KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (4335)
Ei ole mitään kiintiötä siirtohaussa vaan koulukohtaisesti paikkoja x määrä laitettu auki siirtohakuun mutta eivät välttämättä ota tuota määrää sisään. Paikkojen määrä on se mitä ryhmissä tilaa eli esim vuoden aikana opinnot kesken jättäneitä jne yms. Lisäksi hakijan on täytettävä kaikki koulun asettamat vaatimukset.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään kiintiötä siirtohaussa vaan koulukohtaisesti paikkoja x määrä laitettu auki siirtohakuun mutta eivät välttämättä ota tuota määrää sisään. Paikkojen määrä on se mitä ryhmissä tilaa eli esim vuoden aikana opinnot kesken jättäneitä jne yms. Lisäksi hakijan on täytettävä kaikki koulun asettamat vaatimukset.
Eli nämä eivät taistele samoista paikoista kuin yhteishaussa hakeneet muut ei-ensikertalaiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli nämä eivät taistele samoista paikoista kuin yhteishaussa hakeneet muut ei-ensikertalaiset?
En usko.
Minä olen vaihtanut pääainetta kerran. Siitä on noin 20 vuotta aikaa. Se onnistui, kun kriteerit täyttyivät eli riittävän paljon opintoja riittävän korkeilla arvosanoilla.
Siirtohaku on täysin eri juttu kuin yhteishaku, siirtohaku on sellaisille joilla on jo korkeakoulupaikka ja opintoja suoritettuna mutta haluavat vaihtaa koulua ja/tai tutkintoa toiseen.
Varasija 1. vaihtui viimein ja pääsin sisään viikon odottamisen jälkeen O.O Olin jo luopunut toivosta, koska oon ei-enska!
Vierailija kirjoitti:
Varasija 1. vaihtui viimein ja pääsin sisään viikon odottamisen jälkeen O.O Olin jo luopunut toivosta, koska oon ei-enska!
Onnea!
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa! Paljon onnea!
Tää on kyllä kirvelevä tappio.
Pisteesi
285.109
Alimmat hyväksytyt pisteet
187.276
Vierailija kirjoitti:
Pisteesi
285.109
187.276
En siis päässyt sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pisteesi
285.109
187.276
En siis päässyt sisään.
Käsittämätöntä. Pitääkö saada täydet pisteet, että pääsee sisään..
Vielä sä pääset, älä luovuta!
Kyllä aavistuksen pistää vihaksi, kun itselläkin omat pisteet 295 ja alin hyväksytty 194 pistettä :") En usko että pääsen enää sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea!
Mikä ala?
Pääsisitkö avoimen kautta? Jos olet noin hyvä pääsykokeessa, saat varmaan hyviä arvosanoja helposti!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aavistuksen pistää vihaksi, kun itselläkin omat pisteet 295 ja alin hyväksytty 194 pistettä :") En usko että pääsen enää sisään.
Jos sinulla on jo tutkinto, niin älä viitsi olla katkera. Menet avoimen väylän kautta tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on jo tutkinto, niin älä viitsi olla katkera. Menet avoimen väylän kautta tms.
Kuinka vaikeaa on tajuta että ihmiset haluaa vaihtaa alaa lukemattomista syistä. Yksi pääsyy on ettei nykyinen ala ja tutkinto työllistä. Siinä ei kauheasti lohduta mikään "sulla on jo tutkinto" kun työttömyys vain jatkuu.
Läheskään kaikkiin koulutuksiin ei ole väylä/polkuopintoja tai ylipäätään avoimessa kursseja. Tällöin ainoa tapa päästä opiskelemaan on pääsykokeet ( ja joskus myös todisvalinta). Karhunosa paikoista menee aina ensikertalaisille joten tie nousee muille pystyyn. Toista kertaa opiskelemaan pyrkivä todennäköisesti on koulutuksen ja alan tarkkaan harkinnut eli ala kiinnostaa, on työllistävä ja motivaatio on kohdillaan. Tällöin täytyy kysyä onko ne heikoimmat ensikertalaiset kuitenkaan niitä jotka ovat kyseiselle alalle soveltuvimpia. Vai pitäisikö sittenkin ottaa enemmän ei-enskoja tilanteessa jossa piste-ero on sata tai enemmän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vaikeaa on tajuta että ihmiset haluaa vaihtaa alaa lukemattomista syistä. Yksi pääsyy on ettei nykyinen ala ja tutkinto työllistä. Siinä ei kauheasti lohduta mikään "sulla on jo tutkinto" kun työttömyys vain jatkuu.
Läheskään kaikkiin koulutuksiin ei ole väylä/polkuopintoja tai ylipäätään avoimessa kursseja. Tällöin ainoa tapa päästä opiskelemaan on pääsykokeet ( ja joskus myös todisvalinta). Karhunosa paikoista menee aina ensikertalaisille joten tie nousee muille pystyyn. Toista kertaa opiskelemaan pyrkivä todennäköisesti on koulutuksen ja alan tarkkaan harkinnut eli ala kiinnostaa, on työllistävä ja motivaatio on kohdillaan. Tällöin täytyy kysyä onko ne heikoimmat ensikertalaiset kuitenkaan niitä jotka ovat kyseiselle alalle soveltuvimpia. Vai pitäisikö sittenkin ottaa enemmän ei-enskoja tilanteessa jossa piste-ero on sata tai enemmän!
Aikuisilla ja nuorilla on muitakin eroja. Ne erot kuroutuvat umpeen iän tuomien kokemusten myötä. Pääsykoekiintiöissä tasataan myös tätä. Sinulla on tutkinto, ensikertalaisella ei, joten ihan oikein menee.
Tuntuu, että avoimen kautta on vielä vaikeampi päästä mitä pääsykokeiden. Siis yliopiston avoimen, amk:n ei kokemusta.
Pitää saada lähes kaikista kursseista vitonen, että jotain toivoa. Ei mikään läpihuutojuttu. Joskus tuntuukin ihan hullulta, että jos olet tutkinto-opiskelija, riittää, että läpäiset kurssit. Avoimessa sun pitää panostaa ihan eri tavalla jos haluat edetä. Tutkinto-opiskelija voi suorittaa perusopinnot vaikka ykkösinä, avoimessa tarvit ensin kolmoset jos haluat edes aineopintoihin ja sitten ne vitoset jos haluat tutkintoon. En tiedä miten vaihtelee aineittain, mutta useissa näin.
Onhan se näinkin. Toisaalta johonkin ne rajat pakostakin tulee ja keskiarvorajat nousevat mitä suositumpi ala. Ei avoin toisaalta voi olla rahalla maksettu suora tie yliopistoonkaan. Sekään ei sitten olisi taas reilua, niille joilla tai joiden vanhemmilla ei ole varaa maksaa.
Ei nämä mitään yksinkertaisia ole mikä on reilua kenellekin. Ensikertalainen, ei-ensikertalainen, tutkinto-opiskelija, avoin väylä jne. Aina joku kärsii vääryyttä, mutta toisaalta ei yksittäisten tai edes satojenkaan ehdoilla voida mennä.
Mihin "kiintiöön" siirtohaussa hakeneet menevät?