KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (4169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tulee ehkä typerä kysymys, mutta kysymys on siis tämä:
Mitä todistusta vaaditaan Opintopolussa valituilta opiskelijoilta 9.7. menneessä? Siellä lukee pohjakoulutus tarvitaan, mutta eikö niillä on jo ammattikoulun todistukseni? Ja TAMKin sivussa lukee, että ammatillisen tutkinnon v. 2017 jälkeen ei tarvitaan. Eli ei sitä ehkä tarvitaan, mutta en ymmärrä sitten, minkä sitte? Peruskoulun? Mutta sekin on typerää vaatiaPohjakoulutuksia ovat kaikki ne koulutukset, jotka olet lomakkeelle raksinut, ja jotka antavat hakukelpoisuuden. Eli ei peruskoulu, sillä se ei kelpoisuutta anna. Mutta jos ammatillinen todistus on vanha, sitä ei löydy sieltä KOSKI-rekisteristä, jolloin sinun pitää toimittaa se itse. Kuva todistuksesta riittää. Myös jos olet esim. suorannut ammattitutkinnon, sellainen työn ohessa suoritettava erillinen juttu kuin amiksessa suoritettu ammatillinen perustutkinto, ei niitäkään löydy sieltä rekisteristä.
Minulla on ammattitutkinto, ja siitä tuli todistuksentoimitusvelvollisuus. Koska olen myös ylioppilas, otin rastin pois siitä ammattitutkinnosta, eikä mitään tarvinnut toimittaa.
Selvä. Kiitos paljon vastauksesta!
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti paikka vastaan. Myöhemmin on helpompi sumplia asioita ja vaikka pitää taukoa kuin repäistä opiskelupaikka, jos sitä ei ole olemassa.
Koko ajan vahvistuu ajatus, että otan paikan vastaan. Ainutkertaisena mainostettiin nyt tätä koulutusmahdollisuutta, joten tyhmähän varmasti olisin, jos en ota paikaa vastaan. Eiköhän asiat saa jotenkin järjestymään. Täytyy päästä yli omista riittämättömyyden tunteista ja tehdä hetki kerrallaan se, mihin pystyy. Aikaa koulutehtäville löytyy sitten myöhään illalla/yöllä ja viikonloppusisin. Valvon aina yöhön, kun olen lapseni omaishoitaja ja tarvitsee yöllä hoitotoimenpiteitä. Työni on onneksi arkisin kahdeksasta neljään hommaa, joten ei tarvitse vuorotyötä vielä yrittää sovitella monimuotoon.
Onko joku polkuopiskelija jo saanut tietää?
Jahas, onkos viime yön aikana tapahtunut mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku ystävällinen laittaa suoran linkin tonne vipuseen?
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/WopiFrame.aspx?sourcedoc=%7BADCACE…
Kiitos linkin laittajalle, nostetaan ylös täksikin päiväksi.
Onko jollain tietoa, milloin aiempina vuosina on alkanut tulemaan valintakoeopintojaksojen tuloksia? Itse hakenut valintakoeopintojaksolla tradenomiksi.
Hei, osaako joku sanoa olenkohan käsittänyt tuon uudistuksen oikein. Jos olen tällä hetkellä yliopistossa maisteriopiskelija ja niin saanko uudistuksen voimaantulon jälkeen ottaa vastaan amk paikan ja opiskella näitä yhtäaikaa? Koska nämä kuitenkin eritasoiset korkeakoulututkinnot
Huh, opintopolku päivittynyt normaalisti joskus yön aikana. Varasijat liikkuneet eli toivoa on, mutta pisterajat ovat liikkuneet tosi vähän. Oletteko huomanneet samaa?
Vieläkin varasija 2. Oamk konetekniikalle, kai se sitten pitää tiistaina käydä pääsykokeissa🥲 Melko varma sisäänpääsyhän tuo toinen varasija on tässä vaiheessa, mutta syksyllä sitten ärsyttäis jos laiskuuttani jättäisin pääsykokeen välistä ja jäisi koulupaikka sen takia saamatta
Voiko maisterihaun tulokset tulla jo nyt vai vasta valintakokeiden kanssa samoihin aikoihin?
Vierailija kirjoitti:
Hei, osaako joku sanoa olenkohan käsittänyt tuon uudistuksen oikein. Jos olen tällä hetkellä yliopistossa maisteriopiskelija ja niin saanko uudistuksen voimaantulon jälkeen ottaa vastaan amk paikan ja opiskella näitä yhtäaikaa? Koska nämä kuitenkin eritasoiset korkeakoulututkinnot
Ei voi opiskella näitäkään enää samanaikaisesti, jos otat uuden paikan vastaan lain voimaantulon jälkeen 1.8.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi opiskella näitäkään enää samanaikaisesti, jos otat uuden paikan vastaan lain voimaantulon jälkeen 1.8.
Lakimuutos koskee vasta syksyn hakua, ei tätä hakua. Olen varmistanut asian hakijapalveluista.
Yön aikana jonot liikkuneet 1-2 sijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakimuutos koskee vasta syksyn hakua, ei tätä hakua. Olen varmistanut asian hakijapalveluista.
Niin, tiedän kyllä. 1.8. laki tulee kuitenkin voimaan.
Mikähän vipusen päivitysaikataulu on? Opintopolussa varasijani muuttunut ja pisteraja laskenut. Vipusessa ei kuitenkaan näy muutoksia, joten ei ilmeisesti ole päivittynyt. Olen ymmärtänyt, että on ns. live-seuranta, mutta päivittyy ilmeisesti johonkin tiettyyn aikaan tms. Tietääkö joku? Olisi kiva kuulla, jos huomaatte muutoksia + mihin kellonaikaan muutos tuli.
Samaa odottelen itsekin ja tutkaillut asiaa aiempien vuosien osalta. Ilmeisesti vasta kesäkuun alusta alkaen alkanut maisterihaun tuloksia tippumaan.
Onkos kellään tietoa sosiaalityön todistusvalintojen tuloksista? Itä-Suomen yliopiston tulokset tulleet, mutta esim. Jyväskylän osalta ei minulla näy vielä kuin ensikertalaisten tulokset (joihin en itse kuulu).
Vierailija kirjoitti:
Samaa odottelen itsekin ja tutkaillut asiaa aiempien vuosien osalta. Ilmeisesti vasta kesäkuun alusta alkaen alkanut maisterihaun tuloksia tippumaan.
Onkos kellään tietoa sosiaalityön todistusvalintojen tuloksista? Itä-Suomen yliopiston tulokset tulleet, mutta esim. Jyväskylän osalta ei minulla näy vielä kuin ensikertalaisten tulokset (joihin en itse kuulu).
Siis tämä kommenttini piti olla vastaus aiemmin ketjussa olleeseen kysymykseen maisterihaun tuloksista
Hain kanssa sosiaalityön maisteriin Tampereelle kaikkiin kolmeen, ja lisäksi pääsykokeella kolmeen yliopistoon. Olisi kiva jos ehtisi tulokset tulla ennen pääsykoetta :)
Turun sosiaalityö ainakin tuli jo aiemmin viikolla, ehkä keskivkona. Perushaku, ei maisteri. Muista en tiedä.
Pohjakoulutuksia ovat kaikki ne koulutukset, jotka olet lomakkeelle raksinut, ja jotka antavat hakukelpoisuuden. Eli ei peruskoulu, sillä se ei kelpoisuutta anna. Mutta jos ammatillinen todistus on vanha, sitä ei löydy sieltä KOSKI-rekisteristä, jolloin sinun pitää toimittaa se itse. Kuva todistuksesta riittää. Myös jos olet esim. suorannut ammattitutkinnon, sellainen työn ohessa suoritettava erillinen juttu kuin amiksessa suoritettu ammatillinen perustutkinto, ei niitäkään löydy sieltä rekisteristä.
Minulla on ammattitutkinto, ja siitä tuli todistuksentoimitusvelvollisuus. Koska olen myös ylioppilas, otin rastin pois siitä ammattitutkinnosta, eikä mitään tarvinnut toimittaa.