olen konttorirotta ja nörtti.
Atopia ei ole koskaan estänyt tiskaamista. Laitan käteen puuvillahanskat ja niiden päälle tiskihanskat.
Hyvin olen pärjännyt kolme vuotta.
Minulla on neljä lasta, mutta tietenkin pärjätää. Kivaahan se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen tullut toimeen lähse koko 65v elämäni toimeen ilman astianpesukonetta. Kotona sitä ei -60 luvulta -80 luvulle ollut, eikä sitä ollut opiskellessa eikä sen jälkeen ensimmäisessä omassa asunnosa samalla vuosikymmenellä eikä edes vasta kun asunnossa jossa asuin ulkomailla kahden vuoden ajan. Suomeen palaamisen jålkeen 25v sitten (-01) olen asunut samassa tilavassa asunnossa, jossa on iso ja hyvätasoinen keittiö. Mutta kaapiston asianpesukoneen paikalla ei ole ollut astianpesukonetta, en ole ostanut enkä tarvitse sitä.
En tarvinnut työ-uran aikana enkä sen jälkeen. Töissä oli kahvihuoneessa, kun osa ihmisistä on niin laiskoja ettei ne osaa ja jaksa edes kahvimukiaan enää itse pestä. Ulkomaan keikalla käytin kun kone oli ehkä kerran viikossa ja työpaikan konetta satunnaisesti kun siivosin tiskipöydä likasista astioista tai purin koneesta astiat kaappiin. Tiedän miten ne toimii, miten niitä käytetään jne, tiedän mitä pitää varoa ja tehdä, miten säätää yläkoria jne. Mutta en ole ostanut enkä osta sitä kotiin kun en tarvitse. Rahasta se ei ole kiinni, olen varakas eläkeläinen jolla ei ole velkoja ollut enää 27 vuoteen muuten kuin satunnainen muutaman satasen luottokorttilaina kun ostan jotain verkosta.
Astianpesukone on useimmille ihmisille, joilla se on täysi turhake. Väline laiskureille eikä muuta.
Olen tosi köyhä eläkeläinen ja lähes aina ollut tiskikone, joitain asuntoja lukuunottamatta, mutta käsin en tiskaa. Pakko vain jotkut käsin tiskata. Mielestäni laiskuutta on monenlaista, sehän on jokaisen omassa katsantokannassa!
Vierailija kirjoitti:
Tulee puhdasta tiskikonessa ja saa myös koirien kupit pestyä, no kaikkihan mä sinne laitan, jos mahdollista. Anoppi laitto puukapustatkin tiskikoneeseen, edelleen 9kymppisenä hengissä. Itse en laita puisia.
Olen yksin asunut vain asunnoissa joissa ei ole ollut tiskikonetta.
En mielelläni luovu astianpesukoneesta. Ei minulla ole mitään tiskaamista vastaan, mutta asuntoni vuokrayhtiö (Heka) perii käyttövedestä korkeaa hintaa ja kuuma vesi vasta kallista onkin. SIksi tiskikone, yksi pesukerta vie vain n ämpärillisen kylmää vettä.
Tämä on siis rahansäästökeino.
Vierailija kirjoitti:
Tulen joo. Tiskikone hajosi reilu vuosi sitten, enkä ole saanut aikaiseksi hankittua uutta ja ihan hyvin tässä on pärjätty.
Tähän välii palstamammojen huutoitkua miten sen yhden kupin tiskaamiseen kuluu ainakin valtameren verran vettä :D
Ja tietysti puolustelua siitä miten se 3-6 tuntia hyrräävä tiskikone ei kuluta pisaraakaan :D
Tässä ketjussa huutavat ja ulisevat kaikkein kovimmin miehet. Valtaosa miehistä on patalaiskoja, impulsiivisia ja lyhytpinnaisia, joten heillä ei hermot kestä käsin tiskaamista. He YMMÄRTÄVÄT olevansa patalaiskoja, impulsiivisia ja lyhytpinnaisia, joten he yrittävät projisoida oman avuttomuutensa naisiin. Typerät fraasit kuten "palstamamman huutoitku" ja "valtameren verran vettä" ovat suoraan misogynistien pelikirjasta.
Meillä joka mies tiskaa käsin. Isoisän, oma isä, veljet, setä ja miespuolinen serkku.
Keittiööni ei mahdu tiskikonetta mutta sen haluaisin ehdottomasti. Inhoan tiskaamista ja minulla on töitä joita teen vaikka olenkin jo eläkkeellä. Muuttaisin heti isompaan mutta vuojra on niin edeullinen ja rahani rajalliset että on vaan pakko sopeutua. Tiskikone ja autokatos, niistä haaveiken.
Keittiössä on paikka astianpesukoneelle, mutta minä en hankkinut konetta. Taloyhtiön omalla tontilla on autokatospaikka joka huoneistolle, mutta minä en hankkinut autoa. Vuokrasin autopaikan miehelle joka asuu viereisessä yhtiössä. Tuolla taloyhtiöllä on vain tolppapaikat (ei yhtäkään katettua paikkaa), joten minulle löytyi helposti vuokralainen joka maksaa hyvin. Itse käytän sähköskootteria (kesäkausi huhtikuu - marraskuu) ja talvella joukkoliikennettä (hätätilanteessa taksia).
Astianpesukoneen ja auton hankkimatta jättäminen on tehokas rahansäästökeino.
Olen vaihtamassa asuntoa ja uudessa asunnossakin tiskikone. No ei harmita yhtään. Sellainen pieni, jollaista ennen nähnytkään, mutta riittää sinkulle.
Ihan hyvin tulen toimeen. Pyykinpesukonetta ilman en tulisi toimeen.
Olen tullut toimeen lähse koko 65v elämäni toimeen ilman astianpesukonetta. Kotona sitä ei -60 luvulta -80 luvulle ollut, eikä sitä ollut opiskellessa eikä sen jälkeen ensimmäisessä omassa asunnosa samalla vuosikymmenellä eikä edes vasta kun asunnossa jossa asuin ulkomailla kahden vuoden ajan. Suomeen palaamisen jålkeen 25v sitten (-01) olen asunut samassa tilavassa asunnossa, jossa on iso ja hyvätasoinen keittiö. Mutta kaapiston asianpesukoneen paikalla ei ole ollut astianpesukonetta, en ole ostanut enkä tarvitse sitä.
En tarvinnut työ-uran aikana enkä sen jälkeen. Töissä oli kahvihuoneessa, kun osa ihmisistä on niin laiskoja ettei ne osaa ja jaksa edes kahvimukiaan enää itse pestä. Ulkomaan keikalla käytin kun kone oli ehkä kerran viikossa ja työpaikan konetta satunnaisesti kun siivosin tiskipöydä likasista astioista tai purin koneesta astiat kaappiin. Tiedän miten ne toimii, miten niitä käytetään jne, tiedän mitä pitää varoa ja tehdä, miten säätää yläkoria jne. Mutta en ole ostanut enkä osta sitä kotiin kun en tarvitse. Rahasta se ei ole kiinni, olen varakas eläkeläinen jolla ei ole velkoja ollut enää 27 vuoteen muuten kuin satunnainen muutaman satasen luottokorttilaina kun ostan jotain verkosta.
Astianpesukone on useimmille ihmisille, joilla se on täysi turhake. Väline laiskureille eikä muuta.