Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?
Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.
Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?
Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.
Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?
Kommentit (849)
Miten vastavierailulla? Saapuvatko liian ajoissa kyläilevien omat vieraat täsmällisesti vai huomattavan paljon etuajassa?
Todella ajattelemantonta ja epäkohtalista tulla 30 min liian aikaisin tai 30 min liian myöhään.
Lukuisia juhlia itse järjestäneenä on pakko sanoa, että mulla on kaikki valmiina 30 min ennen kuin juhla alkaa. En tod tule suihkusta tai silitä paitoja, vaan pikemminkin sipaisen huulipunaa ja teen viime hetken juttuja, kuten suoristan pöytäliinaa jne.
Mutta yhtä kaikki epäkohteliasta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KOSKA MINÄ VOIN !
Kokeilepa muuten pieraista äänekkäästi kesken juhlapuheen. Kukaan ei voi sua estää ja mieti, mikä vallan tunne! Sille tosin et voi mitään, että muut pitävät juhliin liian aikaisin tunkeutujia kuin myös juhlissa piereskeleviä epämiellyttävinä idiootteina.
Ulostetyyppikin osallistuu!😅😅
Me ei olla välttämättä edes kotona puolta tuntia ennen juhlien alkua. Mutta minuuttia vaille on kaikki valmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen että miksi ap jättää kaiken viime tinkaan? Miten ei aikuinen osaa olla valmis tuntia ennen juhlien alkua?
Jos vieraalla olisi taipumus virtsata keskelle lattiaa, ihmettelisitkö, miksei isäntäväki ole varautunut suojaamalla lattiaa esim. koiranpennuille tarkoitettujen pissa-alustojen avulla?Koska hei, on terveellistä osata vähän joustaa!
Entä mitä mieltä olet lattialle virtsaavan vieraan käytöstavoista? Kutsuisitko toiste?
Eri
Kunnon uhriutumista! Millaisissa piireissä liikut kun tuollainen tulee mieleen?
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on raivoisia neurootikkoja, jotka seisottaa jopa kavereita ulkona pakkasessa ennen h hetkeä peli-illassa, koska Liisa on kuvaamassa tukkaa. Hyvin raivoisia 'opetuksia" ja suoranaista vitttuilua. Passiivisagressiivista ilkeilyä.
Omissa juhlissani olen toistaiseksi päästänyt aikaisin änkeytyjät sisään. Sen sijaan työhöni liittyvään vuotuiseen myyntitapahtumaan avaamme ovet vasta tasan sillä kellonlyömällä, kun se virallisesti alkaa. Parveilijoita ja kellonrimputtajia riittää toki jo aiemmin.
Haluaisin tietää, onko tämäkin mielestäsi passiivisaggressiivista? Meillä on kuitenkin ihan painavat syyt tehdä tietyt sähkövedot ja muutamat muut valmistelut vasta samana aamuna. Ja jos voit kunnioittaa kaupallisen tapahtuman rajoja, miksi sama ei päde ystäviin, tuttaviin ja sukulaisiin?
"ei Liisa"
Meillä tuli anoppi ja appiukko kerran niin peräti kaks tuntia etuajassa. Pistin anopin siivoamaan lastenhuonetta lastenlastensa kanssa.
Eivät tehneet tätä enää toista kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuli anoppi ja appiukko kerran niin peräti kaks tuntia etuajassa. Pistin anopin siivoamaan lastenhuonetta lastenlastensa kanssa.
Eivät tehneet tätä enää toista kertaa.
Itse laittaisin tuppautujan koiran kanssa lenkille.
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen että miksi ap jättää kaiken viime tinkaan? Miten ei aikuinen osaa olla valmis tuntia ennen juhlien alkua?
Miksi sinulla on tarve saada päättää, milloin juhlavalmistelujen tulee olla valmiina?
Ei sekään kivaa ole, että itse menet paikalle täsmällisesti juuri kutsussa ilmoitettuun aikaan, mutta huomaat olevasi periaatteessa myöhässä, kun suurin osa vieraista istuu paikoillaan ja menossa on jo tervetuliaispuhe tai muusiikkiesitys.
Ei mua haittaa jos joku vieraistamme saapuu vähän liian ajoissa tai myöhässä. Minulle on iso asia, että meille rakkaat ja tärkeät ihmiset ylipäätänsä pääsevät paikalle. Ei sekään aina ole itsestään selvää.
Jo edesmenneet isovanhempani oli aikanaan opetettu siihen, että kaikkialla pitää olla mielummin etuajassa. Sitten myös pidemmästä matkasta lähdetään mielellään ajoissa. Sen verran arvostan vieraitamme etten todellakaan seisota ihmisiä ulkona odottamassa, jossain huoltoasemalla tai juoksuta korttelia ympäri. Meille saa tulla, vaikka järjestelyt olisivat vielä vähän vaiheessa.
Todella epäkohteliasta ja suorastaan raivostuttavaa, jos ei saa valmistella juhlia rauhassa, vaan porukkaa tulee jo etukäteen norkoilemaan. Fiilis on pilalla.
Itse nykyään muistutan aina, että missään nimessä ei voi saapua aikaisemmin kuin kutsuttu, tai joutuu ulkoruokinnassa odottelemaan. Hyvin on tehonnut, kun on kiertelemättä sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Ei sekään kivaa ole, että itse menet paikalle täsmällisesti juuri kutsussa ilmoitettuun aikaan, mutta huomaat olevasi periaatteessa myöhässä, kun suurin osa vieraista istuu paikoillaan ja menossa on jo tervetuliaispuhe tai muusiikkiesitys.
Ei mua haittaa jos joku vieraistamme saapuu vähän liian ajoissa tai myöhässä. Minulle on iso asia, että meille rakkaat ja tärkeät ihmiset ylipäätänsä pääsevät paikalle. Ei sekään aina ole itsestään selvää.
Jo edesmenneet isovanhempani oli aikanaan opetettu siihen, että kaikkialla pitää olla mielummin etuajassa. Sitten myös pidemmästä matkasta lähdetään mielellään ajoissa. Sen verran arvostan vieraitamme etten todellakaan seisota ihmisiä ulkona odottamassa, jossain huoltoasemalla tai juoksuta korttelia ympäri. Meille saa tulla, vaikka järjestelyt olisivat vielä vähän vaiheessa.
No tämähän on karkea etikettivirhe kutsujan taholta, jos he aloittavat ohjelman ennen kuin kutsu on edes voimassa.
Ja se, ettei vanhempi polvi ole tuntenut hyviä tapoja ei ole syy olla opettelematta niitä itse.
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan tulkinnut kutsun noissa tilanteissa väärin? Ehkä siinä luki että ohjelma alkaa klo 15, saavuthan hyvissä ajoin paikalle?
Muutoinhan kutsun lähettäjälle on käynyt kämmi, jos juhlat ovatkin jo täydessä vauhdissa kun niiden vasta pitäisi alkaa.
Ap
Näille henkilöille annat tästä eteenpäin puoli-1 h myöhemmän ajan kutsujen alkamiseen. Täten ovat paikalla juuri oikeaan aikaan
Ilmeisesti tulkitsin, mutta kutsussa ei mainittu muuta kuin kellonaika eikä mitään ohjelman alkamisesta klo 18.00 tai paikalle saapumisesta hyvissä ajoin. Fiksummat olivat ymmärtäneet saapua ajoissa.
Juuri sen takia jo yhdessä aiemmassa viestissä yritin sanoa, että ei olisi iso asia kutsun yhteydessä pyrkiä ilmoittamaan kellon aikaa ja muita huomioon otettavia seikkoja mahdollisimman selkeästi. Asioita voi näköjään tulkita eri tavoin ilman, että olisi tarkoitus olla ilkeä tai epäkohtelias.
Joskus, useammankin kerran, on käynyt niin, että kutsu on klo esim 15 alkaen. Saavun paikalle vähän yli ja talonväki juoksee suihkusta, koristelee kakkua, silittää vaatteitaan, leikkailee salaattejaan, kattaa pöytää, jne. Apua ei kuulemma tarvita. Huikkaavat moit keittiöstä. Vieraat istuvat kravateissaan ja korkkareissaan olohuoneen puolella. Vaivaannuttavaa sekin odottelu, vaikka muiden vieraiden kanssa juttelisikin.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tulkitsin, mutta kutsussa ei mainittu muuta kuin kellonaika eikä mitään ohjelman alkamisesta klo 18.00 tai paikalle saapumisesta hyvissä ajoin. Fiksummat olivat ymmärtäneet saapua ajoissa.
Juuri sen takia jo yhdessä aiemmassa viestissä yritin sanoa, että ei olisi iso asia kutsun yhteydessä pyrkiä ilmoittamaan kellon aikaa ja muita huomioon otettavia seikkoja mahdollisimman selkeästi. Asioita voi näköjään tulkita eri tavoin ilman, että olisi tarkoitus olla ilkeä tai epäkohtelias.
Tässä virhe on selkeästi kutsujan puolella, ja nolo virhe onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime hetken suihku ruuan laiton jikisyyden vuoksi eikä talossa ole suljettavaan ovea kylpyhuoneessa."
Rakas ihminen, sinä et päätä, häiritseekö sinulle tuntematonta ihmistä aikainen aatu, joka ahtautuu vieraaksi reippaasti ennen kutsun alkamisajankohtaa.
Miksi haluat oikeuden kyylätä toisten suihkuhetkiä, vaikka suljetun oven takaakin? Miksi on niin hirveän tärkeää saada saapua ennen kuin on tervetullut? Tähän ei ole kunnolla vastannut vielä kukaan, pilkataan vain toisten tapoja hoitaa juhlavalmistelut.
Melko kova neurootikko on sellainen, jonka on pakko olla yksin asunnossa kun käy nouroosisuihkussa seistään hellan vieressä.
Kukaan ei kai kyttää sinne kylpyhuoneeseen tai makuuhuoneeseen??
Minulla ei ole tarvetta tulla etuajassa mutten ymmärrä tätä suoranaista raivoa ja neuroottisuutta aiheen ympärillä. Kuulos
Kukakohan tässä on neuroottinen? Kohta 40 sivua selkeästi saman trollin sönkötystä kuinka kyllä vieraan pitää saada tulla milloin haluaa paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä epäkohteliasta tulla liian ajoissa, kuin liian myöhässäkin. Miehen sisarus perheineen tuli kerran meidän lapsen synttäreille tunnin etuajassa. Olin itse alusvaatteissani, ilman meikkiä ja papiljotit päässä. Luulin ensin, että olivat ymmärtäneet kutsun ajankohdan väärin, mutta kertoivat tulleensa hyvissä ajoin. Että ärsytti, jatkossa laitettiin heille kutsuun todellista myöhempi aika.
Tämä! Sata kertaa tämä! Ja toinen on sitten se, että tullaan "juhlien jälkeen piipahtamaan", meillä löytyy lisäksi näitäkin. Kun muut vieraat on lähteneet kotiin ja päästään itse rauhoittuun, niin pimpom. Huoh.
Meillä ollaan valmiina tuntia ennen juhlien alkua, mutta en silti halua vieraita ennenkuin olen suunnitellut ja ilmoittanut juhlien alkavan. Koska en vaan halua.
Sinä et halua noudattaa aikataulua ja minä en haluaisi sinunlaista moukkaa väärään aikaan juhliini. Miksi luulet, että kutsussa on kellonaika? Ihan muuten vaan, että on saanut jotain kirjoitella kutsuun?