KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (153)
Milloin aikaisintaan on alkanut yleensä tuloksia tulla?
Aika lähellä noita määräaikoja ne tulee. Päivää tai paria ennen yleensä, eli kyllä tässä saa vielä hyvän tovin odotella.
haein tekoälyllä eka osion ja niin toisenkin aion tehdä, lukematta materiaalia ollenkaan tai edes kysymyksiä yvin osasi tekoäly kaikki vastaukset!
Vierailija kirjoitti:
haein tekoälyllä eka osion ja niin toisenkin aion tehdä, lukematta materiaalia ollenkaan tai edes kysymyksiä yvin osasi tekoäly kaikki vastaukset!
Tekoälylläkö jotkut aikovat työnsäkin tulevaisuudessa hoitaa? Mitään ei enää tarvitse itse tietää tai etsiä, koska keinoäly hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
Jännitän täällä poikani puolesta, pääseekö hän haluamaansa kouluun ja muuttaa kauemmaksi vai toiseen vaihtoehtoon ja jää lähemmäksi. Milloinkahan tuloksia alkaa tulla? Milloin saa tietää jos ensikertalainen pääsi pisteillä sisään? Tamkiin sähköpuolelle haki.
Ja se, että jännität jonkun toisen puolesta ei kiinnosta valitettavasti ketään. Jos et jännitä itse tässä ketjussa itsesi puolesta, niin miksi edes osallistut ketjuun? Ei kiinnosta pääseekö joku kolmas osapuoli opiskelemaan, kun si häneltä voi kysyä, eikä hänelle voi kommentoida. Ehkä teidän pitäisi perustaa "vanhemmat jännittävät lastensa tuloksia" -ketju. Siellä olisitte niin kiinnostuneita vanhempien tarinoista lapsistaan. Voisitte korottaa toisianne lastenne saavutuksista siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännitän täällä poikani puolesta, pääseekö hän haluamaansa kouluun ja muuttaa kauemmaksi vai toiseen vaihtoehtoon ja jää lähemmäksi. Milloinkahan tuloksia alkaa tulla? Milloin saa tietää jos ensikertalainen pääsi pisteillä sisään? Tamkiin sähköpuolelle haki.
Ja se, että jännität jonkun toisen puolesta ei kiinnosta valitettavasti ketään. Jos et jännitä itse tässä ketjussa itsesi puolesta, niin miksi edes osallistut ketjuun? Ei kiinnosta pääseekö joku kolmas osapuoli opiskelemaan, kun si häneltä voi kysyä, eikä hänelle voi kommentoida. Ehkä teidän pitäisi perustaa "vanhemmat jännittävät lastensa tuloksia" -ketju. Siellä olisitte niin kiinnostuneita vanhempien tarinoista lapsistaan. Voisitte korottaa toisianne lastenne saavutuksista siellä.
Mielestäni tämä palsta on kaikille avoin ja hyvä niin, sillä sopu tilaa antaa, joten hieman armeliaisuutta, niin maailma olisi kaikillle parempi paikka.
Olen kirjoittanut nyt keväällä -26 Äidinkielen, lyhyen Englannin, pitkän matematiikan, Terveydentiedon ja Fysiikan huonolla menestyksellä, osin johtuen sitkeästä A-influenssasta heti lukuloman alusta asti, joka aiheutti väsymystä ja aivosumua vielä kirjoituksissakin. Hyvä jos tulen pääsemään kirjoituksista läpi, joten mitä mieltä olette noiden aineiden vaikeusasteesta tänä keväänä ja mahdollisista tulevista pisterajoista. Yhteishaussa hain Vaasaan insinöörikoulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tämä palsta on kaikille avoin ja hyvä niin, sillä sopu tilaa antaa, joten hieman armeliaisuutta, niin maailma olisi kaikillle parempi paikka.
Se olisi parempi paikka jos vanhemmat eivät eläisi lastensa kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se olisi parempi paikka jos vanhemmat eivät eläisi lastensa kautta.
Jokainen tehkööt miten parhaaksi katsoo, eikä me voida määräillä ketään. Ei minua ainakaan haittaa yhtään, ei vaikka jonkun pappa täällä kyselisi ja jännittäisi lapsenlapsensa puolesta.
Kyllä täällä saa vanhemmatkin olla yhtä lailla mukana jännittämässä. Sama tavoite kaikilla, päästä opiskelemaan.
Lottovoittajaa kiinnostaa hirveästi keskustella lottovoitosta kumminkaiman kanssa, jonka tuttava voitti joskus lotossa.
Voi kun ketjuun edes joskus vastaisivat vain ne, keitä asia koskee. Silläkin uhalla, että ketju jäisi lyhyeksi.
Vierailija kirjoitti:
Lottovoittajaa kiinnostaa hirveästi keskustella lottovoitosta kumminkaiman kanssa, jonka tuttava voitti joskus lotossa.
Kaukaa haettu
Onko muita jotka haki nyt suoraa maisteriksi? Kiinnostais kuulla et mihin maisteriin ja onko eka hakukerta sekä millä taustalla haet?😊
Vierailija kirjoitti:
Onko muita jotka haki nyt suoraa maisteriksi? Kiinnostais kuulla et mihin maisteriin ja onko eka hakukerta sekä millä taustalla haet?😊
Kuulin työpaikan ruokalassa, että yhden toisen osaston työntekijän tyttären kaveri oli hakenut suoraan maisteriksi. Menetteköhän samaan paikkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulin työpaikan ruokalassa, että yhden toisen osaston työntekijän tyttären kaveri oli hakenut suoraan maisteriksi. Menetteköhän samaan paikkaan?
Olis hauska nähdä tää ajatuksen erittäin ripeä juoksu tämän kyseisen päätelmän pohjalla. XD Meillä on vaan yks maisteri täsä maas! Mikäköhän se mahtaa olla?
Juu annetaan kaikkien jännittäjien osallistua rauhassa, oli sitten itse hakijoina tai sivusta seuraamassa. Itse olen täällä kolmatta vuotta, kaksi vuotta sitten poikani haun osalta, viime vuonna toisen poikani osalta ja tänä vuonna poikani siirtohaun osalta :-)
Miksi ihmeessä vanhemmat edes jännittävät lastensa puolesta? Ei omat vanhempani jännittäneet aikoinaan, kun itse hain yliopistoon. Ylpeitä olivat ja iloisia, kun olin kummankin suvun ensimmäinen ylioppilas ja ensimmäinen korkeakouluttautunut, mutta eivät jännittäneet naapureille, facebookille tai muillekaan. Jännitys on parempi jättää heille, ketkä siinä hakevat. Fiilistellä voi, mutta en ymmärrä tuota vanhempien turhaa häsläämistä hauista. Entinen opiskelukaverini oli menettää hermonsa kokonaan äitiinsä, kun olisi kovasti jännitti facessa ja kaikkialla. Ei olisi halunnut edes sukulaisensa tietävän hänen hakuaikeistaan. Järkyttyisin itsekin jos tunnistaisin itseni täältä keskustelunaiheena. Hyih.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä vanhemmat edes jännittävät lastensa puolesta? Ei omat vanhempani jännittäneet aikoinaan, kun itse hain yliopistoon. Ylpeitä olivat ja iloisia, kun olin kummankin suvun ensimmäinen ylioppilas ja ensimmäinen korkeakouluttautunut, mutta eivät jännittäneet naapureille, facebookille tai muillekaan. Jännitys on parempi jättää heille, ketkä siinä hakevat. Fiilistellä voi, mutta en ymmärrä tuota vanhempien turhaa häsläämistä hauista. Entinen opiskelukaverini oli menettää hermonsa kokonaan äitiinsä, kun olisi kovasti jännitti facessa ja kaikkialla. Ei olisi halunnut edes sukulaisensa tietävän hänen hakuaikeistaan. Järkyttyisin itsekin jos tunnistaisin itseni täältä keskustelunaiheena. Hyih.
Ehkä sinäkin ymmärrät paremmin ja muutat myöhemmin kantaasi, jos ja kun sinunkin jälkikasvusi on aikanaan hakemassa opiskelemaan. Mutta niin tai näin, niin jos ei sinun tai minun vanhempani ole toimineet niin tai näin, niin suotakoon se kuitenkin toisille, erilaisuus on elämän suola. Minusta on ihanaa kun vanhemmat ovat kiinnostuneita lastensa asioista, jota itse toivoisin enemmänkin.
25.5. viimeistään julkaistaan todistusvalinnan tulokset. Minäkin jännitän poikani puolesta. Varmaan enemmän kuin hän itse. Niin isoja muutoksia sitten tulee, jos pääsee johonkin ihan eri puolelle Suomea. Jännää on!