Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?
Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.
Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?
Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.
Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?
Kommentit (849)
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä on ongelma niin suosittelen ilmoittamaan kutsuessa hyvin selkeästi milloin voi saapua paikalle. Esimerkiksi tervetuloa klo 15 jälkeen tai klo 15 alkaen. Sen sijaan jos on sanotte tilaisuuden alkavan klo 15.00, niin toiset saattaa ymmärtää kirjaimellisesti tilaisuuden alkavan ( ja mahdollisen ohjelman ) juuri silloin, jolloin paikalla on oltava ajoissa. Tietenkin riippuu tilaisuuden luonteesta, mutta jos teillä on kotona esimerkiksi ristiäiset klo 13, niin kyllä silloin toivottavasti lähes kaikki olettaa, että juuri sillä kellon lyömällä pappi aloittaa ja paikalla on oltava hyvissä ajoin siihen mennessä eikä niin, että vasta klo 13 vieraat alkavat saapua.
Perhejuhlissa papit kyllä joustaa jonkin verran. Muutenkaan en koe, että perhepiirissä tarvitsee olla kovin virallisesti.
Toivottavasti kutsuvierailla on tunne, että heidän läsnäolostaan iloitaan ja he ovat erittäin tervetulleita.
Noloa olisi ottaa Justiina Puupään asenne ja jättää vauvan isovanhemmat pihalle odottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen että miksi ap jättää kaiken viime tinkaan? Miten ei aikuinen osaa olla valmis tuntia ennen juhlien alkua?
Meillä ollaan valmiina tuntia ennen juhlien alkua, mutta en silti halua vieraita ennenkuin olen suunnitellut ja ilmoittanut juhlien alkavan. Koska en vaan halua.
Sinä et halua noudattaa aikataulua ja minä en haluaisi sinunlaista moukkaa väärään aikaan juhliini. Miksi luulet, että kutsussa on kellonaika? Ihan muuten vaan, että on saanut jotain kirjoitella kutsuun?
Mikä tekee sinusta noin itsepäisen ja epäkohteliaan? Onko kysymys vallasta? Minä määrään, sinä noudatat käskyjä? Onko vieraat mielellään tulossa juhliisi?
Vierailija kirjoitti:
Joskus, useammankin kerran, on käynyt niin, että kutsu on klo esim 15 alkaen. Saavun paikalle vähän yli ja talonväki juoksee suihkusta, koristelee kakkua, silittää vaatteitaan, leikkailee salaattejaan, kattaa pöytää, jne. Apua ei kuulemma tarvita. Huikkaavat moit keittiöstä. Vieraat istuvat kravateissaan ja korkkareissaan olohuoneen puolella. Vaivaannuttavaa sekin odottelu, vaikka muiden vieraiden kanssa juttelisikin.
Tässäkään ei tarvitse menettää juhlamieltään, pian on valmista ja juhlat voi alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen että miksi ap jättää kaiken viime tinkaan? Miten ei aikuinen osaa olla valmis tuntia ennen juhlien alkua?
Meillä ollaan valmiina tuntia ennen juhlien alkua, mutta en silti halua vieraita ennenkuin olen suunnitellut ja ilmoittanut juhlien alkavan. Koska en vaan halua.
Sinä et halua noudattaa aikataulua ja minä en haluaisi sinunlaista moukkaa väärään aikaan juhliini. Miksi luulet, että kutsussa on kellonaika? Ihan muuten vaan, että on saanut jotain kirjoitella kutsuun?Mikä tekee sinusta noin itsepäisen ja epäkohteliaan? Onko kysymys vallasta? Minä määrään, sinä noudatat käskyjä? Onko vieraat mielellään tulossa juhliisi?
Näin tavallaan ohiksena, miksi se väärään aikaan paikalle ilmestyvä vieras ei mielestäsi ole epäkohtelias, mutta ilmoitettua aikataulua noudattava isäntä tai emäntä on?
Onko tässä siis taustalla joku omituinen auktoriteettiongelma; minä en tule paikalle silloin kun minut on kutsuttu, tulen silloin kun huvittaa koska minun aikatauluani ei juhlakalu määrää? :D
Jos juhlien aikataulu ei sovi, voit aina vastata rsvp:hen ettet pääse paikalle.
Ap
Kerran olen mennyt tuntia liianaikaisin siitä syystä, että minulle oli kerrottu väärä aika.
En tiedä kumman kannalta tämä oli nolompaa, minun vaiko isäntäväen.
kiusallista joka tapauksessa. Istuin ja odotin, kun hääräsivät keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et halua noudattaa aikataulua ja minä en haluaisi sinunlaista moukkaa väärään aikaan juhliini. Miksi luulet, että kutsussa on kellonaika? Ihan muuten vaan, että on saanut jotain kirjoitella kutsuun?Mikä tekee sinusta noin itsepäisen ja epäkohteliaan? Onko kysymys vallasta? Minä määrään, sinä noudatat käskyjä? Onko vieraat mielellään tulossa juhliisi?
Olen eri, ja käytännössä kaikkiin juhliini on tervetullut niiden alkamishetkestä myöhään iltaan saakka. On siis useamman tunnin aikaikkuna, jolloin voi tulla ja mennä, tai jättää tulematta.
Miten se on käskyttämistä? Miten esimerkiksi taidenäyttelyiden avajaiset, joissa on kapeampi väli, usein pari tuntia, eikä ennakkoon pääse paikalle?
Miksi juuri yksityisten ihmisten tulee mielestäsi joustaa aikataulussa, ja juuri tunti sinne aikaisempaan? Miten selviät arjestasi muuten?
Koska minulla ei ole enää 10 vuoteen ollut kelloa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuli anoppi ja appiukko kerran niin peräti kaks tuntia etuajassa. Pistin anopin siivoamaan lastenhuonetta lastenlastensa kanssa.
Eivät tehneet tätä enää toista kertaa.
Miksi vain anopin pistit siivoamaan? Mikä rangaistus oli apelle?
" Uskon, että etukäteistönöttäjistä valtaosa on yksinkertaisesti törkeitä/ilkeitä ja vähemmistö hieman heikkolahjaisia, kutsulla oman kokemukseni mukaan ei ole osuutta asiaan."
Sama kokemus! Erään sukulaisen osalta ei auttanut mikään tyyli kutsussa. Ei edes se, että kielsin pihaan, parhaille paikoille pysäköinnin ("pihapaikat varattu vanhuksille"). Eli ei ollut helppo parkkipaikkakaan syy tulla liian aikaisin.
Joka kerta "leikilläni" huomautin hänelle etuajassa tulosta - tuntui tyyppi vaan nauttivan tilanteesta.
Olin nuorempana kamalan ujo. Oli helpompi mennä kun kaikki ei olleet vielä paikalla. Ei tarvinnut kätellä kaikkia voi istua rauhasssa ja antaa muiden morjetsella. En silloin edes tuntenut kaikkia mieheni sukulaisia En enää OLI HIRVEÄ paikka mennä täyteen huoneeseen tuijotettavaksi, Mut kun ikää tuli lisää ongelma ratkesi.En enää ujostele ketään, varmaan kun en enää ole nuori ja arka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tässä on jotain samaa kuin esimerkiksi monissa palstan anoppi-miniä-keskusteluissa. Keskustelun aloittajasta tuntuu ikävältä, että joku yrittää määräillä, miten hän saa olla omassa kodissaan / miten hän saa sisustaa oman kotinsa / miten hän saa järjestää omat juhlansa omassa kodissaan. Kritiikin kohteet syyttävät aloittajaa vallan käytöstä. Mutta eikö ole aika normaalia, että ihminen päättää itse omista asioistaan ja oman kotinsa asioista? Eikö vallanhimoisempi ole se, joka yrittää vaikuttaa siihen, miten toinen ihminen toimii kotinsa seinien sisällä? Miten rajaton pitää olla, jos se, että kutsussa on ilmoitettu aika, jolloin sopii tulla, tuntuu jotenkin ylitsepääsemättömän julmalta vallankäytöltä?
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvussa on ollut tapana, että kattausvälineet ja pöytäliinat on valmiina jo aamusta, leipomukset tehty edellisiltana, kakun koristelu tehdään aamusta. Peseytymistä ja vaatettamista ei jätetä viime tippaan. Ihmisillä on eri tapoja ja minun tavat ovat periytyneet edesmenneeltä mummolta. En voisi kuvitellakaan, että alkaisin leipoa tai muuten häslätä vasta kutsupäivänä. Mutta kukin tavallaan.
Itse leivon osan tarjottavista juhla-aamuna, sillä haluan tarjota ne lämpiminä ja tuoreina, en kuivina, eilisinä.
Jotkut leivonnaiset voi tehdä edellisenä päivänä, mutta osassa maku kärsii.
Vierailija kirjoitti:
arvaa kuinka monta kertaa myöhästyjät ovat jääneet monessa tilaisuudessa junasta..oli kyse bileistä lennosta junaikatauluista ja monista muistakin asioista jne. minä tulen aina etuajassa jonkin verran ettei tarvitse huolehtia kiirehtiä tai stressata+
taitaa näillä juhlien järjestelijöillä olla vaikeuksia pysyä ajassa. totta kai tullaan siihen mennessä kun on sovittu eikä MYÖHÄSSÄ.
ja mitä ihmettä se ketään riipii että edellä oleva ihminen joka ei halua stressata on vähintäänkin ajoissa. varsinkin jos odottelee rauhassa mitä se teitä riipii??? kysyn vaan ja kysyn vielä uudestaan. on töykeetä olla myöhässä ei AJOISSA tai AJALLAAN.
Juhlat eivät ole työpaikka. Siellä ei tapahdu mitään tasalta, eikä kukaan odota sinulta mitään valmiutta silloin, vaan oletus on että vieraat saapuvat tasalta tai vähän sen jälkeen, riisuvat päällysvaatteensa, käyvät siistiytymässä, vaihtavat pari sanaa muiden kanssa ja asettuvat paikalleen. Puheita ei pidetä eikä kahvia tarjoilla silloin kun kahdeksan ihmistä hyörii eteisessä, vaan sitten kun kaikki ovat saapuneet ja asettuneet.
Itse pidän töykeämpiä niitä jotka saapuvat liian ajoissa jalkoihin pyörimään, kun itsellä on vielä valmistelut kesken (kuinka monta kertaa on jäänyt omissa juhlissa viimehetken vilkaisu peiliinkin välistä, ja olen naama kiiltävänä ja hiukset epäjärjestyksessä ollut juhlakaluna, kun vieraat änkivät liian aikaisin häiritsemään, ehkäpä itse laittautumaan). Usein näillä liian aikaisin saapuvilla on vielä joku oma keksimänsä vaikeutus järjestettynä, ja he selostavat kuinka mukanaan tuomansa kreppipaperikukkapuska pitää kymmenen minuutin välein kastella vesiväriveteen ja että voinko näyttää missä meillä on ne vesivärit, samalla kun käsissäni on lapsen pitsakastikkeeseen kastuneet sukkahousut ja kuuma vuoka. Liian aikaisin tulevat vieraat myöhästyttävät juhlien järjestelyitä. Tasalta tulevien kanssa näin ei olisi, vaan kaikki olisi valmista, kuten oli suunniteltukin.
Yksi ystäväpariskuntamme tunkee aina noin varttia ennen kutsuille, sitten he tönöttävät hiljaa sohvalla, koska kukaan ei ehdi heitä huomioida. Itselle tulee olo, että olisin epäkohtelias, vaikka oikeastaan hehän sitä ovat. He vaikuttavat kyllästyneiltä, ja lähtevät myös yleensä "liian" aikaisin, eli silloin kun juhlat ovat parhaimmillaan käynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vieraalla olisi taipumus virtsata keskelle lattiaa, ihmettelisitkö, miksei isäntäväki ole varautunut suojaamalla lattiaa esim. koiranpennuille tarkoitettujen pissa-alustojen avulla?Koska hei, on terveellistä osata vähän joustaa!
Entä mitä mieltä olet lattialle virtsaavan vieraan käytöstavoista? Kutsuisitko toiste?Kyllä kutsuisin, minäkin kutsuttuna teen kaikenlaisia kepposia. Viimeksi nostin anopinkielen kukkapurkista ja väänsin paskat sinne.
terv. naurava kulkuri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä epäkohteliasta tulla liian ajoissa, kuin liian myöhässäkin. Miehen sisarus perheineen tuli kerran meidän lapsen synttäreille tunnin etuajassa. Olin itse alusvaatteissani, ilman meikkiä ja papiljotit päässä. Luulin ensin, että olivat ymmärtäneet kutsun ajankohdan väärin, mutta kertoivat tulleensa hyvissä ajoin. Että ärsytti, jatkossa laitettiin heille kutsuun todellista myöhempi aika.
Tämä! Sata kertaa tämä! Ja toinen on sitten se, että tullaan "juhlien jälkeen piipahtamaan", meillä löytyy lisäksi näitäkin. Kun muut vieraat on lähteneet kotiin ja päästään itse rauhoittuun, niin pimpom. Huoh.
Joo hitsi tuo on ärsyttävää. Siinä vaiheessa, kun haluais lähteä viemään koiraa ulos ja saada seinille hyppivät lapset myös pihalle, niin pitäis aloitt
En oo pitkään aikaan pitänyt juhlia mutta jos tarttis niin laittaisin kaikki sälekaihtimet kiinni ennen juhlien alkamista enkä avaisi ovea. Sama juhlien jälkeen. Ruuvan valmistelut kannattaa tehdä vähän ennen h-hetkeä että kaikki on tuoretta ja hyvänmakuista. Ja juhlien jälkeen on hyvä vähän rauhoittua ennenku rupee siihen siivousurakkaan;)
On tosiaan inhottavaa jos vieraat tulevat liian aikaisin, jos vaikka vielä on esim. siivoukset ja muut valmistelut kesken, EI HYVÄ!
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorempana kamalan ujo. Oli helpompi mennä kun kaikki ei olleet vielä paikalla. Ei tarvinnut kätellä kaikkia voi istua rauhasssa ja antaa muiden morjetsella. En silloin edes tuntenut kaikkia mieheni sukulaisia En enää OLI HIRVEÄ paikka mennä täyteen huoneeseen tuijotettavaksi, Mut kun ikää tuli lisää ongelma ratkesi.En enää ujostele ketään, varmaan kun en enää ole nuori ja arka.
Outo logiikka. Silloinhan sinä eniten kiinnität huomiota kun olet ensimmäinen juhlissa, ja kaikki tulevat sinulta tenttaamaan kukas sinä olet. Kun juhlissa on jo enemmän väkeä, ei kaikki edes kiinnitä huomiota ja voi vain nyökätä muille tai nopeasti kätellä.
Joo hitsi tuo on ärsyttävää. Siinä vaiheessa, kun haluais lähteä viemään koiraa ulos ja saada seinille hyppivät lapset myös pihalle, niin pitäis aloittaa uusi kierros, ei kiitos.....