Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?
Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.
Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?
Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.
Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?
Kommentit (1082)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"ehtii paremmin vaihtaa kuulumisia kun ei ole muita vieraita varastamassa huomiota"
Veikkaan että tuo on varmaankin se syy, jota täällä on sivukaupalla tivattu. Mutta, MUTTA, kun minä juhlien järjestäjänä en ehdi vaihtaa niitä kuulumisia vain Sinun kanssasi juuri ennen juhlien alkua, koska omista valmisteluistani, aikatauluistani, ja ruokien ominaislaadusta ja valmistusprosesseista jne johtuen en ole valmis puoli tuntia tai tuntia tai kahta tuntia etuajassa. En halua enkä voi. Nämä juhlat ovat minun juhlani ja päätän itse aikatauluistani ja juuri sitä varten kutsussa lukee se alkamisaika. Ja se alkamisaika tarkoittaa selkokielellä sanottuna että siihen ilmoitettuun kellonaikaan xx sopii alkaa saapua. Ei puoli tuntia eikä tuntia ennen.
Niitä kuulumisia ehtii kyllä vaihtaa siinä juhlassa joka on juuri niitä kuulumisia varten myös järjestetty.
Jos sitten on niin tollukka ettei saa suutaan auki, jos paikalla on muitakin ihmisiä, voit jättää tulematta ja Hyvissä ajoin ilmoittaa ettet osallistu. Mutta älä tule puoli tuntia ennen vaikka se Sinusta olisi kuinka mukavaa. Minusta ei ole. Piste.
Häh, eipä ole isäntäväki ennenkään pahastunut, kun olen ennen juhlien alkua tullut jutustelemaan :o Minä kun en oikein tykkää jutella isossa porukassa, kun ei saa suunvuoroa, niin mukavampi kahden kesken ja siksi olen ekana paikalla. Ja kun tulen ajoissa, minun ei tarvitse osallistua siihen väkinäiseen itsensä esittelyyn ja tervehtimiseen, jonka muut hoitavat sitten kun suvaitsevat saapua.
On isäntäväki pahastunut. He ovat vain olleet liian sivistyneitä näyttääkseen sitä sulle.
"Häh, eipä ole isäntäväki ennenkään pahastunut, kun olen ennen juhlien alkua tullut jutustelemaan :o Minä kun en oikein tykkää jutella isossa porukassa, kun ei saa suunvuoroa, niin mukavampi kahden kesken ja siksi olen ekana paikalla. Ja kun tulen ajoissa, minun ei tarvitse osallistua siihen väkinäiseen itsensä esittelyyn ja tervehtimiseen, jonka muut hoitavat sitten kun suvaitsevat saapua."
Lihavoin nuo kohdat, jotka viestistäsi nousee eniten esiin. Kyllä, isäntäväki on pahastunut, mutta koska ovat kohteliaita, eivät paukauta sitä sinulle suoraan, vaan esittävät, ettei haittaa. Toinen kohta: nostat itsesi jalustalle ja haluat erityishuomion tulemalla liian aikaisin paikalle ja olettamalla, että isäntäväellä on aikaa jutella erityisesti sinun kanssasi, vaikka heillä voi olla järjestelyt vielä kesken tai he olisivat halunneet huokaista hetken ennen vieraiden tuloa. Kolmas kohta paljastaa asenteesi. Kun käytät ilmaisua "suvaitsevat saapua", viestit, että pidät heitä huonompina ihmisinä, kun he eivät tajua saapua paikalle reippaasti etuajassa, kuten sinä.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa paikat ja tarjoilut kuntoon tuntia ennen saapumisaikaa.
Juu, nostakaa mieluiten ne täytekakut ja paakkelsit siihen pöytään lämpenemään ja kahvi kannattaa myös keittää reilusti etuajassa, niin on sitten mukavan painunutta, kun ne oikeaan aikaan ilmestyvät vieraat saapuvat paikalle.
Not.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa paikat ja tarjoilut kuntoon tuntia ennen saapumisaikaa.
Juu, nostakaa mieluiten ne täytekakut ja paakkelsit siihen pöytään lämpenemään ja kahvi kannattaa myös keittää reilusti etuajassa, niin on sitten mukavan painunutta, kun ne oikeaan aikaan ilmestyvät vieraat saapuvat paikalle.
Not.
Tasalta! TASALTA!!
Ap
Vierailija kirjoitti:
"Häh, eipä ole isäntäväki ennenkään pahastunut, kun olen ennen juhlien alkua tullut jutustelemaan :o Minä kun en oikein tykkää jutella isossa porukassa, kun ei saa suunvuoroa, niin mukavampi kahden kesken ja siksi olen ekana paikalla. Ja kun tulen ajoissa, minun ei tarvitse osallistua siihen väkinäiseen itsensä esittelyyn ja tervehtimiseen, jonka muut hoitavat sitten kun suvaitsevat saapua."
Lihavoin nuo kohdat, jotka viestistäsi nousee eniten esiin. Kyllä, isäntäväki on pahastunut, mutta koska ovat kohteliaita, eivät paukauta sitä sinulle suoraan, vaan esittävät, ettei haittaa. Toinen kohta: nostat itsesi jalustalle ja haluat erityishuomion tulemalla liian aikaisin paikalle ja olettamalla, että isäntäväellä on aikaa jutella erityisesti sinun kanssasi, vaikka heillä voi olla järjestelyt vielä kesken tai he olisivat halunneet huokaista hetken ennen vieraiden tuloa. Kolmas kohta paljastaa asenteesi. Kun käytät ilmaisua "suvaitsevat saapua", viestit, että pidät heitä huonompina ihmisinä, kun he eivät tajua saapua paikalle reippaasti etuajassa, kuten sinä.
Onhan se nyt moukkamaista saapua myöhässä tilaisuuteen. Jos tilaisuus alkaa vaikkapa kuudelta, on paikalla syytä olla ihan viimeistään puoli kuusi.
Vierailija kirjoitti:
Ajatukseni on ruokailu jossa pöydän ympärillä on 3-5 ihmistä. Ei yksi ihminen voikaan vaikuttaa seurustelun laatuun, siksi tämä onkin ongelma. Kutsuja voi kysyttäessä hieman avata mieltymyksiään, esim että pitää vapaasta juttelusta mikä meillä tarkoittaa sitä että puhelias ihminen tai ihmiset pitävät shown yllä.
Kysymys miten tarkemmin aiotaan ruokailun sujuvan, voi olla tyly mutta se pitää hyväksyä uudeksi normaaliksi. En halua enää kertaakaan istua pöydässä jossa muut pitävät hauskaa keskenään ja oma olo on kuin vain statistina paikalla. Pidän sellaisesta ruokailusta, missä jutellaan ryhmänä yhdessä ja kaikki saavat puhua. Tämä ei ole Suomessa tunnettu malli, jota ryhmä yhdessä pitäisi yllä. Moni pitää enemmän vapaasta assosiaatiosta, jossa sanotaan mitä mieleen tulee ja millon se ajatus sattuu tulemaan.
Kun kutsun ystäviä istumaan iltaa, puhua saa vapaasti, tai olla halutessaan hiljaa. En kutsu sellaisia ihmisiä, jotka eivät anna muille suunvuoroa. Fiksut aikuiset huomaavat jos hiljaisempi haluaa suunvuoron, ja antavat tilaa.
Mitään terapiaryhmää ohjattuine puheenvuoroineen en todellakaan järjestä. Vapaa-ajan kuuluu olla rentoa ja mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt moukkamaista saapua myöhässä tilaisuuteen. Jos tilaisuus alkaa vaikkapa kuudelta, on paikalla syytä olla ihan viimeistään puoli kuusi.
Mistä tällainen harhaluulo on peräisin? Kotikasvatuksesta?
Ja ketjussa riehuu näemmä edelleen feikki-ap, mutta älkää välittäkö siitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatukseni on ruokailu jossa pöydän ympärillä on 3-5 ihmistä. Ei yksi ihminen voikaan vaikuttaa seurustelun laatuun, siksi tämä onkin ongelma. Kutsuja voi kysyttäessä hieman avata mieltymyksiään, esim että pitää vapaasta juttelusta mikä meillä tarkoittaa sitä että puhelias ihminen tai ihmiset pitävät shown yllä.
Kysymys miten tarkemmin aiotaan ruokailun sujuvan, voi olla tyly mutta se pitää hyväksyä uudeksi normaaliksi. En halua enää kertaakaan istua pöydässä jossa muut pitävät hauskaa keskenään ja oma olo on kuin vain statistina paikalla. Pidän sellaisesta ruokailusta, missä jutellaan ryhmänä yhdessä ja kaikki saavat puhua. Tämä ei ole Suomessa tunnettu malli, jota ryhmä yhdessä pitäisi yllä. Moni pitää enemmän vapaasta assosiaatiosta, jossa sanotaan mitä mieleen tulee ja millon se ajatus sattuu tulemaan.Kun kutsun ystäviä istumaan iltaa, puhua saa vapaasti, tai olla halutessaan hiljaa. En kutsu sellaisia ihmisiä, jotka eivät anna muille suunvuoroa. Fiksut aikuiset huomaavat jos hiljaisempi haluaa suunvuoron, ja antavat tilaa.
Mitään terapiaryhmää ohjattuine puheenvuoroineen en todellakaan järjestä. Vapaa-ajan kuuluu olla rentoa ja mukavaa.
Meillä taas minä johdan keskustelua. Annan aiheen ja siitä keskustelemme sivistyneesti puolisen tuntia. Sitten vaihdan aihetta. Ruoskaa saa se, joka aukoo kitaansa väärään aikaan ja jorisee muita asioita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tällainen harhaluulo on peräisin? Kotikasvatuksesta?
Ja ketjussa riehuu näemmä edelleen feikki-ap, mutta älkää välittäkö siitä.
Ap
Ei pidä kutsua ihmisiä, jotka ilmestyvät juhliini miten ja milloin sattuu tai joiden kotikasvatus on puutteellista. Hyi!
Ap
Suvussa on ihmisiä, jotka viihtyvät pienemmässä porukassa. Sen sijaan, että he tunkisivat juhliin tunnin etuajassa, he kysyvät voivatko tulla myöhemmin kuin muut. Yleensä se sopii ja meillä on aikaa jutustella heidän kanssaan kiireisimpien vieraiden lähdettyä jo pois. Tunnelma on rento eikä kenelläkään ole enää kiire.
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan ennenaikojaan tulijat töihin. Pääsee pilkkomaan salaattia tms. Kummasti on vuosien aikana vähentyneet ne, jotka liian aikaisin tulee.
Itse kysymykseen: luulen, että liian aikaisin tulevat on nepsypiirteisiä tai ihan nepsyjä. Pään täyttää ajatus. Juhlat, juhlat, tänään juhlat. Ei saa myöhästyä, pitää ehtiä. Juhlat, entä jos menee rengas rikki? Tai auto ojaan? Sitten pääse juhliin, myöhästyn. Pitää varautua, entä jos karhu hyökkää tielle? Tai pitää käydä ostamassa juhlien pitäjille jotain kaupasta? Juhlat juhlat.
Toi pyörii päässä ja sitten hädässä pyöritään eteisessä ja ollaan tunti ennen aikojaan kun mikäänvei mennyt rikki eikä karhu hyökännyt tielle eikä kaupassa tarvinnut käydä.
Minä nepsy lähden ajoissa, ja tarvittaessa jään aiemmalla pysäkillä pois ja kävelen loppumatkan. Voin myös käväistä kaupassa ja hakea tuliaisia. En ole etuajassa. Myöskään kaveripiirissäni, jossa melkein kaikki on jonkin sortin nepsyjä, liian aikaisia tulijoita ei ole. Hiljalleen väsyttää tämä, miten jokaista törppöä aletaan epäillä nepsyksi.
Ilmiö josta tässä puhutaan on pelkkää käytöstapojen puutetta. Fiksuimmat tajuavat, että kotoa opittu malli ei ole hyvä, ja muuttavat käytöstään. Sitä en ymmärrä, miksi muutama sitkeästi tarrautuu kiinni huonoon käytökseensä ja puolustaa sitä. Näitä ketjuja kannattaa käyttää oppimateriaalina.
Voi hyvä helvetti, että jotkut ihmiset ovat kuutamolla. Kutsussa mainittu saapumisaika on isännän/emännän NIMENOMAINEN TOIVE, jonka noudattamatta jättäminen on moukkamaista. Jos tuo on liian vaikea sanapari, niin sitä voi kyllä nimittää myös SÄÄNNÖKSI.
Vai teettekö te tällaiset ihmiset joka paikasssa oman mielenne mukaan? Yritätte ängetä kauppaan ennen aukemisaikaa ("kun minulle sopisi shoppailla ilman ruuhkaa") ja valokuvaatte paikoissa joissa se on kiellettyä? (Kun en minä muuten muista miltä täällä näyttää.) "Paskat mistään muusta, kun minä haluan nyt tehdä näin, minäminäminä, minun halujeni mukaan tehdään kaikki, minua ei haittaa jos tämä hankaloittaa ketään."
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä helvetti, että jotkut ihmiset ovat kuutamolla. Kutsussa mainittu saapumisaika on isännän/emännän NIMENOMAINEN TOIVE, jonka noudattamatta jättäminen on moukkamaista. Jos tuo on liian vaikea sanapari, niin sitä voi kyllä nimittää myös SÄÄNNÖKSI.
Vai teettekö te tällaiset ihmiset joka paikasssa oman mielenne mukaan? Yritätte ängetä kauppaan ennen aukemisaikaa ("kun minulle sopisi shoppailla ilman ruuhkaa") ja valokuvaatte paikoissa joissa se on kiellettyä? (Kun en minä muuten muista miltä täällä näyttää.) "Paskat mistään muusta, kun minä haluan nyt tehdä näin, minäminäminä, minun halujeni mukaan tehdään kaikki, minua ei haittaa jos tämä hankaloittaa ketään."
Niin! Tiedän kyllä ketkä yrittää minuuttia vailla tunkea juhliin! Hyi, ihan puistattaa tuo huono käytös!! Avaan oven tasalta, silloin voi tulla. Ja ovi lukitaan taas viisi (5) yli tasan! Tervetuloa!🥰
Ap
Mahdollisen pöytäkattauksen vuoksi. Siten helpompi annostella raaka-aineet ja tarjoiltavien juomien määrä.
Anoppini on ratkaissut asia niin, että ilmoittaa näille säännöllisesti liian aikaisin tuleville ajan 30 min myöhemmin ja taas aina myöhästelijöille ajan 30 ennen varsinaista tuloaikaa. Toimii. Eli tapahtuma alkaa klo 14. Joillekin kutsu 14.30, joillekin 13.30.
Eivät raasut ole vielä tajunneet😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja vielä jos se noin kismittää ajoissa tai ajallaan olevat voitte ihan kokemuksesta varata sitä varoaikaa vaikka pari tuntia ennen niin saatte sen ylimääräsen tunnin. en nyt haluaisi sanoa mutta sanon kuitenkin..oman vitkastelunne tähden. täsmällisyys on enemmänkin hyve kuin pahe ja ajoissa oleminen järkevä toimenpide. järjestäkää ajankäyttönne ainakin jos tiedätte ihmisten saapuvan hyvissä ajoin.
Liian aikaisin saapuminen ei ole täsmällisyyttä.
Ap
Lopeta juhlien järjestäminen, niin ei ole ongelmaa. Vähän etuajassa mieluummin kuin myöhässä tai ei ollenkaan
En lopeta, tykkään järjestää juhlia. Lopetan etuajassatulijoiden kutsumisen. Jos ei ole käytöstapoja, voi jäädä kotiin. Etuajassa saapuminen (yli 10 min) on tökeröä junttikäytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin! Tiedän kyllä ketkä yrittää minuuttia vailla tunkea juhliin! Hyi, ihan puistattaa tuo huono käytös!! Avaan oven tasalta, silloin voi tulla. Ja ovi lukitaan taas viisi (5) yli tasan! Tervetuloa!🥰
Ap
Niin, feikki-ap, minuuttia vaille on jo ok tulla. Puoli tuntia ennen ei. Turha provosoitua ja suuttua kun joku sanoo ääneen että käytöksesi on epäkohteliasta ja itsekästä.
Ja minun juhliini saa tulla reilustikin myöhässä, se ei ole ikinä häirinnyt millään tavalla. Myöhässä tulevat yleensä ymmärtävät että osa ohjelmista ja tarjoiluista on mennyt ohi, ja he aloittavat bailaamisen siitä missä siinä kohtaa ollaan.
Ap
Noin yksinkertainen aloitus ja keskustelua kuitenkin 54 sivua..............
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niin, feikki-ap, minuuttia vaille on jo ok tulla. Puoli tuntia ennen ei. Turha provosoitua ja suuttua kun joku sanoo ääneen että käytöksesi on epäkohteliasta ja itsekästä.
Ja minun juhliini saa tulla reilustikin myöhässä, se ei ole ikinä häirinnyt millään tavalla. Myöhässä tulevat yleensä ymmärtävät että osa ohjelmista ja tarjoiluista on mennyt ohi, ja he aloittavat bailaamisen siitä missä siinä kohtaa ollaan.
Ap
Kuka tässä on suuttunut, feikki-ap? Tämä on hauskin aloitus aikoihin, voi takoa etikettiä junttien päähän! On tärkeää opettaa käytöstapoja itseään tyhmemmille ja huonosti kasvatetuille. Hyvä, että on kaltaiseni neuvonantaja ja ohjaaja tällä junttipalstalla.
Eikun haluan ottaa tupluurit rauhassa! Älä tule ennen etkä jälkeen! Tule tasalta!
Ap