Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (4335)

Vierailija
4221/4335 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään, koetan selittää tarkemmin. 

Taloustiedettä opiskeleva kaverini kertoi linjauksesta Helsingin yliopistolla, missä oli mahis hakea eksoottisempia kieliä, kuten kiinaa, portugalia tai muinaisia kieliä. Omien hakujeni (ranska, saksa jne.) hain vitsillä puolaan, luullen että en pääsisi sisään. Syy on siinä, että olen jo suorittanut korkeakoulututkinnon, tai oikeastaan 2 (Haaga-Helia ja University of Lincoln, 2024). Vain yksi pääsi kokeella sisään. Ja minun tuurilla, se olin tietenkin minä. 

Odotan yhä jos ranska nousisi, mutta pahalta näyttää. Olen nyt 4. varalla, ja olin alun perin kuudes. Mutta jos käy niin että en tule valituksi, otan puolan täydellä vastaan ja aion opiskella täysillä Helsingissä.

Kannattaa treenata suomen kieltä lisäksi. 

Vierailija
4222/4335 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leijonaäiti täällä kirjoittaa. Autoin kaikkien kokeiden kertaamisessa pl. marematiikka peruskoulussa ja lukuaineiden keskiarvo oli 10 peruskoulun päästötodistuksessa. Lukiopaikka oli tiedossa ennen 9.luokan loppua. 

Lukiossa autoin useimpien kokeiden kertaamisessa pl. luonnontieteet ja etenkin kielissä sanasto oli tosi vaativaa. Kerrattiin yhdessä varsinkin äidinkielen yo-kirjoituksiin ja kesälukion hyvä opettaja oli tukena. Tuloksena huipputodistus ja todistusvalinnalla tieto opiskelupaikasta ennen yo-juhlia.

Mutta ensinnäkin lapsi ei tiedä yhtään, mikä oikeasti kiinnostaa. Haki johonkin ja epäili jo hakiessa motivaatiota opiskella. 

Toiseksi taisi tulla tehtyä tyhmästi. Arvatkaa, kenellä on enemmän kokemusta vastoinkäymisistä, kärsivällisestä odottamisesta ja todennäköisesti paremmat mahdollisuudet sopeutua elämän yllättäviin tilanteisiin, kun asiat ei menekään suitsait helposti.

Sellaisen, joka joutuu odottamaan opiskelupaikkaa eikä typerä äiti ole auttanut liikaa, vai sellaisen joka on pärjännyt vain älyllään ja hyvällä muistilla. 

Sosiaalisten taitojen ja jokaiselle tulevaisuudessa tulevien yllättävien asioiden kannalta tällaiset keskustelu- ja kannustusketjut on tosi tärkeitä. On jo valmiiksi taitoa hakea tukea, silloin kun sitä tarvitaan. Tulee ero, sairastuminen, menee työpaikka tai muuta. Silloin on hyvä osata hakeutua muiden samassa tilanteessa olevien luo, jotka osaa kannustaa, ja puhua - tai kirjoitella netissä. Tsemppiä jonoon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4223/4335 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko suorittaa myös yliopisto-opinnot yhdessä kädestä pitäen lapsesi kanssa? Saattaa olla melko haastavaa. 

Vierailija
4224/4335 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko tyhmä kun en tajua viimeisimmistä viesteistä juuri mitään? Puolaa ja leijonaäitejä, mitä ihmettä.

Vierailija
4225/4335 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko tyhmä kun en tajua viimeisimmistä viesteistä juuri mitään? Puolaa ja leijonaäitejä, mitä ihmettä.

Mäkin mietin, että olenko mä itse humalassa vai onko näillä kirjoittajilla jäänyt korkki auki.

Vierailija
4226/4335 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin mietin, että olenko mä itse humalassa vai onko näillä kirjoittajilla jäänyt korkki auki.

Taitaa olla yksi ja sama henkilö tämä puolalainen leijonaäiti.

Vierailija
4227/4335 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori. Pyydän poistamaan kommentin. 

Vierailija
4228/4335 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu. 

Vierailija
4229/4335 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasijat edelleen samat. Näinköhän liikkuu enää.

Vierailija
4230/4335 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa lisähaussa olevat AMK:t. Ainakin Savonia ja Karelia. Verkko-opintoja, monimuoto-opintoja sekä päiväopintoja. Tietenkään nämä eivät ole niitä ykkösopinahjoja, mutta kannattaa ainakin käydä katsomassa. 

Vierailija
4231/4335 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin vääntää rautalangasta. Puolaa vitsillä opiskelemaan hakenut ja onkin tullut valituksi, on kiinnostunut yllättävästi auenneesta mahdollisuudesta. 

Leijonaäiti on taas auttanu lastaan liian paljon opiskeluissa, jonka seurauksena opiskelupaikka on auennut liiankin helposti jota passattu nuori ei osaa arvostaa.

Vierailija
4232/4335 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukan miten yhteisöpedagogi monimuoto Kuopion varasijat on aikasemmin liikkunut. Oon varasijalla 2 😭 hulluksi tulen

Vierailija
4233/4335 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopion yhteisöpedagogikoulutuksesta ei minulla ole tarkempaa tietoa, mutta opiskelin aikoinaan Joensuussa vastaavassa koulutuksessa, ja meidän ryhmään varasijalta valittu opiskelija tuli mukaan vasta toiselle lähijaksolle (saanut siis tiedon paikasta vasta opintojen alettua). Älä siis menetä toivoasi opiskelupaikan suhteen! 

Vierailija
4234/4335 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle aukesi viikonloppuna paikka itä-suomesta, jonka vastaanotin eilen. Koko hakuaikana itä-suomen kohteet liikkuivat, samalla kuin muut paikat junnasivat paikoillaan. Vielä eilen oli liikehdintää, joten uskon että siellä jonottavilla voi olla vielä mahdollisuudet päästä. Tsemppiä vielä kaikille jonottaville <3

Vierailija
4235/4335 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tuli ilmoitus opiskelupaikasta. Ihan mahtava fiilis.

Vierailija
4236/4335 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea opiskelupaikan saaneille! Jännä, että vielä tässä vaiheessa jonot liikkuu.

Vierailija
4237/4335 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tismalleen. Terv. puolaa lukemaan lähtevä. 

Myönnettävästi en ole maailman paras kirjoittaja; koko juttu on vain itselle vieläkin täysi shokki että näin pääsi käymään. 

Mutta hei, koulupaikka tuli kaikesta huolimatta ansaittua ja sillä mennään. Toki olisi ollut kiva päästä ranskaa lukemaan mutta kyllä tämäkin maistuu. 

Kanssaopiskelijoille; nähdään isolla kirkolla. Tsemit kesään!

Vierailija
4238/4335 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.S. Onnea paikkansa ansainneille ja tsemppiä niille jotka yhä odottavat.

-R

Vierailija
4239/4335 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä joitain jotka on saanu paikan, mutta ei ole vielä ottanut vastaan lapin yliopistosta politiikkatieteet ja sosiologia? Mietin vaan tässä varasijalla 3. olijana että miks et ota paikkaa vastaan, vipunen näyttää että 8 paikkaa on vielä täyttämättä. Send help

Vierailija
4240/4335 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea vielä kaikille ns. mattimyöhäisille opiskelupaikasta! Hienoa päästä aloittamaan uutta ja saada uusia mahdollisuuksia. Ja myös sille leijonaäidille: kyllä siperia opettaa kai lopulta kaikkia. Jossain vaiheessa jokaisella edessään haasteita, joten turha murehtia, jos on passannut lastaan liikaa. Nyt olisi kai hyvä kannustaa opiskelemaan ja oppimaan itsenäisyyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme