Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?

Vierailija
25.02.2026 |

Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.

Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?

Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.

Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?

Kommentit (859)

Vierailija
701/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samat tyypit, jotka änkeytyvät aina aikuisten juhliin etuajassa, tuovat kuitenkin lapsensa vain-lapsille-pidettäviin juhliin ihan oikeaan aikaan. Ei haluta lasta yksinään noloon tilanteeseen, mutta mikä siinä on että itse pitää tulla härkkimään etuajassa? Siis tunnetaan kello, mutta käytöstavoissa puutteita.

Tämä tosiaan viittaa siihen, että etuaikaiset änkeytyjät tietävät hyvin toimivansa hyvien tapojen vastaisesti. Mitä enemmän tätä ketjua luen, sitä vankemmin olen sitä mieltä, että nämä kannattaa tyynesti jättää kutsumatta. Pelkkää plussaa, jos jäävät kokonaan pois. 

Vierailija
702/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on pakka aika sekaisin, jos puoli tuntia ennen h-hetkeä valmistelut ovat vielä kesken. Tai jos jostain syystä ovat, niin vieraille vaan lasia käteen ja istumaan, ja mieluusti siihen johonkin lähelle, jotta voi heidän kanssaan jutustella niitä näitä valmistelujen lomassa, jos niitä nyt silloin ylipäätään pitää tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät koska ilmestyn juhliin? Ei ole sinun asiasi. 

Vierailija
704/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on pakka aika sekaisin, jos puoli tuntia ennen h-hetkeä valmistelut ovat vielä kesken. Tai jos jostain syystä ovat, niin vieraille vaan lasia käteen ja istumaan, ja mieluusti siihen johonkin lähelle, jotta voi heidän kanssaan jutustella niitä näitä valmistelujen lomassa, jos niitä nyt silloin ylipäätään pitää tehdä.

Ilmeisesti haluat päästä etukäteen juhliin nimenomaan arvioidaksesi, kuka on mielestäsi kelpo emäntä tai isäntä ja kenellä taas "pakka sekaisin", ts. kalvosimet napittamatta tai herneenversokiehkurat asettelematta 30 minuuttia ennen juhlan alkua 😬🥲

Mikäli pääset paikalle vasta juhlan alettua, et saa koskaan tietää, mikä oli tilanne hetkeä aiemmin ja jako vuohiin ja lampaisiin jää näin tekemättä 🥺

Mahtaa olla rankkaa. Voimahali sinulle. 

Vierailija
705/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaanpa,  että nämä täällä, jotka ovat katkeroituneet  siitä että eivät saa tulla tuntia aiemmin, ovat juuri niitä jotka eivät enää saa kutsuja ja siksi heitä nyt niin sapettaa, kun täällä kerrotaan mikä on sopivaa ja mikä ei.

Itse asiassa olen erään kerran vähän jutellut tällaisen  "ennakkoon tulijan " kanssa kun sopivasti on ollut puhetuulella myöhemmin illalla. EN syyttänyt mutta kyselin ympäripyöreästi että taidatte olla puolisosi kanssa tuollaisia aikaisin tulijoita, niin hän siitä suorastaan  ilahtui että niinpä ollaankin. Oikein kehui , miten pitävät kunnia-asiana olla aina ajoissa ja ensimmäisinä vieraina kun sitten ehtii kuulemma enemmän jutellakin itse isäntäväen kanssa. Kertoili sitten, että onhan se niinkin että kun johonkin ollaan menossa niin eipä siinä muuta tekemistä juurikaan voi aloittaa, että isännän kanssa mietittiin että mukavampihan se on sitten turista siellä kyläpaikassa kuin keskenään. 

Ovat siis sellaisia hieman höpsähtäneitä , yksinkertaisia ihmisiä, mutta eipä ole sittemmin tullut heitä kutsuttua, vaikka vähän sääliksi käykin. Mutta en vaan jaksa tykätä kun tullaan istuksimaan tuntia ennen ja koska teen sellaisia ruokia, jotka menevät huonoksi kuin jos ne tehdään  kauan ennen vieraiden tuloa.

Vierailija
706/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOSKA MINÄ VOIN !

Vierailija
707/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mukavaa olla törppö? Saatko paljonkin kutsuja juhliin? oletko pidetty?

Vierailija
708/859 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KOSKA MINÄ VOIN !

Kokeilepa muuten pieraista äänekkäästi kesken juhlapuheen. Kukaan ei voi sua estää ja mieti, mikä vallan tunne! Sille tosin et voi mitään, että muut pitävät juhliin liian aikaisin tunkeutujia kuin myös juhlissa piereskeleviä epämiellyttävinä idiootteina. 

Vierailija
709/859 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä on ongelma niin suosittelen ilmoittamaan kutsuessa hyvin selkeästi milloin voi saapua paikalle. Esimerkiksi tervetuloa klo 15 jälkeen tai klo 15 alkaen. Sen sijaan jos on sanotte tilaisuuden alkavan klo 15.00, niin toiset saattaa ymmärtää kirjaimellisesti tilaisuuden alkavan ( ja mahdollisen ohjelman ) juuri silloin, jolloin paikalla on oltava ajoissa. Tietenkin riippuu tilaisuuden luonteesta, mutta jos teillä on kotona esimerkiksi ristiäiset klo 13, niin kyllä silloin toivottavasti lähes kaikki olettaa, että juuri sillä kellon lyömällä pappi aloittaa ja paikalla on oltava hyvissä ajoin siihen mennessä eikä niin, että vasta klo 13 vieraat alkavat saapua. 

Vierailija
710/859 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä on ongelma niin suosittelen ilmoittamaan kutsuessa hyvin selkeästi milloin voi saapua paikalle. Esimerkiksi tervetuloa klo 15 jälkeen tai klo 15 alkaen. Sen sijaan jos on sanotte tilaisuuden alkavan klo 15.00, niin toiset saattaa ymmärtää kirjaimellisesti tilaisuuden alkavan ( ja mahdollisen ohjelman ) juuri silloin, jolloin paikalla on oltava ajoissa. Tietenkin riippuu tilaisuuden luonteesta, mutta jos teillä on kotona esimerkiksi ristiäiset klo 13, niin kyllä silloin toivottavasti lähes kaikki olettaa, että juuri sillä kellon lyömällä pappi aloittaa ja paikalla on oltava hyvissä ajoin siihen mennessä eikä niin, että vasta klo 13 vieraat alkavat saapua. 

Omalle kohdalleni noita liian aikaisin paikalle tunkijoita on osunut vain harvoin, ja jostain syystä juuri silloin, kun kutsuni on muotoiltu malliin "tervetuloa klo xx alkaen, ohjelma alkaa klo yy". Uskon, että etukäteistönöttäjistä valtaosa on yksinkertaisesti törkeitä/ilkeitä ja vähemmistö hieman heikkolahjaisia, kutsulla oman kokemukseni mukaan ei ole osuutta asiaan. 

Vierailija
711/859 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on raivoisia neurootikkoja, jotka seisottaa jopa kavereita ulkona pakkasessa ennen h hetkeä peli-illassa, koska Liisa on kuvaamassa tukkaa. Hyvin raivoisia  'opetuksia" ja suoranaista vitttuilua. Passiivisagressiivista ilkeilyä.

Vierailija
712/859 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella on pakka sekaisin? Paljonko etukäteen juhlien pitäisi olla valmiina? Ja ennen kaikkea; miksi?

Ap

Vierailija
713/859 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen että miksi ap jättää kaiken viime tinkaan? Miten ei aikuinen osaa olla valmis tuntia ennen juhlien alkua? 

Vierailija
714/859 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on raivoisia neurootikkoja, jotka seisottaa jopa kavereita ulkona pakkasessa ennen h hetkeä peli-illassa, koska Liisa on kuvaamassa tukkaa. Hyvin raivoisia  'opetuksia" ja suoranaista vitttuilua. Passiivisagressiivista ilkeilyä.

En minä ole ketään seisottanut yhtään missään, hän valitsi ihan itse seisoa pakkasessa. Oven avautumisaika oli ilmoitettu hänelle etukäteen selvällä suomen kielellä.

Sulla meni hiusten kuivaaminen näemmä kunnolla ns. tunteisiin.  Olisi mielenkiintoista tietää miksi. :D Tai tuskin tiedostat sitä itsekään.

Ap

Vierailija
715/859 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen että miksi ap jättää kaiken viime tinkaan? Miten ei aikuinen osaa olla valmis tuntia ennen juhlien alkua? 

Jos vieraalla olisi taipumus virtsata keskelle lattiaa, ihmettelisitkö, miksei isäntäväki ole varautunut suojaamalla lattiaa esim. koiranpennuille tarkoitettujen pissa-alustojen avulla?

Koska hei, on terveellistä osata vähän joustaa!

Entä mitä mieltä olet lattialle virtsaavan vieraan käytöstavoista? Kutsuisitko toiste?

Eri

Vierailija
716/859 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi olla valmiina tuntia ennen? Jos juhlat alkavat klo 14 niin ne alkavat klo 14. Mitä järkeä on laittaa ruuat ja kakut pöytään lämpenemään jo klo 13. 

Huomaa: on joku SYY miksi siinä kutsussa on mainittu kellonaika ja tämä syy on se, että mainittu kellonaika = juhlien alkamisaika. Helppo muistisääntö: jos kutsussa lukee klo 14 niin menet paikalle klo 14 etkä ainakaan yhtään aikaisemmin.

Vierailija
717/859 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi olla? Miksei niitä valmisteluja saa tehdä omaan tahtiin ja omalla tyylillä, kun kuitenkin on ajoissa valmista? Tämä on itselleni iso mysteeri.

Ap

Vierailija
718/859 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KOSKA MINÄ VOIN !

Kokeilepa muuten pieraista äänekkäästi kesken juhlapuheen. Kukaan ei voi sua estää ja mieti, mikä vallan tunne! Sille tosin et voi mitään, että muut pitävät juhliin liian aikaisin tunkeutujia kuin myös juhlissa piereskeleviä epämiellyttävinä idiootteina. 

Mitä sitten? "Minä haluan!"

Vierailija
719/859 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En millään jaksa uskoa että aikuinen, täysivaltainen ihminen aidosti luulisi, että paikalla kuuluu olla 13:20 jos kutsussa lukee 14. 

Ap

Vierailija
720/859 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hidasälyinenkin ymmärtää (?) siinä kohtaa kun ei pääse sisälle, että on väärään aikaan liikkeellä. 
Se, että vieras änkeää kylään silloin kun itse haluaa, eikä silloin kun heidät on kutsuttu, niin se on passiivisagressiivista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä