olen kiitollinen että saan hoitaa muistisairasta äitiäni kotona
on tämä välillä raskasta mutta kun näen äidin hymyn ja kuulen hänen kikattavan niin tiedän tehneeni jotain oikein. Äiti kasvatti meidät lapset ja minä saatan hänet hautaan. Rakas äiti on muuttunut mutta iloinen perusluonne on vahvistunut.
Omaishoito on välillä raskasta mutta tämä antaa niin paljon
m42
Kommentit (17)
Kovin taitaa olla nuori muistisairaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kovin taitaa olla nuori muistisairaaksi.
79 vuotta on
Hienoa, olet oivaltanut jotain. Minäkin hoidin molempia muistisairaita vanhempia kotona. Ajoittain rankkaa, mutta oli se palkitsevaakin.
Hyvä ja hieno juttu. Mutta moni muistisairas on aggressiivinen, karkaileva. Jos on vaikka iäkäs puoliso omaishoitajana, voimat ehtyvät pakostakin.
Tuo on varsin harvinaista, että muistisairas on hymyilevä ja kikatteleva. Yleensä muistisairaat muuttuvat kiukkuisiksi ja jopa aggresiivisiksi.
En ymmärrä kiitollisuuttasi. Miten niin SAAT hoitaa muistisairasta äitiäsi kotona? Tarkoitatko ettet ole työelämässä ja ettei sinulla ole omaa perhettä joka tarvitsee sinua?
Vierailija kirjoitti:
Tuo on varsin harvinaista, että muistisairas on hymyilevä ja kikatteleva. Yleensä muistisairaat muuttuvat kiukkuisiksi ja jopa aggresiivisiksi.
sitä suuremmalla syyllä olen kiitollinen. tiedän että moni muuttuu agressiiviseksi tai kiukkuiseksi. Äidistä on tullut naurava ja iloinen mummeli.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kiitollisuuttasi. Miten niin SAAT hoitaa muistisairasta äitiäsi kotona? Tarkoitatko ettet ole työelämässä ja ettei sinulla ole omaa perhettä joka tarvitsee sinua?
jep en ole työelämässä eikä ole puolisoa tai lapsia. kiitollisuus kumpuaa siitä että saan rakastaa äitiäni lähellä loppuun asti ja osoittaa kiitollisuuteni elämästä hänelle huolehtimalla hänestä loppuun asti. Kiitollinen siitä että tämä kasvattaa minua ihmisenä aivan hirveästi enkä tällaista koulua voisi ikinä käydä läpi missään. Minusta on tullut kärsivällisempi, rauhallisempi ja vähään tyytyväinen
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jep en ole työelämässä eikä ole puolisoa tai lapsia. kiitollisuus kumpuaa siitä että saan rakastaa äitiäni lähellä loppuun asti ja osoittaa kiitollisuuteni elämästä hänelle huolehtimalla hänestä loppuun asti. Kiitollinen siitä että tämä kasvattaa minua ihmisenä aivan hirveästi enkä tällaista koulua voisi ikinä käydä läpi missään. Minusta on tullut kärsivällisempi, rauhallisempi ja vähään tyytyväinen
ap
Kuulosta äidiksi kasvamiselta.
Hieno homma että hoidat äitiäsi kotona, nostan hattua sinulle. Oma isäni joutui 84-vuotiaana muistisairaana palvelutaloon ja hän meni siellä todella nopeasti todella huonoon kuntoon. Siis palvelutaloon joutuessa hän pyöräili ja käveli pitkiä matkoja ja oli muuten hyvässä kunnossa mutta muisti siis oli huono. Hän jopa alkuvaiheessa kun oli vain intervalli jaksolla palvelutalossa pääsi karkaamaan palvelutalosta kun uusi hoitaja luuli häntä vieraaksi. Siis näytti suht nuorekkaalta ja oli reipas eikä näyttänyt muistisairaalta. Palvelutalossa hän masentui nopeasti ja oli ensin hiljaisempi kuin aiemmin ja koska ei päässyt ulkoilemaan lainkaan korona aikaan niin lihakset surkastui ja alkoi kaatuilla.
Ystäväni hoiti muistisairasta äitiään kotona. Äiti oli agressiivinen vaippapotilas, joka yritti karata niin päivin kuin öin. Ainoa tauko vuodessa hoitoon oli silloin, kun veli vahti äitiään kesälomallaan viikon ajan.
Kuulostaa feikiltä tämä aloitus. Oma äitini, 74 vuotta, muutti vuosi sitten palvelukotiin. Viimeinen puoli vuotta kotona oli aivan kamalan kuormittavaa ja sitäkin edeltäneet pari vuotta.
Miettikkö ap koskaan, että jänellä itsellään ei ole hoitajaa vanhana.
Saat varmaan hyvät perinnöt...se ilmeisesti motivoi..
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, olet oivaltanut jotain. Minäkin hoidin molempia muistisairaita vanhempia kotona. Ajoittain rankkaa, mutta oli se palkitsevaakin.
Kunno perinnöt!
Vierailija kirjoitti:
Saat varmaan hyvät perinnöt...se ilmeisesti motivoi..
Suurin osa ei rahan vuoksi hoida vanhempiaan, vaan rakkaudesta.
Kunpa jaksaisin ajatella noin positiivisesti. Hoidan myös äitiäni ja olen väsynyt.