Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?

Vierailija
25.02.2026 |

Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.

Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?

Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.

Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?

Kommentit (1112)

Vierailija
1101/1112 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menen kyllä ajoissa, mutta en oleta että isäntäväen pitäisi viihdyttää minua, jos olen puoli tuntia etuajassa. Annan heidän tehdä juhlavalmisteluita ihan rauhassa ja tuskinpa siitä nyt haittaa on jos istuskelen sivummalla ja näppäilen vaikka puhelinta. Inhottaa mennä juhliin, jossa kaikki muut ovat jo paikalla. 

Vieraan ei kuulu nähdä valmisteluvaihetta, ellei sitä erikseen kutsuta mukaan.

Se kännykän näprääminen sotkee koko kuvion.

Jos joku oikeasti haluaa olla “hyödyksi”, senkin pitää tulla sovitusti aikaisin ja luvan kanssa, tyyliin:
“Voinko tulla puoli tuntia ennen auttamaan?”

"Inhottaa mennä juhliin, jossa kaikki muut ovat jo paikalla." -> Kyse ei oikeasti ole kohteliaisuudesta, vaan omasta mukavuudesta. Halutaan välttää se hetki, jossa tullaan “viimeisten joukossa” tai astutaan valmiiseen porukkaan.

Vierailija
1102/1112 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistujaiset ja muut kesän juhlat lähestyvät. Nyt on hyvä hetki muistaa, että ennen kutsuun merkittyä alkamisajankohtaa et ole kutsuttu vieras, vaan tökerö tunkeilija.

Jo vain! Up up up!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/1112 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kävisi semmoisissa juhlissa, jossa valmistelutkin on kesken vielä tuntia tai jopa puolta tuntia ennen. 

Kutsun antaneiden kuuluu olla fressinä ovella vastassa sillä mielialalla, että "johan teitä tässä on jo odotettukin malttamattomina, kiva kun tulitte vähän etuajassa, olen jo aamusta asti laittanut kaiken valmiiksi, koska olen niiin innoissani odottanut teitä kylään".

Vierailija
1104/1112 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kävisi semmoisissa juhlissa, jossa valmistelutkin on kesken vielä tuntia tai jopa puolta tuntia ennen. 

Kutsun antaneiden kuuluu olla fressinä ovella vastassa sillä mielialalla, että "johan teitä tässä on jo odotettukin malttamattomina, kiva kun tulitte vähän etuajassa, olen jo aamusta asti laittanut kaiken valmiiksi, koska olen niiin innoissani odottanut teitä kylään".

Samaa ajattelin. Kokisin olevani myöhässä valmisteluineni, jos niitä samaan aikaan lopettelisin, kun ensimmäiset vieraat saapuvat. Stressaa jättää mitään viime tinkaan, niin saapunista kuin valmisteluja.

Vierailija
1105/1112 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsuu jonnekin periferiian jonne menee bussi kolmen tunnin välein ja pitäisi odottaa jossain tien varressa sateessa puoli tuntia jotta ei saavu etuajassa. Sama on myös lähdön kanssa. Seiso tunti ulkona odottamassa bussia.. Ei tarvitse seuraavalla kerralla kutsua kun joutuu odottamaan ulkona.

Vierailija
1106/1112 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä sitten nämä, jotka taas ovat reippaasti myöhässä joka ikisestä juhlasta.  Eräs sukulainen myöhästyy ihan jokaisesta kekkeristä 1-2 tuntia.  Sitten hänelle on järkättävä uudestaan tarjoilu, joka on jo osittain purettu.   Kun hän itse on järkkäämässä juhlia, on hänen tarjoilut ja kokkaukset vasta alkamassa, kun vieraat on jo tulleet annetun alkamisajan mukasesti.  Kaksikin tuntia menee siinä ensimmäistä kahvikupposta odotellessa.  Meitä on moneksi!

Vierailija
1107/1112 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut varmaan ajattelevat, että paikalla pitää olla kun juhlat alkavat. Kaikki siis saapuvat vähän kuin johonkin teatteriin tai vaikka kirkossa alkavaan hääjuhlaan tai konfirmaatioon, hyvissä ajoin ennen kuin siellä pitää viimeistään olla. Eivät ajattele sen olevan jotenkin epäkohteliasta, joskaan eivät ihmettele vielä hieman keskeneräisiä valmistelujakaan.

Itselleni ongelmana oli nuorempana se, että luulin alkamisajan aina olevan sellainen aikaisin mahdollinen saapumisaika. Monesti menin paikalle joskus parin tunnin kuluttua, joskus ainoanakin. Varmaan osa juhlista olikin sellaisia, että "vastaanotto klo 15 eteenpäin, tulkaa kun ehditte" -tyyppisiä. Mutta osa tarkoitti "alkaen klo 15" ihan konkreettista aloitusaikaa. Sitten vaikka olisikin ilmoitettu tarkka alkamisaika, joku tarkoittaa että silloin vieraat saapuvat, osa heti ja osa vähän yli. Joku toinen taas ajattelee, että silloin kaikki ovat valmiina paikalla ja nostetaan alkumalja.

Itse siis peräänkuulutan tarkkuutta myös kutsuissa. Ei minusta ole mitenkään tylyä ilmaista selvästi jo siinä, jos et toivo kenenkään tulevan yhtään ilmoitettua aikaa aikaisemmin. Harva juhlavieras tahallaan harmia saapumisellaan aiheuttaa kuitenkaan. Joskin heitäkin on, joita mikään ohjeistus ei koske. Siihen ei auta mikään.

Vierailija
1108/1112 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ilmestyn ajallaan kutsuun ilmoitettuna aikana. Oletan ja odotan, että kutsujen järjestäjä osaa järjestää valmistelunsa siten, että on itsekin valmiina siihen aikaan, minkä kutsuun on ilmoittanut. En voi alkaa arvailemaan jokaisten kutsujen kohdalla että miten hitaalla tai nopealla emätä/isäntä tällä kertaa on ja mikähän sitten on se oikea kutsujen alkamisaika, jos kutsussa ilmoitettu ei olekaan oikea aika. 

Vierailija
1109/1112 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä nyt taas?!

Mikä ihmeen oman elämänsä prinsessa määrää jo TOISEN ihmisen mielialatkin!? Ja valmisteluja ei saisi tehdä tuntia ennen?! Ruoat pitää nostaa pöytään lämpenemään ja pilaantumaan etukäteen? Miksi?!

Ihan vinkkinä, että jos menet paikalle silloin kun kutsuttu, ei sinulla ole hajuakaan siitä mitä kutsujan kotona on tehty tunti tai puoli tuntia aiemmin. Eikä se sinulle kuulu. 

Vierailija
1110/1112 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy olla kytiksellä, että saa parhaat paikat ja pääsee heti ensimmäisenä käsiksi tarjoiluihin.

Näin kai. Mullahan on usein kemuihin tullu hyvissä ajoin lässyttäviä akkoja jotka pitää puhetta yllä, samalla kun minä ohjaan järjestelyn loppusilausta, itsekin ahertaen astiainkannon ja kukkakoristelun parissa. Etuajan lörppöämmät ovat jarruna ja kiusana juhlien alla. Täysin tietoisia ja kokeilunhaluisia miten pitkälle ehtivät juhlan tuntua nakertaa. Se on akat niin, että naama ja nimi jää muistiin. Ja kutsuttujen listaan henkselit tulee osoiteen ylle heidän loppuiäksi. 🦖

Vierailija
1111/1112 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan noita etuaikaisia. Älä avaa ovea 

Vierailija
1112/1112 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo lapsena minulle opetettiin, ettei koskaan saa mennä kutsuihin etuajassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi