Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksin asuvat: tulisitko/tuletko hyvin toimeen ilman astianpesukonetta?

Vierailija
26.02.2026 |

Katselen uutta asuntoa, ja aika moneen pienen asunnon "keittiöön" ei mahdu astianpesukone.

Kommentit (718)

Vierailija
661/718 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tulisi, missä minä sitten hampaat pesisin,,,,,ja tekokyrv,,,n? Tyyne 72v.

Vierailija
662/718 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain poikkeuksellisen hölmö ihminen sanoo, ettei pärjäisi ilman astianpesukonetta (ellei kyseessä ole vamma tms rajoittava tekijä). Kummasti ovat ihmiset pärjänneet jopa ennen pyykkikonetta vuosituhansien ajan.

Eri asia on, haluaako elää niin, tai valitsisiko elää niin. Itse en valitsisi parisuhteessa, luultavasti en yksin eläessänikään, mutta ei se mikään pakollinen juttu olisi. Jos tilasta on puute, en missään nimessä tunkisi kämppää täyteen  kodinkoneita, jos tilalle on tarvetta muutenkin.

Monesti halutaan enemmin tiskikoneen tilalle kaappi. Ajattelen sen olevan tilantuhlausta, ennemmin vetolaatikosto tilalle. Laatikon saa vedettyä ja sieltä saat mitä tahdot, huomattavasti helpommin. Keittiöni on melkein 20v vanha mutta vain tiskialtaan kohdalla on alakaappi, jonka jos ikinä joudun keittiön uusimaan niin siihenkin laatikosto. Vihoviimeisiä nuo keittiön alakaapit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/718 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisin toimeen, mutta en halua tulla. Kyllä sitä yksinkin laittaa ruokaa, päivän aikana tulee helposti puoli koneellista täyteen. Ja kun tulee vieraita, niin silloin varsinkin. 

Vierailija
664/718 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän ne aikalaiset tuli ennen astianpesukonetta toimeen?

kyllä mä tulen toimeen ilman astianpesukonetta. Menis viikko, ett se täyttyis ja vanhimmat tiskit olis jo ihan kuivuneita.

Vierailija
665/718 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän ne aikalaiset tuli ennen astianpesukonetta toimeen?

kyllä mä tulen toimeen ilman astianpesukonetta. Menis viikko, ett se täyttyis ja vanhimmat tiskit olis jo ihan kuivuneita.

Yksinasuvana mulla menee reilusti viikonkin kun kone täyttyy astioista ja laitan koneen päälle. Kyllä se kiinni jämähtänyt ruokakin niistä astioista lähtee. Joko tiskikone ei pese kunnolla tai huono konetiskiaine. 

Vierailija
666/718 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tullut toimeen lähse koko 65v elämäni toimeen ilman astianpesukonetta. Kotona sitä ei -60 luvulta -80 luvulle ollut, eikä sitä ollut opiskellessa eikä sen jälkeen ensimmäisessä omassa asunnosa samalla vuosikymmenellä eikä edes vasta kun asunnossa jossa asuin ulkomailla kahden vuoden ajan. Suomeen palaamisen jålkeen 25v sitten (-01) olen asunut samassa tilavassa asunnossa, jossa on iso ja hyvätasoinen keittiö. Mutta kaapiston asianpesukoneen paikalla ei ole ollut astianpesukonetta, en ole ostanut enkä tarvitse sitä.

En tarvinnut työ-uran aikana enkä sen jälkeen. Töissä oli kahvihuoneessa, kun osa ihmisistä on niin laiskoja ettei ne osaa ja jaksa edes kahvimukiaan enää itse pestä. Ulkomaan keikalla käytin kun kone oli ehkä kerran viikossa ja työpaikan konetta satunnaisesti kun siivosin tiskipöydä likasista astioista tai purin koneesta astiat kaappiin. Tiedän miten ne toimii, miten niitä käytetään jne, tiedän mitä pitää varoa ja tehdä, miten säätää yläkoria jne. Mutta en ole ostanut enkä osta sitä kotiin kun en tarvitse. Rahasta se ei ole kiinni, olen varakas eläkeläinen jolla ei ole velkoja ollut enää 27 vuoteen muuten kuin satunnainen muutaman satasen luottokorttilaina kun ostan jotain verkosta. 

Astianpesukone on useimmille ihmisille, joilla se on täysi turhake. Väline laiskureille eikä muuta. 

Olen tosi köyhä eläkeläinen ja lähes aina ollut tiskikone, joitain asuntoja lukuunottamatta, mutta käsin en tiskaa. Pakko vain jotkut käsin tiskata. Mielestäni laiskuutta on monenlaista, sehän on jokaisen omassa katsantokannassa!

Tiskaaminen sujuu ihan muita asioita ajatellessa niiltä jotka sitä jonkin aikaa on tehneet. Se on vähän niin kuin suihkussa käydessä, ajatus lentää ihan muualla ja se mitä käsillä tekee oli se sitten tiskaamista tai suihkussa itsensä pesemistä ei sitä siinä käsilä olevaa tekemistä tarvitse ajatella kun siitä on ajan mittaan tullut rutiinia.

Sama juttu muuten monien muidenkin asioiden kanssa johon tulee rutiinia. Usein tehdyt vakio ruo'at tulee tehtyä niin sitä siinä erikseen ajattelematta, että hups vaan huomaa, että valmista tuli. Sama juttu niiden syömisen kanssa, ei siinä sitä syömistä mieti. Eikä usein autolla vakioreittejä ajellessa kun on vähän liikennettä eikä mitään erikoista huomion arvoista satu matkan aikana, sitä havahtuu siihen sitten kun on jo perillä.

Mitäs muuta vielä, niin silittäminen, pyykin viikkaus, pölyimurointi jne. Näitä kotihommia ja vakiojuttuja joita tulee tehtyä autopilotilla samalla kun miettii mielenkiintoisempia asioita niitä on vaikka kuinka meidän aikuisten arjessa.

Vierailija
667/718 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin eläessä minulla ei ole koskaan ollut astianpesukonetta. Kun perheessä on enemmän kuin 1, niin tilanne muuttuu heti. Yksin voi pestä helposti astian välittömästi käytön jälkeen ja keittäessä esim. keittovaiheden välillä. Useamman henkilön ollessa kyseessä pestävää on jos selvästi enemmän, joten tiskikone helpottaa arkea todella paljon.

Vierailija
668/718 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli härpäke asunnon mukana, käytän äärimmäisen harvoin. Yksin asuessa on todellakin helpompi pestä ne muutamat astiat nopsaan heti käytön jälkee.

Vierailija
669/718 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjään yksin, en tarvitse vaimoa.

670/718 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaipaan. Onhan se mutta väärin asennettu. 

Vierailija
671/718 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin toimeen 14 vuotta. Mutta kun sellainen nyt on uudessa kämpässä, niin onhan se hyödyllinen.

Vierailija
672/718 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisin. Tärkeintä että taloudessani on mikroaaltouuni, pyykkikone, jääkaappi, tietokone, stereot, bluray-soitin ja televisio.

Vierailija
673/718 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisin toimeen, mutta mieluummin käytän tiskikonetta, koska teen lähes kaiken ruoan itse ja leivon myös paljon. Tiskikonetta käytän 2-3 kertaa viikossa. Keittiössäni on aika vähän kaappitilaa, joten tiskikoneen tilalle olisi järkevää laittaa kaappi tai laatikosto. Ostin kuitenkin erillisen kaapin astioille ja kuiva-aineille.

Vierailija
674/718 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi pitää astianpesukonetta kun avopuoliso tuli siitä mustasukkaiseksi. katseli siitä ikkunasta omaa kuvaansa ja alkoi raivota että mulla on siellä salapano piilossa.

Vierailija
675/718 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tarvitsen koska käsitiskissä rakennekynteni kärsii enkä muutenkaan tee mitään keittiössä koska kaikki asiak....mieheni vie minut syömään hienoihin ravintoloihin.

-Haarapääsky

Vierailija
676/718 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on astianpesukone, mutta en käytä sitä, vaan pesen ne vähät astiat mitä tarvitsen, käsin. Siihen ei montaa minuuttia päivässä mene.

Vierailija
677/718 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viisikymppinen, ikäni asunut yksin, enkä ole koskaan omistanut astianpesukonetta. Eli tulen toimeen oikein hyvin.

Vierailija
678/718 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Akka lähti tammikuussa ja hyvin olen pärjännyt.

Vierailija
679/718 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on teollinen tila remontoitu asuinkäyttöön sopivaksi (ei täällä oikeasti saisi asua, tämä on liiketila) ja vaimon on lähes raivoissaan, kun en remontoinnin yhteydessä hankkinut astianpesukonetta. Mutta jos kahden eläkeikäisen talous ei selviä ilman astianpesukonetta, en tiedä missä on vika. Molemmat ovat eläneet sellaisessa maailmassa, jossa astianpesukoneet olivat ylellisyysväline. Eiväthän ne yleistyneet kuin vasta 1990-luvulla ja siihen mennessä tiskasimme aina käsin. Eikä tiskaaminen ole minulle mikään kynnys. Itseasiassa aika rentouttavaa puuhaa. Mutta ei vaimoni mielestä.

Vierailija
680/718 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kone ja asun yksin. Tulisin toimeen ilmankin. Kone on iso ja sen täyttymiseen menee viikko. Siksi pesen vajaita koneellisia ja se harmittaa. Haluan kuitenkin käyttää konetta, ettei se happane tuohon sijoilleen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi