KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (4335)
Mun poika opiskelee Rovaniemellä, mutta asuu Kemissä juuri tämän asuntotilanteen takia. Opinnot ovat loppusuoralla. Hänellä on kulkemista varten auto mutta junallakin tietty pääsee.
Tavataan palstalla ensivuonna, jos joku innokas tämän taasen tekee. Nyt kootaan harmitukset ja nokka kohti uutta hakua. Onnellinen siitä että saan jatkaa kesätöiden pestiä ensi vuoteen.
Terkuin 1. Varasijalle jäänyt
Vierailija kirjoitti:
Tavataan palstalla ensivuonna, jos joku innokas tämän taasen tekee. Nyt kootaan harmitukset ja nokka kohti uutta hakua. Onnellinen siitä että saan jatkaa kesätöiden pestiä ensi vuoteen.
Minkä alan 1. varasija? AMK vai yliopisto? Hyvin harmillinen juttu. Ovatko kaikki varmasti ottaneet paikat vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terkuin 1. Varasijalle jäänytMinkä alan 1. varasija? AMK vai yliopisto? Hyvin harmillinen juttu. Ovatko kaikki varmasti ottaneet paikat vastaan?
Yliopisto ja ovat ottaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terkuin 1. Varasijalle jäänytMinkä alan 1. varasija? AMK vai yliopisto? Hyvin harmillinen juttu. Ovatko kaikki varmasti ottaneet paikat vastaan?
Yliopisto ja ovat ottaneet.
Toivoan sulle 1.sijalla olevalle pienta ihmettä tapahtuvan!
näkyyks sulla siis opintopolussa että peruuntunut vai mistä tiedät että ei oo enää mahista? t. myös 1.varasijalla yliopistoon
Tässä yksi 1. varasijalla AMK- n
Vierailija kirjoitti:
näkyyks sulla siis opintopolussa että peruuntunut vai mistä tiedät että ei oo enää mahista? t. myös 1.varasijalla yliopistoon
Joo, peruuntunut
Vierailija kirjoitti:
Tee sinä avaus ensi vuonna :)
Itse jäin kahdessa edellisessä haussa varasijalle 1. Nyt olin päättänyt, että haen viimeisen kerran ja tällä kerralla pääsin sisään.
1. varasija on tosi tyly ja oli tosi vaikea uskoa että jäin sijalle 1 myös viime vuonna. Laskin jopa todennäköisyyksiä kuinka todennäköistä on edes käydä niin 🤭
Vierailija kirjoitti:
Itse jäin kahdessa edellisessä haussa varasijalle 1. Nyt olin päättänyt, että haen viimeisen kerran ja tällä kerralla pääsin sisään.
1. varasija on tosi tyly ja oli tosi vaikea uskoa että jäin sijalle 1 myös viime vuonna. Laskin jopa todennäköisyyksiä kuinka todennäköistä on edes käydä niin 🤭
Onnea!!
Mun varasija ei ole liikkunut koko tänä aikana mihinkään :D On vissiin aika harvinaista?
Vierailija kirjoitti:
Mun varasija ei ole liikkunut koko tänä aikana mihinkään :D On vissiin aika harvinaista?
Oletko AMK- n vai yliopiston varasijalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko AMK- n vai yliopiston varasijalla?
AMK.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat yliopistot ja lisänä lappi
Älkää menkö Rovaniemelle. Siellä on kohtuuasunnoista uupelo. Kaikki eivät mahdu tai halua opiskelija-asuntoihin. Turisteja on maan p-leesti loka-huhtikuu. Piloille on mennyt.
Rovaniemi on aivan ihana opiskelijakaupunki, mutta asuntotilanne taitaa todellakin olla ihan mahdoton.
Asuntoja vuokrataan vain osaksi vuotta, muu aika ne varataan turisteille. Tai muutoin vuokra saattaa olla kohtuuton. Onko täällä Rovaniemelle menijöitä? Mikä teidän asuntotilanne on? Entä muutoinkin -miten helppoa on ollut löytää asunto, ja mitä pidätte vielä kohtuullisena esimerkiksi yksiön kk-vuokrana suurimmissa kaupungeissa?
500-600 e kk taitaa saada yksiöitä keskikokoisissa kaupungeissa, suuremmissa pitää mennä yli 600-700, ja vaan taivas on rajana.
Mitkä chäänssit turku trade varasija 1 yo todistuksella jes
Vierailija kirjoitti:
100/100
Vierailija kirjoitti:
Oletko päässyt?
Rovaniemi on aivan ihana opiskelijakaupunki, mutta asuntotilanne taitaa todellakin olla ihan mahdoton.
Asuntoja vuokrataan vain osaksi vuotta, muu aika ne varataan turisteille. Tai muutoin vuokra saattaa olla kohtuuton. Onko täällä Rovaniemelle menijöitä? Mikä teidän asuntotilanne on? Entä muutoinkin -miten helppoa on ollut löytää asunto, ja mitä pidätte vielä kohtuullisena esimerkiksi yksiön kk-vuokrana suurimmissa kaupungeissa?