Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (3975)

Vierailija
3621/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tietää, jos hakee amk:uun ensikertalaisena:

https://yle.fi/a/74-20233920?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…

Vierailija
3622/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua: vipusessa näkyy vastaanotettuina jo muitakin kuin ensisijaisia hakukohteita. Otin eilen oman paikkani (2. hakukohde) ja se ei vielä näykään vastaanotetuissa. Jotain porrastusta siis tuossa, eli nyt aamulla näkyneet tulokset eivät sisällä ainakaan kaikkia eilen tapahtuneita muutoksia. En tiedä tästä mitään, tämä vaan oma pikainen havainto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3623/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin Vipusessa katsomassa ja omaan koulutukseen on valittu tähän mennessä 12, joista 1-4 on otettu vastaan. Kiintiö on kuitenkin isompi. Alkaa jo hermostuttaa, olen 7. varasijalla. Onkohan mitään mahdollisuutta enää, päivittyykö tuo valittujen määrä vielä?

Vierailija
3624/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua: vipusessa näkyy vastaanotettuina jo muitakin kuin ensisijaisia hakukohteita. Otin eilen oman paikkani (2. hakukohde) ja se ei vielä näykään vastaanotetuissa. Jotain porrastusta siis tuossa, eli nyt aamulla näkyneet tulokset eivät sisällä ainakaan kaikkia eilen tapahtuneita muutoksia. En tiedä tästä mitään, tämä vaan oma pikainen havainto.

Helppo selitys. On ollut hylättynä tai peruttuna ykköstoiveessa, niin alemmat toiveet aukeavat vastaanotolle heti.

Syitä näihin on esim. että ei saanut kokeesta tarpeeksi pisteitä, todistuksesta puuttuu joku arvosana, ei päässyt opettajan soveltuvuuskokeisiin.

Vierailija
3625/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanoin, en nyt tiedä tästä sen enempää, mut olen käynyt katsomassa noita vipusen tuloksia joka päivä ja vasta nyt tänään näkyi ekaa kertaa, että oli otettu sijoilta 2-6 paikkoja vastaan. Kyseessä vaikea hakupaineala, niin en sitten tiedä mikä selittäisi sitä, että kaikkia eilen vastaanotettuja paikkoja ei vipusessa näkynyt - oma valitani ei ollut päivittynyt, eli jotain eriaikaisuutta pakko kai jossain olla. Useimmille tämä ala varmaan ainoa hakukohde. Ihmettelin ja ajattelin jakaa tiedon tänne, sillä jos joku kovasti nyt seuraa vipusta, niin tietää, että ihan kaikki eiliset muutokset eivät vielä jostain syystä siellä näy. En tiiä tämän paremmin :(

Vierailija
3626/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt, että Vipunen päivittyy hyvin hitaasti, ei todellakaan reaaliaikaisesti.

Vierailija
3627/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoin, en nyt tiedä tästä sen enempää, mut olen käynyt katsomassa noita vipusen tuloksia joka päivä ja vasta nyt tänään näkyi ekaa kertaa, että oli otettu sijoilta 2-6 paikkoja vastaan. Kyseessä vaikea hakupaineala, niin en sitten tiedä mikä selittäisi sitä, että kaikkia eilen vastaanotettuja paikkoja ei vipusessa näkynyt - oma valitani ei ollut päivittynyt, eli jotain eriaikaisuutta pakko kai jossain olla. Useimmille tämä ala varmaan ainoa hakukohde. Ihmettelin ja ajattelin jakaa tiedon tänne, sillä jos joku kovasti nyt seuraa vipusta, niin tietää, että ihan kaikki eiliset muutokset eivät vielä jostain syystä siellä näy. En tiiä tämän paremmin :(

Oma tuttu pystyi jo maanantaina ottamaan vastaan alemman hakutoiveensa, olettaisin tämän näkyvän jo Vipusessa. Ylemmissä toiveissa (hakupaineala) käsittääkseni rajattiin silloin varasijat, suuremmat varasijat tiputettiin pois jonosta. Eiliset muutokset eivät ehkä vielä näy.

Vierailija
3628/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedoista vipusen osalta, ei muuten helpota yhtään :D Elän itse vielä siinä toivossa, että vipusen mukaan voisin saada opiskelupaikan, mut jos systeemissä paljon viivettä niin ehkä kaikki paikat on jo menneet. Noh, eihän tämä ole kuin vasta toinen hakukierros, hyvin on nelikymppisellä aikaa koettaa vaihtaa alaa. Kyllä riepoo tämä homma välillä. Voisin ottaa käyttöön lisänimen "hienosti hyödytön" tai jotain, kun en enää kykene vanhan alani hommiin, mutten pääse oikein eteenpäinkään. Ei ole mitään järkeä tehdä hutiloitua alanvaihtoa, mutta toisille aloille taas on niin vaikea päästä, ettei mitään järkeä.

Vierailija
3629/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

40v, mille alalle haet?

Vierailija
3630/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenkin jo odotellut tätä viestiketjua. Nopeasti aika on mennyt viime kevään hausta. T. Yhden nuoren äiti, joka taas jännittää enemmän kuin nuori itse 

Toivotan onnea 🍀

Vierailija
3631/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemuksia, voiko 10. varasijalta päästä pääkaupunkiseudulla terveydenhoitaja AMK? Jännittää niin pirusti. Olen ei ensikertalainen.

Vierailija
3632/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään kokemuksia, voiko 10. varasijalta päästä pääkaupunkiseudulla terveydenhoitaja AMK? Jännittää niin pirusti. Olen ei ensikertalainen.

Erittäin epätodennäköistä. :(

Vierailija
3633/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tarkastella digitaalisissa valintakokeissa antamiasi koevastauksia ja niiden pisteytyksiä Valintakoepisteet -palvelussa. Valintakoepisteet-palvelu aukeaa 2.7.2026 klo 12. Palvelu on auki 31.12.2026 saakka.

1. Mene sivulle https://tulokset.korkeakouluun.fi. Linkki aktivoituu 2.7.2026.

2. Kirjaudu sisään käyttäen Suomi.fi-palvelun vahvaa tunnistautumista.

Vierailija
3634/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit tarkastella digitaalisissa valintakokeissa antamiasi koevastauksia ja niiden pisteytyksiä Valintakoepisteet -palvelussa. Valintakoepisteet-palvelu aukeaa 2.7.2026 klo 12. Palvelu on auki 31.12.2026 saakka.

Pääsin suomi.fi tunnistautumaan mutta jäi latautumaan eikä päästä eteenpäin. Kävikö muille samoin?

Vierailija
3635/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla ruuhkaa palvelussa, kun kaikki kirjautuvat yhtä aikaa.

Vierailija
3636/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsin suomi.fi tunnistautumaan mutta jäi latautumaan eikä päästä eteenpäin. Kävikö muille samoin?

Kokeile toisella selaimella tai laitteella. Ammattikorkean pisteitä pääsi ainakin katsomaan opintopolun hakemuksen kautta vaikka tulospalvelu herjasi erroria, onnistuisiko sama kikka myös yliopistoon hakeneilla?

Vierailija
3637/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittää kovasti. Olen ei-ensikertalainen 2. varasijalla alalle, joka ei ole kuitenkaan hakupaineala. Tästä huolimatta sisälle otetaan vain 5 ei-ensikertalaista. Raastaa hermoja tämä epätietoisuus...

Vierailija
3638/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännittää kovasti. Olen ei-ensikertalainen 2. varasijalla alalle, joka ei ole kuitenkaan hakupaineala. Tästä huolimatta sisälle otetaan vain 5 ei-ensikertalaista. Raastaa hermoja tämä epätietoisuus...

Sama. Luulin, että tulosten odottaminen olisi ollut se pahin vaihe, mutta ei näköjään ollutkaan :D Varasijojen kyttääminen on vielä stressaavampaa.

Vierailija
3639/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Luulin, että tulosten odottaminen olisi ollut se pahin vaihe, mutta ei näköjään ollutkaan :D Varasijojen kyttääminen on vielä stressaavampaa.

Aivan samaa mietin minäkin, tää on aivan kamalaa! Niin paljon tsemppiä ja myötätuulta muille jännittäjille. <3

t. Se lannistunut 1. varasijalla

Vierailija
3640/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon jo päässyt mun 3. hakutoiveeseen, mutta siltikään en saa mielenrauhaa, koska mikään ei ole vielä varmaa.