Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (3975)

Vierailija
3601/3975 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni joka vielä odottaa sitä viimeistäkin kohdettaan, niin voi vielä saada paikan. Vaikka ei nyt onnistuisi, niin se ei määritä sinua eikä edes sitä mitä sinusta vielä tulee. Ja se voi olla toisinaan jopa onnenpotku. Joten pää pystyyn.

Vierailija
3602/3975 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli huomennako päivitetään ja sitten seuraavalla viikolla vielä. Sen jälkeen paikat liikkuvat mitä liikkuvat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3603/3975 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli huomennako päivitetään ja sitten seuraavalla viikolla vielä. Sen jälkeen paikat liikkuvat mitä liikkuvat?

Eniten varasijaliikettä tapahtuu aina viimeisen hyväksymispäivän jälkeisenä päivänä. Eli 10.7. tänä vuonna.

Vierailija
3604/3975 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki ota ekana päivänä paikkaa vastaan, osa arpoo viime minuuteille

En ainakaan minä aio ottaa ihan vielä vastaan, kun paikka johon pääsin, oli vasta listani häntäpäässä, ja täytyy nyt ihan vakavasti miettiä mitä teen ja mikä on järkevää.

Vierailija
3605/3975 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ainakaan minä aio ottaa ihan vielä vastaan, kun paikka johon pääsin, oli vasta listani häntäpäässä, ja täytyy nyt ihan vakavasti miettiä mitä teen ja mikä on järkevää.

Mä en ota vielä vastaan kolmostoivettani, koska haluaisin tokaan, mutta on "vaarana" päästä sitten myös ekaan, jos/kun varasijat liikahtavat.

Vierailija
3606/3975 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten varasijaliikettä tapahtuu aina viimeisen hyväksymispäivän jälkeisenä päivänä. Eli 10.7. tänä vuonna.

Okei, kiitos. Olen niin harmittavan lähellä, mutta luultavasti vain max. 10 varasijaa liikkuu omalla kohdalla. Olen itse tuon kymmenen joukossa, mutta silti jännittää niin vietävästi. Aikaisempien vuosien tilastojen mukaan todennäköisyyksien pitäisi olla mun puolella, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Katsotaan, olisiko jo huomenna viisaampi omien mahdollisuuksien suhteen.

Vierailija
3607/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintopolku päivittyy joka päivä, joten joka päivä voi käydä katsomassa jos liikettä on ollut. Aiemmista vuosista muistan, että jostain syystä tosi moni miettii ihan viime hetkeen asti omia valintoja ja siksi kai se 9.7 on potentiaalisesti suuren muutoksen hetki. Silloin on aiempina vuosina tullut aamupäivityksen lisäksi iltapäivitys, joka kertoo mitä valintoja ihmiset pakon edessä teki. Sen jälkeen liikkuu sit mitä liikkuu, koko ajan varmaan vähemmän mut ihan varmasti jonkin verran.

Vierailija
3608/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintopolku päivittyy joka päivä, joten joka päivä voi käydä katsomassa jos liikettä on ollut. Aiemmista vuosista muistan, että jostain syystä tosi moni miettii ihan viime hetkeen asti omia valintoja ja siksi kai se 9.7 on potentiaalisesti suuren muutoksen hetki. Silloin on aiempina vuosina tullut aamupäivityksen lisäksi iltapäivitys, joka kertoo mitä valintoja ihmiset pakon edessä teki. Sen jälkeen liikkuu sit mitä liikkuu, koko ajan varmaan vähemmän mut ihan varmasti jonkin verran.

Käyn itse siellä tasaisesti kattelemassa ja on liikkunut vain yksittäisiä sijoja. Välillä on kuitenkin tullu sellaisia kunnon hyppyjä, että sijat ovat liikkuneet monta sijaa ylöspäin. Onkohan tämmöistä tänään tiedossa

Vierailija
3609/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti tuloskirjeiden lähetys alkoi eilen. Pitäisikö loppujenkin hakijoiden saada se vielä tämän päivän aikana vai voiko mennä huomiseen? 

Vierailija
3610/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ota vielä vastaan kolmostoivettani, koska haluaisin tokaan, mutta on "vaarana" päästä sitten myös ekaan, jos/kun varasijat liikahtavat.

Paikan voi ottaa vastaan ehdollisena ja jäädä odottamaan jos se paikka ylemmästä aukeaa.

Vierailija
3611/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikan voi ottaa vastaan ehdollisena ja jäädä odottamaan jos se paikka ylemmästä aukeaa.

Parhaimmillaan varasijat liikkuvat yli 100 ja joskus jopa ensimmäinen varasija voi tehdä tiukkaa.

Vierailija
3612/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin kolmannen halutoiveeni vastaan eilen ja olen tyytyväinen, tämä meni just niinkuin pitikin👍🏻

Vierailija
3613/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikahdin eilen ensimmäiselle varasijalle, ja nyt iski jotenkin ihan jäätävä pettymys ja ahdistus, että siihen se sijoitus sit varmaan jääkin. Vieläköhän on mahdollista, että tulosten valmistuminen aiheuttaa liikettä? 

Vierailija
3614/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa kaikille!

Jännityksellä odotan, pääsenkö amk tradenomiverkko-opintoihin ei-ensikertalaisena. Tällä hetkellä seamkiin pieni mahdollisuus päästä: siellä amistodistuksella varasijalla 2. Ja pääsykoejonossa varasijalla 13. Lapissa amistodistusvarasijalla 3 (pääsykoe ei mitään mahiksia). Tiedän, että todistusvalinnalla saattaa olla hilkulla, että pääsisin sisään. Tämä odotus on raastavaa.

Vierailija
3615/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän. Silloin on vaan pakko ottaa vastaan ylin toive, johon pääsee. Jos tulee valituksi varasijoilta tulosten valmistumisen jälkeen ennen kuin on ottanut mitään paikkaa vastaan, saa valita.

Vierailija
3616/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikahdin eilen ensimmäiselle varasijalle, ja nyt iski jotenkin ihan jäätävä pettymys ja ahdistus, että siihen se sijoitus sit varmaan jääkin. Vieläköhän on mahdollista, että tulosten valmistuminen aiheuttaa liikettä? 

Jos olet ensikertalainen ja hakemassa muualle kuin lääkikseen tai oikikseen, tuosta pääsee vielä!

Vierailija
3617/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai psykologia tai logopedia 

Vierailija
3618/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai psykologia tai logopedia 

Niistäkin vapautuu muutama todistuspaikka pohjoisemmista kaupungeista.

Vierailija
3619/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 paikkaa vipusen mukaan jäljellä sosionomi paikkaan. Ensikertalainen ja varasijalla 8. Onkohan mahdollisuus vielä?

Vierailija
3620/3975 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet ensikertalainen ja hakemassa muualle kuin lääkikseen tai oikikseen, tuosta pääsee vielä!

Kyseessä on maisteriohjelma, joten ensikertalaiskiintiötä ei ole. Tilastojen valossa tuon pitäisi riittää, mutta se ei tietysti takaa mitään.