Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen uupumuksen takia sairauslomalla, mies töissä, kuka hoitaa lasten sairastelut?

Vierailija
24.02.2026 |

Meillä on kolme lasta, kaikki päiväkoti-ikäisiä ja eri ryhmissä, eli tuovat meille kolmen ryhmän taudit ja melkein joka viikko on joku kipeänä kotona, usein useampi ja sitten minä itsekin. Yhtä sairastelua koko talvi.

Mies on arkityössä 8-16. Niin minäkin, mutta olen totaalisen burn outin / uupumuksen takia sairauslomalla. Sairauslomani alkoi 3,5 viikkoa sitten. Sen jälkeen olen oikeasti saanut levätä yksin kotona ilman lapsia ensimmäisellä viikolla 2,5 päivää, toisella viikolla 2 päivää, kolmannella 0 päivää, tällä viikolla nyt 2 päivää (joista molemmissa oli kyllä lasten menoja päiväaikaan) ja nyt yksi taas yskii... 

Olen myös sairastanut itse flunssaa melkein koko tämän 3,5 viikkoa, aina kun ehtii vähän parantua tulee uusi tauti.

Eihän tässä ole toivoakaan saada levätä ja toipua uupumuksesta. 

Aiemmin on hoidettu lasten sairastelut puoliksi, mutta nyt (tietysti?) mies olettaa että minä hoidan kaikki nämä... kun kerran olen kotona kuitenkin. Mutta tätä menoa olen pian "lataamossa" kun en kotona saa toipua. 

Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Muita neuvoja en varsinaisesti kaipaa, olen sairaslomalla, sain kontaktin mielenterveyspalveluihin ja minulla on nyt lääkitys mutta sekään ei auta heti.

Kommentit (502)

Vierailija
201/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutku ei jaksa, ei pysty, ei kykene

Vierailija
202/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kolme lasta, synt. -14, -18 ja -19.  Olin heidän kanssaan kotona, eli työttömänä vuodet 2014-2022. Työmarkkinatukeen sai onneksi vielä tuolloin lapsikorotuksen, joilla maksoin asuntolainat pois.

En todellakaan olisi jaksanut mitään päiväkotiin viemisiä ja hakemisia niillä yöunilla, työssä käynnistä puhumattakaan. Toki sitten eskarivaiheessa piti esikoista kuljetella. Onneksi yhteiskunta mahdollisti kotiäitiyden. Nyt olen työelämässä taas,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miklä tavalla sinun tilanteesi olisi erilainen muiden erilaisella toiminnalla? Kuinka akuutissa hädässä kk toimimalla muutetaan asiaa, joka on vuosiakin päällä? Ainut ratkaisuhan sinullakin olisi ollut lasten sijoittaminen kodin ulkopuolelle. Sekö olisi ollut hyvä? Sittenkö olisit tervehtynyt nopeammin? 

==

Lainaamiset ei taas onnistu

==

En ymmärrä viestiäsi. Ei ole lapsia. Jos ei tiedä tuosta sairaudesta mitään, ei kannata kommentoida. Halusin vain sanoa sen, että ap on riskissä tai jo sairastunut ja se sairaus ei neuvottele yhtään kenenkään kanssa, siitä toipumisen edellytys on antautua niille oireille täysin, jotta ne voivat hellittää. Lepo on ainoa kuntoutus ja yhteiskunnalle halvempaa antaa potilaan yrittää kuntoutua kuin ajaa pysyvään työkyvyttömyyteen. 

En ole ajamassa sitä, että yhteiskunta ottaa huostaan lapset vaan lasten toinen vanhempi. Ja leikkii nyt tarvittavan ajsn yksinhu

Voi luoja. Eli ratkaisusi on että apn ja sinun tavalla sairastuneen tulee saada vapautus kaikesta vastuusta. Kuinka pitkäksi aikaa? Kunnes tervehtyy? Kunnes lapset muuttavat kotoa? 

On varmasti raskasta, mutta vaikka sinun jaksamisesi pysähtyy, muu maailma ei pysähdy. Jos haluat olla maailmassa kiinni jatkossakin, sun on siinä pysyttävä eikä käpertyä omaan pahaan oloon. Ikävä fakta. 

Vierailija
204/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun mies ei halua osallistua." Luettiinko me sama aloitus? Ennen ap:n saikkua sairauspoissaolot jaettiin tasan. Nyt sama menetelmä ei onnistu, koska ap on ko kotona. Miehen työnantajan näkemystä meille ei edes kerrottu. Kysymys saattaa olla siitä, että mies ei saa vapaata (ei ole mikään pakko antaa, jos toinen vanhempi on kotona),että mies pitää töistä poissaoloa muuten kuin äärimmäisessä hädässä huonona ratkaisuna, vai että mies ei halua osallistua lasten hoitoon. Muuta ei ap lasten hoidosta sitten paljoa mielestäni ole kertonutkaan.

Vierailija
205/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oli pakko hankkia kolme lasta?

Vierailija
206/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset ei mieti ennen lasten hankintaa omia resursseja?

Vierailija
207/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairas mies niin jätä se sika. Kyllä miehen pitää tietää että sen lisäksi että joutuu yksin maksamaan koko perheen elämän niin kyllä sen pitää tehdä myös kaikki kotityöt sen palkka työn lisäksi. Vaikka ne lapset on aina pelkästään naisen valinta niin se on väärin että naista vaaditaan hoitamaan ne lapset.  

Ei helewetti, minkälaisia "miehiä". Toivon sydämestäni, että sinäkin sairastut, vaimo käy töissä ja joudut kolmen alle kouluikäisen hoitajaksi. No eihän se ns. mieheltäkään onnistuisi. Nehän tekee kuolemaa jo flunssassa.

Miksi tehdään kolme lasta noin lyhyillä väleillä, varsinkin jollei ole mitään tukiverkostoja. Ehkäisy käyttöön ja sterilisaatio jo kiireesti. Ei millään pahalla, mutta nyt ap järki käteen ja hieman ryhtiliikettä. 

Sori vaan, mutta ei sel

Mikset sano samaa ap:n miehestä? Senkin pitäs tehdä ryhtiliike ja ottaa vastuu tästä tilanteesta. Mistä sinä edes tiedät jos vaikka monen lapsen tekeminen oli miehen idea? Miehelle on helppoa haluta tehdä suurperhe kun voi noukkia lasten saamisessa vaan rusinat pullasta. Jos tälläinen rusinat pullasta mies löytää itselleen huono itsetuntoisen miellyttämiseen taipuvaisen naisen niin helposti käy näin että nainen tekee liikaa lapsia koska mies haluaa. 

Nykytilanteeseen ei auta mikään lällättely että mitäs läksit. Ap tarvitsee empatiaa ja kilttejä sanoja, luultavasti ei niitä saa mistään omassa arjessaan. Ja joo tietenkin enempää lapsia ei enää kannata tehdä ja jos vahinko käy niin abortti kannattaa tehdä tuollaisessa tilanteessa vaikka mies sitä vastustaisi

Vierailija
208/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset ei mieti ennen lasten hankintaa omia resursseja?

Koska he eivät pysty suunnittelemaan elämää tuntia pidemmälle. Tehdään vain sitä mikä tuntuu kivalle. Ollaan kuin isoja lapsia, ei oteta aikuisen vastuuta elämästään saati lastensa elämästä.

Vierailija
209/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset sano samaa ap:n miehestä? Senkin pitäs tehdä ryhtiliike ja ottaa vastuu tästä tilanteesta.

Mitäs se mies voisi tehdä? Jäädä töistä pois vai? Mitä ryhtiliikettä aplta odottaisit? 

Ap tarvitsee empatiaa ja kilttejä sanoja, luultavasti ei niitä saa mistään omassa arjessaan.

Miyä se auttaa? On mukavampi olla uupunut vai? 

Vierailija
210/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöt nukut unilääkkeillä. Joten lasten isä heräilee öisin, hoitaa lapsia? Ja päivät on töissä. Vai nukkuuko teillä jatkuvasti kipeät lapset kaikki yöt? 

Ehkä parasta ihan kotona keskustella tämä kuvionne. Jos et pysty hoitamaan eikä miehisikään koe uupumustasi niin vakavana esteenä lasten hoitamiselle. 

Niin täältä toisen ruudun takaa vaikea arvioida... Tai sanoa mikä ratkuisu olisi hyvä. 

Vierailija
211/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mielenterveyspotilaiden hoito on nyt vaan aika heikolla tasolla tässä maassa. Tilanteesi on huono, mutta noilla oireilla tuskin hoitoon pääsee. Älä ainakaan sen varaan laske, paikkaan lataamosta." 

Ihan vaan muistutus, että masennus on mielenterveyssairaus, uupumus puolestaan  joko somaattinen tai toiminnallinen. 

Siksi on todella kamalaa lukea näitä viestejä" makailusta". Toki monia muitakin somaattisesti sairaita usutetaan ylittämään toimintakykynsä ja altistumaan vakavilkekin jälkitaudeille. 

Vierailija
212/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä aloitusta ja ap:n kaltaisia ihmisiä. Ensin perustetaan perhe, hankitaan kolme lasta ja hehkutetaan lapsiperhe-elämän onnea, ja sitten kun saisi olla kotona päivät pitkät täydellä palkalla niin sitten ei haluta olla niiden ihanien lasten kanssa.

T. Vela

Vierailija
213/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne ei kannata kirjoittaa ongelmista jos haluaa neuvoja. Tulee vaan haukkumisia ilkeiltä ihmisiltä.

Vierailija
214/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänne ei kannata kirjoittaa ongelmista jos haluaa neuvoja. Tulee vaan haukkumisia ilkeiltä ihmisiltä.

Mitä pitäisi tehdä? Järjestää ap:lle rahakeräys maksettua hoitajaa varten? Haluatko sinä aloittaa?

Vierailija
215/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osasin odottaakin kärkkäitä kommentteja, mutta tuntuivat ne silti pahemmilta kuin olin osannut kuvitella...

Ilmeisesti siis ainoa vaihtoehto on se lataamo. En itsekään keksi muita keinoja. Uupumukseni on kuitenkin niin paha, että näin en tule siitä toipumaan. 

Minulla on esim. todella paha unettomuus enkä nuku ollenkaan ilman unilääkettä, mutta unilääkkeiden jälkeen on todella hankalaa huolehtia lapsista aamulla ja aamupäivällä. En kuitenkaan oikein voisi kokonaan nukkumattakaan olla :/ Fyysiset ylikuormitusoireet ovat todella kovat ja olen ahdistunut ja paniikkioireinen eikä pinna oikein kestä lasten kanssa.

Joku varmasti kommentoi pian, että miksi olen tehnyt lapsia, niin haluan nyt jo vastata siihen että en ole ollut ennen tällainen vaan oikein hyvä äiti, eikä burn outtini johdu lapsistani vaan työstäni ja muista olosuhteista.

Jospa sitten yrittäisit nähdä lapsesi voimavarana ja lahjana. Arjen tavallisten askareiden hoito voi hyvinkin auttaa toipumisessa työn aiheuttamassa uupumuksessa. Unikin voi tulla paremmin, kun ei makaa sängyssä päivisin. 

Vaikea nähdä, etteikö työuupumuksen takia sairauslomalla oleva vanhempi pystyisi hoitamaan lapsiaan työpäivän tuntien ajan. Jos tilanne on niin vakava, niin kannattaa tosiaan hakeutua sairaalahoitoon. 

Vierailija
216/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yöt nukut unilääkkeillä. Joten lasten isä heräilee öisin, hoitaa lapsia? Ja päivät on töissä. Vai nukkuuko teillä jatkuvasti kipeät lapset kaikki yöt? 

Ehkä parasta ihan kotona keskustella tämä kuvionne. Jos et pysty hoitamaan eikä miehisikään koe uupumustasi niin vakavana esteenä lasten hoitamiselle. 

Niin täältä toisen ruudun takaa vaikea arvioida... Tai sanoa mikä ratkuisu olisi hyvä. 

Jos mies ei välitä naisestaan ja lastensa äidistä tuon vertaa niin aloittajan kannattaa alkaa miettiin eroa. Ei nyt tietenkään heti kun eihän sellasta jaksa uupuneena. Mutta ei kannata elämää jatkaa tuollaisen miehen kanssa joka viittaa kintaalla kun toinen on hädässä ja tarvitsisi apua.

Vierailija
217/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tietää, että saako mies olla pois töistä hoitamassa flunssaisia lapsiaan, kun toinen vanhempi on kotona, vaikkakin sairauslomalla?  Meillä ei saisi jäädä kotiin, paitsi palkattomalla. Toki toisen vanhemman saikun syykin vaikuttaa ei jokseenkin tapauskohtaista.

Burnarissa ei välttämättä ole edes palkanmaksu velvollisuutta ta:lla. Saikkuoikeus kyllä. Mutta se saikku on vapautus töistä, ei perheestä ja arjesta.

Tsemppiä ap, pian on kevät ja ehkä taudit vähenee teillä.

Vierailija
218/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin varmaa on ainakin se että Ap:n puoliso on kohta pahasti uupunut. Tekee virheen töissä ja saa potkut tai joutuu jäämään pitkälle sairaslomlalle kun ei enää jaksa. Mutta sitähän Ap ei mieti. Hän ei mieti puolisonsa jaksamista. Se ei häntä kiinnosta

Vierailija
219/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies ei välitä naisestaan ja lastensa äidistä tuon vertaa niin aloittajan kannattaa alkaa miettiin eroa. Ei nyt tietenkään heti kun eihän sellasta jaksa uupuneena. Mutta ei kannata elämää jatkaa tuollaisen miehen kanssa joka viittaa kintaalla kun toinen on hädässä ja tarvitsisi apua.

Johan se välittää ja auttaa käymällä töissä ja yrittämällä pitää perhettä pystyssä. Ap ei ole missään vaiheessa kertonut, etteikö mies töidensä jälkeen auttaisi muutenkin kotona, minkä pystyy vaan vinkuu sitä, että miesparan pitäisi käydä töissä, hoitaa akka ja kakarat ja tehdä siinä sitten vielä kotiaskareetkin, että "uupunut" saa "tervehtyä". 

Vierailija
220/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mitä miehen sinun mielestäsi pitäisi tehdä? Jättäytyä pois töistään vai? Kuka silloin maksaa perheen elämisen?

Toivon tähän nyt konkreettista vastausta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän