KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (1848)
Mitä ihmettä, siis onko jotain yliopiston valintakoetuloksia jo vipusessa näkyvissä?!? :O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varasijat liikkuneet vieläkään. Epätoivo iskee.
No ei ne liiku, kun ei tuu kunnolla tuloksia. Esim kaikki yliopistojen valintakokeet on vielä tulematta.
Ei ne varasijat siis sillä liiku, että joku vaan hylkää opiskelupaikan. Ne liikkuu, kun porukat pääsee ylempiin hakutoiveisiinsa.
Mutta moniko ammattikorkeaan hakenut on hakenut myös yliopistoon? Olen jonottamassa siis amk paikkaa.
Vipusesta voi katsoa, onko sisään päässyt hakija hakenut vain yliopistoon, siitä voit päätellä, kuinka todennäköistä on että yliopistotulokset liikuttavat jonoa jossa olet.
Ei ole yhtään ei-ensikertalaista valittua, joka olisi hakenut myös yliopistoon :(
Kertokaa mullekin, mitä tarkoittaa "Näin Vipusessa, että joidenkin ohjelmien tulokset ovat jo tulleet (siis i-kokeen ohjelmat)" - mitä tullut, mikä yliopisto/oppiaine?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, siis onko jotain yliopiston valintakoetuloksia jo vipusessa näkyvissä?!? :O
Ainoat ovat:
Itä-Suomi: Kasvatustiede ja aikuiskasvatustiede
Lappi: Kestävyyskasvatus, Muoti, Muotoilu
En jaksa tarkistaa, onko nuo kasvatukset kirjainkokeesta. Kasvatustieteen koe on joka tapauksessa kauttaaltaan tarkastettu, kun se tarvittiin opettajankoulutusten soveltuvuuskokeisiin.
Vierailija kirjoitti:
okei, lol, katsoin ilmeisesti väärin. ne, jotka näkyy, on varmaankin todistusvalinnan tulokset - ei valintakokeen tulokset.
I-kokeet on kieleen ja kirjallisuuteen liittyviä kokeita, eivätkä liity kasvatustieteisiin.
Vierailija kirjoitti:
I-kokeet on kieleen ja kirjallisuuteen liittyviä kokeita, eivätkä liity kasvatustieteisiin.
Kukaan ei väittänyt, että I-koe liittyisi kasvatustieteeseen.
No harmi, odotetaan sitten vielä tuloksia. Ehdin jo kiihtyä :D
Se palkki teoria piti paikkansa oon nyt ottanut paikan ja ilmoittautunut ensi luku vuodeksi mun ykkös kouluun😍.
Vierailija kirjoitti:
Mihin kaikkiin AMK on tullut tuloksia?
Jamkiin tuli tänään tekniikan alalle!
Kuinkahan moni saa kutsun kasvatusalan soveltuvuuskokeeseen? Luin jostain, että noin 1,5-2 kertainen määrä aloituspaikkoihin nähden kutsutaan soveltuvuuskokeeseen. Varhaiskasvatuksen koulutusohjelma on monilla se ei eka vaihtoehto. Kutsutaankohan soveltuvuuskokeeseen enemmän hakijoita, jotta paikat saadaan varmasti täytettyä? Ei-ensikertalaisena hakijana mahdollisuuksiani Tampereelle pohdin. Soveltuvuuskokeiden perusteella jäi vähän epävarma fiilis..
Se palkki teoria piti paikkansa oon nyt ottanut paikan ja ilmoittautunut ensi luku vuodeksi mun ykkös kouluun😍.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ne liiku, kun ei tuu kunnolla tuloksia. Esim kaikki yliopistojen valintakokeet on vielä tulematta.
Ei ne varasijat siis sillä liiku, että joku vaan hylkää opiskelupaikan. Ne liikkuu, kun porukat pääsee ylempiin hakutoiveisiinsa.
Mutta moniko ammattikorkeaan hakenut on hakenut myös yliopistoon? Olen jonottamassa siis amk paikkaa.
Yleisesti ottaen aika moni.
Sepä selviää Vipusesta! Hakijoita kaikkineen on noin 150 000. Näistä sekä AMK- että yliopistokoulukseen on hakenut noin 25 000 hakijaa. Eli noin joka kuudes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti ottaen aika moni.
Tuossa mun hakukohteessa alle 15 % on hakenut myös yliopistoon. Varmaan riippuu paljon siitäkin mikä ala on kyseessä.
Uusi viikko uudet jännityksen tärinät! Milloin alkoi viime vuonna tippua valintakokeiden tuloksia?
Vierailija kirjoitti:
Ensi luku vuodeksi ilmoittaudu peruskoulun äikän tunneille, on korjaamisen varaa:)
Vierailija kirjoitti:
Uusi viikko uudet jännityksen tärinät! Milloin alkoi viime vuonna tippua valintakokeiden tuloksia?
Olisikohan ollut juhannusviikon, eli tämän viikon, keskiviikkona. Ennen juhannusta joka tapauksessa.
Mulla opintopolku heittää toistuvasti ulos, tietäisipä se tulosten syöttämistä. Ehkä oon turhaan toiveikas, aivot vaan jumii ja hermot menee, kun odottaa. Yliopistovalinnat-sivun mukaan D-koe on viime vuonna julkaistu vasta 3.7 ja tulokset tuli kuitenkin ainakin osittain jo 18.6, joten elän toivossa...
Sama täällä! Näin Vipusessa, että joidenkin ohjelmien tulokset ovat jo tulleet (siis i-kokeen ohjelmat).. eli mahdollisesti meidänkin tulokset näkyy pian!