Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksin asuvat: tulisitko/tuletko hyvin toimeen ilman astianpesukonetta?

Vierailija
26.02.2026 |

Katselen uutta asuntoa, ja aika moneen pienen asunnon "keittiöön" ei mahdu astianpesukone.

Kommentit (718)

Vierailija
521/718 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan omistanut astianpesukonetta. Kun muutin kotoa pois 17-vuotiaana ja aloitin opinnot Helsingissä, ostin pyykinpesukoneen. Opiskelijakämpässä oli valmiina paikka pyykinpesukoneelle ja astianpesukoneelle. Minä päätin, etten tarvitse tiskikonetta. Nautin tiskaamisesta, joten se sujuu minulta nopeasti. Inhoan pyykinpesua jos joudun viemään kaikki rätit (vaatteet, pyyhkeet, lakanat) pesulaan. Säästin tuhansia euroja kun ostin pyykinpesukoneen. Sen jälkeen pesulalaskut putosivat nollaan. 

Vierailija
522/718 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti pärjäisin ilman tiskikonetta jos olisi pakko, mutta en tykkää tiskaamisesta, joten tiskikone on. Kapeampi malli, jonka täyttymisessä ei kovin kauaa mene, yleensä pari kertaa viikossa pesen koneellisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/718 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin juuri uuteen asuntoon, jossa on valmis paikka sekä liitännät astianpesukoneelle. Päätin kumminkin olla ostamatta astianpesukonetta. 

Syitä on useampi. Ensin se, että olin karsinut muutossa astioiden määrän pieneksi. Käytän aina niitä muutamia samoja astioita. Induktioliettä käyttäessä kattilat ja pannut pysyvät aika puhtaina. Eipä noista tiskeistä saisi helposti kokonaista koneellista, joten ei kovin tehokasta. 

Astianpesukone tietysti maksaa, ja pitää melua (olen meluherkkä) ja saattaa aiheuttaa vesivahingon. Sähköäkin se vehje kuluttaa. Ja laite pitäisi puhdistaakin välillä. Lisäksi selkävamman takia kumarteleminen on kivuliasta, joten astianpesukoneen täyttö/tyhjennys useita kertoja viikossa sekä puhdistus ei olisi paras vaihtoehto, varsinkin kun se olisi sijoitettava lattialle eli aika matalalle. Eikä ne nyt kovin kauniitakaan ole. 

Osaan tiskata puhtaalla tiskiharjalla ja tiskihanskat kädessä kestän melko kuumaa vettäkin. Osaan pestä myös kuluttamatta liikaa vettä. 

Ajattelin sitäkin, että eläkeläiseksi siirryttyä on ihan kiva että on jotain pakollisia rutiineja kotona tehtäväksi. Tiskaus sujuu ihan helposti siinä sivussa kun kuuntelee vaikka podcasteja tai mietiskelee maailman menoa. 

Vierailija
524/718 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Astioiden peseminen astianpesukoneella on lähes poikkeuksetta sekä energia- että vesitehokkaampaa kuin käsin tiskaaminen. Nykyaikainen astianpesukone kuluttaa merkittävästi vähemmän lämmintä vettä kuin käsinpesu juoksevan veden alla tai jopa altaassa. 

Nykyaikaiset astianpesukoneet kuluttavat parhaimmillaan vain noin 15 litraa vettä, kun taas perinteinen käsin tiskaus kuluttaa pesutavasta riippuen jopa 35140 litraa vettä. Suosi siis astianpesukonetta tiskaamisen sijaan ja pyöräytä kone käyntiin vasta täytenä"

Mittasin tänään, että tiskialtaisiini  voi laittaa maksimissaan 10 litraa vettä per allas, joten tuo 35-140 litraa on melko rankkaa liioittelua. veden lämmityskään ei maksa oikein mitään, koska se tulee kaukolämmön sivutuotteena.

Hyväkuntoinen tiskipöytä on vuodelta 1969, mutta astianpesukoneista on vuorossa jo neljäs yksilö, joten mielestäni käsin tiskaaminen on kaikin puolin ekologisempi vaihtoehto kuin kone. Suomessa on myös sähköpula, ja sähköä tehdään jopa kivihiilellä, puhumattakaan myrkyistä, mitä konetiskiaine sisältää.

Vierailija
525/718 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on selvä työnjako: vaimo tekee ruoat, minä tiskaan välittömästi ruokailun jälkeen. Meillä on rosteritiskipöytä kahdella isolla altaalla. Siitä ei luovuta. Keittiö on aina siisti. Aivan järjetön laite tiskikone kahden hengen taloudessa. Ensin huuhtelet astiat, sitten tiskikoneeseen odottamaan sen täyttymistä. Lopulta kone käymään, odotellaan. Astiat pois koneesta. Välissä valmistusastiat ja arat astiat pestävä kuitenkin käsin. Käsin tiskaten tuoreeltaan homma kestää max 10min/ ruokailukerta. Kahvin  jälkeen 3-5min. Aina tarvittavat astiat ja varusteet käytössä, ei tarvitse sitä munaleikkuria tai kuorimaveistä kaivaa sieltä koneesta kun tulee tarve.

Olen aiemminkin törmännyt tuohon ajatusvirheeseen, että astianpesukoneen kanssa täytyy odotella pesun valmistumista ja kuluu aikaa. Samat ihmiset varmaan lakkaavat tekemästä mitään kun puoliso lähtee kauppaan vain odotellen tämän palaamista kotiin.

Ketuttaa huomattavasti, jos kahvipannu sattuu menemään pesukoneeseen, ja iltapäiväkahvia pitää odotella yli kolme tuntia.

Toinen juttu on vakuutukset. Jos on poissa kotoa, kun astianpesukone on päällä, niin vakuutus ei korvaa koneesta aiheutunutta vesivahinkoa.

Vierailija
526/718 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Astioiden peseminen astianpesukoneella on lähes poikkeuksetta sekä energia- että vesitehokkaampaa kuin käsin tiskaaminen. Nykyaikainen astianpesukone kuluttaa merkittävästi vähemmän lämmintä vettä kuin käsinpesu juoksevan veden alla tai jopa altaassa. 

Nykyaikaiset astianpesukoneet kuluttavat parhaimmillaan vain noin 15 litraa vettä, kun taas perinteinen käsin tiskaus kuluttaa pesutavasta riippuen jopa 35140 litraa vettä. Suosi siis astianpesukonetta tiskaamisen sijaan ja pyöräytä kone käyntiin vasta täytenä"

Mittasin tänään, että tiskialtaisiini  voi laittaa maksimissaan 10 litraa vettä per allas, joten tuo 35-140 litraa on melko rankkaa liioittelua. veden lämmityskään ei maksa oikein mitään, koska se tulee kaukolämmön sivutuotteena.

Hyväkuntoinen tiskipöytä on vuodelta 1969, mutta astianpesukoneista on vuorossa jo neljäs yksilö, joten mielestäni käsin tiskaaminen on kaikin puolin ekologisempi vaihtoehto kuin kone. Suomessa on myös sähköpula, ja sähköä tehdään jopa kivihiilellä, puhumattakaan myrkyistä, mitä konetiskiaine sisältää.

Noissa luvuissa kuinka tehokas pesukone on luultavasti käytettiin lähteenä ison perheen astioita isossa astianpesukoneessa. 

Tässä kumminkin mietitään yksinasuvan ihmisen kulutusta. Sekä koneella että käsitiskillä kulutus yksinasuvan osalta varmasti vähäisempää veden, sähkön, ym. kulutus.

Vierailija
527/718 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täyttö ja tyhjennys vie enemmän aikaa kuin pesu. Yhden ihmisen talous. Olen laskenut tämän joten älkää marisko.

..ja vettä kuluu. Hyvin vanhoissa asunnoissa on enää tupla altaat, joo, pesuvati sitten käyttöön 😂

Jos joutuisin muuttamaan asuntoon, jossa ei ole rosteritiskipöytää kahdella täysikokoisella altaalla, niin edessä olisi välitön keittiöremontti. Kivitasot on toinen välttämättömyys, josta en suostuisi luopumaan. Ilman astianpesukonetta voisin elää, mutta onhan sekin mukava olla olemassa.

Vierailija
528/718 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on astianpesukone, mutta en käytä sitä. Kätevää heti huuhtaista se yksi kuppi tai lautanen, mikä sinkulla likaantuu.

Jos ei osaa tai halua laittaa ruokia itselleen, niin konetta ei varmaan tarvitse. Ei sitä tarvitse silloin kahdellekaan hengelle. Jos taas haluaa laittaa itse ruokansa, niin astianpesukone on kyllä välttämätön, ainakin minulle.

Minusta on väärin, että yksinasuvia ei pidetä edes kunnon keittiön arvoisina, eli että yksiöissä on vain jotkut keittokomerot. Kaksioissa sen sijaan on yleensä kunnon keittiöt/tilat kaikille laitteille, vaikka monet pariskunnatkin syövät vain jotain nouto-(roska)ruokia eikä itse tehtyä kotiruokaa.  

Edes miljoona-asunnoissa ei ole enää kunnon keittiöitä, vaan pieni pätkä keittiökaappeja olohuoneen seinällä. Ihmiset eivät ilmeisesti laita enää ruokaa.

Vierailija
529/718 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa kait sitä vuokrata vaikka tyhjiä seiniä, jos kaupaksi käy. Itse en kyllä vuokraisi asuntoa ilman astianpesukonetta. Jos asuntosi on vuokralla jossain opiskelijapaikkakunnalla, niin tuskin opiskelijat sinne astianpesukonetta hankkii. Astianpesukone asunnossa on nykypäivää. Vahinkojen varalta vuokralaisilta voi ja pitää vaatia sopiva kotivakuutus. Onko niin, että vuokralla asumisesta ei saa tulla edes huoltokustannuksia? Itse en tällaista vuokranantajaa valitsisi.  Eri asia on vuokralaisen huolimattomuudella aiheuttamat vahingot. Olisi hyvä tajuta, että hyvä vuokralainen valitsee itse hyvän vuokranantajan.

Vierailija
530/718 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaupungin vuokra-asunto. Ei tiskikonetta, ei pyykinpesukonetta. Vain jääkaappi oli asunnossa valmiina kun minä sain avaimet käteen. Taloyhtiössä on pesula, mutta maksullinen.

Päätin ostaa pyykkikoneen. Astianpesukonetta en osta ennen kuin voitan lotossa miljoonan (tai enemmän). Se nyt vaan on tyhmää tuhlata rahoja kodinkoneeseen, josta on äärimmäisen vähän hyötyä. 

Päätin myös asua yksin (ilman miestä) koko loppuikäni. Tämä päätös oli selvä jo 18-vuotiaana. Oma tupa, oma lupa. Miehestä on liikaa vaivaa ja liian vähän hyötyä. Paitsi jos mies on avokätinen miljonääri ja maksaa minulle kuukausirahaa (10 000 e/kk) korvauksena siitä, että minä asun yhdessä hänen kanssaan. 😆

Vierailija
531/718 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissa luvuissa kuinka tehokas pesukone on luultavasti käytettiin lähteenä ison perheen astioita isossa astianpesukoneessa. 

Tässä kumminkin mietitään yksinasuvan ihmisen kulutusta. Sekä koneella että käsitiskillä kulutus yksinasuvan osalta varmasti vähäisempää veden, sähkön, ym. kulutus.

Katsoin netistä ensimmäisen vastaan tulleen 45cm:n pesukoneen luvut, eikä niissä juuri ollut eroa 60cm:n koneisiin. Vettä menee ecolla 9,9l/pesu, energiankulutus on 0,78kWh ja pesuaika 4h.

Vierailija
532/718 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

modella paha paikka kun ei käsin osaa tiskata.

Vierailija
533/718 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan omistanut astianpesukonetta. Lapsuudenkodissa sellainen oli, mutta nyt haluan tiskata käsin.

Astianpesukone on hupilaite. Sitä ei tarvita meillä mihinkään.

Lapsuudenkodissa oli tietokone. Nyt teen itse töitä tietokoneella. Hyvä että opettelin Windows-käyttöjärjestelmän tehokäytön jo alakouluikäisenä. 

Vierailija
534/718 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tulisi, vaan tulen ihan hyvin toimeen astianpesukoneen kanssa, Meillä on lämpimät välit, emmekä koskaan riitele.

Vierailija
535/718 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1950-luvun lopun talossa ei keittiökalusteiden mitoituksessa ole huomioitu astianpesukoneita, joten jos apk:n haluaisi, pitäisi keittiö purkaa. Ja tämän ikäisissä taloissa laasteissa ym. materiaaleissa on lähes poikkeuksetta asbestia, joten työtä ei voi tehdä itse, eikä myöskään silloin kun asunnossa asutaan.

Jonkun pöytämallisen apk:n voisi ehkä hankkia, mutta toistaiseksi pärjään ilmankin.

Vierailija
536/718 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulen,en tarvitse konetta

Vierailija
537/718 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Astianpesukoneen idea on ajan säästön lisäksi VEDEN säästö. Tajuatteko mummot?

Täällä mummo juuri testasi, paljonko vettä menee käsitiskiin täyttämällä tiskialtaat litran mitalla. Tulos oli 18-20 litraa/tiskikerta riippuen siitä, kuinka täyteen altaat laittaa. Astianpesukone taas kuluttaa vettä keskimäärin 12 litraa, joten ero konepesun ja käsinpesun välillä on 6-8 litraa/tiskikerta. Netin huuhaa-juttuja siitä, että käsitiskiin menee 150l vettä/kerta ei kannata uskoa.

Käsitiskin vesi maksaa noin 0,1€ ja konetiskin vesi noin 0,06€. Lisäksi astianpesukone vie sähköä 2,5kWh/pesukerta eli noin 0,3€, joten käsitiskin hinta on 0,1€ ja konetiskin hinta 0,36€.

Haluaisin myös muistuttaa, että Suomessa on paljon enemmän vettä kuin sähköä. Lisäksi vesi on uusiutuva luonnonvara, mutta sähköä tehdään koneellisesti jopa kivihiilestä ja muista fossiilisista polttoaineista, joten kummankohan käyttö on ympäristön ja kukkaron kannalta edullisempaa? 

Jos tarkastellaan samaa asiaa vielä elinkaariajattelun mukaan, niin siinäkin teräksisen tiskipöydän valmistus on huomattavasti ympäristöystävällisempi vaihtoehto kuin astianpesukoneen valmistus. Tiskikoneessa on enemmän terästä kuin tiskipöydässä, ja lisäksi tiskikoneen elektroniikkakomponenttien valmistukseen tarvitaan lukuisia aineita, kuten Kongon lasten kaivamia verimetalleja.

-70v-

Käsitiskiaineen ja konetiskiaineen hintahaarukka on aikamoinen ja myös laatusuhde. Halpis käsitiskiaineella ei saa rasvaa pannuista millään irti, kallis irroittaa todella hyvin. Sama konetiskiaineen käytössä. Vuosikymmeniä käytin halpiksia konetiskiaineita ja ihmettelin huonoa pesutulosta. Kerran kokeilin kallista ja tämä kokeilu jäi pysyväksi, niin puhtaaksi tulee astiat vaikka viikon tai kauemmin ovat tiskikoneessa olleet. En koskaan huuhtele astioita, sinne vaan koneeseen. 

Pystyisin selvittämään mitä tiskikoneeni kuluttaa mutta kun käytän 4x kuukaudessa, niin eipä sillä minulle merkitystä. Aina käytän todella lyhyttä ohjelmaa. Silloin tällöin siivilät ja ynnämuut tarvittavat putsaan. 

Vierailija
538/718 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin, ilman astianpesukonetta pärjää hyvin, mutta kyllä se helpottaisi arkea.

Vierailija
539/718 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuletteko hyvin toimeen ilman sianpesukonetta vai haluatteko päästä helpomalla jättämällä sen sian?

Vierailija
540/718 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nykyisin avioliitossa mutta silloin kun asuin yksin niin ei minulla ikinä astianpesukonetta edes ollut.

Hyvin pärjäsin. Ei ole meillä vaimon kanssa sellaista nykyisinkään. Tiskaaminen on ihan kivaa jopa välillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi