Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksin asuvat: tulisitko/tuletko hyvin toimeen ilman astianpesukonetta?

Vierailija
26.02.2026 |

Katselen uutta asuntoa, ja aika moneen pienen asunnon "keittiöön" ei mahdu astianpesukone.

Kommentit (718)

Vierailija
541/718 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 1910-luvun omakotitalo. Remonttia tehtiin korona-aikana. Hankittiin uusi suihkukaappi, uusi wc-pytty ja uusi lämminvesivaraaja. Astianpesukonetta ja pyykkikonetta ei ole koskaan talossa ollut. Eikä näillä näkymin tulekaan. Tiskit on aina pesty käsin. Pyykit on aina viety pesulaan. Me taidamme olla viimeisiä "kermaperseitä" jotka oikeasti ulkoistavat kaikki pyykit (vaatteet, pyyhkeet, lakanat, verhot, matot) ihan kylmästi paikalliselle pesulalle. Juuri tänään kävin pesulan auto hakemassa 7 kappaletta räsymattoja pesuun. 

Vierailija
542/718 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut viimeksi ilman astianpesukonetta v. 2002, eli vastaus kysymykseen, että en tulisi. Tietyt asiat pitää olla, kun käy töissä ja tienaa itse palkkansa. En saa yhteiskunnan tukia, pärjään palkallani. Arjen tavanomaista iloja ovat astianpesukone, pyykinpesukone, kuivausrumpu, höyrypesuri. Ajattelen niin, että kun käyn töissä ja vapaa-aikaa on rajallisesti, voin huoletta käyttää palkkaani kulutukseen, joka helpottaa arkea. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/718 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, kun uusissa vuokra-yksiöissä on vakiovarusteena astianpesukone vaikka talossa ei ole pesutupaa. Hinta astianpesukoneella ja pyykinpesukoneella on aika samat. Astianpesukoneen puutetta tuskin huomaan, mutta pyykinpesu on vaivalloisempaa ilman konetta ja taloyhtiön pyykkitupaa. Jos pyykkikonetta ei ole varaa ostaa itse, niin sosiaalitoimisto tulee apuun ja kustantaa koneen. Ei olisi yksinkertaisempaa varustaa asunto pyykkikoneella eikä astianpesukoneella?

Tämä onkin aika suomalainen piirre, että keittiössä on liesi ja jääkaappi sekä nykyään usein myös astianpesukone. Mitä olen ulkomailla, ihan Euroopassa asunut, niin kaikki nuo piti hankkia itse (ellei sattunut olemaan muutenkin kalustettu asunto; sitten siellä oli myös huonekalut sun muut) - ihan niin kuin se pyykinpesukonekin.

Asuin Keski-Euroopassa ja kyllä siellä kuului astianpesukone varustukseen. Saksa taitaa olla poikkeus, kun siellä ei aina ole edes asennettua keittiötä.

Vierailija
544/718 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri on ammatiltaan lääkäri. Nyt pitkä työura takana, yli 20v lääkärinhommia Suomessa. Kaveri ei käytä tiskikonetta. Hän tiskaa aina käsin, vaikka olisi juuri tehnyt 12 tunnin mittaisen työvuoron.

Lääkärin palkka on kova. Kymppitonni kuussa bruttona on täysin normaalia yksityislääkärille. Kaveri ostaa rahoillaan asuntoja, osakkeita, metsää, ja polkupyöriä. Ei autoja. Hän pyöräilee aina töihin. Huonolla säällä ottaa taksin. 

Vierailija
545/718 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, kun uusissa vuokra-yksiöissä on vakiovarusteena astianpesukone vaikka talossa ei ole pesutupaa. Hinta astianpesukoneella ja pyykinpesukoneella on aika samat. Astianpesukoneen puutetta tuskin huomaan, mutta pyykinpesu on vaivalloisempaa ilman konetta ja taloyhtiön pyykkitupaa. Jos pyykkikonetta ei ole varaa ostaa itse, niin sosiaalitoimisto tulee apuun ja kustantaa koneen. Ei olisi yksinkertaisempaa varustaa asunto pyykkikoneella eikä astianpesukoneella?

Tämä onkin aika suomalainen piirre, että keittiössä on liesi ja jääkaappi sekä nykyään usein myös astianpesukone. Mitä olen ulkomailla, ihan Euroopassa asunut, niin kaikki nuo piti hankkia itse (ellei sattunut olemaan muutenkin kalustettu asunto; sitten siellä oli myös huonekalut sun muut) - ihan niin kuin se pyykinpesukonekin.

Asuin Keski-Euroopassa ja kyllä siellä kuului astianpesukone varustukseen. Saksa taitaa olla poikkeus, kun siellä ei aina ole edes asennettua keittiötä.

Asuin Ranskassa, useammassakin paikassa, eikä siellä ollut mitään keittiön kodinkoneita valmiina. Paitsi kokonaan valmiiksi kalustetuissa asunnoissa, joita oli varsin paljon tarjolla, vuokranantajille suotuisamman lainsäädännön vuoksi.

Vierailija
546/718 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti.

Vierailija
547/718 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen kysymys. Eiköhän aikuiset ihmiset asu asunnoissa, jossa jo lähtökohtaisesti on normaalit kodinkoneet mm. Tiskikone. En ainakaan itse tunne ketään, jolla ei olisi Nuoret opiskelijat ja sossuloiset toki nyt saattavat asua jossain purkeissa. 

Vierailija
548/718 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen paljon etätöitä ja tiskikone pyörii joka toinen päivä. En todellakaan syö jostain kattilasta tai samalta lautaselta, vaan ihan normaalisti katan pöydän, kun ruokailen. Vieraita käy myös paljon, joten älytön ajatuskin olla ilman tiskikonetta, en todellakaan suostuisi. 

Vierailija
549/718 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin uuteen asuntoon, jossa on paikka varattu astianpesukoneelle, se pitäisi itse ostaa. Minulle astianpesukone on yksin asuvana täysin turha, minulla ei kuusikymppisen elämäni aikana ei ole koskaan sellaista ollut enkä todellakaan sellaista osta, kun en kerran tarvitse. Ne vähät tiskit, jotka minulta päivittäin tulee, tiskaan mielelläni käsin. 

Vierailija
550/718 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan asunut (ollut omistajana tai vuokralaisena) asunnossa missä on astianpesukone. Täysin turha laite. Pyykinpesukone on tärkeä, samoin jääkaappipakastin, hella ja mikrouuni. Kahvinkeitintö en ole omistanut koskaan. 

Vierailija
551/718 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Täällä mummo juuri testasi, paljonko vettä menee käsitiskiin täyttämällä tiskialtaat litran mitalla. Tulos oli 18-20 litraa/tiskikerta riippuen siitä, kuinka täyteen altaat laittaa. Astianpesukone taas kuluttaa vettä keskimäärin 12 litraa, joten ero konepesun ja käsinpesun välillä on 6-8 litraa/tiskikerta. Netin huuhaa-juttuja siitä, että käsitiskiin menee 150l vettä/kerta ei kannata uskoa."

Jos tiskaa päivittäin (ja valtaosa käsintiskaajista niin tekeekin) niin tuo ero on todella merkittävä ja veden määrä per astia on huomattavasti suurempi kuin konetiskissä. Lisäksi moni käsintiskaaja esihuuhtelee astiat ja pesun jälkeinen huuhtelukin tehdään juoksevalla vedellä.

Totesit siis itsekin juuri, että vettä kuluu paljon enemmän :D Vähintään 140 litraa viikossa käsitiskillä ja tiskikoneella 36 litraa. Vuodessa erotus on jo huimat 5 400 litraa.

Vierailija
552/718 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäisin, jos olisi pakko, mutta en halua. Vaikka melkein kaiken pesen koneessa, käsitiskiä tulee sen verran, että niidenkin tiskaaminen ärsyttää. Esimerkiksi kattiloita pitää pestä käsin, koska teen ruokaa joka päivä ja kone täyttyy niin hitaasti, että ne loppuisivat kesken. 

Vierailija
553/718 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veltto ihminen haluaa päästä helpolla. Itse tiskaan käsin. Ja dumppaan kylmästi kaikki miehet, jotka valittavat miten "tylsää" tai "ajanhukkaa" on tiskata käsin. Jos heillä ei riitä aika ja kärsivällisyys noin pieneen kotityöhön, niin ei heillä riitä aika ja kärsivällisyys parisuhteeseen. 🤣

Vierailija
554/718 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituinen kysymys. Eiköhän aikuiset ihmiset asu asunnoissa, jossa jo lähtökohtaisesti on normaalit kodinkoneet mm. Tiskikone. En ainakaan itse tunne ketään, jolla ei olisi Nuoret opiskelijat ja sossuloiset toki nyt saattavat asua jossain purkeissa. 

Olen ollut 15 vuotta vakituisessa työssä, kausiluonteisen työn vuoksi lähes joka talvi lomautettuna. Minulla nelikymppisenä ei ole varaa asua isommassa asunnossa kuin yksiössä, koska asun mieluummin pienessä asunnossa kaupungin keskustassa kuin suuremmassa asunnossa kaukana keskustasta. 

Tässä talossa jokaisessa yksiössä asuu työssäkäyviä aikuisia ihmisiä, ei opiskelijoita. 

Vierailija
555/718 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pärjännyt hyvin vuosia vaikka yhdessäkään kämpässä ei tähän mennessä ole ollut tiskikonetta. Onneksi astioita ei ole hirveitä määriä joten ne saa pestyä käsin. Kieltämättä vettä kuluu enemmän mutta mikäs teet. Kun en jaksa tiskata, kirjaimellisesti paikkaan hanskat tiskialtaan reunalle. 

Vierailija
556/718 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me sossuloiset asutaan 6 huonetta, keittiö ja ruokailutila sekä 3 vessaa talossa. Ja meillä ei ole pesukonetta, vaan kotiapulainen, joka valmistaa ruoat, tiskaa, siivoaa sekä pesee, silittää ja lajittelee pyykit. Tekee myös tarvittaessa ruokaostokset.

Vierailija
557/718 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä asuu tässä talossa kaksi aikuista ja meidän astianpesukone hajosi yli 10 vuotta sitten. Huomattiin silloin, että ihan hyvin pärjätään ilman sitä, joten hajonnut kone on nyt meillä kattila- ja paistinpannukaappina.

Vierailija
558/718 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1950-luvun lopun talossa ei keittiökalusteiden mitoituksessa ole huomioitu astianpesukoneita, joten jos apk:n haluaisi, pitäisi keittiö purkaa. Ja tämän ikäisissä taloissa laasteissa ym. materiaaleissa on lähes poikkeuksetta asbestia, joten työtä ei voi tehdä itse, eikä myöskään silloin kun asunnossa asutaan.

Jonkun pöytämallisen apk:n voisi ehkä hankkia, mutta toistaiseksi pärjään ilmankin.

Mikäli keittiössäsi on syvennys, jossa aikanaan pidettiin keittiöjakkaraa, roskakoria, yms, niin siihen yleensä mahtuu astianpesukone, jos tasoa hieman korottaa. Toki vesiletku ja poistoletku pitää sinne jotenkin saada. 

Meillä letkut vedettiin osittain alakaappien sisällä ja osittain lattiarajassa seinän vieressä koteloituna. Ei ollu iso vaiva. Putkimiestä tarvittiin ainoastaan siihen, että hän vaihtoi keittiöhanan, kytki toisen letkun tiskialtaan kylmävesiputkeen ja toisen tiskialtaan viemäriin, sekä kiinnitti takaiskuventtiilin pesukoneen viereisen alakaapin takaseinään. Astianpesukoneen myyjä taas laittoi valmiit letkut kiinni astianpesukoneeseen. 

Vierailija
559/718 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Täällä mummo juuri testasi, paljonko vettä menee käsitiskiin täyttämällä tiskialtaat litran mitalla. Tulos oli 18-20 litraa/tiskikerta riippuen siitä, kuinka täyteen altaat laittaa. Astianpesukone taas kuluttaa vettä keskimäärin 12 litraa, joten ero konepesun ja käsinpesun välillä on 6-8 litraa/tiskikerta. Netin huuhaa-juttuja siitä, että käsitiskiin menee 150l vettä/kerta ei kannata uskoa."

Jos tiskaa päivittäin (ja valtaosa käsintiskaajista niin tekeekin) niin tuo ero on todella merkittävä ja veden määrä per astia on huomattavasti suurempi kuin konetiskissä. Lisäksi moni käsintiskaaja esihuuhtelee astiat ja pesun jälkeinen huuhtelukin tehdään juoksevalla vedellä.

Totesit siis itsekin juuri, että vettä kuluu paljon enemmän :D Vähintään 140 litraa viikossa käsitiskillä ja tiskikoneella 36 litraa. Vuodessa erotus on jo huimat 5 400 litraa.

Tällä mummolla tiskikonekin käy päivittäin, ja huuhtelen myös kaikki koneeseen menevät astiat. Käsinpesussa huuhtelen ehkä vähemmän, ja 18-20 litralla vettä puhdistuu koneellisen verran astioita. En käytä huuhteluun juoksevaa vettä, koska se tuhlaa vettä, ja on hidasta.

Tiskaan myös paljon käsin, koska juhlavampia posliini- ja hopea-astoitani, kristalleja, hopeisia ruokailuvälineitä, sekä pannuja en laita koneeseen.

Vierailija
560/718 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tämän ostin myin heti pois. sain siihen tilaan liuku laatikostolle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi