Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?

Vierailija
25.02.2026 |

Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.

Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?

Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.

Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?

Kommentit (893)

Vierailija
401/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on niitä jotka ei halua nähdä muita ihmisiä/viihdy ihmisjoukossa ja käyvät juhlimassa juhlansa pois alta ennenkuin muut tulevat.

Itse en osallistuisi juhliin jos en tykkäisi ihmisjoukoista. Kieltäytyminen on ihan ok, väärään aikaan tuppautuminen ei.

Ap

Vierailija
402/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoja ystäviä ja tuttuja sinulla ap on. Joku lähellä asuva ja saattaa tulla juhliisi tuntia aikaisemmin. Oletko ottanut hiomioon, että tämä ihminen ei esimerkiksi ymmärrä kellonaikoja tai hänellä on joku muu vajavuus.

Niin, hänellä voi olla vaikka lukihäiriö, kyllä silloin voi tulla tuntia aikaisemmin...

Olen siis eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaista tällä palstalla, että ap on mukana keskustelussa, kommentoi ja perustelee, asiallisesti. 

Useimmiten ap vaan häviää.

Hyvä ap!

Vierailija
404/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on niitä jotka ei halua nähdä muita ihmisiä/viihdy ihmisjoukossa ja käyvät juhlimassa juhlansa pois alta ennenkuin muut tulevat.

Itse en osallistuisi juhliin jos en tykkäisi ihmisjoukoista. Kieltäytyminen on ihan ok, väärään aikaan tuppautuminen ei.

Ap

Jos sitä kuitenkin ihmisistä tykkää tai on autistinen/ääniyliherkkä tms. Ei kaikki mahdu samaan muottiin vaikka yrittääkin.

Vierailija
405/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos sitä kuitenkin ihmisistä tykkää tai on autistinen/ääniyliherkkä tms. Ei kaikki mahdu samaan muottiin vaikka yrittääkin.

Sitten on kohteliasta kieltäytyä kutsusta ja pyytää kutsuja vaikka myöhemmin kahville itse.

Hölmöä ajatella että nuo syyt oikeuttavat sen että kutsuu itsensä kinkereihin väärään aikaan.

Ap

Vierailija
406/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa sosiaalisesti kömpelöiltä ihmisiltä, asiasta huomauttaminen voi olla paikallaan ettei nyt jatkossa toistuisi, ei kaikki aina tajua ja harvempi tajuaa ellei sano suoraan.

Vierailija
407/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuullostaa sosiaalisesti kömpelöiltä ihmisiltä, asiasta huomauttaminen voi olla paikallaan ettei nyt jatkossa toistuisi, ei kaikki aina tajua ja harvempi tajuaa ellei sano suoraan.

Sanotaan nyt näin, että jos ei ainakaan yli 30 vuoteen ole tajuttu, vaikka joka kerta on sanottu että tulittepa te etupeltoon ja valmistelut on kesken, niin en pidättäisi hengitystäni sen suhteen että joskus tajuavat.

Ap

Vierailija
408/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan nyt näin, että jos ei ainakaan yli 30 vuoteen ole tajuttu, vaikka joka kerta on sanottu että tulittepa te etupeltoon ja valmistelut on kesken, niin en pidättäisi hengitystäni sen suhteen että joskus tajuavat.

Ap

"minulle ei sovi että tulette tähän aikaan, tulisitteko kutsussa merkittyyn aikaan, kiitos"

tadaa! suoraa puhetta eikä naljailua selän takana

Vierailija
409/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesuskristus mitä aaveemaista jutun tasoa taas - LOOOOOOOOL Miksi ihmeessä kaiken pitäisi olla valmiina kaksi-kolme tuntia aikaisemmin kuin vieraat on kutsuttu??? Nyt perusteluja kiitos. Jos tulet vieraalta paikkakunnalta vaikka etuajassa niin sitten vaikka istut ylimääräisen ajan autossa/kahvilassa/juna-asemalla ja menet juhliin sovittuun aikaan. Katsos kaikki ei mene minä-minä-periaatteella. Ihan vtun yksinkertaista.

No siitä yksinkertaisesta syystä että ei tarvitse tehdä niitä valmisteluja vieraiden jo saavuttua, saatanan pallinaamainen nutipää. 

Ei tulisi kyllä mieleenikään kutsua kaltaisiasi. Joten siltä osin ongelma ratkaistu.

Vierailija
410/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on sellainen ei käytetty toimenpide, että kutsujalta voi ihan vaan kysyä, että haittaako, jos tulen aikaisemmin. Samalla voi löytää paikan, jossa tarvittaessa voi odotella. 

Kerron salaisuuden. Se haittaa. Joka kerta, huolimatta siitä, kehtaako juhlien järjestäjä sitä sinulle sanoa, vai valehteleeko kiltteyttään. Mene silloin, kun juhlat alkavat!

Vierailija
411/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ei se oikeuta menemään paikalle ennen juhlien alkamista! Sitten se on voi voi. 

Vierailija
412/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitan puhelimen äänettömälle ja ruuvaan ovikellon irti seinästä ennen juhlien alkua.

Minuuttia ennen juhlia ruuvaan ovikellon takaisin paikoilleen ja laitan puhelimen äänet päälle. 

Yksikään tyyppi ei pääse häiritsemään juhlien valmistelua ja ennen sovittua aikaa juhliin yrittävät saavat ansaitsemansa opetuksen kun ovi ei todellakaan avaudu ennen kun juhlat virallisesti alkaa. Siinähän odottelevat porraskäytävässä tai autossaan. Ymmärtävät jatkossa kunnioittaa juhlien järjestäjää paremmin.

Vierailija
413/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rupea ilmoittamaan näille etuajassa tuleville myöhäisempi aika. Näin itse teen. Jos juhlat alkaa esim. klo15 niin ilmoitan appivanhemmille juhlien alkavan klo16. Silloin tulevat juuri sopivaan aikaan.  : ) 

Minä jättäisin kutsumatta. 

Olis kyllä kiva kattoo kun he saapuvat ja huomaavatkin, että ovat juuri ajoissa paikalla:))

Vierailija
414/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin olevani kohtelias, kun en tule myöhässä

Vierailija
415/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös minun appivanhemmat  olivat aina vähintään 40 mimuuttia etuajassa. Aina ja joka kerta.

Ja minun vanhempani toimivat samalla tavalla, ja äitini odotti jotain spesiaalia kohtelua hetimiten sisään tultuaan, tai jotain pikkusuolaista suuhunsa. 

Vierailija
416/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka tulevat puoli tuntia tai tunnin myöhässä, kuvittelevat että heille tarjottavat ovat arvokkaampia kuin ajallaan tulleille ihmisille tarjotaan.

Vierailija
417/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Meillä oli kutsussa tuo "tervetuloa klo 18" ja kaikki ne, jotka eivät olleet paikalla, jäivät laivasta. Lähdettiin siis pienellä 50 hengen paatilla seilaamaan ja totesin myöhästyneille, että kutsussa oli selkeä aika. Kyse oli vain synttäreistä, mutta kannattaa nyt erottaa nuo "klo 18 alkaen" ja "klo 18" toisistaan. Toisessa voit tulla paikalle, kunhan ennätät ja toisessa olet paikalla ilmoitettuun kellonaikaan."

Tässä tapauksessa konteksti on mitä ilmeisimmin ollut alusta alkaen selvillä; kutsutut ovat tienneet, että pirskeet ovat laivalla, ja laiva lähtee laiturista klo 18.

Jep, oletan että kutsussa on selvästi ilmoitettu, että laivan lähtee klo 18. Itse olen ollut vastaavassa, ei varsinaiseti juhla, mutta muut kutsuvierastailaisuus. Kutsussa ilmoitettu aika oli aika, jolloin pääsee laivaan. Oltiin ajoissa kun ei tiedetty onko se lähtöaika vai juhlan alkamisaika vai mikä. No se oli se aika jolloin laivan portit avattiin. 

Fiksuin kutsuja laittaa tässä tapauksessa kutsun näin, kuten on joskus: Laivaan pääsee klo xx, laiva lähtee laiturista klo xx ja tilaisuus alkaa klo xx.  

Vierailija
418/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vika on kylään pyytäjien syy jos väärään aikaan ovat vieraat pyytäneet saapumaan.

T. vieraat tulee tavallaan ja talonväki elää ajallaan

Vierailija
419/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asia on kutsujalle tärkeä, kutsuu voi präntätä vaikka "Tervetuloa lauantaina 1.3.2026 lystinpitoon, mutta ei ennen klo 18:00!

Vierailija
420/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös minun appivanhemmat  olivat aina vähintään 40 mimuuttia etuajassa. Aina ja joka kerta.

Ja minun vanhempani toimivat samalla tavalla, ja äitini odotti jotain spesiaalia kohtelua hetimiten sisään tultuaan, tai jotain pikkusuolaista suuhunsa. 

Nopeat syö hitaat, sanoo jo mainostaja.