Millaisiin lusmuihin olette työkavereina törmänneet?
Olen huomannut, että joka työpaikalla on aina joku, joka lähinnä välttelee töitä tai motivaatiosaikuttaa jatkuvasti. Millaisia tapauksia teillä on tullut vastaan?
Kommentit (58)
En yhteenkään, olen aina ollut miesvaltaisilla aloilla.
M53
Vierailija kirjoitti:
Metallipajassa oli laiskuri joka meni kesken päivän vessaan 1-2h päiväunille! Suolasin jätkän pomolle. Pomo odotti vessan oventakana tunnin kunnes unikeko tuli haukotellen ja sai sellaista huutoa, että varmaan heräsi päivään!
Melko epäasiallinen ja ammattitaidoton pomo kun johtajuus perustuu kiljumiseen. Tuonkin tilanteen älykkäämpi ja osaavampi hoitaisi aivan muilla keinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvila ruokatauolla venyjä. Kulki mennen tullen työpisteeltä toiselle höpöttämässä. Häiritsi toistenkin töitä. Viikonloppujen vaikuttaja,joko perjantai tai maanantai sairausloma. Lomilta palatessa sama viikon saikku jatkoksi,yleinen syy selkä,jalka tai hartia jumi.
Tämä on jännä kun näitä "työilmapiirin luovia ilopillereitä" kunnon ekstroverttejä suositaan rekryssä. Eivät saa mitään muuta aikaiseksi kuin proviisio palkkauksen ja määräaikaisuudet ym. jaskaa muiden riesaksi.
Eräs HR-ihminen sanoi kirkkain silmin pitäessään alustusta rekrytoinnista, että eihän työpaikoille enää valita välttämättä sitä pätevintä, vaan se mukavin ja sopivin.
Tässä tullaan johonkin hyvin mystiseen asiaan sillä yrityksen tulee maksimoida voitto. Mutta onko sitten niin että nämä eniten äänessä olevat on sen verran yksinkertaisia että he eivät tajua mm. työntekijöiden oikeuksia ja siksi heitä palkataan?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, onko teille tuttu yhdyssana seurustelu-upseeri. Sellaisiksi näitä lusmuilijoita ainakin ennen kutsuttiin.
Myös räpätäti.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena miehenä olin vajaan vuoden raksalla töissä ja siellä oli näitä seurustelu-upseereita. Juttua riittää, mutta hanskoja eivät lianneet. Nojailivat lähinnä lapioon, ja jos vastaava mestari sattui piipahtamaan paikalla, niin pari kevyttä lapiollista siirsivät paikasta toiseen kunnes mestari oli poistunut paikalta, jonka jälkeen alkoi taas lapioon nojailu ja tarinointi.
Sitten kun projekti loppuu ja uusi alkaa niin aidot tekijät lähtee tai heitä ei palkata mutta nämä lusmut kyllä jää... kumma juttu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli romani työkaverina velvotetyöllistettynä, ei paljoa työpaikalla näkynyt, puhumattakaan että olisi töitä tehnyt.
Ehkä hän teki etätöitä kun haki aina työkaluja öisin?
Muutamia vuosia sitten työpaikkani Sankari oli työnantajani. Oli täysin puupäällä varustettu tapaus, ja sai jännitystä elämäänsä kiusaamalla työntekijöitä työsopimuksien rikkomisella. Sitten tämä Sankari saatettiin työntekijöiden voimalla ilmi rikoksistaan. Sama Sankari itki krokotiilin kyyneleitä kylillä ja valehteli paikalliselle medialle itsestään. On kummallisesti kadonnut pois kyliltä yrittäjänä. En ole jäänyt kaipaamaan koko toheltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä itse.
En voi oikein mitään muuta tehdä kuin pötkötellä sohvalla ja kattoo netflixiä. Hiljaa kun täytyy olla ettei asiakkaat herää. Illalla ne ääntä tuottavat vuoroon kuuluvat työt tehdään klo 20-22.
- laitosyökkö
Sinä varmaan makaat siellä sohvalla, kun muut juoksee auttamassa potilaita tms.
Olisiko työpaikka Olarinpuiston hoivakodissa?
Ei. Asiakkailla on vielä semmonen 60-65 vuotta hoivakoti-ikään.
Tehtaalla töissä. Mun opastaja oli 35v uran tehnyt alalla. Jo opastuksen aikana ihmettelin kun tää kyseli multa ohjeita..
Muutaman kk päästä selvisi ettei tämä mies oikeasti osannut yhtään mitään. Ei vähääkään. Oli 10 ensimmäistä uransa vuotta seurannut todella pätevää ja ahkeraa miestä. Lopulta lopetti kun tämä ahkera teki kaiken. Viimeisen 25v oli keskittynyt pelaamaan jatsia ja juomaan kahvia.
Ohjaaja istui suurimman osan työpäivistä taukohuoneessa per...lään, selasi somea, söi, tilaili itselleen ja kaverilleen ruokaa. Toi koiransa töihin ja oli sen koiransa kanssa. Tekikö koskaan mitään töitä?
Vierailija kirjoitti:
Saikulla enemmän kun töissä, katselee sarjoja/elokuvia/youtubea työajalla, opiskelee työajalla, istuu jalat pöydällä ja selaa nettiä.
Muut noista myönnän, mutten ole saikulla enemmän kuin töissä. Jalatkin on suorana sohvalla, pöydälle en nosta.
- toi yökkö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
45 työvuoden jälkeen eri paikoissa voin sanoa että suomalaisissa riittää lusmuja, joka sorttia. Ja tilanne paheni entisestään kun älypuhelin tuli. Siihen käytetään palkallista työaikaa niin paljon että sillä rahalla palkattaisiin kymmeniä tuhansia ihmisiä töihin, jos tulisi tilaisuus vähentää lusmuilta heidän puhelimeen käyttämänsä työaika.
Eikö tämä lisää työllisyyttä. Teillä muilla riittää töitä kun mukana on semmoisia jotka tekevät vähemmän. Jos nuo pomon kaverit ja saikuttajat olisivat nopeita ja ahkeria niin tarvittaisiinko teitä vähemmän suosittuja siellä ollenkaan.
Mitä sä sekoilet? Mulle se lusmuilu on aivan yksi lysti, mä hoidan omat hommani, en muiden. Enkä käy töissä ollakseni suosittu, käyn siellä elättääkseni itseni ja perheeni. Eiköhän noi suosittu jutut ole teidän ylä-aste ikäisten hapatuksia eikä aikuisten ihmisten. Käytin tätä esimerkkinä vain siksi että saisin tuolta poistettua sen käsittämättömän harhan että joku lusmu reipastuu kun siltä viedään luuri. Ei ainakaan meillä ole ollut mitään muutosta asiaan, samalla tavalla työnvieroksujat työtään vieroksuu, mut eihän ole mun ongelma, en minä heille maksa ja mun palkka on ihan sama siitä huolimatta, ei myöskään vaikuta mun projektiin mitenkään, eikä työllistä mua yhtään sen enempää. :D
50% etätyöajasta on silkkaa lusmuilua.
Vierailija kirjoitti:
Meidän pienessä työyhteisössä innostuttiin valittamaan kun palkkasivat työkokeiluun henkilön joka käyttää 10min työaikaa rukoiluun ja tienaa 9e päivä. Valitus loppui välittömästi kun pomo oli kellottanut näiden tanttojen tauot joita pitivät parhaimillaan yli 2.5 tuntia päivässä juorutakseen ja ruotiakseen kahvihuoneessa kuinka tämä kaveri kehtaa käyttää 10min palkatonta työaikaa siihen rukoiluunsa. :D Että joskus se pahin lusmu saattaakin löytyä sieltä mistä kovin meteli muiden lusmuilusta kuuluu.
Olin jokusen vuoden esimiehenä, ja havaitsin kyllä välittömästi että jotkut laiskottelijat yrittivät mustamaalata muita. Tulivat oikein työhuoneeseeni istumaan ja kertomaan havaintojaan, kunnes aloin kyselemään että mitenkäs sinulla on aikaa täällä istua tai laskea toisten töitä? Rupesin tarkkailemaan asiaa, ja huomasin etteivät nämä koskaan ilmaisseet että työlista oli tyhjä, ja olisivat voineet ottaa lisää hommaa. Lukivat iltalööppejä ja lintsasivat töistä.
Lusmut, paljastakaa lusmut kolleegat?
- Lusmu
Teen työssäni sen minimin mikä vaaditaan, koska palkka on sama teki sitten sen tai extraa, enkä minä tee extraa ilmaiseksi. Jos työnantaja haluaa extraa, hän saa maksaa extraa. Kai te pingot ymmärrätte kusevanne sillä huhkimisellanne myös omiin muroihinne. Teidän perkeleen apinoiden takia ne tulos paineet syntyy ja tavoitteita hivutetaan jatkuvasti ylemmäs. Teette intopiukkana töitä jopa tauoilla ja vingutte kun muut eivät tee ja mitä te siitä hyödytte? Ai luoja mä vihaan näitä työpaikkojen hikipinkoja jotka tekee extraa kiillottaakseen omaa kruunuaan, ja tulevat jopa asiraina töihin räkimään muutkin sairaiksi, aiheuttaen aivan kaikille haittaa. Sit nää vammaiset vielä kehuskelee sillä. Niin sitä kustaan kilpaa sen yhteisen kakun päälle ja odotellaan vielä muilta kiitosta. Sit ihmetellään kun ei kukaan ei istu samaan pöytään jos joskus harvoin tauolle erehtyvät. Sinnekkin tulevat lähinä kehuskelemaan kuinka nopeasti saa kahvinsa juotua että pääsee joutuin takaisin töihin ja kuinka kuumettakin on vain 39.5 astetta että ihan hyvin pystyy auringonhattu uutteen voimin painaa viel muutaman extra työtunnin ihan omalla ajalla, "enhän mä näitä nyt leimaa".
Joo mun pomo tuli taannoin ihan pokkana sanomaan et "Sähän voit varmaan jäädä pariksi tunniksi odottamaan lapin lähetystä, Kirsikin aina jää", oletin että se puhui ylitöistä, olisin voinutkin jäädä, ei ollit menoja, mutta kun ei! Selvisi tämä eukko jää siis omalla ajallaan leimaamatta kökkimään työmaalle ilmaiseksi tätä pomoa miellyttääkseen. Ei morjens että voi olla päässä vikaa. Ja kivsti tän vajakin takia samaa automaattisesti odotettiin myös muilta. Joo ei todellakaan tullut kauppoja, käskin soittaa Kirsille josko hän tulis. Kyllä voi ihmiset olla tyhmiä.
Meidän pienessä työyhteisössä innostuttiin valittamaan kun palkkasivat työkokeiluun henkilön joka käyttää 10min työaikaa rukoiluun ja tienaa 9e päivä. Valitus loppui välittömästi kun pomo oli kellottanut näiden tanttojen tauot joita pitivät parhaimillaan yli 2.5 tuntia päivässä juorutakseen ja ruotiakseen kahvihuoneessa kuinka tämä kaveri kehtaa käyttää 10min palkatonta työaikaa siihen rukoiluunsa. :D Että joskus se pahin lusmu saattaakin löytyä sieltä mistä kovin meteli muiden lusmuilusta kuuluu.