Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?
Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.
Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?
Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.
Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?
Kommentit (1129)
"Vihamiehiäkö niihin teidän perhejuhliin kutsutaan?
Teistä en tiedä, mutta ei tulisi mieleenkään, että vanha äiti joka tulee meille juhliin satojen kilometrien päästä istuisi sitten jossain kuppilassa raskaan matkan jälkeen odottamassa (keskustassa 7 km päässä meistä), että milloin voi tulla.
Kun matkaa on vaikka 300-500 km on pakko varautua siihen, että matkalla voi tapahtua mitä tahansa ja jos viime tipassa on matkaan lähdetty, voi olla että juhlat ehtii loppua ennen kuin olet perillä.
Omat sukulaiset, eli ne, joita juhliin kutsutaan asuvat kaikki satojen kilometrien päässä, eikä tulisi mieleenkään, että heidän pitäisi jäädä kökkimään (istumaan autoon niin kuin täällä on ehdotettu tai kahville johonkin lähihuoltamolle, kun juhlissa sitä kahvia saa muutenkin tarpeeksi) jonnekin lähistölle ja odottelemaan, että uskaltavat ajaa pihaan."
Puhutaan ehkä vähän eri asiasta. Sinä puhut vanhasta ihmisestä joka matkustaa satoja kilometrejä. Minä puhun täysissä sielun ja ruumiin voimissa 10 minuutin ajomatkan päästä reilusti etukäteen saapuvista ihmisistä.
Tosin ensiksi mainittukin voisi toki kohteliaasti ilmoittaa tulevansa etuajassa.
Ap
Luulisi kutsuttavien ymmärtävän että isäntäväki tekee valmisteluitaan viime hetkeen saakka, ja että kutsussa ilmoitetetu aloitusaika on se nimenomainen aloitusaika. Minä aktiivityöelämässä osallistuin kokkareihin usein ja lähdin autolla hyvissä ajoin koska piti varautua ruuhkiin ja myös löytää parkkipaikka. Mutta en mennyt ovelle etuajassa!
Vierailija kirjoitti:
Suvusta ja ventovieraista tuli vielä mieleen, että monissa näistä konflikteista on kyse suvun tavoista ja siitä, että etiketti on hukassa. Eli kukaan ei ole opettanut käytöstapoja, joita muut noudattavat. Tietty voi olla sitten lokkeja, itsestään numeron tekijöitä tai muita erityistapauksia, mutta suurin osa ei vain yksinkertaisesti tiedä miten "kuuluisi" käyttäytyä eikä tarkoita toiminnallaan pahaa.
Koska itse olen asunut muissa maissa, niin siellä tulee ehkä erityisherkäksi tällaisille asioille, koska eroja on. Jo siinä tullaanko sisälle kengät jalassa ja lähes kaikessa muussakin. Pieniä juttuja, jotka voidaan kokea erityisen törkeäksi käytöksesi sen vuoksi, että ne koetaan tahalliseksi häirinnäksi kuten nyt se, että tullaan ylioppilasjuhliin tuntia ennen. Kun jokainen kuitenkin Suomessa tietää, että isäntäväki on siellä koululla ennen juhlia. Sitä on kyllä vaikea selittää miksikään muuksi kuin tahalliseksi. V
Alusta unohtui mainita se miksi viestin kirjoitin eli se, että paitsi maiden välillä, kohtaavat eri kulttuurit myös sukujen välillä eli kaksi ventovierasta sukua kohtaa, kun nuoripari menee yhteen ja saa vauvan. Siitä voi seurata isokin konflikteja jos tavat ovat todella erilaisia, vaikka kyse olisi vain etiketistä. Joku suku pitää normaalina sitä, että mennään ristiäisten jälkeen rupattelemaan nuoren parin kotiin tai tullaan kutsumatta ohiajellessa kylään. "Ventovieras" uuteen sukuun tulija koetaan töykeäksi, jos sulkee heiltä oven ja hän kokee "ventovieraat" röyhkeinä ja tuppautujina.
Oman anoppini kohdalla myös näin jälkikäteen (kun tilanne ei ole enää päällä) voin todeta, että moni ärsytys johtui erilaisista käytöstavoista, vaikka oli siinä paljon muutakin. Olin aivan liian pitkämielinen, jolloin hänestä tuli entistä rajattomampi.
Outoja ystäviä ja tuttuja sinulla ap on. Joku lähellä asuva ja saattaa tulla juhliisi tuntia aikaisemmin. Oletko ottanut hiomioon, että tämä ihminen ei esimerkiksi ymmärrä kellonaikoja tai hänellä on joku muu vajavuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäkohteliasta on. Pahinta on saapua vaadittavien lapsien tai lemmikkien kanssa kesken valmisteluitten. Pitkä matka ei ole riittävä syy. Voit pysähtyä vaikka Huoltsikalle matkalla tms.
Mieluummin tullaan vaikka vartti myöhässä!
.
Tätä minäkin mietin, että jos tulisin itse vaikka 10 tunnin ajomatkan päästä niin en silti menisi paikalle liian aikaisin. Joisin kahvit jossain asemalla tai kävisin pyörähtämässä paikallisessa putiikissa tms. Saati ettei tulisi mieleenikään lähteä ajamaan vartin matkaa neljältä alkaviin juhliin klo 15:10.
Ap
Älä järjestä juhlia jos se noin paljon ahdistaa
Ei ahdista vaan ihmetyttää. Kuten huonot käytöstavat yleensäkin.
Ap
Miksi ihmeessä jättää niitä valmisteluja viime minuuteille? Jos ei ole aikaa aikaisemmin niin järjestää juhlat myöhempänä ajankohtana. Joka ikisestä asiasta pitää tehdä ongelma.
Parempi ap, ettet järjestä juhlia ollenkaan kun noin koville ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Outoja ystäviä ja tuttuja sinulla ap on. Joku lähellä asuva ja saattaa tulla juhliisi tuntia aikaisemmin. Oletko ottanut hiomioon, että tämä ihminen ei esimerkiksi ymmärrä kellonaikoja tai hänellä on joku muu vajavuus.
En usko että tuollaisesta on kyse. Ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä olivat silloin kun tulivat usein tuntia aiemmin, nykyään eläkkeellä ja tulevat enää sen 40 min aikaisemmin. Ainakin elämässään hoitavat muut asiat kuten pitää, sen verran mitä tiedän, joten en usko että kehitysvammaisuudesta on kyse.
Sitä en tosin tiedä mihin aikaan ovat esim. työpaikoilleen aikoinaan raahautuneet.
Ap
Hyvin voi mennä paikalliseen putiikkiin, vaikka K-marketiin selaamaan lehtihyllyä jos tulee puoli tuntia etuajassa. Huoltoasemalle voi mennä istumaan myös, istuu maahan lootusasentoon kylmäaseman mittarin viereen.
Jos minulla on juhlat ja joku tulee aikaisemmin niin tervehdin iloisena, ohjaan istumaan ja sanon, että hommat ovat tässä vähän kesken. En kyllä jätäkään mitään isompia töitä viime hetkeen. Jotain pientä ja siinä samalla voi kyllä puhua muutaman sanankin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä jättää niitä valmisteluja viime minuuteille? Jos ei ole aikaa aikaisemmin niin järjestää juhlat myöhempänä ajankohtana. Joka ikisestä asiasta pitää tehdä ongelma.
Miksi ei jättäisi? Siksi että joku tauno haluaa tulla paikalle silloin kun itselle sopii, eikä kutsuttuna?
Mietin tässä, että menevätkö nuo samat ihmiset lentokentällä tuntia ennen koneen nousua vinkumaan henkilökunnalle, että koneen täytyy lähteä nyt koska minä olen jo valmis lähtöön. Tai teatterissa, jossa näytös alkaa klo 19, kyselevätkö nämä tuntia aikaisemmin henkilökunnalta että mikseivät näyttelijät voisi aloittaa jo nyt, kun olen itse jo valmiiksi katsomossa?
Vai koskeeko tämä tulen oman aikatauluni mukaan paikalle-filosofia vain läheisten järjestämiä juhlatilaisuuksia?
Ap
Onpa täällä kireetä porukkaa juhlien järjestäjinä. Varmaan mukavaa vieraillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsussa on täsmällinen alkamisaika, niin taatusti tulen mieluummin 5-15 minuuttia liian aikaisin ettei minua tarvitse odotella. Jos kutsussa juhlat alkamisaika on kello 18 niin silloin alkumaljan kilistely on tasan kello 18. Jos niin ei ole, miksette laita kutsuun että "toivottu saapumisaika kello 18-19? Siitä ymmärtäisi että tulkaa sinä aikana ja juhlallisuudet alkaa seitsemältä.
No eikä ole! Käyn kutsuilla yhtenään ja myös järjestän niitä useamman kerran vuodessa ihan viran puolesta. Jos kutsussa lukee klo 18, niin silloin mennään paikalle, virallisemmissa tilaisuuksissa tarjoilija seisoo ovensuussa samppanjalasitarjottimen kanssa, otetaan lasi ja mennään peremmälle, odotellaan, että kaikki ovat saaneet lasinsa ja sitten yleensä pidetään tervetulopuhe. Epävirallisemmilla, pienemmillä kotikutsuilla vieraat ohjataan peremmälle ja kaikille tarjotaan samppanja yhtaikaa. Akate
Olipas hyvin kirjoitettu kommentti, juuri näin kuuluu toimia 👏👏👏. Näkee että olet järjestänyt juhlia enemmänkin ja tunnet "etiketin" miten vieraitten kuuluisi toimia!!
T. Ravintola - alalla 28 vuotta olleena ja itse monet juhlat kotona järjestänyt MIES!!
Eipä sinulla ap näytä paljon kiireitä olevan kun ehdit roikkua eilisen palstalla ja tänään aamusta asti samaa. Luin ketjun äsken ja huomasin.
Taitaa olla parempi, ettei mene enää juhliin ollenkaan. Anteeksi vaan, että olen ollut vaivaksi. Lahja kuitenkin otetaan mielellään vastaan?
Vierailija kirjoitti:
"Minun äiti soittaa, jos on rutkasti etuajassa"
Onneksi minun äidin ei tarvitse soittaa. Hän tietää, että on tervetullut vaikka 2 tuntia etuajassa ja olen vain onnellinen, että hän on jaksanut matkaan lähteä ja tulee meille juhlavieraaksi.
En jaksaisi nipottaa, että odota nyt siellä lähikuppilassa , että kello on 13.00 ennen kuin tulet :D
Hul*luksi on maailma mennyt, en muuta sano, mutta kukin tavallaan.
Se, että ihmiset tulee teidän juhliinne, ei ole ollenkaan itsestään selvää. Varsinkin jos matkat on pitkiä se vaatii viitsimistä ja jaksamista ja järjestelyjä.
Olisitte vaan onnellisia, että joku niihin teidän juhliin jaksaa tulla, vaikka sitten sen 10 minuuttia liian aikaisin.
Onpa huvittavaa, tuo muistuttaa juhannusjuhlien vieraan asennetta, jota olin hetkeä aiemmin kuvaillut. Onko se todella yleistä, että ihmiset ajattelevat, että saisitte olla kiitollisia, kun minä suvaitsen saapua vaatimattomiin pirskeisiinne? Koska tässä ketjussa on monta samankaltaista viestiä eri ihmisiltä, joista osa esittää juuri tuon saman uhkauksen kuin juhannusvieraskin, että mites sitten suu pannaan, jos en tule.
Tältäkin kannalta on hyvä, että olen kutsunut kotiini vain harvat ja valitut. Tosin siinä on varmaan myös ulkomailla asumisen vaikutusta, koska siellä koti on yksityisempi paikka ja tavataan läheisiä ystäviäkin useimmiten muualla ja kotona ei järjestetä isoja ylioppilasjuhlien kaltaisia juhlia, vaan mennään isolla porukalla ravintolaan syömään.
Ehkä olisi terveellistä ajatella, että jos saan kutsun jonkun perheen kotiin, sitä pitäisi erityisesti kunnioittaa, että osoitetaan luottamusta. Ja sitten sitä luottamusta voidaan käyttää väärin vaikkapa arvostelemalla kotia tai järjestelyjä. Voi olla, että se sukulainen, joka moitti, kun ei päässyt kotiimme ylppäreitä juhlimaan, olisi keksinyt siitäkin jotain arvosteltavaa, jos olisi juhlinut kotoamme.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla parempi, ettei mene enää juhliin ollenkaan. Anteeksi vaan, että olen ollut vaivaksi. Lahja kuitenkin otetaan mielellään vastaan?
Ei tarvitse antaa lahjaa jos ei osallistu juhliin. Eikä muutenkaan ole pakko tietenkään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tässä jälleen tulee viesti, missä otetaan marttyyriasenne. Miksi näin? Eikö ole varaa ajatella, että toimin jatkossa fiksummin, kun tiedän, ettei minun tapani ole kutsujen järjestäjille välttämättä mukavaa?
Ketjun perusteella Suomessa kannattaisi siirtyä eurooppalaisiin tapoin ja järkätä isot sukulaisjuhlat ravintolassa. Emännät ja isännät stressaantuvat liikaa eivätkä pysty nauttimaan suuresta päivästä, kun jengi tulee paikalle milloin sattuu ja näistä puuttuu vielä kaikki ne stoorit, jotka syntyvät häissä, kun joku on ympäripäissään. Ehkä siksi, että häitä ei yleensä järjestetä kotona.
Jos sukuun kuuluu erikoisia persoonia niin on varmaan kaikkien kannalta paras tavata neutraalilla maaperällä. Ei sitten ole lähihuoltsikat täynnä lootusasennossa istuvia marttyyreita ja muita joogalentäjiä, jos emännän ovet ovatkin säpissä ennen kutsussa ilmoitettua aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä sinulla ap näytä paljon kiireitä olevan kun ehdit roikkua eilisen palstalla ja tänään aamusta asti samaa. Luin ketjun äsken ja huomasin.
Ei ole, juhlat on nyt hetkeksi juhlittu.
Enkä kyllä ole kiireiseksi itseäni väittänytkään.
Ap
En alapeukuttanut, mutta luulisin, että alapeukut tulivat siitä, kun tekstisi on täynnä tuollaista "minäpuhetta" miten sinä ja sinä. Hyvät tavat kun ovat minäkeskeisyyden vastakohta. Maailma kun ei koskaan mene sen mukaan mikä kenestäkin on ärsyttävää, vaan yleisten tapojen mukaan. Ne jotka eivät tapoja halua tai kykene oppimaan, voivat pitkän päälle joutua mustalle listalle. Varmaan usein tahtomattaankin eli eivät ole vain ymmärtäneet yskää.