KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (1848)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla opintopolku heittää toistuvasti ulos, tietäisipä se tulosten syöttämistä. Ehkä oon turhaan toiveikas, aivot vaan jumii ja hermot menee, kun odottaa. Yliopistovalinnat-sivun mukaan D-koe on viime vuonna julkaistu vasta 3.7 ja tulokset tuli kuitenkin ainakin osittain jo 18.6, joten elän toivossa...
Joidenkin koulujen D-valintakokeen tuloksia alkoi tulla viime vuonna juuri ennen juhannusta, mutta osa, esim maisterihaku missä itse hain tuli vasta juhannuksen jälkeen.
Maisterihaku tuli kyllä juuri ennen juhannnusta D- kokeessa ainakin Turun yliopiston kohdalla
Yliopisto tulee paljon hajanaisemmin kuin AMK. AMK saattaa tulla jopa koko koulu kerralla, kun on sama koe kaikkialle. Yliopistossa tulee aine kerrallaan, eikä nekään joka koulusta yhtä aikaa.
Milloin oikisvalinnat tuli viime vuonna?
Onkos opintopolku päivittynyt kellään tänään? Itsellä varasijat ei ole liikkuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla opintopolku heittää toistuvasti ulos, tietäisipä se tulosten syöttämistä. Ehkä oon turhaan toiveikas, aivot vaan jumii ja hermot menee, kun odottaa. Yliopistovalinnat-sivun mukaan D-koe on viime vuonna julkaistu vasta 3.7 ja tulokset tuli kuitenkin ainakin osittain jo 18.6, joten elän toivossa...
Joidenkin koulujen D-valintakokeen tuloksia alkoi tulla viime vuonna juuri ennen juhannusta, mutta osa, esim maisterihaku missä itse hain tuli vasta juhannuksen jälkeen.
Maisterihaku tuli kyllä juuri ennen juhannnusta D- kokeessa ainakin Turun yliopiston kohdalla
Joo laitoinkin vähän epäselvästi, siis osa maisterihauista tuli ennen juhannusta myös mutta oma kohteeni ei. Toivotaan että tänä vuonna tippuisi jo tällä viikolla mahdollisimman moni :)
Vierailija kirjoitti:
Milloin oikisvalinnat tuli viime vuonna?
Näitä odotellaan kieli pitkällä täälläkin 😃 Todistusvalinnan pisteet ei hyvää lupaa mutta ehkä valintakoe meni paremmin 🙃 Olen toisella kierroksella joten Todistusvalinnassa en ole mukana.
Vierailija kirjoitti:
Onkos opintopolku päivittynyt kellään tänään? Itsellä varasijat ei ole liikkuneet.
Olihan täällä ainakin DIAKista ja Metropoliasta tieto. DIAKista oli tullut palkit jo aiemmin, joten sen liikuttamiset tapahtuivat silloin.
Yliopistosta ei ole tullut mitään, eikä nuo AMK-kohteet liikuta kuin ehkä yliopistojonojen isoja varasijoja, joiden liikkuminen on merkityksetöntä muutenkin.
Onko kellään haisua kuinka paljon fysioterapeuttien päivätoteutuksessa on kampusopetusta?
Ainakin osassa sote-aloja samat hakee sekä yliopistoon että amk:n, samoin taidealoilla.
Milloin tulee valintakoe G tuloksia? En kestä tätä jännitystä enää
Jännitys on ohi! Palkkiteoria piti paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Jännitys on ohi! Palkkiteoria piti paikkansa.
Sydämelliset onnittelut!
Minne pääsit tai jos et halua kertoa niin mistä koulusta kyse?
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan mulla. Keskiviikosta asti on ollut ihan sama varasijatilanne.
Varasija 4 :"( Enkä ole ensikertalainen.
No, syksyllä sitten uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
mulla varasija 1 ja ei-enska.. jännittää!
Vierailija kirjoitti:
Minulla päivittyi tänään kerran. Aamulla ei ollut mitään tietoja, iltapäivällä tuli ilmoitus että olen 4. varasijalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu epäreilulta, että alin hyväksytty pistemäärä oli 331 ja minä jäin rannalle pistein 367...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu epäreilulta, että alin hyväksytty pistemäärä oli 331 ja minä jäin rannalle pistein 367...
jooo siis mulla pisteitä 245 ja alin hyväksytty 132.. 🤣🥲 saa nähdä miten käy, niin lähellä mut niin kaukana 🤞🏼
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla 285 ja alin 212. Toka varasija.