Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?

Vierailija
25.02.2026 |

Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.

Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?

Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.

Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?

Kommentit (1097)

Vierailija
221/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihamiehiäkö niihin teidän perhejuhliin kutsutaan?

Teistä en tiedä, mutta ei tulisi mieleenkään, että vanha äiti joka tulee meille juhliin satojen kilometrien päästä istuisi sitten jossain kuppilassa raskaan matkan jälkeen odottamassa (keskustassa 7 km päässä meistä), että milloin voi tulla.

Kun matkaa on vaikka 300-500 km on pakko varautua siihen, että matkalla voi tapahtua mitä tahansa ja jos viime tipassa on matkaan lähdetty, voi olla  että juhlat ehtii loppua ennen kuin olet perillä.

Omat sukulaiset, eli ne, joita juhliin kutsutaan asuvat kaikki satojen kilometrien päässä, eikä tulisi mieleenkään, että heidän pitäisi jäädä kökkimään (istumaan autoon niin kuin täällä on ehdotettu tai kahville johonkin lähihuoltamolle, kun juhlissa sitä kahvia saa muutenkin tarpeeksi) jonnekin lähistölle ja odottelemaan, että uskaltavat ajaa pihaan.

Eikö teidän suvussa päästä ripille tai kirjoiteta ylioppilaaksi lainkaan, kun ei tule mieleen, että isäntäväki voi olla toisaalla enne kutsujen alkua? 

Vierailija
222/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että joku otti tän puheeksi! Koin nimittäin ihan saman tässä kuun alussa kun pidin omat tupari/synttärit. Kaksi vierasta tuli TUNNIN ennen juhlien ilmoitettua alkuaikaa, tulivat noin 10 min välein toisistaan. Mulla oli onneksi koti siisti - ainoastaan biojäte pihalle nostamatta ja vessan käsipyyhkeet vaihtamatta - ja olin saanut vaatteet vaihdettua ja meikin + hiukset laitettua. 

Siinä he sitten tulivat keittiöön "jalkoihin" pyörimään ja kyselemään voivatko auttaa. Ja minä olin toki tehnyt itelleni aikataulun että mitä ruokia valmistelen milläkin masiinalla ja mihin aikaan, että lämmin ruoka (tarjosin siis dinnerin) olisi valmis klo xx kun juhlat alkavat ja kutsutut 15 ystävää paikalle saapuu. Jossakin vaiheessa esim. tajusin seisovani keskellä keittiötä toisessa kädessä persilja- ja toisessa tillinippu miettien kuumeisesti mihin nää oli tarkoitus laittaa. Olin unohtanut nämä yhdestä sivutarjoilusta jonka teossa toinen ystävä "auttoi". Meni siis aivan pasmat sekaisin siitä, että nämä kaksi (vielä toisilleen tuntematonta) tulivat siihen kyökkiin höpöttämään. Toinen istui jääkaapin edessä (jota piti tietysti olla koko ajan käyttämässä), ja toinen istui pöydän ääressä niin, että jouduin väistelemään hänen jalkojaan että pääsisin kuiva-ainekaapille. Toinen keskeytti mun pääruoan paiston koska hänen piti päästä esittelemään tuomansa lahjan (eikö tämän ois voinut tehdä sit kun kaikki vieraat ovat paikalle päässeet, eikä kesken kriittisimmän ruonalaittohetken?). Jumatsuka että oli pinna kireällä!!

Mä olen kahden lapsen vuoroviikkoäiti ja harvinaista herkkua se, että pääsee rauhassa valmistamaan ystäville ruokaa. Tai ylipäänsä meikkaamaan/kähertämään tukkaa yksin. Ja olin toivonut että tämä pari tuntia valmistautumista ja valmistelua menisi musiikin rauhallisesti taustalla soiden, viinilasi pöydällä, ja vieraat paikalle iloisesti ajallaan ilmestyen jolloin päästäis syömään suunnittelemani ihana kolmen ruokalajin tarjoilu. 

Lopputulema se, että side dish epäonnistui, koska en ehtinyt saada kaikki osia oikeaan aikaan valmiiksi / lämpimäksi samaan aikaan. Ilta oli toki onnistunut ja vieraat viihtyivät, mutta joku ikävä fiilis mulle jäi, koska ruokaa paloi todella paljon rahaa ja mulla oli ihana suunnitelma siitä, miten tarjoilut katan jne.  Nyt frendit "jeesasivat" ja laittoivat esim. väärät ottimet ruokiin jne jne (tiedän, nämä on pikkujuttuja, mutta mulla harvoin juhlia ja nämä oli isot joita odotin, joten tämmöinenkin asia sit harmitti). 

Ehkäpä mä joskus nauran tälle, mutta se aika ei ole vielä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kutsussa tuo "tervetuloa klo 18" ja kaikki ne, jotka eivät olleet paikalla, jäivät laivasta. Lähdettiin siis pienellä 50 hengen paatilla seilaamaan ja totesin myöhästyneille, että kutsussa oli selkeä aika. Kyse oli vain synttäreistä, mutta kannattaa nyt erottaa nuo "klo 18 alkaen" ja "klo 18" toisistaan. Toisessa voit tulla paikalle, kunhan ennätät ja toisessa olet paikalla ilmoitettuun kellonaikaan.

"Tervetuloa klo 18" on todella huono ilmaisu, jos paikalla pitäisi olla viimeistään tuolloin. Perinteisesti tuo tulkitaan iltajuhlissa nimenomaan niin, että olet tervetullut klo 18, etkä ennen sitä. 

Ylipäätänsä jos ollut kyse jostain aikataulutetusta risteilystä, niin avaisin lähtöaikataulua tarkemmin kutsussa.

Vierailija
224/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ensimmäisen sivun kommentteja. Samaa mieltä siitä että etuajassa saapuminen on epäkohteliasta, samoin kuin myöhästyminen. Suomessa kannattaa tulla siihen aikaan kun kutsussa on ilmoitettu tai ilmoittaa kutsujalle että tulee syystä x tai y vähän myöhässä. 

Jotenkin näistä etuajassa saapuvista tulee huonot vibat, keski-ikäisiä tätejä tai vanhempia, sedän kanssa tai ilman. Työpaikalla heitä on myös, kovaan ääneen toitottavat olevansa AJOISSA tai AJALLAAN ja sitten alkaa vinkuminen puoli tuntia ennen työvuoron päättymistä että kun täältä ei IKINÄ pääse AJOISSA tai AJALLAAN pois! 

Pieni joustovara on kuitenkin paikallaan, jollakin saattaa olla bussi vaikka kerran tunnissa tai harvemmin, joku voi saada kyydin ennen tai jälkeen kutsun ajan, kaikilla ei ole omaa autoa tai taksirahaa. Silloin voi kohteliaasti kysyä että onko mahdollista tulla vähän aikaisemmin tai myöhemmin?

Vierailija
225/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä kaikesta kerrotusta tulee mieleen eräät sukulaiset, joilla on vähän samantyyppistä itsekeskeistä ja lapsekasta ajattelua vierailuissa ja muissakin jutuissaan. He eivät esimerkiksi ymmärtäneet, että kun sanotaan, että "voittehan te ehkä joskus pistäytyä" ei tarkoita ihan kirjaimellisesti sitä, vaan sanoivat, että he haluavat nyt juhlien jälkeen lähteä katsomaan nuoren parin asuntoa, jonne suunnistettiin vauvan ristiäisistä. Ja heidät tuntien istuivat siellä kauan. 

Vauvan äiti oppi varmaankin kerrasta, että näille ihmisille voi sanoa mitään tuollaista, koska ovat sen verran yksinkertaisia, että ottavat sen todesta :)  Eikä hän sitten tohtinut kieltäytyä, kun nämä heti sanoivat, että haluavat nyt heti paikalla ristiäisten jälkeen tulla kotiin vierailulle. Itsekin tein heidän kanssaan aikoinaan virheen, että kutsuin käymään ja hehän tulivat, moneksi yöksi. En voinut kuvitellakaan, että ventovier

Tätäkin on intopiukeana peukutettu, kun joku totena kertoo, miten heillä joku VENTOVIERAS ihminen on tunkenut sekä tuon kirjoittajan luokse päiväkausiksi, että nuoren parin asuntoa katsomaan ristiäisistä.

Ja nämä ventovieraat ihmiset on oikein tunnettuja siitä, että lomailevat kai sitten ihan ventovieraiden ihmisten kesämökeillä ja tunkevat itsensä ventovieraiden ihmisten lasten ristiäisiin jne. 

Mitä ihmettä. Ja miten kauan ne ihmiset on ventovieraita jos vuosikymmeniä ovat ihmisten mökeille ja perhejuhliin tunkeneet?????

Joku tuossa ei nyt täsmää. 

Ei meille kyllä kukaan ventovieras ihminen ole yrittänyt tulla esim ristiäisiin ja mistäpä ne olisi edes tienneet, että vauva on olemassa ja milloin ristiäiset on?

ja kuka edes on niin yksinkertainen, että kutsuu ventovieraita ihmisiä kotiinsa ja sitten ihmettelee , että nämä on niin yksinkertaisia, että tulivat????

Ei saatana :DDDDDDDDD

Vierailija
226/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei herraisä teitä :D

Minkälaisia juhlanjärjestäjiä. 

Leivotaan ja siivotaan juhla-aamuna.

Kyllähän sitä jotain pientä joutuu tekemään juhla-aamunakin, mutta jos kyse on vaikka ylioppilasjuhlista on koululle mentävä aika aikaisin, joten on todellakin typ*erää jättää leipomiset ja siivoamiset aamuksi. 

Jos juhlat alkaa illalla, niin vielä ymmärtää, että jotakin esim salaattien tekemisen on jättänyt juhlapäivälle, mutta että oikein leipomaan.  Leipomukset kyllä säilyy pakkasessa tuoreena. Täytekakun koristelun olen saattanut jättää juhla-aamuun, mutta nyttemmin olen todennut, että senkin voi tehdä jo edellisenä iltana ja tulos on ihan sama juhlissa. 

Jos meillä on juhlat, niin huusholli on siivottu viimeistään juhlia edeltäneenä päivänä ja leipomuksia leivottu jo useamman viikon ajan pakkaseen."

Sinä, sinä ja sinä, koko viesti on täynnä kuinka sinä olet sellainen ja tällainen. Toivottavasti ymmärrät, että sinä ihan ite ei ole mittari sille miten muut järjestävät juhlansa ja saavut siihen aikaa kuin kutsussa lukee. 

Vierailija
227/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo omista kemuistani avautunut henkilö nro 224. 

Piti lisätä, että yksi ystävä kysyi etukäteen aamulla että tarvitsenko apua, hän voi tulla etuajassa. Sanoin että kiitos kysymästä mutta en tarvitse apua, kaikki reilassa. Hän tuli sovittuun aikaan. Eli  osiaan, näin voi toimia jos tulee vaikka vähän kauempaa eikä ole tismallisesti varma julkisen liikenteen saapumisajasta, eikä halua olla myöhässä.

Vierailija
228/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä kaikesta kerrotusta tulee mieleen eräät sukulaiset, joilla on vähän samantyyppistä itsekeskeistä ja lapsekasta ajattelua vierailuissa ja muissakin jutuissaan. He eivät esimerkiksi ymmärtäneet, että kun sanotaan, että "voittehan te ehkä joskus pistäytyä" ei tarkoita ihan kirjaimellisesti sitä, vaan sanoivat, että he haluavat nyt juhlien jälkeen lähteä katsomaan nuoren parin asuntoa, jonne suunnistettiin vauvan ristiäisistä. Ja heidät tuntien istuivat siellä kauan. 

Vauvan äiti oppi varmaankin kerrasta, että näille ihmisille voi sanoa mitään tuollaista, koska ovat sen verran yksinkertaisia, että ottavat sen todesta :)  Eikä hän sitten tohtinut kieltäytyä, kun nämä heti sanoivat, että haluavat nyt heti paikalla ristiäisten jälkeen tulla kotiin vierailulle. Itsekin tein heidän kanssaan aikoinaan virheen, että kutsuin käymään ja hehän tulivat, moneksi yöksi. En voinut kuvitellakaan, että ventovier

Nyt jäi jotenkin epäselväksi, että miten nämä ventovieraat ihmiset ihmiset ovat osanneet tulla sinne ristiäisiin ja miksi?

Harvoin varmaan ventovieraita kutsutaan perhejuhliin jollaiset esim ristiäiset on. Yleensä vain lähisuku. 

Vierailija
229/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja nämä ventovieraat ihmiset on oikein tunnettuja siitä, että lomailevat kai sitten ihan ventovieraiden ihmisten kesämökeillä ja tunkevat itsensä ventovieraiden ihmisten lasten ristiäisiin jne. "

Ymmärsin tuon niin, että nämä olivat vauvan äidille eli juuri sukuun tulleelle samoin kuin tekstin kirjoittajalle sukuun tullessa ventovieraita, jotka tapasivat ensimmäistä kertaa sukujuhlissa. Muut tunsivat heidät ja sukuun tulijatkin oppivat kerrasta. 

Tuokin muuten yksi suomalainen piirre, että he ajattelvat, että tuon tyyppiset fraasit kuten nähdään joskus tai tulkaa käymään joskus tarkoittavat kirjaimellisesti sitä. Tästä tulee ongelmia jo Ruotsissa eli ruotsalaisetkaan eivät tarkoita sitä, jos kutsuvat ventovieraan joskus käymään. Oma miehenikin kerran teki tässä virheen eli hän kuvitteli, että meidät oikeasti kutsuttiin kylään eräissä pippaloissa eikä ollut uskoa, kun häntä oikaisin.

Vierailija
230/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

224, tuo tarina oli tosi söpö, dinner ja side dish! Mulla on diagnosoitu ocd ja edes mä en pystyisi tuohon. Kaikella ystävyydellä :)

Vierailija
231/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen paikalla aina hyvissä ajoin enkä myöhästy mistään. Juhliin pyrin menemään oikealla kellonlyömällä mutta itseäni ärsyttää huomattavasti enemmän ne myöhästelijät, jotka kiiruhtavat häihin ja hautajaisiinkin juuri kello lyömällä tai vähän yli. 

Itse olen yleensä jo juhlia järjestäessä ottanut huomioon, että joku voi tulla etuajassa enkä ikinä hoida järjestelyjä viime tipassa. 

On erilaisia toimintatapoja ja juhlakulttuuria- riippuu myös juhlista, onko ne syntymäpäivät, ristiäiset, hautajaiset vai häät? Kirkollisiin mennään vähän etuajassa ja esim syntymäpäiville sen sijaan vaikka puoli tuntia kutsujen alkamisesta ellei siellä ole jotain ohjelmanumeroita kellotettu.

Mielenkiinnosta kysyn- miksi alapeukkuja? Lukekaa teksti kunnolla (kursivoin ne oleellisimmat kohdat)

Puoli tuntia kutsujen alkamisesta= siis jos kutsut on ilmoitettu alkaen 17 niin menen 17.30. Kirkollisiin ajoissa 

Vierailija
232/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa niille juhlillenne myöhäisempi aloitus, jos ette ehdi valmistautua kunnolla.

Minä ainakin ehdin mainiosti valmistautua ennen juhlien alkua. Ne alkavat tietyllä kellonlyömällä, eivät silloin kuin aikaisille aatuille sopii. Ja silloin on valmista.

Ap

Vierailija
233/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

224, tuo tarina oli tosi söpö, dinner ja side dish! Mulla on diagnosoitu ocd ja edes mä en pystyisi tuohon. Kaikella ystävyydellä :)

Kiitos, kiva että luit ja kommentoit ;) Miten sä ocd:si kanssa handlaisit juhlat, joihin vieraita pölähtää tunnin etujassa?

t. 224

Vierailija
234/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäkohteliasta on. Pahinta on saapua vaadittavien lapsien tai lemmikkien kanssa kesken valmisteluitten. Pitkä matka ei ole riittävä syy. Voit pysähtyä vaikka Huoltsikalle matkalla tms. 

Mieluummin tullaan vaikka vartti myöhässä!

Tätä minäkin mietin, että jos tulisin itse vaikka 10 tunnin ajomatkan päästä niin en silti menisi paikalle liian aikaisin. Joisin kahvit jossain asemalla tai kävisin pyörähtämässä paikallisessa putiikissa tms. Saati ettei tulisi mieleenikään lähteä ajamaan vartin matkaa neljältä alkaviin juhliin klo 15:10.

Ap

Vaikka tulisi sen 10 tunnin ajomatkan päästä, niin kyllä matka-ajan jokainen osaa arvioida 10-15 minuutin tarkkuudella. Omalla kohdalla tuollainen matka menee tyypillisesti 5 minuutin tarkkuudella. Esimerkkinä takavuosien matka Rovaniemelle, jonka menomatka kesti 8 tuntia 34 minuuttia. Takaisintulomatkan kesto oli 8 tuntia 36 minuuttia, mutta jouduin tankaamaan kotimatkalla.

Yhden kerran on mennyt rengas puhki matkalla, mutta eipä se renkaan vaihtokaan kestänyt 7 minuuttia kauempaa, eli pahasti ei olisi myöhästynyt, jos olisi ollut matka johonkin, jossa olisi pitänyt olla tietynä aikana.

Vierailija
235/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aikaa sitten oppinut, että jos juhlat ovat kotona, niin ilmoitan, että valitettavasti emme pääse. Silloin ei ole kenenkään vaivoina, kun saapuu paikalle aina väärään aikaan joko ajoissa tai myöhässä.

Mikset mene paikalle siihen aikaan kun sinut on kutsuttu? Onko väkisin pakko mennä liian aikaisin tai myöhässä?

Ap

Vierailija
236/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvusta ja ventovieraista tuli vielä mieleen, että monissa näistä konflikteista on kyse suvun tavoista ja siitä, että etiketti on hukassa. Eli kukaan ei ole opettanut käytöstapoja, joita muut noudattavat. Tietty voi olla sitten lokkeja, itsestään numeron tekijöitä tai muita erityistapauksia, mutta suurin osa ei vain yksinkertaisesti tiedä miten "kuuluisi" käyttäytyä eikä tarkoita toiminnallaan pahaa. 

Koska itse olen asunut muissa maissa, niin siellä tulee ehkä erityisherkäksi tällaisille asioille, koska eroja on. Jo siinä tullaanko sisälle kengät jalassa ja lähes kaikessa muussakin. Pieniä juttuja, jotka voidaan kokea erityisen törkeäksi käytöksesi sen vuoksi, että ne koetaan tahalliseksi häirinnäksi kuten nyt se, että tullaan ylioppilasjuhliin tuntia ennen. Kun jokainen kuitenkin Suomessa tietää, että isäntäväki on siellä koululla ennen juhlia. Sitä on kyllä vaikea selittää miksikään muuksi kuin tahalliseksi. Vai löytyykö sukuja, joissa ei ole kukaan koskaan kirjoittanut ylioppilaaksi eikä näin ollen tiedä, ettei isäntäväki tuolloin välttämättä edes ole kotona? Vaikka mummo tulisi 500 km päästä ja olisi siis jostain kumman syystä lähtenyt aamuyöstä ajamaan eikä olisi esim. tullut edeltävänä päivänä, niin hän ei tietäisi, että lapsenlapsi ja perhe ovat koululla juhlimassa, vaan tulee kotiovea kolkuttelemaan? Aika epäuskottavaa minun korvaani.

Vierailija
237/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäkohteliasta on. Pahinta on saapua vaadittavien lapsien tai lemmikkien kanssa kesken valmisteluitten. Pitkä matka ei ole riittävä syy. Voit pysähtyä vaikka Huoltsikalle matkalla tms. 

Mieluummin tullaan vaikka vartti myöhässä!

.

Tätä minäkin mietin, että jos tulisin itse vaikka 10 tunnin ajomatkan päästä niin en silti menisi paikalle liian aikaisin. Joisin kahvit jossain asemalla tai kävisin pyörähtämässä paikallisessa putiikissa tms. Saati ettei tulisi mieleenikään lähteä ajamaan vartin matkaa neljältä alkaviin juhliin klo 15:10.

Ap

Älä järjestä juhlia jos se noin paljon ahdistaa

Vierailija
238/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä tuo on ärsyttävää. Esim. tanssitunti alkaa vaikka klo 18, niin ihmiset kolkuttelevat ovea 17:45 vaikka musiikit ja muut ovat vielä repussa ja ulkovaatteet päällä.

Jonkin harrastuksen ohjaaminen ei ole sitä, että olet -simsalabim- klo 18-18:45 liikuntasalissa vetäisemässä pikapikaa tunnin. Siihen liittyy niin paljon kaikkea muutakin.

Vierailija
239/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ohjelma voi alkaa minuutilleen ja juuri joku tuolla kertoi, että laiva lähti juuri silloin ja osa vieraista jäi. Ilotulituskin voi olla tilattu ja se on tarkoitettu tervetulo-ohjelmaksi. 

Kannattaa noudattaa niitä kutsuja. Jos lukee, että juhlat alkavat klo 18 niin ne alkavat silloin. 

Laiva ja ilotulitus -sadut ovat molemmat saman öyhön höpöhöpöjä. Tai ainakaan toivottavasti kukaan ei ole niin tyhmä että aloittaa iltajuhlat ilotulituksella eikä avaa laivanlähdön aikataulua yhtään tuon "tervetuloa klo 18" epämääräisyyttä tarkemmin kutsutuille. :D

Vierailija
240/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei herraisä teitä :D

Minkälaisia juhlanjärjestäjiä. 

Leivotaan ja siivotaan juhla-aamuna.

Kyllähän sitä jotain pientä joutuu tekemään juhla-aamunakin, mutta jos kyse on vaikka ylioppilasjuhlista on koululle mentävä aika aikaisin, joten on todellakin typ*erää jättää leipomiset ja siivoamiset aamuksi. 

Jos juhlat alkaa illalla, niin vielä ymmärtää, että jotakin esim salaattien tekemisen on jättänyt juhlapäivälle, mutta että oikein leipomaan.  Leipomukset kyllä säilyy pakkasessa tuoreena. Täytekakun koristelun olen saattanut jättää juhla-aamuun, mutta nyttemmin olen todennut, että senkin voi tehdä jo edellisenä iltana ja tulos on ihan sama juhlissa. 

Jos meillä on juhlat, niin huusholli on siivottu viimeistään juhlia edeltäneenä päivänä ja leipomuksia leivottu jo useamman viikon ajan pakkaseen."

Sinä, sinä ja sinä, koko viesti on täynnä kuinka sinä olet sellainen ja

Kyllä se olet nyt sinä, joka mainostaa erinomaisuuttaan.

Talo elää tavallaan ja vieraat saapuvat ajallaan.

Sivusta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä