Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?

Vierailija
25.02.2026 |

Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.

Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?

Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.

Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?

Kommentit (1129)

Vierailija
261/1129 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla parempi, ettei mene enää juhliin ollenkaan. Anteeksi vaan, että olen ollut vaivaksi. Lahja kuitenkin otetaan mielellään vastaan?

Tässä jälleen tulee viesti, missä otetaan marttyyriasenne. Miksi näin? Eikö ole varaa ajatella, että toimin jatkossa fiksummin, kun tiedän, ettei minun tapani ole kutsujen järjestäjille välttämättä mukavaa?

Ketjun perusteella Suomessa kannattaisi siirtyä eurooppalaisiin tapoin ja järkätä isot sukulaisjuhlat ravintolassa. Emännät ja isännät stressaantuvat liikaa eivätkä pysty nauttimaan suuresta päivästä, kun jengi tulee paikalle milloin sattuu ja näistä puuttuu vielä kaikki ne stoorit, jotka syntyvät häissä, kun joku on ympäripäissään. Ehkä siksi, että häitä ei yleensä järjestetä kotona. 

Jos sukuun kuuluu erikoisia persoonia niin on varmaan kaikkien kannalta paras t

"...lähihuoltsikat täynnä lootusasennossa istuvia marttyyreita ja muita joogalentäjiä--"

Naurahdin ääneen. :D

Mutta hyviä pointteja.

Ap

Vierailija
262/1129 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kutsussa tuo "tervetuloa klo 18" ja kaikki ne, jotka eivät olleet paikalla, jäivät laivasta. Lähdettiin siis pienellä 50 hengen paatilla seilaamaan ja totesin myöhästyneille, että kutsussa oli selkeä aika. Kyse oli vain synttäreistä, mutta kannattaa nyt erottaa nuo "klo 18 alkaen" ja "klo 18" toisistaan. Toisessa voit tulla paikalle, kunhan ennätät ja toisessa olet paikalla ilmoitettuun kellonaikaan.

"Tervetuloa klo 18" on todella huono ilmaisu, jos paikalla pitäisi olla viimeistään tuolloin. Perinteisesti tuo tulkitaan iltajuhlissa nimenomaan niin, että olet tervetullut klo 18, etkä ennen sitä. 

Ylipäätänsä jos ollut kyse jostain aikataulutetusta risteilystä, niin avaisin lähtöaikataulua tarkemmin kutsussa.

Totta joka sana. Kun aika on ilmoitettu klo 18, se on epämääräinen aikamääre. Ainut oikea tapa ilmoittaa tarkka aika on kirjoittaa klo 18.00. Siis minuutit mukaan myös! Toki jos kissanristiäisten ohjelma alkaa klo 18.00, kukaan tervejärkinen ei laita kutsuun "tervetuloa 18.00", vaan Tervetuloa klo 17.45, ohjelma alkaa klo 18.00

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/1129 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlavalmistelut on yksi juttu, mutta lisäksi pikkulapsiperheessä on päiväunia sun muita, joiden takia juhlien ajankohta on se mitä se on. Niin ei ole mitenkään tervetullutta, että anoppi pölähtää paikalle tunti etuajassa "auttamaan", kysymättä etukäteen, että tarvitaanko apua. Lapsi herää ovikelloon ja anopin kalkatukseen kesken unien, kun olisi muuten nukkunut vielä 20-30 min. Unenpöpperöisenä on huonolla tuulella ja vaikka olisi hyvä syödä välipalaa ennen juhlia, ruoka ei maistu, kun mummo hössöttää vieressä. Lapsi takertuu syliini, kun ei ole väärään aikaan herättyään mitenkään valmis seurustelemaan mummon kanssa, ja minulla jää valmistelut kesken. Olen sukkahousuissa, ilman meikkiä. Mies puuhaa keittiössä tarjottavia ja joutuu sitten jaloissa pyörivälle äidilleen opastamaan "ei, nämä on jo huuhdeltu, joo, 15 lusikkaa tarvitaan, ei, se ja tämä on jo pöydässä, tuolta kaapista löytyy tarjoiluastia, ei se vaan se toinen" ja kaikkeen menee vaan tuplasti enemmän aikaa, kuin jos oltaisiin ihan keskenämme saatu hoitaa valmistelut suunnitelmien mukaan. Kun muut vieraat saapuvat, olen just saanut kiskottua mekon päälleni, lapsi käy kierroksilla ja mies hermostuneena yrittää saada viimeistä kakkua koristeltua, kun kaikki aika on mennyt anopin opastamiseen. 

Että ei kiitos, älä juma.auta tule etuajassa!

Vierailija
264/1129 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka tulee liian aikaisin, on niitä, jotka arvostelee toisia jotka myöhästyy. On ihan yhtä epäkohteliasta tulla liian aikaisin!! On myös sanonta "akateeminen vartti". Sen sisällä on kohteliasta saapua vapaamuotoisiin kekkereihin. Ei siis kuitenkaan häät/ ohjelmalliset juhlat tms. 

Vierailija
265/1129 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ilmesty etuajassa, mutta en ilmesty juhliin laisinkaan, ei kiinnosta kenenkään mitkään juhlat.

Oikein 😂, pysy sitten kotonasi!! Ei ketään väkisin pakoteta kenenkään juhliin!! 

Vierailija
266/1129 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillähän tämä ongelma ratkeaa, ettei kutsuttu vieras tule ollenkaan, kun on kerran häiriöksi. Minut on kutsuttu keväällä häihin, mutta nyt tiedän olla menemättä. Säästyy melkein tonni rahaa.

Vierailija
267/1129 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlavalmistelut on yksi juttu, mutta lisäksi pikkulapsiperheessä on päiväunia sun muita, joiden takia juhlien ajankohta on se mitä se on. Niin ei ole mitenkään tervetullutta, että anoppi pölähtää paikalle tunti etuajassa "auttamaan", kysymättä etukäteen, että tarvitaanko apua. Lapsi herää ovikelloon ja anopin kalkatukseen kesken unien, kun olisi muuten nukkunut vielä 20-30 min. Unenpöpperöisenä on huonolla tuulella ja vaikka olisi hyvä syödä välipalaa ennen juhlia, ruoka ei maistu, kun mummo hössöttää vieressä. Lapsi takertuu syliini, kun ei ole väärään aikaan herättyään mitenkään valmis seurustelemaan mummon kanssa, ja minulla jää valmistelut kesken. Olen sukkahousuissa, ilman meikkiä. Mies puuhaa keittiössä tarjottavia ja joutuu sitten jaloissa pyörivälle äidilleen opastamaan "ei, nämä on jo huuhdeltu, joo, 15 lusikkaa tarvitaan, ei, se ja tämä on jo pöydässä, tuolta kaapista löytyy tarjoiluastia, ei se vaan se toinen" ja ka

Se pikkulapsi, jonka liian aikaisin tullut vierailija on herättänyt, on sitten loppupäässä iltaa väsynyt ja kiukuttelee, kun päiväunet jäivät välistä. 

Vierailija
268/1129 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupea ilmoittamaan näille etuajassa tuleville myöhäisempi aika. Näin itse teen. Jos juhlat alkaa esim. klo15 niin ilmoitan appivanhemmille juhlien alkavan klo16. Silloin tulevat juuri sopivaan aikaan.  : ) 

Vierailija
269/1129 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa mainittuun ongelmaan kun lisätään vielä lähipiiriin kuuluvat mattimyöhäiset niin voi hyvänen aika. Yksinkertaisiin kahvituksiin saat varata puoli päivää. Anoppi tulee tuntia ennen kutsuttua kun vielä laitellaan paikkoja valmiiksi ja se vähän yksinkertaisempi sukulaisnuori puoltoista tuntia kutsun jälkeen kun ensimmäisiä kattauksia jo siivotaan pois. Molemmat ihmettelevät tarviiko olla niin niuho ja minuutin päälle.

Vierailija
270/1129 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian aikaisin tuleminen on ärsyttävää, mutta tämän toisaalta ymmärtää pitkämatkalaisten kohdalla, että he lähtevät ajoissa matkaan. Myöhässä tuleminen ei ole sen parempi asia, jos juhlapaikalla esimerkiksi odotetaan yhteistä maljojen nostoa ja ruokakin on valmiina, niin sehän jähtyy, jos eivät vieraat ole ajoissa. Täsmällisyys on tärkeää!

Vierailija
271/1129 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Töissä tuo on ärsyttävää. Esim. tanssitunti alkaa vaikka klo 18, niin ihmiset kolkuttelevat ovea 17:45 vaikka musiikit ja muut ovat vielä repussa ja ulkovaatteet päällä."

Jotkut tanssiopettajat todellakin avaavat sen oven vasta klo 18. Mikä on ok, jos on kesä, tanssivaatteet jo päällä, eikä tarvitse vaihtaa kuin kengät.

Talvella ei toimi, ainakaan Suomessa. No joo, tässäkin on kahta porukkaa: 1) Ne jotka tulevat omalla autolla, voivat tulla talvellakin tanssivaatteissa paikalle. 2) Ne jotka tulevat julkisilla kulkuneuvoilla, joutuvat varaamaan aikaa vaatteiden riisumiseen vaikka ne tanssivaatteet olisivat ihan alimmaisena ja käymään vielä vessassa.

Olin tammikuussa isossa tanssitapahtumassa. Se oli kyllä hyvin järjestetty: Tanssisaliin pääsi vasta kun tunti alkoi, mutta sisätiloihin aikaisemmin vaihtamaan vaatteet, venyttelemään etc.

Miksi sinä et päästä oppilaita etukäteen sisälle odottamaan?

Ja joo, käyn jollain sellaisten opettajien tunneilla, jotka avaavat oven tasan klo 18.00. Sitten he kyllä ymmärtävät, ettei tuntia voi aloittaa tasan klo 18, vaan se alkaa sitten vähän myöhässä. Mikä on ok, jos tunnilla on alussa alkulämmittelyä. Mutta on sellaisiakin opettajia, jotka menevät heti suoraan tanssikoreografiaan ilman lämmittelyjä. Sellaisten opettajien tunneilla en enää käy. Pitäisi opettajan ymmärtää, että jos tulee suoraan ulkoa -20C pakkasesta, kroppa kaipaa lämmittelyn ennen varsinaista sarjaa.

Vierailija
272/1129 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

224, tuo tarina oli tosi söpö, dinner ja side dish! Mulla on diagnosoitu ocd ja edes mä en pystyisi tuohon. Kaikella ystävyydellä :)

Kiitos, kiva että luit ja kommentoit ;) Miten sä ocd:si kanssa handlaisit juhlat, joihin vieraita pölähtää tunnin etujassa?

t. 224

Olen eri, ja kaukana ocd:stä. Todella tökeröt ystävät sinulla! Tuollaisten takia en järjestä katettuja päivällisiä kuin perheenjäsenille. Juhliin laitan tarjottavat noutopöytään, koska eri ruokalajien ajoittaminen usealle syöjälle ja huonokäytöksiset vieraat sopivat niin heikosti yhteen. 

Vierailija
273/1129 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillähän tämä ongelma ratkeaa, ettei kutsuttu vieras tule ollenkaan, kun on kerran häiriöksi. Minut on kutsuttu keväällä häihin, mutta nyt tiedän olla menemättä. Säästyy melkein tonni rahaa.

Ties kuinka monennes marttyyri tässä jo! Voiko näitä olla niin monta vai kirjottaako sama ihminen nämä samansisältöiset viestit? Se jäänee arvoitukseksi. 

Mutta kutsu on tosiaan vapaaehtoinen kuten joku jo totesi. Ja on kyllä itse asiassa parempi, jos ei mitenkään pysty mukautumaan aikatauluihin, että jättää juhlat väliin. Säästyvät rahat ja kaikkien hermot. Kukaan vieras ei ole korvaamaton, vaikka osa nähtävästi niin luulee. (Anoppini uhkasi olla tulematta häihin, jos emme tee avioehtoa, mieheni totesi siihen, että älä sitten tule - tuli sitten kuitenkin).

Vierailija
274/1129 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rupea ilmoittamaan näille etuajassa tuleville myöhäisempi aika. Näin itse teen. Jos juhlat alkaa esim. klo15 niin ilmoitan appivanhemmille juhlien alkavan klo16. Silloin tulevat juuri sopivaan aikaan.  : ) 

Minä jättäisin kutsumatta. 

Vierailija
275/1129 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa mainittuun ongelmaan kun lisätään vielä lähipiiriin kuuluvat mattimyöhäiset niin voi hyvänen aika. Yksinkertaisiin kahvituksiin saat varata puoli päivää. Anoppi tulee tuntia ennen kutsuttua kun vielä laitellaan paikkoja valmiiksi ja se vähän yksinkertaisempi sukulaisnuori puoltoista tuntia kutsun jälkeen kun ensimmäisiä kattauksia jo siivotaan pois. Molemmat ihmettelevät tarviiko olla niin niuho ja minuutin päälle.

Tähän päälle vielä se kursaileva sukulaismummo, jota varten ei tarvitse mitään erityistä, jospa minä sitten tulen vaikka seuraavana päivänä piipahtamaan. Sitten olet niiden juhlien takia valmiudessa kaksi päivää. 

Vierailija
276/1129 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne rapiat 40 muuta vierasta, jotka saapuivat kutsussa ilmoitettuun aikaan tai vähän sen jälkeen, eivät olleet häiriöksi ollenkaan. Päinvastoin, oli hauskat kinkerit ja aamuun asti juhlivat myös monet sellaiset jotka yleensä eivät.

Kannattaa hankkia vaikka joku digitaalinen rannekello, jos aikataulutus on muuten mahdotonta.

Ap

Vierailija
277/1129 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä kaikki kiukutteluviestit todistavat, että ongelma on todellinen ja keskustelu tarpeen. 

Juhliin saapuminen on aina vapaaehtoista. On hyvä, että jäät pois, jos et osaa käyttäytyä. 

Vierailija
278/1129 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole kutsuttu vieras ennen kutsujen alkamisaikaa, vaan kuokkija. Kirkossa tämä on erityisen selvää: jos menet tunnin liian aikaisin, osut edellisen parin häihin! Vaikka kuinka moittisit, että noinko se pappi vitkastelee, minulla ainakin on pullat pakkasessa valmiina, ei asia siitä muuksi muutu. 

Kun kerran sinne kirkkoon onnistuu mennä oikeiden ihmisten vihkitilaisuuteen, miksi sitten rynkyttää yksityiskodin ovea tuntia ennen ilmoitettua aikaa? 

Vierailija
279/1129 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nih!

Vierailija
280/1129 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä tavoin varmistan parhaat palat tarjoilupöydästä. Boolikin usein jo esillä. Otankin aina oman, isoimman, mukini juhliin mukaan,