Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (1736)

Vierailija
1561/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivittyykö vipunen ennen opintopolkua? Diak diakonityö verkko-opinnot ei ole päivittyny moneen päivään jos oikeen oon osannu kattoa…

Mä sain tulokset opintopolkuun keskiviikkona ja vasta tänään ne oli Vipusessa.

Okei no tää vähän helpottaa!

Vierailija
1562/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on jo hyväksytty ylempään hakutoiveeseen, päivittyykö alempien valintakoepisteet kuitenkin? 

Sillä vain mietin, että olen varasijalla ensimmäiseen hakutoiveeseen ja olisi mielenkiintoista seurata miten eri paikkojen tulosten tuleminen vaikuttaa varasijojen liikkeeseen. Tällä hetkellä näyttää siltä, että muualle kuin kahteen ensimmäiseen hakutoiveeseen ei olisi tullut vielä tuloksia lainkaan ja mietin, onko näin, vai eivätkö ne vain päivity minun näkymässäni.

Tarkoitat varmaan alinta hyväksyttyä pistemäärää? Se päivittyy myös niissä hakukohteissa, jotka peruuntuu, kun on päässyt ylempään.

Juu, juuri sitä. Kiitos! Muualle ei sitten tosiaan vielä ole tullut tuloksia, eli jännityksellä jään seuraamaan sattuisinko pääsemään varasijoilta ensimmäiseen hakutoiveeseeni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1563/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on jo hyväksytty ylempään hakutoiveeseen, päivittyykö alempien valintakoepisteet kuitenkin? 

Sillä vain mietin, että olen varasijalla ensimmäiseen hakutoiveeseen ja olisi mielenkiintoista seurata miten eri paikkojen tulosten tuleminen vaikuttaa varasijojen liikkeeseen. Tällä hetkellä näyttää siltä, että muualle kuin kahteen ensimmäiseen hakutoiveeseen ei olisi tullut vielä tuloksia lainkaan ja mietin, onko näin, vai eivätkö ne vain päivity minun näkymässäni.

Tarkoitat varmaan alinta hyväksyttyä pistemäärää? Se päivittyy myös niissä hakukohteissa, jotka peruuntuu, kun on päässyt ylempään.

Juu, juuri sitä. Kiitos! Muualle ei sitten tosiaan vielä ole tullut tuloksia, eli jännityksellä jään seuraamaan sattuisinko pääsemään varasijoilta ensimmäiseen hakutoiveeseeni.

Mäkin jännitän pääsenkö tokalta varasijalta mun toiseen hakutoiveeseen (ekaan en edes halua, siinä oon 5.).

Vierailija
1564/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän yleisen valintakokeen tarkistaa ja pisteyttää mun ymmärtääkseni ihan järjestelmä automaattisesti.  

Vierailija
1565/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vipusen mukaan paikkoja ollut 81 ja paikan vastaanottaneita 81 eli tarkoittaa sitä että varasijat ei enää liiku?

Savonia AMK

Ystäväni sai vuonna 24 samanlaisesta tilanteesta huolimatta opiskelupaikan, joten kaikki on vielä mahdollista.

Vierailija
1566/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa kiitos! No täynnä näytti olevan nekin :(

Mitä koulutusohjelmaa nyt siis katsot? 

Savonian sosionomi monimuotototeutusta

45 paikkaa, joista on täytetty nyt 18.

Joo sori, en tajua miten en osaa katsoa tuota exceliä :D Mutta noinhan se on, että paikkoja on 45, sekoilin ja katsoin tuota Valitut-kohtaa! Olen itse ei-ensikertalainen hakija ja tuossa nyt varasijalla 17. Ei-ensikertalaisille näytti olevan vain 7 paikkaa joten häviävän pienet on mahdollisuudet :( Tuosta ensikertalaiskiintiöstä olikin tässä ketjussa puhetta ja oon kans sitä mieltä että sen vois heivata ainakin näistä monimuoto-yms-toteutuksista suosiolla pois.

Vierailija
1567/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin jännitän pääsenkö tokalta varasijalta mun toiseen hakutoiveeseen (ekaan en edes halua, siinä oon 5.).

Hyvin todennäköisesti tulet pääsemään ekaan kohteeseen

Vierailija
1568/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin Hamk tradenomi verkkototeutukseen ei-ensikertalaisena valintakoepisteillä 240.197, alimmat hyväksytyt pisteet tällä hetkellä 183.584.

Onneksi pääsin, aiempaa tutkintoa ei ole, vain tyhmiä valintoja menneisyydessä.

Vierailija
1569/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että valintakoetuloksia tipahtelee koulukohtaisesti, mutta tipahteleeko niitä koulun sisällä jopa alakohtaisesti? Toki niin että esim. koulun tekniikan kokeet korjataan yhtenä nippuna, mutta niinkin spesifisti että yhden tekniikan alan kokeet korjattaisiin yhtenä kokonaisuutena ja sitten julkaistaisiin.

Lisäkysymyksenä, että kuka valintakokeet oikeastaan tarkistaa? Jos jokainen koulu tarkistaa hakijoidensa kokeet niin siinähän tulisi turhaa moneen kertaan tarkistamista?

AMK-valintakoetoiminta huolehtii kaikista yhteisistä asioista. Eli tekee kokeet, tarkastaa ne - siinä on paljon muutakin kuin vain laskee oikeat ja väärät pisteet, suunnittelee aikataulut, hoitaa tiedotukset jne.

Pisteiden valmistuttua Opintopolku vie tulokset kaikille hakijoille, vain Opintopolku tietää kaikki hakijat, ja sijoittelee paikat. Käyttäjä näkee sen vain niin, että tulee ns. palkit.

Koska opiskelijavalinnan tekee koulu, ihan lopuksi koulusta katsotaan tulokset läpi, että ovat muodollisesti oikein.

Vierailija
1570/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan olla ensikertalaisille kiintiö. Se, ertä pitääkö kiintiön olla noin iso, onkin toinen juttu. Nykyään moni jo pitkän työuran tehnyt hakeutuu uudelleen johonkin koulutukseen, olisi epäreilua laittaa kaikki samalle viivalle. Jo elämänkokemuksen myötä osaa paremmin valintakokeessa, vaikka nuorella voisi olla enemmän potentiaalia. Nuoret jäisivät ilman koulutuspaikkoja.

Näin 23-vuotiaana nuorena voisin heittää ilmaan rajun mielipiteen, et nuorille ei tarvis olla ees kiintiötä. 

Miks? 

Koska suurin osa lukiosta valmistuneista on HUKASSA. Mä hain lukiosta suoraan amkiin, koska "välivuodet ei oo hyvästä" ynnä muuta jauhettiin. Siinä mä mietin ylppärien jälkeen et mikä olis hyvä ala, mikä työllistäis.. No, tekniikallahan sanotaan aina olevan töitä ja oon melko näppärä kaveri, matemaattisestikin, eli inssihän on iha hyvä valinta. 

No, kouluun pääsin heittämällä ja äkkiä löyty oma kaveriporukkakin. 6 nuorta tyttöä ja pari jätkää, vasta lukiosta valmistuneita ja pari paria vuotta vanhempaa. Kaikki hakivat kouluun kutakuinkin koska "töitä ei oikee löytyny, enkä tienny mitä tekisin, ni ajattelin vaan hakee hyvälle alalle." 

Tästä kuuden porukasta jäi jäljelle yks. Siis yks. Meitä aloitti n. 70 hlö, joista 2. vuoden alussa oli jäljellä enää joku 30-40 hlöä. Siis puolet tippui vuoden aikana. Ja kaikki näistä oli nuoria. Vanhimmat eli jotkut keski-ikäiset opiskelijat paino meneen, samalla kun nuoret lähti muualle. Meidän porukasta pari on kaupassa töissä, yks perheyrityksessä, yks koittaa päästä sotelle, koska tajus kesken kaiken, et hän on oikeestaan aina halunnu olla sosionomi. Yks tekee sen verran kursseja, et saa tuet. Ja mä haen nyt kans toiseen kouluun.

Näin tälläsen näkökulman pohjalta sanoisin ensikertalaisuuskiintiön olevan enemmän haitta kuin hyöty. On myös tyhmää aikuisten ihmisten toitottaa, et välivuosi olis nuorelle negariivinen asia. Ei kyl oo, se voi olla parempikin, kunhan työllisyystilanne saatais paranemaan.

Itsellä kyllä luonnontieteelliset aineet suijui, mutta alakohtanen ei kiinnostanut pätkääkään ja aloin tekeen ihan minimipanostuksella pakollisia kursseja. Ei kiinnosta, niin ei kiinnosta, mut roikun kans koulussa niin saan opintotukea, kunnes pääsen sinne minne oikeesti haluun ja jätän tän tutkinnon kesken.

Ei ehkä yhteiskunnalle kovinkaan hyödyllistä, mut sillä mennään mitä annetaan.

Ymmärrän, olen samaa mieltä, mutta asia on hankala, kun opiskelupaikkoja on rajallinen määrä. Mutta kirjoitit asiaa ja olisikin hyvä jos olisi sekä eka, että myös toka kiintiö. 

Vierailija
1571/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin epätodennäköisesti pääsen edes tuohon tokaan, koska olen ei-ensikertalainen, nuo hakukohteet on todella suosittuja ja ensikertalaiskiintiön ulkopuolella paikkoja on jaossa vain 5-6.

Vierailija
1572/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiiteen kaikki kiintiöt ja reilusti kaikki hakijat samalle viivalle. En tajua miksi pitää suosia ketään yhtään minkään perusteella. Oikeudenmukaisinta ja reiluinta on tasan se, että jokainen lähtee samalta viivalta ja lopputuleman ratkaisee omat kyvyt ja motivaatio.

Vierailija
1573/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan olla ensikertalaisille kiintiö. Se, ertä pitääkö kiintiön olla noin iso, onkin toinen juttu. Nykyään moni jo pitkän työuran tehnyt hakeutuu uudelleen johonkin koulutukseen, olisi epäreilua laittaa kaikki samalle viivalle. Jo elämänkokemuksen myötä osaa paremmin valintakokeessa, vaikka nuorella voisi olla enemmän potentiaalia. Nuoret jäisivät ilman koulutuspaikkoja.

Näin 23-vuotiaana nuorena voisin heittää ilmaan rajun mielipiteen, et nuorille ei tarvis olla ees kiintiötä. 

Miks? 

Koska suurin osa lukiosta valmistuneista on HUKASSA. Mä hain lukiosta suoraan amkiin, koska "välivuodet ei oo hyvästä" ynnä muuta jauhettiin. Siinä mä mietin ylppärien jälkeen et mikä olis hyvä ala, mikä työllistäis.. No, tekniikallahan sanotaan aina olevan töitä ja oon melko näppärä kaveri, matemaattisestikin, eli inssihän on iha hyvä valinta. 

No, kouluun pääsin heittämällä ja äkkiä löyty oma kaveriporukkakin. 6 nuorta tyttöä ja pari jätkää, vasta lukiosta valmistuneita ja pari paria vuotta vanhempaa. Kaikki hakivat kouluun kutakuinkin koska "töitä ei oikee löytyny, enkä tienny mitä tekisin, ni ajattelin vaan hakee hyvälle alalle." 

Tästä kuuden porukasta jäi jäljelle yks. Siis yks. Meitä aloitti n. 70 hlö, joista 2. vuoden alussa oli jäljellä enää joku 30-40 hlöä. Siis puolet tippui vuoden aikana. Ja kaikki näistä oli nuoria. Vanhimmat eli jotkut keski-ikäiset opiskelijat paino meneen, samalla kun nuoret lähti muualle. Meidän porukasta pari on kaupassa töissä, yks perheyrityksessä, yks koittaa päästä sotelle, koska tajus kesken kaiken, et hän on oikeestaan aina halunnu olla sosionomi. Yks tekee sen verran kursseja, et saa tuet. Ja mä haen nyt kans toiseen kouluun.

Näin tälläsen näkökulman pohjalta sanoisin ensikertalaisuuskiintiön olevan enemmän haitta kuin hyöty. On myös tyhmää aikuisten ihmisten toitottaa, et välivuosi olis nuorelle negariivinen asia. Ei kyl oo, se voi olla parempikin, kunhan työllisyystilanne saatais paranemaan.

Itsellä kyllä luonnontieteelliset aineet suijui, mutta alakohtanen ei kiinnostanut pätkääkään ja aloin tekeen ihan minimipanostuksella pakollisia kursseja. Ei kiinnosta, niin ei kiinnosta, mut roikun kans koulussa niin saan opintotukea, kunnes pääsen sinne minne oikeesti haluun ja jätän tän tutkinnon kesken.

Ei ehkä yhteiskunnalle kovinkaan hyödyllistä, mut sillä mennään mitä annetaan.

Ymmärrän, olen samaa mieltä, mutta asia on hankala, kun opiskelupaikkoja on rajallinen määrä. Mutta kirjoitit asiaa ja olisikin hyvä jos olisi sekä eka, että myös toka kiintiö. 

DI-, vai AMK-insinööriksi jne ?

Vierailija
1574/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo täällä päässä tullut muutoksia Opintopolussa ja varasijoissa. Onkohan ees päivittyny vai tyssäskö jono tähän?

Vierailija
1575/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin epätodennäköisesti pääsen edes tuohon tokaan, koska olen ei-ensikertalainen, nuo hakukohteet on todella suosittuja ja ensikertalaiskiintiön ulkopuolella paikkoja on jaossa vain 5-6.

Harmittaa ihan hulluna, etten tajunnut niitä päätöksentekotaitotehtäviä. Siitä tuo jäi kiinni, muuten olisin varmaan päässyt suoraan.

Vierailija
1576/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo täällä päässä tullut muutoksia Opintopolussa ja varasijoissa. Onkohan ees päivittyny vai tyssäskö jono tähän?

En tiedä. Ei mullakaan ole varasijat liikkuneet mihinkään.

Vierailija
1577/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamkin valmentavaan opintojaksokiintiöön oli tullut eilen valintakopisteet.

Metropoliassa ei oo edes varasijat liikkuneet tiistain jälkeen. Eli tiedän nyt mun pistemäärän ja se oli niin korkea että pääsen sinne mihin haluan. Mutta haluun varmistuksen!

Ärsyttävää kun mitään muuta ei jaksa keskittyä tekemään ku päivittää Opintopolkua 😁

Vierailija
1578/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsikö kenenkään tuttu Kallion lukioon?

Vierailija
1579/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne varasijat joka päivä liiku, tässä on vielä miltei kuukausi aikaa vielä, kunnes varasijat nytkähtää kunnolla liikkeelle. :) Malttia, vaikka ymmärrän, että se on helppoa vaan sanoa.

Millä varasijalla olet ja mille alalle hakenut?

Vierailija
1580/1736 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne varasijat liiku, ellei tule uusia tuloksia!

Liikkuvat sitten taas, kun etelän isoihin kouluihin tulee palkit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän