Uskaltaisitko ostaa asuntoa velattomasti, jos olisit määräaikaisessa työssä?
Kommentit (65)
Jos on niin paljon rahaa, että asunnon voi ostaa käteisellä, sitä ei missään nimessä kannata tehdä. Lainaraha on halpaa ja sellaisella pääomalla tienaa käytännössä riskittä enemmän kuin mitä lainan korot aiheuttavat menoja. Eli, järkevä asuntolaina ja pääoma sijoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on kerrostaloasunto, niin halvempia ne kuukausittaiset maksut on kuin vuokra. Toki välillä tulee remppakuluja ja muuta. Kannattaa valita taloyhtiö huolella.
Itse olen asunut melkein 15 vuotta omassa asunnossa (asuntolainan maksoin pois parissa vuodessa), ja maksanut vastikkeissa alle puolet tämän alueen vuokrista. Taloyhtiön ikkunaremppa sitten taas toi lisälaskua. Olen kuitenkin ns voitolla verrattuna vuokra-asumiseen, ja sen lisäksi asunnon arvo on noussut, sijainti on hyvä.
Ja omassa asuminen tarkoittaa kuitenkin sitä, että se varallisuus pysyy itsellä, eivätkä rahat siirry vuokranantajan taskuun. Tottakai tulee remppoja, mutta niin tulee vuokra-asumisessakin. Vuokralainenhan ne rempat sitten maksaa kohonneina vuokrina.
Jos vain on varaa, nyt se oma asunto kannattaa ostaa ainakin kasvukeskuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain sun on pakko asua joka tapauksessa? Miksi asunnon ostaminen olisi riski?
Koska omistusasuja ei saa työttömyyden iskiessä enää asumistukea, ja koska mihin tahansa asuntoon tulee jossain vaiheessa myös isoja remontteja, joihin pitää löytyä rahat työtilanteesta riippumatta.
Ei niitä tarvitse yhtenä könttänä maksaa, vaan ne nostavat vastikemaksuja. Samalla tavalla ne nostavat vuokraa. Toki jos vuokra nousee, voi muuttaa pois jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon on asumisen kustannukset kuukaudessa? Pystyykö kustannuksista seiviytymään työttömänä ilman asumistukea?
Ei ainakaan mulla ole paljon, mitä höpötät ja yleistät. Toisilla on paljon ja toisilla vähän
Miksi kiukuttelet? Etkö nähnyt kysymysmerkkejä? Tuossa ei otettu kantaa vaan kysyttiin kohteliaasti.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisin itseäni näköjään epätäsmällisesti. Kyse on omakotitalosta. Vastikkeiden vertailu ei siis oikein toimi. Ap
Eikö omakotitalossa asuminen ole kaikkein halvin mahdollinen asumismuoto? Mikäli lämmitysmuoto ei ole suorasähkö.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisin itseäni näköjään epätäsmällisesti. Kyse on omakotitalosta. Vastikkeiden vertailu ei siis oikein toimi. Ap
Se on sitten kyllä vaikea sanoa, koska tilanteessa on niin monta muuttujaa. Ok-talon ominaisuudet ja kunto vaikuttaa asumisen kuluihin tosi paljon.
Ja etukäteen pitää miettiä, että saako talon myydyksi ja mihin hintaan, jos käy niin ettei pystykään siinä asumaan.
Vierailija kirjoitti:
No sehän riippuu, missä kunnossa ko talo on, minkä ikäinen, onko vuokratontilla, millainen lämmitysjärjestelmä on jne.
Vaikea tuohon on ottaa kantaa, tietämättä, mistä haluat ok-talon ostaa.
Toki ok-talo täytyy tutkia, perehtyä alueen kaavoitukseen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö omakotitalossa asuminen ole kaikkein halvin mahdollinen asumismuoto? Mikäli lämmitysmuoto ei ole suorasähkö.
Ehkä se on halvempi, jos on valmis tekemään kaiken itse. Siis nurmikonleikkuut, rännien putsaukset, lumenajot, ynnä muut.
Jotenkin outo kysymys. Miksi ei uskaltaisi ostaa asuntoa velattomasti? Tuoko velka jollekin hullulle turvallisen tunteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se voisi edes teoriassa olla halvin? Pelkät lämmityskustannukset tyypillisesti satasia, sähkölämmityksellä talvella voi päästä nelinumeroisiin summiin. Siihen päälle vedet, käyttösähkö, kiinteistövero, mahdollinen tonttivuokra, vakuutukset, jätehuolto, huoltojen ja remonttien kustannukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok-talo vaatii usein kaikenlaisia oheismenoja. Kuten ruohonleikkuri, jätekaivon tyhjennys, oma auto, ulkoseinien maalaus jne. Riippuu aivan tilanteesta, että mikä tulee loppujen lopuksi halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se on halvempi, jos on valmis tekemään kaiken itse. Siis nurmikonleikkuut, rännien putsaukset, lumenajot, ynnä muut.
Eikö valtaosa tee nuo itse? Ei omakotitalossa ainakaan satoja euroja joudu maksamaan kuukausittain "tyhjästä".
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin outo kysymys. Miksi ei uskaltaisi ostaa asuntoa velattomasti? Tuoko velka jollekin hullulle turvallisen tunteen?
Voisiko ap selventää tätä ajatteluaan vähän? Kuulostaa niin oudolta.
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärtänyt kysymystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö valtaosa tee nuo itse? Ei omakotitalossa ainakaan satoja euroja joudu maksamaan kuukausittain "tyhjästä".
Ei ole edes laillista tehdä kaikkia omakotitalon huoltoja ja remontteja itse.
Vierailija kirjoitti:
Eli minullako olisi parisataatuhatta ylimääräistä? En ostaisi velattomasti, vaan hakisin lainaa ja loput rahat pitäisin puskurina siltä varalta, että työt loppuvat.
Mikään pankki vuonna 2026 ei myönnä sinulle asuntolainaa määräaikaisella työsopimuksella vaikka olisi 30% käsiraha.
Vierailija kirjoitti:
Eli minullako olisi parisataatuhatta ylimääräistä? En ostaisi velattomasti, vaan hakisin lainaa ja loput rahat pitäisin puskurina siltä varalta, että työt loppuvat.
Ostin mun rivarikämpän noin 25000 eurolla.
Koti jossa asuu on pelkkä kuluerä, rahat kannattaa sijoittaa järkevämmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärtänyt kysymystä.
Niin en ymmärtänyt, voitko selittää?
Minä olen ostanut kaikki asuntoni aina velattomasti ja ollut aina vain määräaikaisissa töissä. Ajatus asuntolainasta ei ole koskaan tuonut turvallisuudentunnetta. En kertakaikkiaan ymmärrä ap:n kysymystä.