Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (153)

Vierailija
141/153 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin aikaisintaan on alkanut yleensä tuloksia tulla?

Tuleeko jo tässä kuussa?

Vierailija
142/153 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain varhaiskasvatuksen maisteriin (120 op). Olen hakenut  aikaisemmin pari kertaa Helsinkiin ja kerran Ouluun. tänä vuonna useampi paikka; Tampere, Joensuu, Rauma, Oulu. Olen varhaiskasvatuksen opettaja ja erityisopettaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/153 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakkotehtävien tuloksia odottelen näin alkuun. Vielä 1,5 viikkoa.

Vierailija
144/153 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännitän täällä poikani puolesta, pääseekö hän haluamaansa kouluun ja muuttaa kauemmaksi vai toiseen vaihtoehtoon ja jää lähemmäksi. Milloinkahan tuloksia alkaa tulla? Milloin saa tietää jos ensikertalainen pääsi pisteillä sisään? Tamkiin sähköpuolelle haki.

Ja se, että jännität jonkun toisen puolesta ei kiinnosta valitettavasti ketään. Jos et jännitä itse tässä ketjussa itsesi puolesta, niin miksi edes osallistut ketjuun? Ei kiinnosta pääseekö joku kolmas osapuoli opiskelemaan, kun si häneltä voi kysyä, eikä hänelle voi kommentoida. Ehkä teidän pitäisi perustaa "vanhemmat jännittävät lastensa tuloksia" -ketju. Siellä olisitte niin kiinnostuneita vanhempien tarinoista lapsistaan. Voisitte korottaa toisianne lastenne saavutuksista siellä.

Turhaan tylytät. Kai täällä saa jännittää kaikki, joista siltä tuntuu.

Vierailija
145/153 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännitän täällä poikani puolesta, pääseekö hän haluamaansa kouluun ja muuttaa kauemmaksi vai toiseen vaihtoehtoon ja jää lähemmäksi. Milloinkahan tuloksia alkaa tulla? Milloin saa tietää jos ensikertalainen pääsi pisteillä sisään? Tamkiin sähköpuolelle haki.

Ja se, että jännität jonkun toisen puolesta ei kiinnosta valitettavasti ketään. Jos et jännitä itse tässä ketjussa itsesi puolesta, niin miksi edes osallistut ketjuun? Ei kiinnosta pääseekö joku kolmas osapuoli opiskelemaan, kun si häneltä voi kysyä, eikä hänelle voi kommentoida. Ehkä teidän pitäisi perustaa "vanhemmat jännittävät lastensa tuloksia" -ketju. Siellä olisitte niin kiinnostuneita vanhempien tarinoista lapsistaan. Voisitte korottaa toisianne lastenne saavutuksista siellä.

Mielestäni tämä palsta on kaikille avoin ja hyvä niin, sillä sopu tilaa antaa, joten hieman armeliaisuutta, niin maailma olisi kaikillle parempi paikka. 

Se olisi parempi paikka jos vanhemmat eivät eläisi lastensa kautta.

Etkö osaa skipata viestien yli, jos ei nappaa?

Vierailija
146/153 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä on tänä vuonna näin paljon negatiivisia Niiloja ja Nellejä? Mitäs jos keskityttäisiin toistemme tsemppaamiseen ja yhdessä jännittämiseen, oli täällä sitten itse hakijoita tai hakijoiden läheisiä!

Vierailija
147/153 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä on tänä vuonna näin paljon negatiivisia Niiloja ja Nellejä? Mitäs jos keskityttäisiin toistemme tsemppaamiseen ja yhdessä jännittämiseen, oli täällä sitten itse hakijoita tai hakijoiden läheisiä!

Just näin👍🏻. Toivotan kaikille kaikkea hyvää ja onnea opiskelemaan pääsemiseen. 

Vierailija
148/153 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa

Vierailija
149/153 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennakkotehtävien tuloksia odottelen näin alkuun. Vielä 1,5 viikkoa.

Sama. Olen kyllä varma, että en ennakkotehtävillä karsiudu, että sikäli ei jännitä.

Vierailija
150/153 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, mihin paikkoihin noita ennakkotehtäviä on?

Vierailija
151/153 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, mihin paikkoihin noita ennakkotehtäviä on?

Arkkitehti, sisustusarkkitehti, maisema-arkkitehti ja muotoilija nyt ainakin yliopistoissa.

Näihin ei pääse koskaan pelkällä todistuksella, vaan parhaat valitaan ennakoilla, joissa pitää piirtää, muotoilla, kuvata ja/tai kirjoittaa ja parhaat pääsevät näistä sitten piirustuskokeeseen.

Vierailija
152/153 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennusarkkitehti amk myös 

Vierailija
153/153 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taideyliopistossa on myös ennakkotehtävät.