KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (1736)
Eihän kenellekään Laureasta ole vielä tullut tuloksia? Jestas tää on kun tulisilla hiilillä olis
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan mihin aikaan päivästä opintopolku päivittyy?
Kävin vähän yli 7 katsomassa ja oli varasijat päivittyny.
Vierailija kirjoitti:
Vipusen mukaan paikkoja ollut 81 ja paikan vastaanottaneita 81 eli tarkoittaa sitä että varasijat ei enää liiku?
Savonia AMK
Katsot väärää alkamiskautta, pitää valita syksy.
Ahaa kiitos! No täynnä näytti olevan nekin :(
Lapin AMK YAMK palkit ilmestyneet. Nyt alkaa jännittää!
Tiedän, että valintakoetuloksia tipahtelee koulukohtaisesti, mutta tipahteleeko niitä koulun sisällä jopa alakohtaisesti? Toki niin että esim. koulun tekniikan kokeet korjataan yhtenä nippuna, mutta niinkin spesifisti että yhden tekniikan alan kokeet korjattaisiin yhtenä kokonaisuutena ja sitten julkaistaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä koulutusohjelmaa nyt siis katsot?
Vierailija kirjoitti:
Savonian koepaikkoja ei ole Vipusessa vielä ollenkaan.
Koulu ei ole suosituimmasta päästä, joten siellä ensikertalaisten varasijat viuhuvat vielä pitkään. Ei-ensikertalaisilla on aina tiukempi tilanne.
Jos on jo hyväksytty ylempään hakutoiveeseen, päivittyykö alempien valintakoepisteet kuitenkin?
Sillä vain mietin, että olen varasijalla ensimmäiseen hakutoiveeseen ja olisi mielenkiintoista seurata miten eri paikkojen tulosten tuleminen vaikuttaa varasijojen liikkeeseen. Tällä hetkellä näyttää siltä, että muualle kuin kahteen ensimmäiseen hakutoiveeseen ei olisi tullut vielä tuloksia lainkaan ja mietin, onko näin, vai eivätkö ne vain päivity minun näkymässäni.
Hakiko kukaan Laureaan valintakoeopintojaksolla kuntoutuksen ohjaajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savonian sosionomi monimuotototeutusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savonian sosionomi monimuotototeutusta
45 paikkaa, joista on täytetty nyt 18.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että valintakoetuloksia tipahtelee koulukohtaisesti, mutta tipahteleeko niitä koulun sisällä jopa alakohtaisesti? Toki niin että esim. koulun tekniikan kokeet korjataan yhtenä nippuna, mutta niinkin spesifisti että yhden tekniikan alan kokeet korjattaisiin yhtenä kokonaisuutena ja sitten julkaistaisiin.
Lisäkysymyksenä, että kuka valintakokeet oikeastaan tarkistaa? Jos jokainen koulu tarkistaa hakijoidensa kokeet niin siinähän tulisi turhaa moneen kertaan tarkistamista?
Tänään oli ilmestynyt Lapin amk Yamk palkit
Vierailija kirjoitti:
Jos on jo hyväksytty ylempään hakutoiveeseen, päivittyykö alempien valintakoepisteet kuitenkin?
Sillä vain mietin, että olen varasijalla ensimmäiseen hakutoiveeseen ja olisi mielenkiintoista seurata miten eri paikkojen tulosten tuleminen vaikuttaa varasijojen liikkeeseen. Tällä hetkellä näyttää siltä, että muualle kuin kahteen ensimmäiseen hakutoiveeseen ei olisi tullut vielä tuloksia lainkaan ja mietin, onko näin, vai eivätkö ne vain päivity minun näkymässäni.
Tarkoitat varmaan alinta hyväksyttyä pistemäärää? Se päivittyy myös niissä hakukohteissa, jotka peruuntuu, kun on päässyt ylempään.
Päivittyykö vipunen ennen opintopolkua? Diak diakonityö verkko-opinnot ei ole päivittyny moneen päivään jos oikeen oon osannu kattoa…
Lisään vielä että minulla alemmista kaikki pisteet ja varasijat jo hävinneet paitsi diakin kohdalla, jos palkkiteorian mukaan olisin sinne valittu niin miten vipuseenkaan ei mitään päivitystä tule…
Vierailija kirjoitti:
Päivittyykö vipunen ennen opintopolkua? Diak diakonityö verkko-opinnot ei ole päivittyny moneen päivään jos oikeen oon osannu kattoa…
Mä sain tulokset opintopolkuun keskiviikkona ja vasta tänään ne oli Vipusessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tullut tässä kommentteja lueskellessani siihen tulokseen, että ensikertalaiskiintiö pitäisi poistaa joka paikasta. Totta on, että yo-arvosanoja voi käydä korottelemassa myös ei-ensikertalainen, mutta se tulee aika kalliiksi. Jos on esimerkiksi kirjoittanut aikanaan Lapissa lukiosta ja asuu nyt Tampereelle, pitää maksaa varsinaisen "kirjoitusmaksun" lisäksi myös matkat tuonne, koska korottaminen tapahtuu siinä lukiossa, josta on aikanaan valmistunut.
Ei tässä ole mitään järkeä. Ymmärrän tavallaan sen, mitä ensikertalaiskiintiöllä on haettu, mutta nähdäkseni vaakakupissa on tämän osalta kyllä ihan oikeasti enemmän huonoa kuin hyvää, enemmän epäoikeudenmukaisuutta kuin oikeudenmukaisuutta.
No ei todellakaan tarvitse korottaa siinä lukiossa mistä on valmistunut. Esimerkiksi missä tahansa aikuislukiossa voi korottaa.
Kyllä aikuislukion sivulla lukee juuri noin, että ensisijaisesti omassa lukiossa. Muuten tulee maksaa aikuislukion lukukausimaksu myös kaikilta lukukausilta, joina kirjoituksiin osallistuu. Ei sekään ihan halpaa.
Ensisijaisesti joo, jos se oma lukio vaikka on kyseisessä samassa kaupungissa. Mutta ei tietenkään ajatella että Turusta pitäisi vaikka Rovaniemelle lähteä vanhaan lukioon. Toisekseen hyvin moni lukio on lakkautettu kokonaan viime vuosina/vuosikymmeninä.
Kaikissa aikuislukioissa ei muuten ole mitään lukukausimaksua. Itse asiassa kaikki lukiot mitkä katsoin niin lukukausimaksu vaadittiin vain kolmansista maista tuleville. Mistä lukiosta siis oikein mahdat puhua ja paljonko se maksu olisi?
Vipusen mukaan paikkoja ollut 81 ja paikan vastaanottaneita 81 eli tarkoittaa sitä että varasijat ei enää liiku?
Savonia AMK