KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (1848)
Onko kukaan päässyt vielä Aallon tutalle?
Vierailija kirjoitti:
vipuseen päivittynyt diak ja omilla spekseillä katsottuna olisin pääsemässä sisään, miten nopeasti opintopolkuun tulee tulokset kun vipunen on päivittynyt?
Onneksi olkoon!
Näkymiseen ei ole mitään sääntöä. Tulevat kun koulusta ehditään katsoa ja hyväksyä tulokset. Tänään tai myöhemmin tällä viikolla tulevat.
Nyt tuli Diak tulokset ja palkkiteoria kävi siis toteen ja pääsin sisälle! Onnea kaikille tuloksia odottaville!
Vierailija kirjoitti:
Moi,
Olen laittanut 1 valinnakseni koulun jossa oli valintakurssi ja kakkos valinnassani oli amk valinta koe.
Minä olen nyt ykkös vaihtoehdossa 5. varasijalla ja kakkos vaihtoehdossa lukee näin:
"Hyväksytty (odottaa ylempien hakukohteiden tuloksia)Lapin ammattikorkeakoulu, Tornio
Tradenomi (AMK) liiketalous, verkko-opinnot, Tornio
Et voi ottaa tätä opiskelupaikkaa vastaan. Sinulle tarjotaan opiskelupaikkaa tässä hakukohteessa, jos seuraavat kaksi ehtoa täyttyvät:
Et tule valituksi ylempiin hakutoiveisiisi.
Et ole ottanut vastaan suomalaiseen korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa mistään muusta samana lukukautena alkavasta koulutuksesta.
Jos tulet hyväksytyksi ylempään hakutoiveeseesi, tämä hakukohde peruuntuu automaattisesti."
Pääsenkö siis varmasti nyt opiskelemaan vai mitä tämä tarkoittaa?
Ja mitä minun täytyy nyt tehdä?
-Tono
Melko varmasti pääset Tornioon. Odottaisin kuitenkin rauhassa kaikkien paikkojen tulokset, koska joillakin jono on liikkunut taaksepäin.
Vierailija kirjoitti:
Moi,
Olen laittanut 1 valinnakseni koulun jossa oli valintakurssi ja kakkos valinnassani oli amk valinta koe.
Minä olen nyt ykkös vaihtoehdossa 5. varasijalla ja kakkos vaihtoehdossa lukee näin:
"Hyväksytty (odottaa ylempien hakukohteiden tuloksia)Lapin ammattikorkeakoulu, Tornio
Et voi ottaa tätä opiskelupaikkaa vastaan. Sinulle tarjotaan opiskelupaikkaa tässä hakukohteessa, jos seuraavat kaksi ehtoa täyttyvät:
Et ole ottanut vastaan suomalaiseen korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa mistään muusta samana lukukautena alkavasta koulutuksesta.
Jos tulet hyväksytyksi ylempään hakutoiveeseesi, tämä hakukohde peruuntuu automaattisesti."
-Tono
Pääset varmasti opiskelemaan, mutta paikka ei ole vielä selvillä. Joko tuo tai sitten se ykköskohde, jos sieltä vapautuu paikkoja.
Nyt et voi muuta kuin odottaa. Sulle tulee Opintopolusta sähköposti, kun pääset ottamaan joko tuon tai sen ykköspaikan vastaan. Ykkösen jos saat, voit ottaa sen vastaan heti. Kakkosen kanssa joudut odottelemaan pari viikkoa. Niitä voi ottaa vastaan vasta kun ihan kaikki tulokset ovat tulleet kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Moi,
-Tono
Suosittelen ottamaan kuvakaappauksen Opintopolusta, jos sattuisi tulemaan jotakin hämminkiä.
Okei! Mitä toi siis tarkoittaa? Mihin saakka täytyy odottaa ja jännittää siis?
Vierailija kirjoitti:
Mitään yliopistojen koetuloksia ei ole vielä tullut. Tekniikan valintakoe on perinteisesti ollut aina viimeisten tulosten joukossa.
Tsemppiä kaikille odotukseen ja tähän viikkoon! Odottavan aika on pitkä, ei voi muuta sanoa. Valintakoe i:n tuloksia odotetaan täällä.
Vierailija kirjoitti:
vipuseen päivittynyt diak ja omilla spekseillä katsottuna olisin pääsemässä sisään, miten nopeasti opintopolkuun tulee tulokset kun vipunen on päivittynyt?
käsittääkseni yleensä päivittyy ensin Opintopolku ja sen jälkeen parin päivän sisällä Vipunen.
Vierailija kirjoitti:
Joo, todistusvalinnalla, mutta odotan vielä kahta ylempää kohdetta (lääkis, Tre ja Hki)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
käsittääkseni yleensä päivittyy ensin Opintopolku ja sen jälkeen parin päivän sisällä Vipunen.
Tokkiinsa pitää ensin Opintopolkuun tulla, mutta tulos varsinaisesti on niissä palkeissa. Sen jälkeen se on Vipusenkin käytettävissä.
Näissä tilanteissa, joissa palkkien ja näkyvän tuloksen välillä on pitkä aika, tulokset ehtivät ensin Vipuseen.
Ei ole varasijat liikkuneet vieläkään. Epätoivo iskee.
Vierailija kirjoitti:
No ei ne liiku, kun ei tuu kunnolla tuloksia. Esim kaikki yliopistojen valintakokeet on vielä tulematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ne liiku, kun ei tuu kunnolla tuloksia. Esim kaikki yliopistojen valintakokeet on vielä tulematta.
Ei ne varasijat siis sillä liiku, että joku vaan hylkää opiskelupaikan. Ne liikkuu, kun porukat pääsee ylempiin hakutoiveisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne varasijat siis sillä liiku, että joku vaan hylkää opiskelupaikan. Ne liikkuu, kun porukat pääsee ylempiin hakutoiveisiinsa.
Mutta moniko ammattikorkeaan hakenut on hakenut myös yliopistoon? Olen jonottamassa siis amk paikkaa.
Tulispa jo jyväskylän yliopiston tulokset tää piina on ihan kamalaa 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta moniko ammattikorkeaan hakenut on hakenut myös yliopistoon? Olen jonottamassa siis amk paikkaa.
Vipusesta voi katsoa, onko sisään päässyt hakija hakenut vain yliopistoon, siitä voit päätellä, kuinka todennäköistä on että yliopistotulokset liikuttavat jonoa jossa olet.
Moi,
"Hyväksytty (odottaa ylempien hakukohteiden tuloksia)
Lapin ammattikorkeakoulu, Tornio
-Tono