Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?
Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.
Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?
Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.
Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?
Kommentit (1082)
Koska toivon näkeväni kun juhlien emäntä vaihtaa vaatteita. mmmm. Ihanat rinnat paljaana....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menen kyllä ajoissa, mutta en oleta että isäntäväen pitäisi viihdyttää minua, jos olen puoli tuntia etuajassa. Annan heidän tehdä juhlavalmisteluita ihan rauhassa ja tuskinpa siitä nyt haittaa on jos istuskelen sivummalla ja näppäilen vaikka puhelinta. Inhottaa mennä juhliin, jossa kaikki muut ovat jo paikalla.
Isäntäväkeä inhottaa, kun istut näppäilemässä puhelintasi.
Parempi sekin kuin että "tutkisi paikkojaan". Hyyyyy.
Vierailija kirjoitti:
Näyttääkseni kuka on pomo.
Tästä varmaan anoppini kohdalla oli kysymys. Tuli vähintään tuntia ajoissa juhliimme, toi jonkun kuivakakun vaikka olimme kieltäneet, eikä mennyt ensimmäisenä ottamaan kahvipöydästä vaikka oli useimmissa juhlissa vanhin naisvieras. Halusi kai näillä viestiä, että juhlat ovat hänen ja hän ei ole vieras.
Jos tulee pidemmästä matkasta, voi pysähtyä johonkin kivaan paikkaan kohtuullisen matkan päässä juhlapaikasta. Ei se esim. viimeisen puolen tunnin, tunnin matka todennäköisesti enää puolen tunnin varaa tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Koska toivon näkeväni kun juhlien emäntä vaihtaa vaatteita. mmmm. Ihanat rinnat paljaana....
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saatan mennä esim. lääkärin vastaanotolle 30-60 min. ajoissa, kun olen tälläinen ahdistuja stressaaja. Tosin en aina.
Jos lääkäriaika on klo 10.00, niin vastaanottohuoneeseen pääsee aikaisintaan 10.03. Joten miksi kannattaisi olla puoli tuntia ennen aikaa paikalla?
Minulla kävi kerran tuuri: olin vahingossa n. 25 min ennen omaa aikaani lääkärissä kun kerrankin julkiset kulki miten kuului. Jostain syystä minua ennen ollut potilas ei ollut tullut kun lääkäri kävi häntä kutsumassa ja minä pääsin yhtä ajanvarausta aiemmin kun olin jo paikalla. (Tätä ei ole kyllä koskaan tapahtunut sitä ennen eikä sen jälkeen.)
Minä olen päässyt sekä hammaslääkäriin, että kerran hermoratatutkimukseen ennen aikaani, kun edellinen ei ilmestynyt paikalle.
Kannatti mennä etukäteen.
Pelotti molemmat ja sain lopettaa pelkäämään ja operaatio oli ohi jo siihen mennessä, kuin mitä minulla olisi oikeasti vasta ollut aika.
Ymmärrätkö hammaslääkäriajan ja yksityisten juhlien eron?
Panen etuajassa tulevat vieraat hommiin, viemään koiran lenkille, siivoamaan kissan hiekkalaatikon, käymään kaupassa hakemassa jotain yms, ainahan sitä jotain tekemistä niille keksii
Tässä voisi kyllä juhlien järjestäjäkin katsoa peiliin. Miksi jättää kaikki järjestelyt viime tippaan, jos puoli tuntia etuajassa saapuvat vieraat aiheuttavat tuollaista ahdistusta. Minusta ainakin on mukava olla paikalla hyvissä ajoin, ehtii paremmin vaihtamaan kuulumisiakin kun ei ole muita vieraita varastamassa huomiota 🤗
Vierailija kirjoitti:
Mun tissit on roikkuvat pikku patalaput. Pelkät nahkapussit.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Näyttääkseni kuka on pomo.
Minä se en ainakaan ole!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saatan mennä esim. lääkärin vastaanotolle 30-60 min. ajoissa, kun olen tälläinen ahdistuja stressaaja. Tosin en aina.
Jos lääkäriaika on klo 10.00, niin vastaanottohuoneeseen pääsee aikaisintaan 10.03. Joten miksi kannattaisi olla puoli tuntia ennen aikaa paikalla?
Minulla kävi kerran tuuri: olin vahingossa n. 25 min ennen omaa aikaani lääkärissä kun kerrankin julkiset kulki miten kuului. Jostain syystä minua ennen ollut potilas ei ollut tullut kun lääkäri kävi häntä kutsumassa ja minä pääsin yhtä ajanvarausta aiemmin kun olin jo paikalla. (Tätä ei ole kyllä koskaan tapahtunut sitä ennen eikä sen jälkeen.)
Minä olen päässyt sekä hammaslääkäriin, että kerran hermoratatutkimukseen ennen aikaani, kun edellinen ei ilmestynyt paikalle.
Kannatti mennä etukäteen.
Pelotti molemmat ja sain lopettaa pelkäämään ja operaatio oli ohi jo siihen mennessä, kuin mitä minulla olisi oikeasti vasta ollut aika.
Ymmärrätkö hammaslääkäriajan ja yksityisten juhlien eron?
Hammaslääkäri on ihminen.
"ehtii paremmin vaihtaa kuulumisia kun ei ole muita vieraita varastamassa huomiota"
Veikkaan että tuo on varmaankin se syy, jota täällä on sivukaupalla tivattu. Mutta, MUTTA, kun minä juhlien järjestäjänä en ehdi vaihtaa niitä kuulumisia vain Sinun kanssasi juuri ennen juhlien alkua, koska omista valmisteluistani, aikatauluistani, ja ruokien ominaislaadusta ja valmistusprosesseista jne johtuen en ole valmis puoli tuntia tai tuntia tai kahta tuntia etuajassa. En halua enkä voi. Nämä juhlat ovat minun juhlani ja päätän itse aikatauluistani ja juuri sitä varten kutsussa lukee se alkamisaika. Ja se alkamisaika tarkoittaa selkokielellä sanottuna että siihen ilmoitettuun kellonaikaan xx sopii alkaa saapua. Ei puoli tuntia eikä tuntia ennen.
Niitä kuulumisia ehtii kyllä vaihtaa siinä juhlassa joka on juuri niitä kuulumisia varten myös järjestetty.
Jos sitten on niin tollukka ettei saa suutaan auki, jos paikalla on muitakin ihmisiä, voit jättää tulematta ja Hyvissä ajoin ilmoittaa ettet osallistu. Mutta älä tule puoli tuntia ennen vaikka se Sinusta olisi kuinka mukavaa. Minusta ei ole. Piste.
Vierailija kirjoitti:
"ehtii paremmin vaihtaa kuulumisia kun ei ole muita vieraita varastamassa huomiota"
Veikkaan että tuo on varmaankin se syy, jota täällä on sivukaupalla tivattu. Mutta, MUTTA, kun minä juhlien järjestäjänä en ehdi vaihtaa niitä kuulumisia vain Sinun kanssasi juuri ennen juhlien alkua, koska omista valmisteluistani, aikatauluistani, ja ruokien ominaislaadusta ja valmistusprosesseista jne johtuen en ole valmis puoli tuntia tai tuntia tai kahta tuntia etuajassa. En halua enkä voi. Nämä juhlat ovat minun juhlani ja päätän itse aikatauluistani ja juuri sitä varten kutsussa lukee se alkamisaika. Ja se alkamisaika tarkoittaa selkokielellä sanottuna että siihen ilmoitettuun kellonaikaan xx sopii alkaa saapua. Ei puoli tuntia eikä tuntia ennen.
Niitä kuulumisia ehtii kyllä vaihtaa siinä juhlassa joka on juuri niitä kuulumisia varten myös järjestetty.
Jos sitten on niin tollukka ettei saa suutaan auki, jos paikalla on muitakin ihmisiä, voit jättää tulematta ja Hyvissä ajoin ilmoittaa ettet osallistu. Mutta älä tule puoli tuntia ennen vaikka se Sinusta olisi kuinka mukavaa. Minusta ei ole. Piste.
Sinä et sitten tule! Pysy pois kerta!!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Häh, eipä ole isäntäväki ennenkään pahastunut, kun olen ennen juhlien alkua tullut jutustelemaan :o Minä kun en oikein tykkää jutella isossa porukassa, kun ei saa suunvuoroa, niin mukavampi kahden kesken ja siksi olen ekana paikalla. Ja kun tulen ajoissa, minun ei tarvitse osallistua siihen väkinäiseen itsensä esittelyyn ja tervehtimiseen, jonka muut hoitavat sitten kun suvaitsevat saapua.
Ne viimeiset hetket ja minuutit ennen juhlia ovat ne hektisimmät! Siinä vielä jännityksestä emäntä perhettään ohjeistaa ja itseään kohentaa. Ei siihen haluta uteliasta kyylää seuraamaan tilannetta! Nim. Kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
riippuen emännästä...Jos anoppi / 80 isomummu niin enpä tiedä...
Vierailija kirjoitti:
Tässä voisi kyllä juhlien järjestäjäkin katsoa peiliin. Miksi jättää kaikki järjestelyt viime tippaan, jos puoli tuntia etuajassa saapuvat vieraat aiheuttavat tuollaista ahdistusta. Minusta ainakin on mukava olla paikalla hyvissä ajoin, ehtii paremmin vaihtamaan kuulumisiakin kun ei ole muita vieraita varastamassa huomiota 🤗
Jollain meni näemmä aihe ihon alle, mutta varmaan arvasittekin että jokunen kommentti ei ole minulta.
Aiheeseen: jos haluat kahdenkeskistä aikaa juhlakalun kanssa, sovi hänen kanssaan erikseen treffit. Itsekästä yrittää omia huomiota itselleen juhlapäivänä.
Ja ei, ei ahdistanut vaan ihmetytti ja ärsytti.
Ap
Laittakaa paikat ja tarjoilut kuntoon tuntia ennen saapumisaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
riippuen emännästä...Jos anoppi / 80 isomummu niin enpä tiedä...
Tämähän se on, hävettää löysät nahkat.
Ap
mikä trolliketju tämä on