Yksin asuvat: tulisitko/tuletko hyvin toimeen ilman astianpesukonetta?
Katselen uutta asuntoa, ja aika moneen pienen asunnon "keittiöön" ei mahdu astianpesukone.
Kommentit (718)
Yli 30 vuotta ilman konetta. En näe mitään tarvetta tuhlata sellaiseen 400-500€ muutaman vuoden välein. Pyykkikone on paljon tarpeellisempi, sekin kestää yleensä 10-15 vuotta tai jopa kauemmin kun ostaa simppelin mallin ilman 40 turhaa ohjelmaa.
Edellistä asuntoa ostaessa sain "kaupanpäällisenä" keittiössä olevat kodinkoneet. Jääkaappipakastin, kaasuhella ja astianpesukone. Jääkaappi lähti heti vaihtoon, koska halusin paremman. Astianpesukone lähti ulos (kierrätyskeskukseen) eikä uutta tullut tilalle. Asensin uuden alakaapin, johon mahtuu kattilat ja paistinpannut.
Vanha kaasuhella jäi, koska se on lähes "ilmainen" tapa valmistaa ruokaa. Kaasun hinta sisältyy yhtiövastikkeeseen. Kaasun käyttöä ei seurata (ei huoneistokohtaisia mittareita) joten runsaasti kokkaava sinkku säästää paljon rahaa kun ruuat tehdään kaasuhellalla. Minulla siis kaasukäyttöinen liesi ja kaasukäyttöinen uuni.
Uuden tiskikoneen olisi saanut halvalla mutta minä en tarvitse "kyrvänjatkeita" eli turhia sähkölaitteita. Astianpesukone, kahvinkeitin, air fryer. Mitä näitä kädettömien ruuanlaittajien hilavitkuttimia nyt onkaan. Viinijääkaappi, espressokone, jääpalakone. Tuotevalmistajat osaavat mainostaa kaikkea tarpeetonta. Itse olen työskennellyt suurtalouskokkina ja minua naurattaa tuo kotikeittiöiden "kilpavarustelu". Joka jamppa leikkii olevansa ammattikokki tai 10-lapsisen perheen isä tai äiti.
"Me tarvitsemme astianpesukoneen, koska meiltä tulee niin paljon tiskiä." Huutonaurua sinne. Minä en tarvitse astianpesokonetta kotona. Työpaikalla voin tiskata 100 hengen astiat helposti (aikaa kuluu alle 30 minuuttia) joten onhan se huvittavaa nähdä, miten joku sinkkumies kuvittelee tekevänsä yksin kotona niin paljon tiskiä, että hän ei pärjää ilman tiskikonetta. Ehkä hän kuvittelee olevansa hyvä seuramies, kun kutsuu kerran viikossa pari kaveria syömään pitsaa tai jotain helppoa kotiruokaa.
Tullaan, tullaan, toimehen me ilman astianpesukonetta tullaan, vielä on viitonen kahviin ja pullaan!
Asun vuokralla. Kaupungin vuokrakämppä, tilava, edullinen, ylin kerros (kolmas), parvekkeelta kaunis näköala. Ihmettelin pitkään, miksi tämä asunto on ollut tyhjänä kauan. Ei johdu naapureista tai asuinalueen huonosta maineesta. Mysteeri ratkesi kun kävin paikan päällä katsomassa taloyhtiötä. Piha on järkyttävän huonosti suunniteltu (jyrkkä, paljon portaita, rappukäytävän ovelle vaikea päästä henkilöautolla) ja kaikki talot hissittömiä. Asuntojen varustelutaso on karsittu. Keittiössä on valmiina vain jääkaappi ja sähköhella. Astianpesukone puuttuu. Kylpyhuoneessa on paikka pesukoneelle.
Minä päätin vuokrata kämpän heti ensi näkemältä. Tässähän on kaikki GREEN FLAG -ominaisuudet valmiina. Huono piha karsii lapsiperheitä. Hissin puute karsii lapsiperheitä ja vanhuksia. Keittiöiden huono varustelutaso karsii lapsiperheitä ja myös sinkkuja/pariskuntia jotka ahdistuvat astianpesukoneen puuttumisesta.
Taloyhtiön kellarissa on pesula (asukkaille ilmainen). Päätin ruveta käymään pesulassa joka päivä. Siis pesemässä pyykkiä tai ihan vaan siksi, että pesulan yhteydessä on wc. Käyn siellä usein kusella tai paskalla. Oman asunnon vesilaskua (huoneistokohtainen vesimittari) ei kannata turhaan kasvattaa pyykinpesulla tai wc-pöntön vetämisellä. Tiskaan astiat käsin ja käyn suihkussa.
Ja kyllä, päätin jakaa tämän 'vedensäästövinkin' koska se osoittaa, että kerrostalossakin voi pienentää omaa vesilaskua tehokkaasti. Suurin osa asunnon vesilaskusta tulee nimittäin kylpyhuoneen puolelta eli suihkusta ja wc-istuimesta. Keittiössä voi vähän lotrata (tiskata käsin) kun muistaa käyttää taloyhtiön julkisten tilojen vessoja ja suihkuja. Joka viikko on lenkkisauna (ilmainen) joten siellä voi istua löylyssä ja ottaa pitkän kuuman suihkun. :D
Olemme asuneet vaimon kanssa nykyisessä asunnossa 10v eikä meillä oli astianpesukonetta. Aikaisemmissa asunnoissa oli kone, mutta silloin lapset olivat pieniä ja isompina vielä kotona. Ehfotin kerran vaimolle keittiön yhden kaapiston alkarivin vaihtoa, johon olisi kuulunut apk. Vaimo ei suostunut, koska kaappitila olisi vähentynyt. Nykyään tiskataan käsin vuoronperään, tai vaimo useammin. Itse oken tiskannut joulutiskin jolloin oli meidän lisäksi viisihenkinen perhe syömässä. Hyvin pärjää näinkin.
Meidän suvun loma-asunnolla (iso huvila) tiskataan käsin 14 ihmisen astiat. Arvatkaapa muuten KUKA siellä tiskaa? Omistajapariskunnan mies eli talon isäntä. Emäntä kyllästyi tiskaamiseen ja ilmoitti, että taloon tulee nyt tiskikone TAI sitten tulee avioero, koska mies kieltäytyy tekemästä kotitöitä.
Mies ei ostanut tiskikonetta eikä halunnut avioeroa. Hän ryhtyi tiskaamaan. Vaimo pesee pyykit. Siivous tehdään puoliksi. Mies tietää kyllä, että hän on nyt kotiorja (vaimon tossun alla) ja hänelle nauretaan. Olisi kannattanut kaivaa lompakko esiin ja ostaa se astianpesukone. Talossa on kunnan vesijohto ja viemäri. Mutta mies on hidasjärkinen tunari ja kapinoi kuin teinipoika. "Enpäs osta astianpesukonetta!" Hän teki tuon päätöksen 1990-luvulla ja on tiskannut käsin (joka päivä) siitä lähtien. Sekä kotona että loma-asunnolla.
2 ihmisen taloudessa ei tarvi. Kun käyttää lautasen pesee sen. Myös halvempaa kun taloyhtiö maksaa veden. Astianpesukoneessa pitäisi veden lämmittäminen maksaa itse. Näin vaikka tulos 10k kuukaudessa itsellä.
Ei ole astianpesukonetta ja meneehän tämä näinkin. En pidä tiskaamisesta, mutta yhden lautasen tai mukin huuhtaisemiseen ei mene pitkään, joten kun kaikki putsaa sitä myöten kun likaantuu, ongelma ei ole iso ollenkaan. Ainoastaan silloin, kun tulee tehtyä ruokaa, johon tarvitsee useampaa pannua tai kattilaa, astianpesukone olisi kivempi.
En ole ikinä elänyt samassa taloudessa astianpesukoneen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Yli 30 vuotta ilman konetta. En näe mitään tarvetta tuhlata sellaiseen 400-500€ muutaman vuoden välein. Pyykkikone on paljon tarpeellisempi, sekin kestää yleensä 10-15 vuotta tai jopa kauemmin kun ostaa simppelin mallin ilman 40 turhaa ohjelmaa.
Tiskikone toimii hyvin edelleen ja ostin sen noin 16v sitten. Muutin 12 v sitten siirsin tiskikoneen upouuteen asuntoon.
Minulla ei ole astianpesukonetta,enkä aio edes hankkia. Mahtuisi kyllä keittiöön mutta käsin tiskaaminen sopii minulle, se rentouttaa ja rauhoittaa. Kädet lämpimässä vedessä ja samalla puhdistuvat astiat. Ihanaa!
sinkku ei tarvii apk:ta , kupin ja lautasten pesu onnistuu käsin nopeasti , koneen meteli häiritsee,
apk meillä oli aiemmassa kodissa mutta miniä rikkoi 2konetta , laittoi suuret veitset ja kauhat
liian pystyyn joten kone rikkoutui ,
Kyllä. En syö kämpillä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pärjäisin ilman, mutta vihaisin olla ilman. Inhoan tiskejä näkyvissä ja inhoan tiskata, niissä asunnoissa missä ei ole ollut konetta on ollut todella tuskaa. Kyllä sitä yksinkin tiskiä tulee, ja vaikka tiskaisi yhden kupin niin pitää vetää hanskat käteen, tiskata se kuppi, kuivata, siistiä tiskipöytä ja seinät jos tuli roiskeita... Bläääääh!
No jo on sulla systeemit. Äkkiäkö sitä nyt yhden kupin pesaisee ilman mitään kevätjuhlaliikkeitä. Mulla on kone mutta käytän sitä harvoin.noin kerran viikossa.
Ei nyt varsinaisesti liity aiheeseen mutta inhoan noita "keittiöitä" olkkarin nurkassa. Tiskikonetta ilman kyllä kunnon keittiössä pärjäisin.
En elä missään pula-ajalla, joten outoa olisi, jos ei olisi keittiössä tiskaria. Eikä tuo meteli yläkertaan kuulu, niin hyvin etäpäivinä pyöräyttää tiskit muutaman päivän välein. Itse haluan syödä monipuolisesti salaattia ja muita ruoan kanssa asiallisilta astioilta, niin kyllähän sitä tiskiä tulee.
Tiskokoneetta kyllä pärjään kun ei ole tiskattavaakaan. Fasistihallituksemme vienyt leikkuksillaan sekä työn, että toimeentulon. Ruuatkin.
Yksin asuva ei tarvitse astianpesukonetta. Koittakaa jo tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskikone toimii hyvin edelleen ja ostin sen noin 16v sitten. Muutin 12 v sitten siirsin tiskikoneen upouuteen asuntoon.
Täällä myös ja ollut vielä kauemmin kuin 16v. Eikä ole edes kallis merkki. Tunnin pesuohjelmalla tulee puhdasta. Yksinasuvana en pese tai ei tarvi pestä päivittäin, mutta noin joka toinen päivä kone on käytössä.
MInun laskuopillani ero on vuodessa maksimissaan 2190-2920 litraa. Todellisuudessa se taitaa kuitenkin kääntyä tiskarin suuremmaksi vedenkulutukseksi, koska koneeseen menevät astiat huuhtelen yksittäin juoksevalla vedellä, ja käsitiskissä lirautan vain hieman vettä altaan pohjalle esihuuhteluksi. Astianpesukone käy meillä joka päivä, joten en yritä puolustella omia käytäntöjäni, vaan yritän oikaista mainosmiesten pahimpia urbaaneja legendoja.
Kone vie sähköä noin 584kWh vuodessa päivittäisellä pesulla, joten siinäkin suhteessa käsitiski on pelkkää säästöä ja ympäristönsuojelua. Vesi on uusiutuva luonnonvara, mutta sähköä tehdään jopa kivihiilellä ja muilla fossiilisilla polttoaineilla.
Kun otetaan vielä huomioon koko tiskarin elinkaari, niin se ei ole kovin ympäristöystävällinen. Tiskarissa on moninkertaisesti terästä verrattuna rosteritiskipöytään, sekä muitakin osia, joista teräksen ohella pahimpia ovat Kongon lasten kaivamat verimetallit.
SSAB:n terästehdas tuottaa yksinään 7-10% kaikista Suomen hiilidioksidipäästöistä, joten materiaalien osalta tiskipöytä on erittäin ympäristöystävällinen astianpesukoneeseen verrattuna. Minullakin on täysin moitteeton rosteritiskipöytä vuodelta 1969, ja samassa ajassa olen ostanut neljä tiskikonetta.
Konetiskiainekin pitää vielä lisätä listaan Se sisältää lipeää ja muita voimakkaita emäksiä, joten senkään päästäminen viemäriverkkoon ei ole mikään ympäristöteko.
Putkinäkö ja osaoptimointi tuottavat harvoin optimitulosta, joten parempi lopputulos saavutetaan, kun asioita tarkastellaan vähän laajemmalla perspektiivillä.
-70v-