Uskaltaisitko ostaa asuntoa velattomasti, jos olisit määräaikaisessa työssä?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei uskaltaisi? Velattoman asunnon vastike on pienempi kuin vuokran omavastuuosuus asumistuessa, itselleni jää asumistuen jälkeen vuokraa maksettavaksi vielä lähemmäs 400 euroa vaikka olen pitkäaikaistyötön. Moni ilmeisesti kuvittelee, että asumistuki kattaa koko vuokran.
Mites se nykyään on sen omistusasunnon kanssa asumistukea haettaessa? Eikö sitä ainakin kaavailtu, ettei sitä enää saisi omistusasuntoon?
Toki joo vastike on reilusti alhaisempi kuin mitä samanlaisesta maksaisi vuokraa, eli voi olla, että asuminen siinä onnistuisi vaikka ei asumistukea saisikaan.
- Vuokra 650 euroa, asumistuki 270 euroa, maksettavaksi jää 380 euroa
- Vastike 250 euroa, asumistuki 0 euroa, maksettavaksi jää 250 euroa
Tuosta voit päätellä kumpi on edullisempi asumismuoto?
<
Juu olen tietoinen, asun itsekin omistusasunnossa ja tiedän paljonko vastikkeet ovat. Mutta jos puhutaan ihmisestä, joka mahdollisesti jää työttömäksi, ja mahdollisesta tarpeesta asumistukeen, niin se on jotain, mitä en tiedä (koska olen vakituisessa työsuhteessa). Tällöin sitten tosiaan jos asumistukea ei saa, niin voi olla, että se omistusasunto ei työttömänä kannatakaan enää.
Asun asunnossa, jossa yhtiövastike on alle 100 e, tosin päälle tuli putkiremontti.
Ei aikomustakaan muuttaa pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisin itseäni näköjään epätäsmällisesti. Kyse on omakotitalosta. Vastikkeiden vertailu ei siis oikein toimi. Ap
Eikö omakotitalossa asuminen ole kaikkein halvin mahdollinen asumismuoto? Mikäli lämmitysmuoto ei ole suorasähkö.
Miten se voisi edes teoriassa olla halvin? Pelkät lämmityskustannukset tyypillisesti satasia, sähkölämmityksellä talvella voi päästä nelinumeroisiin summiin. Siihen päälle vedet, käyttösähkö, kiinteistövero, mahdollinen tonttivuokra, vakuutukset, jätehuolto, huoltojen ja remonttien kustannukset.
Mikäli lämmitysmuoto ei ole . . .
Kuluja on toki määrältään paljon, mutta summat ovat melko pieniä, meillä noin 300e kuussa. Ja kun sitä taloa osaa ns käyttää säästyy kalliilta remonteilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisin itseäni näköjään epätäsmällisesti. Kyse on omakotitalosta. Vastikkeiden vertailu ei siis oikein toimi. Ap
Eikö omakotitalossa asuminen ole kaikkein halvin mahdollinen asumismuoto? Mikäli lämmitysmuoto ei ole suorasähkö.
Miten se voisi edes teoriassa olla halvin? Pelkät lämmityskustannukset tyypillisesti satasia, sähkölämmityksellä talvella voi päästä nelinumeroisiin summiin. Siihen päälle vedet, käyttösähkö, kiinteistövero, mahdollinen tonttivuokra, vakuutukset, jätehuolto, huoltojen ja remonttien kustannukset.
Et ole koskaan kuullut maalämmöstä?
Mulle velaton asunto mahdollisti sen, että pystyin olemaan pitkään kotona lasten kanssa. Elämäni kannattavin päätös.
Eikö omakotitalossa asuminen ole kaikkein halvin mahdollinen asumismuoto. // Miten se voisi edes teoriassa olla halvin
Siten että lasket kulujen keskiarvon. Vuokran tai vastikkeen maksat joka kuukausi kesät talvet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedet, käyttösähköt ja vakuutukset tulee maksettavaksi muissakin asumismuodoissa, samoin nuo huollot ja remontit. Väitän että kuukausittaiset asumiskulut omakotitalossa on pienemmät kuin esim. kerrostalossa, mikäli ei ole massiivisia lämmityskuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei uskaltaisi? Velattoman asunnon vastike on pienempi kuin vuokran omavastuuosuus asumistuessa, itselleni jää asumistuen jälkeen vuokraa maksettavaksi vielä lähemmäs 400 euroa vaikka olen pitkäaikaistyötön. Moni ilmeisesti kuvittelee, että asumistuki kattaa koko vuokran.
Tottakai uskaltaa ja kannattaakin. Eläkeläistuttavani osti nyt asuntojen ollessa halpoja käteisellä 120 000 kaksion kerrostalosta pk-seudulta. Hän maksoi aiemmin vuokraa samankokoisesta asunnosta lähes 1000 euroa ja hän ei saanut asumistukea. Nyt yhtiövastike on vajaa 400 euroa /kk, käteen jää 600 euroa enemmän kuukaudessa.
Miksei olisi kannattanut?
Mahdolliset remontit pitää laskea myös mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli minullako olisi parisataatuhatta ylimääräistä? En ostaisi velattomasti, vaan hakisin lainaa ja loput rahat pitäisin puskurina siltä varalta, että työt loppuvat.
Ostin mun rivarikämpän noin 25000 eurolla.
Näinpä, olen nähnyt rivarikämppiä myytävän alle 20 000, mutta "hieman" syrjempää.
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin paljon rahaa, että asunnon voi ostaa käteisellä, sitä ei missään nimessä kannata tehdä. Lainaraha on halpaa ja sellaisella pääomalla tienaa käytännössä riskittä enemmän kuin mitä lainan korot aiheuttavat menoja. Eli, järkevä asuntolaina ja pääoma sijoituksiin.
Jaksaako alapeukuttajat kertoa eriävät näkemyksensä? Ei mitään järkeä pistää rahoja seiniin epävarmassa tilanteessa vaan ottaa lainaa. Silloin työttömyyden iskiessä on myös pääomaa millä kattaa elämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se on halvempi, jos on valmis tekemään kaiken itse. Siis nurmikonleikkuut, rännien putsaukset, lumenajot, ynnä muut.
Eikö valtaosa tee nuo itse? Ei omakotitalossa ainakaan satoja euroja joudu maksamaan kuukausittain "tyhjästä".
Ei ole edes laillista tehdä kaikkia omakotitalon huoltoja ja remontteja itse.
Saako vastiketta maksava tehdä esim sähkö- ja putkityöt itse?🤔
Vierailija kirjoitti:
Koti jossa asuu on pelkkä kuluerä, rahat kannattaa sijoittaa järkevämmin.
Ja muuttaa telttaan ???
Sekin maksaa, jos ei ole omaa tonttia.
Ja muuttaa telttaan ???Sekin maksaa, jos ei ole omaa tonttia.
Sijoitusten tuotoilla maksaa kevyesti leirintäalueen vuokrat.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin outo kysymys. Miksi ei uskaltaisi ostaa asuntoa velattomasti? Tuoko velka jollekin hullulle turvallisen tunteen?
Riippuu tilanteesta. Sijoituksillani menee nyt niin hyvin, etten rahojani niistä ottaisi pois vaan mieluummin ottaisin lainaa.
En uskaltaisi ainakaan itselleni, koska omistusasuntoon ei saa asumistukia. Laittaisin sen siis vuokralle, jolloin saisin vuokratuloja ja sitten kuppaisin valtiolta asumistukia.
Vierailija kirjoitti:
Eli minullako olisi parisataatuhatta ylimääräistä? En ostaisi velattomasti, vaan hakisin lainaa ja loput rahat pitäisin puskurina siltä varalta, että työt loppuvat.
Ei mikään kuningasajatus. Jos otat 200 000e lainaa ja 15 vuotta, niin sen takaisinmaksu hinnaksi tulee noin 300 000e. Velka on kannattavaa vain pankille. Velkaa kannattaa ottaa vain jos ei ole rahaa ja välttämättä tarvitsee jotain, kuten asunnon. Mutta uutta autoa ei kannata ottaa velkarahalla. Toyota Corolla 2010 riittää minulle.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin, ilman muuta, jos sijainti on hyvä ja talo sellainen, jossa on hyvä asua. Olen ostanutkin. Määräaikainen voi jatkua, tai jos näyttää ettei jatku, voi hakea jo loppua kohti uutta työtä. Ihan yhtä lailla nykyään toistaiseksi voimassa oleva työsopimuskin voi päättyä. Määräaikaisesta tietää ainakin, mihin asti varmasti jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se on halvempi, jos on valmis tekemään kaiken itse. Siis nurmikonleikkuut, rännien putsaukset, lumenajot, ynnä muut.
Eikö valtaosa tee nuo itse? Ei omakotitalossa ainakaan satoja euroja joudu maksamaan kuukausittain "tyhjästä".
Ei ole edes laillista tehdä kaikkia omakotitalon huoltoja ja remontteja itse.
Saako vastiketta maksav
Ei saa avata edes lavuaarin hajulukkoa tai ilmata pattereita.
"Onneksi olkoon sinut on aivopesty. Vuokrat on kääntynyt laskuun, kuten on myös asuntojen hinnat. Moni ei saa edes omiaan pois varallisuudestaan, eli talosta saattaa jäädä velkaa kun ne myy laina-aikojen ollessa nykyään yli 20 vuotta".
Olen elänyt läpi monen kriisin ja laskusuhdanteen, ts 70-luvun energiakriisin, 90-luvun laman, ym ym.
Aina on koittanut noususuhdanne, jolloin taas toimeliaisuus lisääntyy ja asuntojen kysyntä kasvaa.
Koko ajan olen omistanut asuntoni, missä olen asunut. Opiskeluajan asuin tietysti solukämpässä, sen jälkeen ensin omassa hyvin pienessä yksiössä.
Tottakai täytyy miettiä, mistä sen asunnon ostaa, millaisen ja onko siihen varaa jne.
Aloittaja pohti, kannattaako hänen ostaa asunto velattomasti, toinen vaihtoehto kai oli asua vuokralla?
Oman nykyisen asuntoni arvioitu hinta on edelleen n 100 000 euroa korkeampi, mitä se oli n 20 v ostaessani sen.
Mielestäni varallisuuteni on säilynyt siinä hyvin versus, että olisin asunut ko ajan vuokralla.
Onneksi olkoon sinut on aivopesty. Vuokrat on kääntynyt laskuun, kuten on myös asuntojen hinnat. Moni ei saa edes omiaan pois varallisuudestaan, eli talosta saattaa jäädä velkaa kun ne myy laina-aikojen ollessa nykyään yli 20 vuotta.