Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?
Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.
Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?
Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.
Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?
Kommentit (893)
Vierailija kirjoitti:
Sillä tavoin varmistan parhaat palat tarjoilupöydästä. Boolikin usein jo esillä. Otankin aina oman, isoimman, mukini juhliin mukaan,
Et varmista. Ruoka tuli paikalle tunti alkamisajan jälkeen. Olisit siis tönöttänyt paikalla kaksi tuntia ilman ruokaa, yhden tunnin sijasta.
Juu, tajusin että kyseessä on vitsi, mutta en voi olla varma etteikö etuajassa saapuvista ainakin osa oikeasti ajattelisi noin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla parempi, ettei mene enää juhliin ollenkaan. Anteeksi vaan, että olen ollut vaivaksi. Lahja kuitenkin otetaan mielellään vastaan?
Marttyyrille: jos kieltäydyt kutsusta, lahja pitäisi silti lähettää (häät, synttärit). Kansainvälinen tapa.
Olen huomannut, että ihmiset käyttäytyvät eri tavalla etenkin juhlien suhteen. Jos et tunne kutsujaa hirveän hyvin, on ehkä parempi, että kysyt etukäteen tyyliin "monelta kannattaisi olla paikalla?" tai jotain vastaavaa.
Itse olen joskus liian aikaisin, joskus myöhässä, mutta useimmiten juuri ajallaan.
Viime aikoina on alkanut ärsyttää etuajassa olevat ihmiset erityisesti matkustaessa. Olen ollut urheilulomilla, joissa harrastetaan paljon päivän aikana, ja mennään illalla yhdessä syömään jonnekin kauemmas. Nämä, jotka asuvat yhden hengen huoneissa, ovat alkaneet määräilemään tapaamisajankohdan, yleensä hirveän aikaiseksi, niin että yksi ihminen ehtii käydä suihkussa, mutta ei kaksi ihmistä myöhästymättä. Joskus on käynyt niin, että he ovat lähtenee kävelemään jo 5 minuuttia etuajassa! Itse tulet hotellin aulaan, ja ihmettelet, missä kaikki ovat? Jos lähtö on sovittu klo 18, silloin lähdetään klo 18, eikä klo 17.55. Vaikka olisi kuinka nälkä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla parempi, ettei mene enää juhliin ollenkaan. Anteeksi vaan, että olen ollut vaivaksi. Lahja kuitenkin otetaan mielellään vastaan?
Marttyyrille: jos kieltäydyt kutsusta, lahja pitäisi silti lähettää (häät, synttärit). Kansainvälinen tapa.
Ei ole. Jotkut lähettävät kyllä kortin ikään kuin kiitoksena kutsusta. Sekin on vähä niin ja näin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjaa ei tarvita, jos et osallistu juhliin. Ei korttiakaan, ellei kyse ole tosi läheisestä sukulaisesta tai ystävästä. Ulkomailla on siis aivan sama tapa kuin Suomessakin tässä suhteessa.
Kehitysmaissa ja kehittyvissä maissa on se poikkeus juhlasäännöissä, että lahjoja ei välttämättä tuo kukaan, jos puhutaan keskiluokasta tai sitä köyhemmistä ihmisistä. Ihan käytännön syistä eli rahaa ei välttämättä ole, mutta tämä pätee myös varakkaiden juhlissa eli synttäreillä ei välttämättä tarvita sen kummempaa lahjaa kuin tavallisiin päivälliskutsuihinkaan.
Meille ei ole kukaan tullut etuajassa,vaikka on ollut suuria juhlia kotona. Hieman etuajassa olleet ovat istuneet autoissaan pihassa,kunnes kello on näyttänyt juhlien alkuaika. Poikkeus bussilla tulleet,jotka ovat joutuneet noudattamaan bussin aikatauluja. Kaikki on ollut aina valmiina,en jätä mitään viime tippaan ja tarjoilija on ollut paikan päällä hyvissä ajoin.
Jos parkkipaikoista on pulaa, aikaisin tulijat saa varmimmin auton parkkiin.
Nykyään lappuliisaterrorin aikana tästä on tullut todella iso ongelma, kun kunnat ja kaupungit ovat vielä tahallaan luoneet parkkipaikoista pulaa.
286:een lisäys. Lahjan antaminen ei tietenkään ole huono asia missään maassa, ehkä ulkomaalaiselta sitä odotetaan. Lahja koetaan arvostuksen osoituksena, mutta se ei ole pakollinen.
Häät ovat tästä poikkeus. Luulen että tämä pätee kaikkiin maailmankolkkiin että häät ovat kaikkein isoin juhla. Sinne pitää tuoda mahdollisimman hienot, anteliaat ja näyttävät lahjat. Jopa Suomessa, missä häät eivät ole aivan niin iso juttu, on jopa lahjapöytä, jossa muut näkevät antamasi lahjat.
5-10 minuuttia aikaisemmin voi saapua, jos on pitkämatkalainen.
Kerran menimme ystäväpariskunnan kanssa pitkästä matkasta puolituntia liian aikaisin ( matkalla ruokailimme).
Meidät käännytettiin kyläpaikan ovelta ulos ja lähdimme ostarille tappamaan aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Meille ei ole kukaan tullut etuajassa,vaikka on ollut suuria juhlia kotona. Hieman etuajassa olleet ovat istuneet autoissaan pihassa,kunnes kello on näyttänyt juhlien alkuaika. Poikkeus bussilla tulleet,jotka ovat joutuneet noudattamaan bussin aikatauluja. Kaikki on ollut aina valmiina,en jätä mitään viime tippaan ja tarjoilija on ollut paikan päällä hyvissä ajoin.
Eihän sillä ole merkitystä jätätkö valmisteluja viime tippaan vai et (tämä myös ilmeisesti tarkoittaa eri ihmisille eri asioita), jos vieraat tulevat silloin kun heidät on kutsuttu.
Ap
Eipä pakasteiden tarjoava ole mikään erinomainen.
Pidin aikoinaan tuparit ensimmäisessä omassa kodissa ja olin ilmoittanut että kello 18 voi saapua.
Siivosin asunnon,värjäsin hiukset,leivoin pikkusuolaista ja menin sitten suihkuun. Kun tulin suihkusta,kauhea paukutus oven takaa. 2 kaveria oli siellä ja ihmetteli että "no missä ne bailut?" kun emäntä pyyhe päällä ja kämppä autio. Totesin, että olette tunnin etuajassa. Siellä ne sitten mussutti sipsejä kun puin ja meikkasin,hiukan kyllä ärsytti,
Vierailija kirjoitti:
Jos parkkipaikoista on pulaa, aikaisin tulijat saa varmimmin auton parkkiin.
Nykyään lappuliisaterrorin aikana tästä on tullut todella iso ongelma, kun kunnat ja kaupungit ovat vielä tahallaan luoneet parkkipaikoista pulaa.
Jännä miten ne on aina ne samat autoilijat joiden on pakko olla etuajassa. Itsekin liikun usein autolla, mutta ikinä en ole joutunut mihinkään tilaisuuteen tunkemaan ennen alkamisaikaa. Enkä aiokaan.
Ap
minulla kaveri, joka tulee aina etuajassa, koska hän liikkuu bussilla. Se on minulle ihan ok. Olisi tosi tylyä ja huonoa käytöstä laittaa hänet odottamaan puolikin tuntia ulkona, koska "kutsut eivät ole vielä alkaneet". En tajua miksi pitää närkästyä niin hirveästi ajoissa saapuvista vieraista: kai nyt kaikki tervepäiset ihmiset tietää, että emännällä/isännällä voi olla vielä valmisteluja vimeiseen hetkeesn asti. Parhaimmast etuaikaan saapuvista tarjoutuvat auttamaan
"Jos et tunne kutsujaa hirveän hyvin, on ehkä parempi, että kysyt etukäteen tyyliin "monelta kannattaisi olla paikalla?" tai jotain vastaavaa. "
Nyt en ymmärrä. Jos saat kutsukirjeen, jossa mainitaan tilaisuuden aikataulu, niin kysyt moneltako kannattaa olla paikalla? Tietysti on hyvä kysyä, jos oikeasti ei tiedä.
Lainaus ei toiminut tuossa edellisessä: Jos tulen paikalle bussilla, joka on kutsujan oven edessä varttia vailla tai seuraava bussi varttia yli, niin kysyn etukäteen kumpi aika on parempi?
Kaikki eivät ole omalla autolla liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
286:een lisäys. Lahjan antaminen ei tietenkään ole huono asia missään maassa, ehkä ulkomaalaiselta sitä odotetaan. Lahja koetaan arvostuksen osoituksena, mutta se ei ole pakollinen.
Häät ovat tästä poikkeus. Luulen että tämä pätee kaikkiin maailmankolkkiin että häät ovat kaikkein isoin juhla. Sinne pitää tuoda mahdollisimman hienot, anteliaat ja näyttävät lahjat. Jopa Suomessa, missä häät eivät ole aivan niin iso juttu, on jopa lahjapöytä, jossa muut näkevät antamasi lahjat.
Ps. Ja näissä molemmissa siis niin päin, ettei tarvita lahjaa, jos ei tule paikalle. Eli lahja tuodaan henk.koht. paikalle. Sitä ei tarvitse lähettää, mutta yhteislahjan voi tietysti joku muu tuoda, jos siihen on osallistunut.
Yhteislahjoihin en muuten enää itse osallistu. Osa ihmisistä on niitä, jotka haluavat aina yhteislahjan ja jättävät oman osuutensa maksamatta tai osallistuvat vain nimellisellä summalla, ehkä sitten esittäen lahjaa niin kuin olisivat sen itse kokonaan maksaneet, vaikka ostivat kortin vain. Eräs tuttava nuoruudessa oli tällainen, vaikka ei ollut pikkurahan puutetta (miljonääri). Hän aina myös leffassa "unohti" lompakkonsa kotiin. Erikoinen tapaus muutenkin, se ystävyys jäi lyhyeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Itse en halua muöhästyä mutta menen aina aikasemmalla bussilla ja sitte kiltisti odottelen nurkan takan kunnes h-hetki koittaa.
Vierailija kirjoitti:
"Jos et tunne kutsujaa hirveän hyvin, on ehkä parempi, että kysyt etukäteen tyyliin "monelta kannattaisi olla paikalla?" tai jotain vastaavaa. "
Nyt en ymmärrä. Jos saat kutsukirjeen, jossa mainitaan tilaisuuden aikataulu, niin kysyt moneltako kannattaa olla paikalla? Tietysti on hyvä kysyä, jos oikeasti ei tiedä.
Ilmeisesti täällä muutama ajattelee, että jos esim. valmistujaisjuhlat ilmoitetaan kutsussa alkavaksi klo 17, joku pippalopaatti irtoaa sillä samalla minuutilla laiturista tai valtava ohjelmanumerospektaakkeli alkaa saman tien. Se onkin sitten ohi jo 17:10. Sen takia on hyvä olla reilusti etuajassa mestoilla.
Ap
Sillä tavoin varmistan parhaat palat tarjoilupöydästä. Boolikin usein jo esillä. Otankin aina oman, isoimman, mukini juhliin mukaan,