Miten käytännössä tuette lapsenne soittoharrastusta
Ajateltiin, että lapsi voisi alkaa käymään soittotunneilla, itse pyytänyt mutta meistäkin se on hyvä idea. Te joiden lapsi soittaa jotain instrumenttia, kertokaa miten käytännössä tuette lapsenne soittoharrastusta.
Kommentit (73)
Tyhmän kyselijälle:
Vireessä olevaa kitaraa ei voi virittää korjaamaan epävireistä soittajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapset kiinnostuneita kitarasta ja bassosta yks rummuista. Ollaan ostettu soittimet. Kitaroita on yhdellä useampi. Ykskään ei oo soittotunneilla käyny ja kitaransoittaja säveltää biisejä. Raskasta metallia soittaa kaikki.
Kuulostaako lopputulos muulta kuin sekameteliltä?
Oletko kuullut sävelkorvasta? Nuorimmainen soittaa rummuilla haasteellisen Judas Priestin Painkillerin. Toki korvaasi on sekametelisoppa, mikäli et metallista pidä. Kitaristi vetää sekä bassolla että kitaralla muitta mutkitta esim. Metallicaa, Judasta, Megadethia ym. Ei unohdeta Black Sabbathia ja Ozzy Osbournea. Joitakin Yngwie Malmsteeninkin biisejä soittaa. Richie Blackmorekin kuuluu idoleihin. Vaikkakin Gary Moore oli kova kitaristi, nuori ei ihannoi. Kaikkihan ei metalli musiikista pidä. Me pidämme. Tämä kitaristi osaa soittaa myös viulua. Joillekin on lahjat luotu. Minä kaihdan kaikkea klassista.
Ei mitenkään. Lapsi ei tarvitse harrastuksia. Leikki on riittävä harrastus. Ei ole pakko olla alaikäisellä mitään harrastuksia, missään laissa ei niin lue. Pimputtakoon pianoa täysi-ikäisenä työssäkäyvänä aikuisena omilla rahoillaan jos niin kerran haluaa.
Minulla on mielikuva että niissä hakataan viikosta toiseen Für Eliseä huutavan nutturapään pitäessä jöötä vieressä.
Joku voisi kertoa onko se vielä nykyään sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on mielikuva että niissä hakataan viikosta toiseen Für Eliseä huutavan nutturapään pitäessä jöötä vieressä.
Joku voisi kertoa onko se vielä nykyään sellaista.
Onneksi ei ainakaan kaikilla opettajilla.
Olemme ostaneet hänelle viulun, pianon ja kitaran, ja maksamme soittotunnit. Kuljetan häntä viulutunnille 100 km suuntaansa joka viikko, ja isänsä on kulkenut mukana kulttuurikoulun musiikkileireillä useita vuosia. Lisäksi toimimme kuljettajina kun esiintyvät vanhainkodeissa, kouluissa ja konserteissa. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, hän aloittaa syksyllä musiikkilukion, ja meidän hommamme helpottuvat huomattavasti kun iso osa harrastuksista tapahtuu kouluaikana.
Vierailija kirjoitti:
Olemme ostaneet hänelle viulun, pianon ja kitaran, ja maksamme soittotunnit. Kuljetan häntä viulutunnille 100 km suuntaansa joka viikko, ja isänsä on kulkenut mukana kulttuurikoulun musiikkileireillä useita vuosia. Lisäksi toimimme kuljettajina kun esiintyvät vanhainkodeissa, kouluissa ja konserteissa. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, hän aloittaa syksyllä musiikkilukion, ja meidän hommamme helpottuvat huomattavasti kun iso osa harrastuksista tapahtuu kouluaikana.
Tuo on jo iso panostus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soittotunneilla saa rahalle vastinetta. Kun mun lapset oli opistoikäisiä, lukukausi (n. 4kk) maksoi 240e. Eli 60e/kk. Tähän hintaan sai soittotunnit ja teoriatunnit. Soittimen olisi saanut lainaksi ja vapaaoppilaspaikkoja oli jaossa niille, joilla taloudellisesti tiukkaa.
Joo, ymmärrä, että kun 60e vähentää ruokarahasta ja vertaa sitä ilmaiseen harrastukseen, se on iso raha, mutta kaikista maailman harrastuksista tämä kuuluu edullisimpaan kastiin ja turha osoitella sormella eliitin harrastukseksi.
Pk-seudulla on äärimmäisen vaikea päästä musiikkiopistojen pääsykokeista sisään. Vain parhaat valitaan sinne oppilaiksi. Yksityiset soittotunnit on kalliita.
Mä käsitän hyvin vahvasti, että jos jonkun harrastus on soittotunneilla käyminen, niin kyseessä on musiikkiopiston opp
Eräässäkin arvostetussa musiikkiopistossa suuri osa oppilaista on ulkomaalaistaustaisia (aasialaisia, venäläisiä jne). Hyvin kunnianhimoisista perheistä, joissa vanhemmat on muusikoita ja harjoittelu kurinalaista. On sinne päässyt sisään toki muutama suomalainenkin lapsi, mutta ei niitä montaa ole ja ne jotka on, on todella lahjakkaita, koska seula sisään on järkyttävän tiukka. Moni hyvä soittaja ei ole päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä musiikkiharrastus lopetetaan murrosiässä vieläkin useammin kuin urheiluharrastus. Mistä lie johtuu.
Syynä yleensä joko kyseiselle nuorelle huonosti sopiva pedagoginen lähestymistapa opettajalla tai sitten sisäsyntyisen motivaation puute alunperinkin.
Kaikilla kakaroillani tuli jossain 12-13 vuoden iässä piste, kun sanoivat että haluavat lopettaa. Sanoin että mikäpä siinä, mutta ensin harjoittelet kuukauden ajan vähintään puoli tuntia päivässä. Kuukauden jälkeen eivät puhuneet lopettamisesta mitään. Motivaatio kasvaa kun osaaminen kasvaa.
Aika kiittämättömiä kakaroita jos halusivat tosta noin vaan lopettaa, aivan kuin ei olisi raadettu heidän eteen.
Vierailija kirjoitti:
Ostin soittimen ja kuskasin soittotunneille, bänditunneille ja teoriatunneille. Kävin konserteissa kuuntelemassa.
Aiii..tu
mistä iästä alkaen
lapsi itse päätti ja halusi
sinulla ei ollut vuorotyö ja
pitkät ajat HSL busseissa ja metrossa vai miten oli
millä kuskasit
oletko yksinhuoltaja
mitä nuo opintotunnit maksaa
mikä soitin mitä maksoi
montako vuotta ja jatkuuko vielä
Onneksi Olkoon. Kuulostaa ihanalta.
Likka on adoptoinut minulta kaksi kitaraa ja vahvistimen. Ja hän saa lainata ihan mitä tahansa skittaa tai bassoa mitä talosta löytyy. Jouluksi ja synttäreiksi olen ostanut kaikkea pientä mitä kitaristi tarvitsee, kielisatseja, plektroja, opaskirjoja. Muuten saa harrastaa aivan omia aikojaan, ilman paineita. Ihan niin kuin minä sain aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Likka on adoptoinut minulta kaksi kitaraa ja vahvistimen. Ja hän saa lainata ihan mitä tahansa skittaa tai bassoa mitä talosta löytyy. Jouluksi ja synttäreiksi olen ostanut kaikkea pientä mitä kitaristi tarvitsee, kielisatseja, plektroja, opaskirjoja. Muuten saa harrastaa aivan omia aikojaan, ilman paineita. Ihan niin kuin minä sain aikanaan.
Kuka nykyään sanoo likka. Kas kun ei plikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka nykyään sanoo likka. Kas kun ei plikka.
Se on ku lektra vai plektra.
Voit tukea juuri sinulle ja omalle lapsellesi sopivalla tavalla, kuten muissakin asioissa. Se että pidät hänen oppimistaan arvokkaana ja kannustat, on perusasia kuten koulunkin suhteen. Voitte myös yhdessä katsella televisiosta tai käydä konserteissa. Voitte jutella siitä, millaista soittaminen lapsen mielestä on: miltä musiikki tuntuu. Pienen lapsen kanssa voi leikkiä, että hän on soitonopettaja ja sinä olet oppilas. Juttelu ja jakaminen saa mielellään koskea musiikkia laajemmin kuin vain soittoläksyjä. Hanki saataville myös muita nuottivihkoja kuin ne, jotka opettaja ohjeistaa. Käykää kirjaston musiikkiosastolla.
Vierailija kirjoitti:
Soitan mukana
Vauviksella suutani js prööött
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on jo iso panostus.
Kiva kun pääsee lapsena kuuntelemaan ilmaiskonsertin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin soittimen ja kuskasin soittotunneille, bänditunneille ja teoriatunneille. Kävin konserteissa kuuntelemassa.
Aiii..tu
mistä iästä alkaen --> muskarista alkaen 18-vuotiaaksi asti
lapsi itse päätti ja halusi --> ei sitä erityisesti kyselty, jotenkin luontainen jatkumo muskareille. Lapsi päätti soittimen.
sinulla ei ollut vuorotyö ja --> Työmatkat mukaan luettuna mulla oli minimissään 10,5 tunnin työpäivät
pitkät ajat HSL busseissa ja metrossa vai miten oli --> Ei täällä kulje bussit eikä metrot
millä kuskasit --> Autolla, mutta musiikkiopistolle oli matkaa huimat 2km, joten olisi sinne varmaan voinut kävelläkin pienenä lapsena. Yläkouluikäisestä eteenpäin lapsi meni itsenäisesti.
oletko yksinhuoltaja --> En
mitä nuo opintotunnit maksaa --> n. 600 e/vuosi
mikä soitin mitä maksoi --> kitara. Ilmaiseksi olisi voinut lainata, mutta ostettiin oma, jokunen satanen maksettiin
montako vuotta ja jatkuuko vielä --> yhteensä 15 vuotta, ei jatku, musiikkiopisto on tarkoitettu lapsille ja nuorille
Onneksi Olkoon. Kuulostaa ihanalta. --> Kiitos, olihan se ihan mukavaa aikaa
Mä käsitän hyvin vahvasti, että jos jonkun harrastus on soittotunneilla käyminen, niin kyseessä on musiikkiopiston oppilas. Ei kai kukaan edes tunnusta olevansa niin lahjaton, että joutuisi ostamaan soittotunnit isolla rahalla?