KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (1731)
Onko Noviasta tai Arcadasta tullut jo?
HAMK on tullut!
Olen 5. varasijalla ei-ensikertalaisena mun ekaan kohteeseen (johon en ajatellut pääseväni edes lähelle, kun hakijoita oli aivan järjetön määrä!), 2. varasijalla tokaan kohteeseen (tähänkin todella paljon tunkua) ja kolmanteen tulin valituksi suoraan.
Luulin, että valintakoe meni täysin penkin alle, mutta ei se näköjään niin huonosti mennytkään. Sain tekniikan alan kokeesta 285.109 pistettä.
Näkeekö jostain kuinka paljon viime keväänä on varasijalla kussakin kohteessa liikkuneet?
Vierailija kirjoitti:
Näkeekö jostain kuinka paljon viime keväänä on varasijalla kussakin kohteessa liikkuneet?
Siis varasijat.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun kaikki tulokset ovat tulleet ja "viralliset varasijat" ovat voimassa, Vipuseen kirjautuu ylimääräisiä valittuja. He ovat varasijalta valittuja.
Tällä hetkellä, kun tulokset ovat täysin kesken, varasijat elävät useimmissa kohteissa vielä paljon. Eläminen on täysin kiinni siitä, missä järjestyksessä tulokset tulevat.
Esimerkki:
Sama koulutus on tarjolla sekä Helsingissä että Utsjoella. Useimmilla hakijoilla Helsinki on ykkösenä ja Utsjoki kakkosena. Jos Utsjoen tulokset tulevat ennen Helsinkiä, monet myöhemmin Helsinkiin pääsevät ovat siinä vaiheessa Utsjoella merkinnällä "hyväksytty, odottaa ylempiä". Kun Helsinki tulee, Utsjoen pisteet laskevat paljon.
Jos Helsinki tuleekin ensin, siellä ovat he, joilla Helsinki on ykkösenä. Utsjoen tulokset eivät tällöin juurikaan liikuta Helsingin jonoa.
Vierailija kirjoitti:
Voi haarukoida jonkun verran Vipusesta kuinka moni on tullut valituksi ja kuinka moni lopulta vastaanottanut paikan.
Mä jäin nyt 2. varasijalle koulutusohjelmassa, jossa viime vuonna on ollut ei-ensikertalaisia valittuja 5-7 ja paikan vastaanottaneita 1-4, joten mulla on varmaankin mahdollisuus päästä sisään varasijoilta.
joko hki yo tuli? jodelissa puhuttiin et olis tullu mut opintopolus ei oo mitöö
Onko Metropolian tuloksia tullut kellekään? Minulle ei :( Röntgenhoitajaksi hain.
Onko Jamkin tutkinto-ohjelmien pääsykoevalintatuloksia jo näkynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä ihan superstressaavaa odottaa tuloksia! Ihan mahdotonta keskittyä mihinkään muuhun, kämppään vain opintopolkua melkein tauotta.
Niin on! Toivottavasti tulokset tulee tällä viikolla, muuten tuun hulluksi.
Ja nyt ne tuli.
Seuraavaksi sitten kyttään hulluna, että liikkuuko varasijat ylempään kohteeseen ollenkaan ja milloin :D Eli tulen edelleen hulluksi.
Onko tietoa miten nuo varasijatiedot päivittyy opintopolussa? Kerran päivässä vai harvemmin?
Vierailija kirjoitti:
joko hki yo tuli? jodelissa puhuttiin et olis tullu mut opintopolus ei oo mitöö
Yliopisto tulee aine kerrallaan usean päivän aikana.
Tuollainen ilmoitus vaikuttaa trollaukselta. Jodelissa kannattaa uskoa vielä vähemmän kuin täällä.
Ei ole tullut mullekaan, Metropolia sairaanhoitaja verkko.
Vierailija kirjoitti:
Onko Metropolian tuloksia tullut kellekään? Minulle ei :( Röntgenhoitajaksi hain.
Edellinen siis sulle.
TAMK tekniikka tuli tänään ja pääsin pääsykokeella ykkösvaihtoehtooni. Kiitos ryhmälle tuesta ja tsemppiä kaikille jatkoon :)
Tuskin tällä viikolla tulee yliopistojen tuloksia, ensi viikolla toivottavasti! Viime vuonna taisi tulla 16.-19. Päivän paikkeilla. Itse odotan kuumeisesti sosiaalityön tuloksia
Turku kuvataiteilija AMK päivätoteutus pisteraja 71,7. Olisin päässyt sisään, mutta ei ollut ensisijainen valinta. Onnea kaikille valituille ja opiskelupaikkaa odottaville!
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tällä viikolla tulee yliopistojen tuloksia, ensi viikolla toivottavasti! Viime vuonna taisi tulla 16.-19. Päivän paikkeilla. Itse odotan kuumeisesti sosiaalityön tuloksia
Turhaa odotat. Tee itse asioillesi jotain, ei se sossutäti puolestasi elämää korjaa. Nouse ylös ja mene treenaamaan! Salille ja roskaruoka pois.
Vierailija kirjoitti:
Onko Noviasta tai Arcadasta tullut jo?
On tullut! Oma lapsi pääsi molempiin (eri yhteishaut, toinen englanninkielinen). Jee! Nyt asuntoja katselemaan! Nuori on innoissaan, oli ensisijainen toive.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaa odotat. Tee itse asioillesi jotain, ei se sossutäti puolestasi elämää korjaa. Nouse ylös ja mene treenaamaan! Salille ja roskaruoka pois.
Bottiko sieltä tuli räksyttämään vai onko sisälukutaitosi oikeasti noin huono? :D
Minulta hävisi eilen pisteet muista kuin ylimmästä hakuvaihtoehdosta ja tänään tuli tieto, että sain opiskelupaikan! Joten palkki-teoria pitää paikkaansa! Ja tämä paikka tuli xamk, tradenomi, valintakokeella.