Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?
Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.
Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?
Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.
Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?
Kommentit (893)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulla on valmistelut vielä kesken siinä kohtaa kun ihmiset alkaa jo saapumaan?
Siksi, koska kutsussa lukee klo 18.00 ja vieraat ovat paikalla klo 16.30.
Kuten kuuluukin. Eli miksi sinulla on valmistelut silloin vielä kesken?
Koska juhlat alkavat klo. 18.018.00 ja vieraat ovat saapuneet ennenkuin juhlat ovat edes alkaneetkaan ja vieläpä paljon ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesuskristus mitä aaveemaista jutun tasoa taas - LOOOOOOOOL Miksi ihmeessä kaiken pitäisi olla valmiina kaksi-kolme tuntia aikaisemmin kuin vieraat on kutsuttu??? Nyt perusteluja kiitos. Jos tulet vieraalta paikkakunnalta vaikka etuajassa niin sitten vaikka istut ylimääräisen ajan autossa/kahvilassa/juna-asemalla ja menet juhliin sovittuun aikaan. Katsos kaikki ei mene minä-minä-periaatteella. Ihan vtun yksinkertaista.
No siitä yksinkertaisesta syystä että ei tarvitse tehdä niitä valmisteluja vieraiden jo saavuttua, saatanan pallinaamainen nutipää.
Miksi vieraat tulevat ennenkuin juhlat edes alkavat, mikä on siihen syy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi kai tulla vähäsen etuajassa kuin tulla vasta sitten kun pippalot on jo pidetty. Valittajien kemujen kannata ketään kiinnostella, joten jätetään jatkossa tulematta bileisiin ilman että ilmoitetaan mitään, että sori mutta nyt "en pääse."
Eli vaihtoehdot ovat tulla etuajassa tai vasta bileiden päätyttyä?
Miksi?
Ap
No, sanoin hieman kärjistäen. Sori siitä.
No, mikset tule oikeaan aikaan eli siihen aikaan mitä kutsussa on esitetty?
Vierailija kirjoitti:
5-10 minuuttia aikaisemmin voi saapua, jos on pitkämatkalainen.
Kerran menimme ystäväpariskunnan kanssa pitkästä matkasta puolituntia liian aikaisin ( matkalla ruokailimme).
Meidät käännytettiin kyläpaikan ovelta ulos ja lähdimme ostarille tappamaan aikaa.
Minä olisin tuossa tilanteessa lähteyt kylmästi takaisin kotiin enkä sen jälkeen olisi puhunut mitään juhlia emännöivälle. Todella törkeää käännyttää pitkänmatkalainen pois vain siksi, että tuli liian aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5-10 minuuttia aikaisemmin voi saapua, jos on pitkämatkalainen.
Kerran menimme ystäväpariskunnan kanssa pitkästä matkasta puolituntia liian aikaisin ( matkalla ruokailimme).
Meidät käännytettiin kyläpaikan ovelta ulos ja lähdimme ostarille tappamaan aikaa.
Minä olisin tuossa tilanteessa lähteyt kylmästi takaisin kotiin enkä sen jälkeen olisi puhunut mitään juhlia emännöivälle. Todella törkeää käännyttää pitkänmatkalainen pois vain siksi, että tuli liian aikaisin.
Pitäkööt tunkkinsa.
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka tulevat puoli tuntia tai tunnin myöhässä, kuvittelevat että heille tarjottavat ovat arvokkaampia kuin ajallaan tulleille ihmisille tarjotaan.
Max puoli tuntia saa tulla myöhässä mutta jos venyy yli sen ilman syytä niin voi jo vähän paheksua. Ei myöhästeöiiöitä aikaan kannata odottaa kun tervetuloaismaljoja kilistetäään.
Kuvitteleeko joku, että kutsussa olevalla kellonajalla ei ole mitään väliä? Voin kertoa, että kyllä sillä on. Se on se aika, joilloin juhlat alkaa ja vieraat aikaisintaan saapuu. Se, mitä isäntäväki tekee siihen saakka, niin se ei kuulu vieraille. Lähtekää kotoonta liikkeelle vaikka viisi tuntia liian aikaisin, mutta kuluttakaa se aika jossain muualla kuin juhlapaikalla. Aikuisten ihmisten pitää oppia noudattamaan ilmoitettuja aikoja. Ei kylään mennä myöskään keskiviikkona jos on sovittu, että mennään torstaina.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei toiminut tuossa edellisessä: Jos tulen paikalle bussilla, joka on kutsujan oven edessä varttia vailla tai seuraava bussi varttia yli, niin kysyn etukäteen kumpi aika on parempi?
Kaikki eivät ole omalla autolla liikenteessä.
Me asumme ihan kohtuukokoisessa kaupungissa, mutta sen ns. nukkumataajamassa. Eli täällä ihmiset käy töissä ja kulkevat töihin omalla autolla, lapset menee bussilla kouluun. Bussikyydit toimivatkin koulujen aukioloaikojen mukaan. Viimeisin bussi taitaa lähteä meiltä kaupunkiinpäin klo 18 ja meille viimeinen bussi taitaa saapua klo 1720. Viikonloppuisin ei mikään bussi kulje. Jos juhlat alkavat meillä klo 18, niin se kyllä merkitsee sitä, että autottomat ihmiset joko saapuvat sinne taksilla (mitä eivät tekisi), tai sitten saapuvat klo 1720. Minulle on täysin fine, jos joku tällainen ihminen tulee noinkin paljon etuajassa. Näin on toimittukin usein ja etuajassa saapuvat tietävät, että minä en sitten jouda seurustelemaan heidän saapuessaan ja toivon ettei kukaan heistä tule sotkemaan tekemisiäni jutustelemalla samalla kun vaikka viimeistelen kokkauksia, koska sellainen häiritsee minua. Niinpä he viihdyttävät itseään. Takaisin lähtevät sitten joko taksilla, joskin useimmiten joku autollisista vieraista heittää heidät keskustaan, jotta pääsevät kotiinsa. Joskus ovat jääneet meille yöksi, tosin siitä on sovittu aina etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei etukäteen tuppautuvat, eikö ole yhtään kiusaantunut olo, kun näette että isäntäväki selvästikin on aloittamassa juhlinnan vasta, kun on sen aika?
Ei minua ainakaan haittaa. En vaan halua myöhästyä.
Kyllä olet järkyttävän nolo ja itsekäs tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on niitä jotka ei halua nähdä muita ihmisiä/viihdy ihmisjoukossa ja käyvät juhlimassa juhlansa pois alta ennenkuin muut tulevat.
Itse en osallistuisi juhliin jos en tykkäisi ihmisjoukoista. Kieltäytyminen on ihan ok, väärään aikaan tuppautuminen ei.
Ap
Jos sitä kuitenkin ihmisistä tykkää tai on autistinen/ääniyliherkkä tms. Ei kaikki mahdu samaan muottiin vaikka yrittääkin.
Sitten on kohteliasta kieltäytyä kutsusta ja pyytää kutsuja vaikka myöhemmin kahville itse.
Hölmöä ajatella että nuo syyt oikeuttavat sen että kutsuu itsensä kinkereihin väärään aikaan.
Ap
Sitähän minäkin tarkoitin tossa aikaisemmin, t. eri
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteleeko joku, että kutsussa olevalla kellonajalla on mitään väliä? Voin kertoa, että ei ole sillä on. Se on se aika, joilloin juhlat ovat ja vieraat saapuu. Se, mitä isäntäväki tekee siihen saakka, niin se kuuluu vieraille. Lähtekää kotoonta liikkeelle vaikka viisi tuntia liian aikaisin, mutta kuluttakaa se aika juhlapaikalla. Aikuisten ihmisten pitää oppia noudattamaan ilmoitettuja pippaloita Kylään mennään myöskin keskiviikkona jos on sovittu, että mennään torstaina.
Sinnehän mennään passattavaksi.
T. Einari
Vierailija kirjoitti:
Parempi kai tulla vähäsen etuajassa kuin tulla vasta sitten kun pippalot on jo pidetty. Valittajien kemujen kannata ketään kiinnostella, joten jätetään jatkossa tulematta bileisiin ilman että ilmoitetaan mitään, että sori mutta nyt "en pääse."
No tämä se ongelma onkin! Kun on pakko tulla joko ennen kuin juhlat alkavat tai vasta niiden jälkeen! Jos tähän vain joku keksisi jonkun ratkaisun, niin vähänkö olisi mahtavaa! Ideoita?
Vieraat päättävät, milloin juhlat ovat? Jännittävää.
Onko juhlapaikka vielä isäntäväen päätettävissä, vai valitsevatko vieraat senkin?
Vierailija kirjoitti:
>taitaa näillä juhlien järjestelijöillä olla vaikeuksia pysyä ajassa. totta kai tullaan siihen mennessä kun on sovittu >eikä MYÖHÄSSÄ.
Tilaisuuden luonne vaikuttaa saapumisaikaan. Jos on menossa leffaan tai vaikka sinne myöhemmin ketjussa mainitulle presidentin vastaanotolle niin on hyvä olla valmiina ajoissa.
Jos on kutsuttu tavalliseen kylään jonkun kotiin niin ei missään tapauksessa etuajassa. Mieluummin vaikka 5-10 min "myöhässä". Itse pyrin aina soittamaan ovikelloa kirkonkellon lyötyä ensimmäisen kerran.
Isäni ja hänen äitinsä ovat tälläsiä hätähousuja, joiden on pakko pamahtaa paikalle reilusti ennen kutsuaikaa, ettei nähkääs myöhästytä. Voi luoja, kuinka minua (ja muuta perhettä) korpesi mennä heidän kanssa mm. sukujuhlille, kun nämä kaksi istuvat autossa takit päällä ähkimässä ja puhkimassa tuntia ennen ennalta sovittua lähtöaikaa. Kun me muut olemme päässeet autoon (lähtöaikana) alkoi puhinan ja ähinän säestämänä motkotus vitkuttelusta, kun "nyt varmasti ollaan myöhässä". Lähtöaika oli siis sellainen, että hyvin olisi ehtinyt ajaa perille ilman hötkyilyä ja perillä oltaisiin oltu säädylliseen aikaan. No mitäs tekee autoa ajava iskä? Ajaa ylinopeutta "ettei tarvi hävetä myöhästymisiä". Ei ollut yksi tai kaksi kertaa, kun isäntäväki oli vielä lähes alushousuisillaan, kun saavuimme paikalle.
Eikä tämä vielä tähän jäänyt. Isä olisi ollut valmis lähtemään takaisin kotiin, heti kun kahvit oli hörpätty ja paakkelsit mutustettu (hän usein kulautti kahvin kertanielaisulla ja lähestulkoon hotkaisi pullan kokonaisena). Mummo puolestaan olisi kernaasti istunut takalistonsa päällä rupattelemassa vielä silloinkin, kun isäntäväki on jo täysin valmiita meidän konkkaronkan häipymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on pitkämatkalainen, lähtee ajoissa ehtiäkseen varmasti paikalle ilman myöhästelyä.
Ja jos haluaa sitten tulla ennen kutsuttua aikaa, soittaa ja pyytää luvan! Muuten parkkeeraa itsensä huoltsikalle tai kiertää katsomassa nähtävyyden ja saapuu sovittuna aikana. Muu on moukkamaista.
Moukkamaista myös tollanen soittelu. Juhlien järjestäjää ei häiritä turhilla puheluilla eikä paikalle mennä etukäteen. So simple.
Minä olen myös huomannut että noissa liian aikaisin tulijoissa on paljon sellaisia, joiden elämä on niin tylsää että silkan vaihtelun vuoksi haluavat lähteä. Tämän takia usein vanhukset. Kun ei ole mitään tekemistä, lähdetään aikaisin liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
opettele ajoittamaan oma valmistautumisesi paremmin
opettele olemaan välittämättä etuaikaan saapuvista: ilmoita heille hymyn kera tervetuoa ja sano, että sinulla on valmistelut vielä kesken, joten varmasti voitte viihdyttää toisianne siihen asti kunnes kutsut alkaa
muutat itseäsi: jos vieraille ilmoitat vaikka, että kutsut alkaa klo 20, niin itsellesi laitat kalenteriin klo 1900. Näin olet valmis, kun aikaiset tulevat
tai sitten: ole tyly ja jätä vieraat oven ulkopuolelle odottamaan, tai anna ensin saapujille vaikka ohjelmaksi käydä ulkoiluttamassa turrea tai missua (tai vaikka paavopäiviorvokkia), jotta lemmikki ei sitten pilaa kutsuja
Opettele käyttämään isoja kirjaimia ja pisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Isäni ja hänen äitinsä ovat tälläsiä hätähousuja, joiden on pakko pamahtaa paikalle reilusti ennen kutsuaikaa, ettei nähkääs myöhästytä. Voi luoja, kuinka minua (ja muuta perhettä) korpesi mennä heidän kanssa mm. sukujuhlille, kun nämä kaksi istuvat autossa takit päällä ähkimässä ja puhkimassa tuntia ennen ennalta sovittua lähtöaikaa. Kun me muut olemme päässeet autoon (lähtöaikana) alkoi puhinan ja ähinän säestämänä motkotus vitkuttelusta, kun "nyt varmasti ollaan myöhässä". Lähtöaika oli siis sellainen, että hyvin olisi ehtinyt ajaa perille ilman hötkyilyä ja perillä oltaisiin oltu säädylliseen aikaan. No mitäs tekee autoa ajava iskä? Ajaa ylinopeutta "ettei tarvi hävetä myöhästymisiä". Ei ollut yksi tai kaksi kertaa, kun isäntäväki oli vielä lähes alushousuisillaan, kun saavuimme paikalle.
Eikä tämä vielä tähän jäänyt. Isä olisi ollut valmis lähtemään takaisin kotiin, heti kun kahvit oli h
Mä oon todella pahoillani sun puolesta! Isäsi ja mummosi siis käytännössä pilasivat kaikki juhlanne koko lapsuutesi ajan. Ihan kamalaa. Sääliksi käy juhlien järjestäjiäkin, mutta teidän perheeltä oli kaikki juhlailo viety kokonaan! OSaatko nykyään nauttia juhlista?
Eikö siis vieraiden syy ,koska tulevat liian aikaisin? Saako sinun kotiisi tulla milloin vain , mihin aikaan vain, sopimatta siitä? Tai jäädä istumaan sohvalle kun isäntäväki sanoo, että nyt voisi jo lähteä? Koska sehän on sama asia, että kutsussa on kellonaika milloin voi saapua, eikä ole vieraiden asia päättää milloin voi tulla.( tai lähteä)