Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?
Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.
Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?
Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.
Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?
Kommentit (849)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen että miksi ap jättää kaiken viime tinkaan? Miten ei aikuinen osaa olla valmis tuntia ennen juhlien alkua?
Miksi sinulla on tarve saada päättää, milloin juhlavalmistelujen tulee olla valmiina?
Miksi sulla on paktottava tarve päättää miten muut elävät elämäänsä?
Tuokin on vain huonoa suunnittelua ja ajan käytön osaamattomuutta jos ei saa valmiiksi esim. ruokien esillepanoa ja tarjoiluja ennen vieraiden tuloa, syyttäkööt itseään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä on ongelma niin suosittelen ilmoittamaan kutsuessa hyvin selkeästi milloin voi saapua paikalle. Esimerkiksi tervetuloa klo 15 jälkeen tai klo 15 alkaen. Sen sijaan jos on sanotte tilaisuuden alkavan klo 15.00, niin toiset saattaa ymmärtää kirjaimellisesti tilaisuuden alkavan ( ja mahdollisen ohjelman ) juuri silloin, jolloin paikalla on oltava ajoissa. Tietenkin riippuu tilaisuuden luonteesta, mutta jos teillä on kotona esimerkiksi ristiäiset klo 13, niin kyllä silloin toivottavasti lähes kaikki olettaa, että juuri sillä kellon lyömällä pappi aloittaa ja paikalla on oltava hyvissä ajoin siihen mennessä eikä niin, että vasta klo 13 vieraat alkavat saapua.
Perhejuhlissa papit kyllä joustaa jonkin verran. Muutenkaan en koe, että perhepiirissä tarvitsee olla kovin virallisesti.
Toivottavasti kutsuvierailla on tunne, että heidän läsnäolostaan iloitaan ja he ovat eri
Tietenkin pappi joustaa kun on pakko, mutta se tarkoittaa että loppupäivän kireästä aikataulusta tulee vieläkin kireämpi, papin lapset joutuvat olemaan yksin tai lapsenvahdin kanssa aiottua pidempään jne. Papeilla ei ole määrättyä työaikaa, joten käytännössä myöhästyjät pakottavat papin tekemään pidempään töitä ilman lisäkorvausta.
Voisimmeko lopulta saada vastaukset näihin kysymyksiin:
Miksi kaiken on oltava valmiina tuntia ennen juhlan alkamista?
Miksi on päästävä paikan päälle tuntia ennen juhlan alkamista?
Miksi sama ei koske myyjäisiä, taidenäyttelyn avajaisia ja muita julkisia tapahtumia, vaan näiden ilmoitettu aikataulu hyväksytään mukisematta?
Kun juhlat alkavat, koti on siisti ja koristeltu, tarjoilut valmiit, ja itsekin olen ehtinyt käydä vessassa ja riisua essun. Kymmentä minuuttia ennen kutsujen alkamisaikaa näin ei ole. En halua muita näkemään kaaosta, vaan juhlat.
Minä laitan ennenaikojaan tulijat töihin. Pääsee pilkkomaan salaattia tms. Kummasti on vuosien aikana vähentyneet ne, jotka liian aikaisin tulee.
Itse kysymykseen: luulen, että liian aikaisin tulevat on nepsypiirteisiä tai ihan nepsyjä. Pään täyttää ajatus. Juhlat, juhlat, tänään juhlat. Ei saa myöhästyä, pitää ehtiä. Juhlat, entä jos menee rengas rikki? Tai auto ojaan? Sitten pääse juhliin, myöhästyn. Pitää varautua, entä jos karhu hyökkää tielle? Tai pitää käydä ostamassa juhlien pitäjille jotain kaupasta? Juhlat juhlat.
Toi pyörii päässä ja sitten hädässä pyöritään eteisessä ja ollaan tunti ennen aikojaan kun mikäänvei mennyt rikki eikä karhu hyökännyt tielle eikä kaupassa tarvinnut käydä.
Ehkä kutsuihin pitäisi laittaa "ovet aukeavat" kello se ja se, jotta nämä jääräpäiset etukäteen änkeäjät ehkä tajuaisivat miten etiketti toimii.
Vierailija kirjoitti:
Ei se yhden kermakakun nostaminen tietenkään kauan vie sen jälkeen kun on tultu koulun juhlasta tai rippikirkosta. Mutta myös muut jääkaapissa pidettävät, kahvin laitto, kukat maljakkoon, kermat pöytään yms. En minä niitä halua laittaa liian etukäteen. Vessassakin pitää luultavasti oman porukan käydä mutta nää etukäteen tulleet vieraat päättivät että vieraat ensin kun olivat ajaneet tunnin ja odottaneet jo puoli tuntia pihassa. Ihmeen törkeä asenne monella. Haukutaan se joka ei ole varautunut tyyppeihin, jotka ei osaa kelloa.
Vieraat odottavat olohuoneessa ja hyvällä säällä seurustelevat pihalla. Ei kenenkään tarvitse päästä heti pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Tuokin on vain huonoa suunnittelua ja ajan käytön osaamattomuutta jos ei saa valmiiksi esim. ruokien esillepanoa ja tarjoiluja ennen vieraiden tuloa, syyttäkööt itseään!
Jos vieraat tulevat oikeaan aikaan niin tarjoilut ovat silloin esillä, ei ennen aikojaan. Sehän se vasta ajankäytön osaamattomutta on että nykyaikana ei osaa arvioida monta minuuttia menee juhlapaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Joillain on aina kauhea kiire odottelemaan. Meidän suvussa näitä aikasyöppö ihmisiä kanssa riittää. Kerran oli ravintolasta pöytä varattu isommalle sukuporukalle alkaen klo 15:00. Varttia vaille kännykkä soi ja kutsuja kyselee ollaanko ollenkaan tulossa. Viittä vaille tultiin paikan päälle ja eiväthän he olleet päässeet edes sisälle, kun pöytää vielä siivottiin edellisten ruokailijoiden jäljiltä.
En ymmärrä mikä kiire tuossakin oli että kylmällä talvisäällä pakko olla melkein puoli tuntia etukäteen kyttäämässä ovella ja vielä hoputtaa muutkin samaan ennen aikaiseen jouten oloon.
Joku ketjun alkupuolella totesikin osuvasti, että tämän pahempaa ajantuhlausta ei olekaan, kuin kaikkialle etukäteen kiirehtiminen. Se on kaikkea muuta kuin täsmällisyyttä.
Mää pelkään myöhästyväni ja siten aiheuttamaani mielipahaa. Siispä olen aina etuajassa MUTTA odotan rapussa, seinän vieressä, bussipysäkillä tms ja juhliin menen vasta siihen aikaan ne alkavat.
Olen huomannut, että hieman n. 10 minuuttia etuajassa tulevat, lähtevät myös ajoissa. Heillä on esim. lapsen harkat, toisetkin juhlat tms. muuta pakottavaa menoa.
Tästä varmaan heikkohermoisemmat vetävät herneen nenään?
Jotkut oikeasti toivovat että kahvimaidot ja voileipäkakut on nostettu pöydälle tuntia ennen juhlia? Ovatko nämä liian aikaisin paikalle tulijat jotenkin autistisia, kun eivät kymmenienkään juhlien jälkeen ole oppineet miten kaikki muut toimivat? Että k a i k k i m u u t tulevat oikeaan aikaan, ja vain te, yhdet pällit liian aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vieraat tulevat oikeaan aikaan niin tarjoilut ovat silloin esillä, ei ennen aikojaan. Sehän se vasta ajankäytön osaamattomutta on että nykyaikana ei osaa arvioida monta minuuttia menee juhlapaikalle.
Aika helppo on vaikka mapsista tarkistaa kauan matka kestää. Kellonkin katsominenkin on helppoa, jopa siinä sata metriä ennen juhlapaikkaa, jolloin ehtii vielä hetken hidastella jos huomaa olevansa liian ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain on aina kauhea kiire odottelemaan. Meidän suvussa näitä aikasyöppö ihmisiä kanssa riittää. Kerran oli ravintolasta pöytä varattu isommalle sukuporukalle alkaen klo 15:00. Varttia vaille kännykkä soi ja kutsuja kyselee ollaanko ollenkaan tulossa. Viittä vaille tultiin paikan päälle ja eiväthän he olleet päässeet edes sisälle, kun pöytää vielä siivottiin edellisten ruokailijoiden jäljiltä.
En ymmärrä mikä kiire tuossakin oli että kylmällä talvisäällä pakko olla melkein puoli tuntia etukäteen kyttäämässä ovella ja vielä hoputtaa muutkin samaan ennen aikaiseen jouten oloon.
Joku ketjun alkupuolella totesikin osuvasti, että tämän pahempaa ajantuhlausta ei olekaan, kuin kaikkialle etukäteen kiirehtiminen. Se on kaikkea muuta kuin täsmällisyyttä.
Mää pelkään myöhästyväni ja siten aiheuttamaani mi
Kiitos sinulle, olet huomaavainen!
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että hieman n. 10 minuuttia etuajassa tulevat, lähtevät myös ajoissa. Heillä on esim. lapsen harkat, toisetkin juhlat tms. muuta pakottavaa menoa.
Tästä varmaan heikkohermoisemmat vetävät herneen nenään?
Tällaiset vieraat jotka ovat tienneet että heillä on muutakin ovat aina etukäteen ilmoittaneet ja kysyneet onhan ok, eivät ole pölähtäneet etukäteen ilmoittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen että miksi ap jättää kaiken viime tinkaan? Miten ei aikuinen osaa olla valmis tuntia ennen juhlien alkua?
Miksi sinulla on tarve saada päättää, milloin juhlavalmistelujen tulee olla valmiina?
Miksi sulla on paktottava tarve päättää miten muut elävät elämäänsä?
Järjestän juhlat, kutsuissa lukee klo 15 alkaen. Sinun mielestäsi minun pitää hoitaa järjestelyt niin, että kaikki on valmista klo 14. Minulle ei ole väliä, miten käytät päiväsi, saat tulla juhliin tai olla tulematta, iltapäivänkin saat viettää juuri niin kuin sinua huvittaa, kunhan et soita ovikelloani ennen kolmea. Kummalla tässä on pakottava tarve määrätä toisen ajankäytöstä?
Meillä ainakin pakko laittaa pöytäliina ja kattaus pöytään vasta noin 10-15 min ennen juhlien alkua. Ja useimmiten laitan syötävät vasta sitten, kun osa vieraista on tullut. Jos laittaisin nämä esim. tuntia tai edes puolta tuntia ennen, niin saisin olla koko ajan vahtimassa ettei lapset keksi jotain sottaavaa pöydän päällä tai käy napsimassa tarjoiluja, kun silmä välttää. Juhlia edeltävät minuutit kun on sellaista paikkojen varmistelua ja pitkin poikin asuntoa kipittämistä ja hääräämistä, niin ei siinä voi yhteen huoneeseen jumiutua.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kutsuihin pitäisi laittaa "ovet aukeavat" kello se ja se, jotta nämä jääräpäiset etukäteen änkeäjät ehkä tajuaisivat miten etiketti toimii.
Oman kokemukseni mukaan tämä ei tosiaan ole auttanut, vaan aikaiset aatut ovat kunnostautuneet juuri niissä juhlissa, joissa olen muotoillut kutsut näin. Tällöin ohjelmassa on ollut kvartetin tai trion musiikkiesitys, ja kutsu nimenomaan mallia "ovet aukeavat tällöin ja musiikki alkaa tuolloin".
Ilmeisesti nämä valopäät vain ovat päätelleet aivan oikein, että varmasti olemme paikalla jo aiemmin järjestelemässä muusikoiden instrumentteja, ja siksi tukkivat etukäteen ehdoin tahdoin häiritsemään näitä järjestelyjä! Mielestäni todella huonotapaista. Arvatkaa kutsunko toiste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan tämä ei tosiaan ole auttanut, vaan aikaiset aatut ovat kunnostautuneet juuri niissä juhlissa, joissa olen muotoillut kutsut näin. Tällöin ohjelmassa on ollut kvartetin tai trion musiikkiesitys, ja kutsu nimenomaan mallia "ovet aukeavat tällöin ja musiikki alkaa tuolloin".
Ilmeisesti nämä valopäät vain ovat päätelleet aivan oikein, että varmasti olemme paikalla jo aiemmin järjestelemässä muusikoiden instrumentteja, ja siksi tukkivat etukäteen ehdoin tahdoin häiritsemään näitä järjestelyjä! Mielestäni todella huonotapaista. Arvatkaa kutsunko toiste.
Tulkaa nyt tuntia-aiemmin-aatut vielä kertomaan, miten muusikoiden olisi pitänyt tehdä soundcheck jo kukonlaulun aikaan, koska eihän heillä tietenkään ole voinut olla aiempaa keikkaa toisella paikkakunnalla. Ja jos on ollut,niin se on osoitus aikuistaitojen puutteesta :D