Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?
Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.
Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?
Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.
Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?
Kommentit (893)
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että joku otti tän puheeksi! Koin nimittäin ihan saman tässä kuun alussa kun pidin omat tupari/synttärit. Kaksi vierasta tuli TUNNIN ennen juhlien ilmoitettua alkuaikaa, tulivat noin 10 min välein toisistaan. Mulla oli onneksi koti siisti - ainoastaan biojäte pihalle nostamatta ja vessan käsipyyhkeet vaihtamatta - ja olin saanut vaatteet vaihdettua ja meikin + hiukset laitettua.
Siinä he sitten tulivat keittiöön "jalkoihin" pyörimään ja kyselemään voivatko auttaa. Ja minä olin toki tehnyt itelleni aikataulun että mitä ruokia valmistelen milläkin masiinalla ja mihin aikaan, että lämmin ruoka (tarjosin siis dinnerin) olisi valmis klo xx kun juhlat alkavat ja kutsutut 15 ystävää paikalle saapuu. Jossakin vaiheessa esim. tajusin seisovani keskellä keittiötä toisessa kädessä persilja- ja toisessa tillinippu miettien kuumeisesti mihin nää oli tarkoitus laittaa. Olin unohtanut nämä yhdestä sivutarjoilusta jonka teossa toi
Ymmärrän täysin tunteen, vaikka jonkun mielestä voi tuntua pinnalliselta.
Ne ottimet ja muut pienet yksityiskohdat ovat olleet tärkeitä yksityiskohtia, joita olet mielessäsi suunnitellut, kun olet kerrankin päässyt viettämään ja järjestämään ns. aikuisten laatuaikaa. Moni meistä myös nauttii hyvän ja kauniin aterian ja yhdessäolon järjestämisestä ystäville, eikä niitä tilaisuuksia tule liian usein. Silloin harmittaa, jos ei voi toteuttaa sitä haluamallaan tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei toiminut tuossa edellisessä: Jos tulen paikalle bussilla, joka on kutsujan oven edessä varttia vailla tai seuraava bussi varttia yli, niin kysyn etukäteen kumpi aika on parempi?
Kaikki eivät ole omalla autolla liikenteessä.
Me asumme ihan kohtuukokoisessa kaupungissa, mutta sen ns. nukkumataajamassa. Eli täällä ihmiset käy töissä ja kulkevat töihin omalla autolla, lapset menee bussilla kouluun. Bussikyydit toimivatkin koulujen aukioloaikojen mukaan. Viimeisin bussi taitaa lähteä meiltä kaupunkiinpäin klo 18 ja meille viimeinen bussi taitaa saapua klo 1720. Viikonloppuisin ei mikään bussi kulje. Jos juhlat alkavat meillä klo 18, niin se kyllä merkitsee sitä, että autottomat ihmiset joko saapuvat sinne taksilla (mitä eivät tekisi), tai sitten saapuvat klo 1720. Minulle on täysin fine, jos joku tällainen ihminen tulee noinkin paljon etuajassa.
Miksi kutsut autottomia aikaan, jolloin he eivät kätevästi pääse paikalle? Jos minä kutsun vieraita vaikka mökille, järjestän autottomille kyydin asemalta. En vain tajua tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Se varsinkin ärsyttää, jos on vielä tukka pystyssä hoitamassa aamutoimia, ja sitten jo soi ovikello. Vapaapäivinä kun tällaiset juhlat yleensä ovat, ja silloinkin haluaisi nukkua hieman pidempään. Jos on sovittu esimerkiksi kello 14.30 alkaen, niin se ei ole kello 12.10 alkaen.
Jotkut tuntuvat pitävän itseään erikoistapauksina/vähäpätöisempinä vieraina. Liittyy juuri siihen suomalaiseen kursailuun, josta täällä on hyvä ketju. Me vaan tästä vähäsen käydään, niin lähdetään sitten ennen muita pois alta. Ollaan mukamas vaatimattomia, vaikka se aiheuttaa pelkästään haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tuntuvat pitävän itseään erikoistapauksina/vähäpätöisempinä vieraina. Liittyy juuri siihen suomalaiseen kursailuun, josta täällä on hyvä ketju. Me vaan tästä vähäsen käydään, niin lähdetään sitten ennen muita pois alta. Ollaan mukamas vaatimattomia, vaikka se aiheuttaa pelkästään haittaa.
Tai sitten nämä "en mä taida tulla juhliin, mutta jos mä tulen joku toinen päivä käymään". No etu tule! Pöydät on katettu juhlapäivänä, piste. Emme ala järjestää tarjottavaa monena päivänä. Kursailua, ujoutta, mitä lie, mutta kutsujan kannalta lähinnä perseilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjottavat säilyvät jääkaapissa ja monet tarjottavat jopa pöydällä, vaikka lautasliinoilla peitettyinä. Kattauksen voi tehdä tunteja aikaisemmin. Samoin voi laittaa kukat ja koristeet valmiiksi. Myös itsensä. Olen katsonut lukuisia juhlien valmisteluvideoita Tubesta, eikä kellään ole mitään lopputingassa tehtyjä juttuja ollut. Kerro, MITÄ ihmettä sinä teet vielä tuntia tai vain puolta tuntia ennen...? 😅
Se on muuten totta. Myös viikkoa ennen voi laittaa juhlapaikan valmiiksi, jotta osa vieraista voi sitten halutessaan saapua paikalle vaikka torstaina ja loput sitten juhlan aikaan lauantaina.
Mutta mitä tein tuntia ennen juhlia? Laskin skumppalasien määrää, kertailin päässäni aloituspuhetta, testailin äänentoistolaitteita, kannoin tuoleja, lastasin juomaa kylmälaukkuihin ja kylmäkalleilla varustettuihin ämpäreihin, tein iltaruokatilauksen
😂😂😂😂 👍👍👍
Tällaiset vierailijat ovat aiheuttaneet sen. että en enää koskaan halua järjestää kotona mitään juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten nämä "en mä taida tulla juhliin, mutta jos mä tulen joku toinen päivä käymään". No etu tule! Pöydät on katettu juhlapäivänä, piste. Emme ala järjestää tarjottavaa monena päivänä. Kursailua, ujoutta, mitä lie, mutta kutsujan kannalta lähinnä perseilyä.
Me mentiin naimisiin seurakunnan "pikkukappelissa" vain kahden seurakunnan työntekijän ollessa todistajina. Kun sitten pyydettiin sukulaiset sunnuntaina käymään hääkahville meille kotiin, miehen sisko sanoi, että me tullaan sitten joku toinen päivä :D
sanoin, että kylään saa tulla milloin vain, mutta se "häävastaanotto" on silloin sunnuntaina.
Kun liikkuu julkisilla, ne kulkee silloin, kun kulkee, jos kulkee. Siksi pitää ottaa ennakkoa, että varmasti ehtii paikalle. Jos ne sattuvatkin olemaan ajassa, pitäisikö jäädä norkoilemaan jonnekin Hesan kaduille odottelemaan abduljengien hyökkäyksiä?
Vierailija kirjoitti:
Etuajassa tuloijoille olisi hyvä, jos heille voisi tarjota jonkun muun paikan odotteluun. Kesällä vaikka ulos.
Minulle ongelma on täysin vieras, eli jos joku tulee etuajassa, hän pääsee valmistelemaan tapahtumaa. HÄn jopa tarjoutuukin auttamaan. Minulle sopii.
NIIN, kyllä pitää olla kaikilla juhlien järjestäjillä varattuna vähintään kaksi tilaa. Ensimmäinen niille etukäteen tulijoille ja sitten varsinainen juhlatila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Voidaan tulla sunnuntaina sit rääppiäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etuajassa tuloijoille olisi hyvä, jos heille voisi tarjota jonkun muun paikan odotteluun. Kesällä vaikka ulos.
Minulle ongelma on täysin vieras, eli jos joku tulee etuajassa, hän pääsee valmistelemaan tapahtumaa. HÄn jopa tarjoutuukin auttamaan. Minulle sopii.
NIIN, kyllä pitää olla kaikilla juhlien järjestäjillä varattuna vähintään kaksi tilaa. Ensimmäinen niille etukäteen tulijoille ja sitten varsinainen juhlatila.
Jos juhlat ovat torstaista, ensimmäisessä tilassa on oltava ovet auki ja kystä kyllä tiistaista alkaen! Mikä on kun ei vitkuttelulta aiemmin saada aikaan! Itse leivon kaiken pakkkkaseeeennn!!1!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5-10 minuuttia aikaisemmin voi saapua, jos on pitkämatkalainen.
Kerran menimme ystäväpariskunnan kanssa pitkästä matkasta puolituntia liian aikaisin ( matkalla ruokailimme).
Meidät käännytettiin kyläpaikan ovelta ulos ja lähdimme ostarille tappamaan aikaa.
Minä olisin tuossa tilanteessa lähteyt kylmästi takaisin kotiin enkä sen jälkeen olisi puhunut mitään juhlia emännöivälle. Todella törkeää käännyttää pitkänmatkalainen pois vain siksi, että tuli liian aikaisin.
Ai. Minusta on hyvin rumaa tulla ilmoittamatta 30 minuuttia liian aikaisin. En ehkä käännyttäisi ovelta, mutta en hetkeen kutsuisi toiste. Olen itsekin aika ajoin tuo "pitkänmatkalainen", ja osaan kyllä järjestää asiani niin, että saavun ajallani, en etuajassa. Jos jostain poikkeuksellisen vaikeasti saavutettavasta paikasta on kyse, selvitän aikatauluni isäntäväen kanssa hyvissä ajoin etukäteen. Sitten tulen luvan kanssa aiemmin, myöhemmin tai en lainkaan.
Tämä väärään aikaan saapuminen on paha myös työelämässä. Jos myyjän kanssa on sovittu että hän tulee kertomaan tiimillemme klo 12 siitä ja siitä hienosta tuotteesta, olen kutsunut tilaisuuteen asiaan liittyvät henkilöt ja klo 11.15 respa soittaa ' täällä olisi teille se sovittu vieras'. Osa väestä vielä syömässä tai edellisessä kokouksessa. Arvatkaa ostettiinko häneltä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on yksi vastaus koskien akateemista varttia. Yksi.
Kertoo paljon tästä palstasta.
Miksi ihmeessä pitäisi puhua akateemisesta vartista? Se on myöhässä tulemista, ei ajoissa.
Minulla on serkku jolla oli tapana tehdä tällä jalkoihin pyrimään tulemista jopa tuntia ennen kun sukua oltiin jne niin ei kuulema pitänyt haitata. Haittasi se ja viime kesänä sain tarpeekseni ja kun serkku jälleen saapui 45min etuajassa laitoin hänet siivoamaan vessan kun eihän se häntä haittaa kun ollaan sukua ja niin edelleen. Pikkujouluihin tuli sitten 10min myöhässä.
Minä olen tarkkana aikataulujen kanssa silloinkin, kun käyn hakemassa Tori-ostoksia ihmisten kotoa. Jos olen sopinut, että tulen klo 13 ja olenkin perillä jo klo 12.55, laitan viestin, sopiiko tulla jo siihen aikaan. Joskus jos ajan jonnekin pidemmälle, saatan olla enemmänkin ajoissa ja silloin odottelen kiltisti jossakin kauempana, että kello on lähempänä sovittua aikaa ja vasta sitten laitan viestin, että sopiiko tulla.
Sovituissa aikatauluissa on mielestäni kohteliasta pysyä.
Vierailija kirjoitti:
Kun liikkuu julkisilla, ne kulkee silloin, kun kulkee, jos kulkee. Siksi pitää ottaa ennakkoa, että varmasti ehtii paikalle. Jos ne sattuvatkin olemaan ajassa, pitäisikö jäädä norkoilemaan jonnekin Hesan kaduille odottelemaan abduljengien hyökkäyksiä?
Ehkä sinun kohdallasi on parempi, ettet poistu kotoasi lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinun kohdallasi on parempi, ettet poistu kotoasi lainkaan.
Näin olen jo pitempään toiminutkin.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun enemmistön mielestä ehdottomasti pitäisi.
Pitäkää tunkkinne!
Älä viitsi. Nepsy ei ole tekosyy olla tahallisen törkeä. Meillä on erityislapsi, jolle ruuhkaiset ja hälyiset paikat ovat haastavia, juuri vaikka pienessä kodissa olevat sukujuhlat. Laitan etukäteen viestin "Hei! Kuten tiedätkin xxx reagoi joskus voimakkaasti hälyyn ja väentungokseen. Jos osaat arvioida, milloin on väljin hetki käydä juhlimassa, tulisimme mieluusti silloin. Mikäli tilanne käy kuormittavaksi xx:lle, saatamme sitten poistua tarpeen vaatiessa pikaisestikin, mutta mieluusti tulemme muistamaan päivänsankari z:ta. Nähdään juhlapäivänä!"