Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?

Vierailija
25.02.2026 |

Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.

Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?

Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.

Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?

Kommentit (1097)

Vierailija
181/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juhliin en menisi, mutta moniin paikkoihin tykkään mennä ajoissa siksi, että elämässä on liikaa stressiä jo valmiiksi ja turhaa järjestää kiireestä liikaa.

Vierailija
182/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa puolustelee. Mutta kun on töissä käyviä kaikki perheessä ja pitää saada ilman vapaapäiviä järjestettyä ne juhlat lauantaiksi, niin ei siinä hirveästi ehdi valmistella vaikka osan tilaisikin valmiina, mutta jonkun verran haluaa tehdä itsekin, sillä sitä valmista ei oikein saa eikä ehdi silloin lauantaiaamuna hakea.  Lisäksi kun on iso koulu, siellä vie juhla useamman tunnin jos alkaa klo 10.  

Pojan juhliin nousin aamulla neljäsltä valmistelemaan, apulainen (maksettu, mutta sukua) oli kutsuttu klo 13 ja muut vieraat 14, mutta iso osa oli jo pihassa, kun ei itse oltu edes kotona vielä.  

Jos on pakko tulla esim. julkisten kulkuvälineiden aikataulujen takia aikaisemmin, NIIN MIKÄ HELVETTI ESTÄÄ ILMOITTAMASTA JA KYSYMÄSTÄ ETTÄ SOPIIKO TULLA ETUAJASSA? Vastatkaapa '"kyllä sun nyt pitää olla valmis ja kaikki pöydässä, vaikka tulisit vasta työvuorosta, tulisitte koulusta, kirkosta jne" tähän, että miksi pitää tulla yllättäen? Jos on auto käytössä, sitten lähdetään niin että ei tulla liian aikaisin. Varsinkin porrastettuihin juhliin on sopivampaa tulla myöhässä kuin tunti etukäteen.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaam kuullut, että juhliin tultaisiin tuntia ennen. Mutta vähän ennen ja vähän jälkeen mikä onkin ihan hyvä. Ihan mukava, etteivät kaikki ole yhtä aikaa riisuuntumassa eteisessä tai peilin ääressä kampaamassa hiuksiaan. Kun minulla on juhlat, valmistaudun niin, että kaikki on valmista vähintään puoli tuntia ennen juhlien aloitusaikaa.On itsellänikin siten rento olo. Jos joku joskus sattuisi tulemaan tunti aikaisemmin (mitä ei ole ikinä sattunut) sanoisin, että minulla on hommat kesken ja pyytäisin vain istumaan ja odottamaan. Mikä ihmeen ongelma tuossa on? 

Vierailija
184/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syytä asiasta, jota en tee.

Vierailija
185/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa niille juhlillenne myöhäisempi aloitus, jos ette ehdi valmistautua kunnolla.

Vierailija
186/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaam kuullut, että juhliin tultaisiin tuntia ennen. Mutta vähän ennen ja vähän jälkeen mikä onkin ihan hyvä. Ihan mukava, etteivät kaikki ole yhtä aikaa riisuuntumassa eteisessä tai peilin ääressä kampaamassa hiuksiaan. Kun minulla on juhlat, valmistaudun niin, että kaikki on valmista vähintään puoli tuntia ennen juhlien aloitusaikaa.On itsellänikin siten rento olo. Jos joku joskus sattuisi tulemaan tunti aikaisemmin (mitä ei ole ikinä sattunut) sanoisin, että minulla on hommat kesken ja pyytäisin vain istumaan ja odottamaan. Mikä ihmeen ongelma tuossa on? 

Et ole koskaan järjestänyt rippijuhlia, ylioppilasjuhlia tai vastaavia, missä juhlan aloitus ja koko perhe  on muualla kuin kotona ennen kuin kahvittelutilaisuus alkaa myös niille, jotka eivät ole koulussa tai kirkossa ennen juhlaa?  Ainakin meillä oli suositus, että vain oman perheen jäsenet ja isovanhemmat saavat tulla kouluun/kirkkoon, muut sukulaiset ei, molemmissa.  Meillä kaikenlisäksi oli ilmoitettu toisen pojan yo-tilaisudessa että koulun juhla kestää kaksi tuntia, mutta omaa ääntään rakastavien puheiden pitäjien takia se venyi kolmeen tuntiin.  Olimme varannneet pari tuntia siihen että ehdimme vielä koristella kakut ja laittaa pöydän. Minulla ei ollut mitään mahdollisuutta saada töistäkään vapaata ja poika itsekin oli töissä, kuten myös mies, toinen poika ei asunut enää edes kotona mutta tuli auttamaan edellisen päivän iltana.  Ei siinä hirveästi ehdi tehdä. 

Vierailija
187/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa tuo on kääntynyt noin päin että pitää tulla mieluummin myöhässä? Me saatiin kutsu yhteen tilaisuuteen missä oli esiintyjä ja kutsussa oli alkamisaika 18:00. Mentiin paikalle noin kymmentä vaille, ettei tarvitse tökerösti saapua kesken esityksen.

No eipä se alkanut kello 18:00 vaan vasta 19:30. Oli todella tyhmää odotella. 

Ennen oli ihan ok ja jopa suotavaa, että paikalla ollaan siinä vaiheessa kun tilaisuus alkaa ja oli jopa suotavaa tulla vähän ennen.

Tässä kommentissa tiivistyy se, että jotkut ihmiset eivät osaa erottaa ilmoitettujen aikataulujen luonteen eroa kontekstista riippuen. Kun junan lähtöaika on 18.00, laiturilla pitää olla ennen kuutta. Jos teatteriesitys alkaa klo 19.00, se tarkoittaa sitä, että seitsemään mennessä pitää olla katsomossa omalla paikallaan. Samoin jos hääkutsussa lukee, että vihkiminen kirkossa on klo 14.30, pitää silloin tulla paikalle niin, että on kirkon penkissä istumassa puoli kolmelta.

Sen sijaan, jos syntymäpäiväkutsussa lukee: "Tervetuloa juhlimaan klo 18.00 alkaen", kuten yleensä, tai ihan vain "klo 18.00", ei se tietenkään tarkoita, että paikalla pitäisi olla kuuteen mennessä. Päin vastoin, se tarkoittaa ajankohtaa, josta alkaen on tervetullut vieraaksi. Tällaisessa juhlassa pidetään tervetuliaispuhe esim. puoli seitsemän aikoihin, syöminen hieman sen jälkeen. Ei juhlissa ole mitään 18.00 alkavaa ohjelmanumeroa, ellei sellaisesta erikseen ilmoiteta. Kovin paljon etuajassa tällaisiin juhliin ei ole sopiva mennä. Jos esim. pitkän matkan takaa tullut on ruuhkavaran vuoksi kovasti ajoissa, on syytä odottaa muualla kuin juhlapaikalla.

Vierailija
188/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juhlat alkavat klo 14, niin kyllä minä ainakin olen paikalla silloin kun juhlat alkavat. Noloa se on kesken puheiden ja muun ohjelman aikana tulla paikalle keräämään itselleen huomiota. Kutsuja laitatko on kutsuun sellaisen ajan, joka antaa riittävästi pelivaraa.

Vierailija
189/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa niille juhlillenne myöhäisempi aloitus, jos ette ehdi valmistautua kunnolla.

Itselleni tuli ainakin ihan yllätyksenä, että joku tulee porrastettuihin juhliin tuntia etukäteen. Aloituksen aikatauluun vaikuttaa myös perheen muut aikataulut. Kun ihmisillä on muutakin elämää. Kun nuorimman pojan ylioppilasjuhlat olivat ohi, ilmoitin ihan vain ohimennen että nyt meidän perheen juhlat on pidetty. Siinä sitten jotkut kyselivät minultakin että etkös sinä täytä tänä vuonna 50, eikö tule juhlia (oli samana vuonna). Ilmoitin, että en juhli synttäreitä nyt enkä tulevaisuudessa. Päätös on pitänyt. Nyt on täytetty jo 50 ja 60 ja juhlat on pidetty vain niin että käyty oman perheen kesken syömässä. Eikä mieskään ole halunnut pyöreitä synttäreitään juhlia. 

Vierailija
190/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolustus tuntuu siis olevan, että oma syynne, mitäs ette ole ajoissa valmiina. Eli liian aikaisin tulevat haluavat tulla liian aikaisin ja muiden on sopeutettava kaikki elämä heidän mukaansa. 

Jos on pakko tulla etukäteen, kysyn uudelleen, miksi siitä ei voi ilmoittaa ja kysyä? Minä mietin näin jälkikäteen, että olisi pitänyt laittaa etukäteen tulevat sukulaiset töihin.  Yksi sukulainen vielä kehtasi valittaa että häärin keittiössä kun  he ovat paikalla. Minä sanoin tylysti, että en viitsinyt aamulla ennen koululle lähtöä näitä laittaa valmiiksi ja onhan tässä vielä juhlan alkuun tunti aikaa. Oli hiljaa sen jälkeen. He tulivat autolla ja helppo se olisi ollut ajoittaa. 

Vierailija
191/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa tuo on kääntynyt noin päin että pitää tulla mieluummin myöhässä? Me saatiin kutsu yhteen tilaisuuteen missä oli esiintyjä ja kutsussa oli alkamisaika 18:00. Mentiin paikalle noin kymmentä vaille, ettei tarvitse tökerösti saapua kesken esityksen.

Ennen oli ihan ok ja jopa suotavaa, että paikalla ollaan siinä vaiheessa kun tilaisuus alkaa ja oli jopa suotavaa tulla vähän ennen.

Tässä kommentissa tiivistyy se, että jotkut ihmiset eivät osaa erottaa ilmoitettujen aikataulujen luonteen eroa kontekstista riippuen. Kun junan lähtöaika on 18.00, laiturilla pitää olla ennen kuutta. Jos teatteriesitys alkaa klo 19.00, se tarkoittaa sitä, että seitsemään mennessä pitää olla katsomossa omalla paikallaan. Samoin jos hääkutsussa lukee, että vihkiminen kirkossa on klo 14.30

Meillä oli kutsussa tuo "tervetuloa klo 18" ja kaikki ne, jotka eivät olleet paikalla, jäivät laivasta. Lähdettiin siis pienellä 50 hengen paatilla seilaamaan ja totesin myöhästyneille, että kutsussa oli selkeä aika. Kyse oli vain synttäreistä, mutta kannattaa nyt erottaa nuo "klo 18 alkaen" ja "klo 18" toisistaan. Toisessa voit tulla paikalle, kunhan ennätät ja toisessa olet paikalla ilmoitettuun kellonaikaan.

Vierailija
192/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä kommentissa tiivistyy se, että jotkut ihmiset eivät osaa erottaa ilmoitettujen aikataulujen luonteen eroa kontekstista riippuen. Kun junan lähtöaika on 18.00, laiturilla pitää olla ennen kuutta. Jos teatteriesitys alkaa klo 19.00, se tarkoittaa sitä, että seitsemään mennessä pitää olla katsomossa omalla paikallaan. Samoin jos hääkutsussa lukee, että vihkiminen kirkossa on klo 14.30, pitää silloin tulla paikalle niin, että on kirkon penkissä istumassa puoli kolmelta.

Sen sijaan, jos syntymäpäiväkutsussa lukee: "Tervetuloa juhlimaan klo 18.00 alkaen", kuten yleensä, tai ihan vain "klo 18.00", ei se tietenkään tarkoita, että paikalla pitäisi olla kuuteen mennessä. Päin vastoin, se tarkoittaa ajankohtaa, josta alkaen on tervetullut vieraaksi. Tällaisessa juhlassa pidetään tervetuliaispuhe esim. puoli seitsemän aikoihin, syöminen hieman sen jälkeen. Ei juhlissa ole mitään 18.00 alkavaa ohjelmanumeroa, ellei sellaisesta erikseen ilmoiteta. Kovin paljon etuajassa tällaisiin juhliin ei ole sopiva mennä. Jos esim. pitkän matkan takaa tullut on ruuhkavaran vuoksi kovasti ajoissa, on syytä odottaa muualla kuin juhlapaikalla

Kyllä sekin monelle sopii, että pitkän matkan takia tullaan etuajassa jo juhlapaikalle, mutta silloin voi ilmoittaa että sopiiko. Fiksuimmat saattavat tässä tapauksessa jopa auttaa koska ovat valmistelujen aikana paikalla. En tarkoita että suursiivousta pitäisi ruveta tekemään tai leipomaan, mutta voisi esim. laittaa kuppeja pöytään tai keittää kahvit itselleen, sen sijaan että istuu sohvalla valittamassa että emäntä ei seurustele heidän kanssaan. 

Vierailija
193/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikaa sitten oppinut, että jos juhlat ovat kotona, niin ilmoitan, että valitettavasti emme pääse. Silloin ei ole kenenkään vaivoina, kun saapuu paikalle aina väärään aikaan joko ajoissa tai myöhässä.

Vierailija
194/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenmoisia juntteja on. Kutsu koskee juuri sitä kellonaikaa, mikä kutsussa on. Tuntia aikaisemmin ei ole kutsu voimassa. Niin yksinkertaista. 

Vierailija
195/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on paljon ihan kulttuurieroakin. Suomessa ja pohjoismaissa kutsuaikoihin suhtaudutaan niin, että se on se takaraja milloin pitäisi viimeistään olla paikalla. Etelä-Euroopassa ja osassa Amerikkaa taas jos aikataulua ei tarkemmin ole ilmoitettu, kutsun aika on se aikaisin saapumisaika jolloin sopii paikalle tulla. 

Miehen puolikkaat tv-sarjassahan oli yksi jakso, jossa n

"Miehen puolikkaat tv-sarjassahan oli yksi jakso, jossa naureskeltiin kun täsmällinen mies Alan tuli syntymäpäiväjuhliin tasan kello 7:00 PM, kun se oli kutsussa ajankohtana. Yleisö nauraa katketakseen kun tohelo on ensimmäisellä mahdollisella sekunnilla oven takana. Suomalaisversiossa hän olisi ollut viimeinen paikalla ja ihmiset antaneet pahaa silmää myöhästelijälle. "

Minulle kävi juuri noin, ei tosin Amerikassa, vaan Saigonissa. Siellä asuva singaporelainen ystäväni kutsui minut kotiinsa pienimuotoisille illalliskutsuille kello kuusi. Olin täsmälliseen tapaani oven takana viinipullon kanssa tasan kuudelta. Ystäväni avasi oven hieman hämillään. Ruoaksi tarjottava tryffelilasagne oli vielä tekovaiheessa. Autoin loppuvalmistelussa keittiössä, lasagne meni uuniin varttia myöhemmin. Minun jälkeeni seuraava vieras tuli varttia vaille seitsemän. Loput kaksi siitä puolen tunnin sisään.

Vierailija
196/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aikaa sitten oppinut, että jos juhlat ovat kotona, niin ilmoitan, että valitettavasti emme pääse. Silloin ei ole kenenkään vaivoina, kun saapuu paikalle aina väärään aikaan joko ajoissa tai myöhässä.

Miksi se ilmoitettu kellonaika ei sitten sovi? Minusta porrastettu aika 14-17 on hyvin joustava ja ihmisessä on vikaa, jos tuohon aikatauluun ei pysty sovittamaan. Jos ei oikeasti pääse tuohon aikaan, sitten ei pääse. Mutta kannattaisi nyt porukan huomioida, että varsinkin yo-juhlat ja rippijuhlat ovat sellaisia, että perhe on ennen varsinaista juhlaa vielä pois kotoa jonkun aikaa.  

Vierailija
197/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Stadin alueella n 13 km päässä keskustasta esim matkat julkisilla on niin vaikeita ja hitaita ja vaihtoja joutuu odottamaan ja kun pitää varautua että joku bussi tai juna ei kuljekaan niin on lähdettävä ajoissa matkaan. Jos kaikki sit ihmeellisesti meneekin ajallaan niin ei viitti jäädä ulos odottelemaan, se ois vielä hullumpaa.

Vierailija
198/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos juhlat alkavat klo 14, niin kyllä minä ainakin olen paikalla silloin kun juhlat alkavat. Noloa se on kesken puheiden ja muun ohjelman aikana tulla paikalle keräämään itselleen huomiota. Kutsuja laitatko on kutsuun sellaisen ajan, joka antaa riittävästi pelivaraa.

Juhlassa ei ole juhlapuhetta tai muutakaan ohjelmaa klo 14, ellei sellaista selkeästi kutsussa ilmoiteta. Jos on kutsuttu paikalle klo 14, niin kaikki mahdollinen ohjelma on selkeästi tuon jälkeen. Siinä on juuri se pelivara.

Vierailija
199/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa puolustelee. Mutta kun on töissä käyviä kaikki perheessä ja pitää saada ilman vapaapäiviä järjestettyä ne juhlat lauantaiksi, niin ei siinä hirveästi ehdi valmistella vaikka osan tilaisikin valmiina, mutta jonkun verran haluaa tehdä itsekin, sillä sitä valmista ei oikein saa eikä ehdi silloin lauantaiaamuna hakea.  Lisäksi kun on iso koulu, siellä vie juhla useamman tunnin jos alkaa klo 10.  

Pojan juhliin nousin aamulla neljäsltä valmistelemaan, apulainen (maksettu, mutta sukua) oli kutsuttu klo 13 ja muut vieraat 14, mutta iso osa oli jo pihassa, kun ei itse oltu edes kotona vielä.  

Jos on pakko tulla esim. julkisten kulkuvälineiden aikataulujen takia aikaisemmin, NIIN MIKÄ HELVETTI ESTÄÄ ILMOITTAMASTA JA KYSYMÄSTÄ ETTÄ SOPIIKO TULLA ETUAJASSA? Vastatkaapa '"kyllä sun nyt pitää olla valmis ja kaikki pöydässä, vaikka tulisit vasta työvuorosta, tulisitte koulusta, kirkosta jne" tähän, ett

On tämä käsittämätöntä. Jo vartti etuajassa on minusta epäkohteliasta, tunti käsittämättömän törkeää. Itse saatan olla tuntia ennen koiran kanssa ulkona tai kaupassa! Suihkussakin on tullut käytyä joskus, kun on ollut hiostava ilma. En kutsuisi enää koskaan tuntia ennen tulijoita. Eri asia, jos kysyy etukäteen ja saa luvan tulla ajoissa. 

Vierailija
200/1097 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Appivanhemmat ja muuutamat mun sukulaiset ovat tulleet liian aikaisin, kun olemme vielä suihkussa eikä ole vaatteita päällä!

Appivanhemmat tulevat aina autolla joten heidän ei ole pakko tulla liian aikaisin mutta pari tätiä tulee kauempaa junalla tai bussilla joiden aikataulu on sellainen että ovat liian aikaisin perillä. He saavat sitten istua olohuoneessa odottamassa että me isäntäväki olemme valmiit.

Itse tukehtuisin kiusallisuuden tunteeseen jos tönöttäisin jossain olkkarissa isäntäväen pestessä hädissään hiuksiaan kylppärissä. Lähtisin vaikka kävelylle pois jaloista.

Ap

Miksi niitä hädissään pitää pestä?

Kyllä minä ainakin koitan kiirehtiä, kun ekat vieraat ovat jo paikalla. Vaikka ovat etuajassa.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi