Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (3975)

Vierailija
3581/3975 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyl sit huomenna viim. kello 15 saa vastaanottaa paikan. Tältä päivältä lienee myöhäistä. 

Vierailija
3582/3975 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun varasija putosi just! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3583/3975 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna on kuulemma suuri ponnahdus tiedossa. Minun varasijat on liikkunu jopa sadoilla, toki aika suuria hakijamääriä otetaan sisään. Onkohan huomenna tiedossa samanlaista liikuntoa varasijoilla. Olen siis aika korkealla varasijalla

Vierailija
3584/3975 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenna on kuulemma suuri ponnahdus tiedossa. Minun varasijat on liikkunu jopa sadoilla, toki aika suuria hakijamääriä otetaan sisään. Onkohan huomenna tiedossa samanlaista liikuntoa varasijoilla. Olen siis aika korkealla varasijalla

Millä alalla voi liikkua jopa satoja?

Vierailija
3585/3975 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pääsee vastaanottamaan paikan 

Vierailija
3586/3975 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varasijaliikkuminen on 100 % kiinni omasta sijasta. Jos on vaikka lääkikseen sijalla 1000, liikkuuhan se siitä sadoittain.

Koulutusohjelmaan sisäänpääsystä liikkuminen ei kerro suoraan mitään.

Vierailija
3587/3975 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikiksessa olin aluksi jollakin 700 varasijalla, ja nyt olen 550 varasijalla. Kävi yhdessä yössä noin suuri pudotus. En siis tarkoituksella sinne hakenut, laitoin vaan kokeilumielessä. Mutta oli aika hurjat noi miten näytti liikkuvan ne sijat. 

Vierailija
3588/3975 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niille kaikille vittuilijoille tiedoksi että pääsin kouluun. Vaikka mulla jäi valintakokeesta hyvä fiilis. Ja kun kerroin että sain hyvät pisteet niin kokemusasiantuntijat tuli sanomaan että sen tietää vasta sitten kun pisterajat tulee että onko mennyt hyvin. Pisteraja oli 174 ja mulla oli pisteitä 219,45 niin kyllä se hyvin meni. Ei tarttis tulla vittuilemaan kaikesta. Joskus voi vaikka olla iloinen toisen onnistumisesta mutta ei kun täällä vaan tullaan aukomaan päätä että kokemusasiantuntijana sanon että koe meni varmasti huonosti jos jäi sellainen olo että meni hyvin. 

Älä ota niin vakavasti av:n kommentteja. Ylipäätään ohita elämässäsi kaikki veetuilut ja jatka omia hommia.

Onnea opintoihin!

:)

Vierailija
3589/3975 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niille kaikille vittuilijoille tiedoksi että pääsin kouluun. Vaikka mulla jäi valintakokeesta hyvä fiilis. Ja kun kerroin että sain hyvät pisteet niin kokemusasiantuntijat tuli sanomaan että sen tietää vasta sitten kun pisterajat tulee että onko mennyt hyvin. Pisteraja oli 174 ja mulla oli pisteitä 219,45 niin kyllä se hyvin meni. Ei tarttis tulla vittuilemaan kaikesta. Joskus voi vaikka olla iloinen toisen onnistumisesta mutta ei kun täällä vaan tullaan aukomaan päätä että kokemusasiantuntijana sanon että koe meni varmasti huonosti jos jäi sellainen olo että meni hyvin. 

Älä ota niin vakavasti av:n kommentteja. Ylipäätään ohita elämässäsi kaikki veetuilut ja jatka omia hommia.

Onnea opintoihin!

:)

Ei se ollut edes mitään vttuilua vaan toteamus siitä, että tunne ei aina kerro suorituksen laadusta. Kukaan ei sanonut "et todellakaan ole onnistunut valintakokeessa etkä pääse kouluun". Muistaakseni toinen suunnilleen saman pistemäärän saanut taas ajatteli kokeensa menneen aivan pilalle. Ihmisten ongelma on se, että tehdään kaikenlaisia ihme ylitulkintoja ja otetaan vähän jokainen kommentti ilkeilynä ja kiusaamisena.

Vierailija
3590/3975 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei ota paikkaa vastaan, voiko silti jäädä jonottamaan ylempään toiveeseen? 

Vierailija
3591/3975 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin!

Vierailija
3592/3975 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulle tarjotaan hakutoivejärjestyksessäsi alempaa opiskelupaikkaa ja olet varasijalla ylempään tai ylempiin, voit toisen yhteishaun kaikkien valintatulosten valmistuttua ilmoittaa, että et ota myönnettyä opiskelupaikkaa vastaan, mutta jäät silti jonottamaan ylempiin hakutoiveisiin.

https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/paikan-vastaanotto-ja-ilmoittautum…

Vierailija
3593/3975 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ymmärtänyt oikein, että huomenna varasijat pomppaavat kunnolla, koska porukka saa alkaa vastaanottamaan alempia paikkoja tänään, mutta sen jälkeen liikettä tapahtuu paljon vähemmän? 

Eli toisin sanoen varasijat liikkuvat myöhemmin vain siinä tapauksessa, jos joku toinen luopuu ylemmän paikan jonottamisesta?

Vierailija
3594/3975 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luovuin heti äsken alemmasta paikasta, koska päätös oli kypsynyt jo pitempään, ja olen varasijalla 1. ylempään kohteeseen. Ikävää, että vasta nyt pääsin luopumaan paikasta, koska ei-ensikertalaisille aloituspaikkoja on muutenkin vähän ja moni siellä on varmasti varasijoilla jännittänyt. Mutta siis varasijat liikkuvat myös silloin, jos ei ota tarjottua paikkaa ja jää jonottamaan ylempiin!

Vierailija
3595/3975 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mäkin pääsen hyväksymään opiskelupaikan! En ajatellut, että tää tapahtuisi illalla tähän aikaan.

Vierailija
3596/3975 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaa mihin ?

Vierailija
3597/3975 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko ymmärtänyt oikein, että huomenna varasijat pomppaavat kunnolla, koska porukka saa alkaa vastaanottamaan alempia paikkoja tänään, mutta sen jälkeen liikettä tapahtuu paljon vähemmän? 

Eli toisin sanoen varasijat liikkuvat myöhemmin vain siinä tapauksessa, jos joku toinen luopuu ylemmän paikan jonottamisesta?

Viime vuoden ketjun perusteella varasijat liikkuivat myös sen jälkeen, kun paikkojen vastaanoton määräaika päättyi. 

Vierailija
3598/3975 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun vinkkasitte tulosten valmistumisesta, pääsin vihdoin vastaanottamaan toissijaisen hakukohteeni. T: se lapsellinen ja kärsimätön hakija

Vierailija
3599/3975 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuli tuloskirjekin.

Vierailija
3600/3975 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki ota ekana päivänä paikkaa vastaan, osa arpoo viime minuuteille