Olen uupumuksen takia sairauslomalla, mies töissä, kuka hoitaa lasten sairastelut?
Meillä on kolme lasta, kaikki päiväkoti-ikäisiä ja eri ryhmissä, eli tuovat meille kolmen ryhmän taudit ja melkein joka viikko on joku kipeänä kotona, usein useampi ja sitten minä itsekin. Yhtä sairastelua koko talvi.
Mies on arkityössä 8-16. Niin minäkin, mutta olen totaalisen burn outin / uupumuksen takia sairauslomalla. Sairauslomani alkoi 3,5 viikkoa sitten. Sen jälkeen olen oikeasti saanut levätä yksin kotona ilman lapsia ensimmäisellä viikolla 2,5 päivää, toisella viikolla 2 päivää, kolmannella 0 päivää, tällä viikolla nyt 2 päivää (joista molemmissa oli kyllä lasten menoja päiväaikaan) ja nyt yksi taas yskii...
Olen myös sairastanut itse flunssaa melkein koko tämän 3,5 viikkoa, aina kun ehtii vähän parantua tulee uusi tauti.
Eihän tässä ole toivoakaan saada levätä ja toipua uupumuksesta.
Aiemmin on hoidettu lasten sairastelut puoliksi, mutta nyt (tietysti?) mies olettaa että minä hoidan kaikki nämä... kun kerran olen kotona kuitenkin. Mutta tätä menoa olen pian "lataamossa" kun en kotona saa toipua.
Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Muita neuvoja en varsinaisesti kaipaa, olen sairaslomalla, sain kontaktin mielenterveyspalveluihin ja minulla on nyt lääkitys mutta sekään ei auta heti.
Kommentit (502)
Ap, te olette vanhempina itse vastuussa lapsistanne.
AP yleis aloitus koskien lapsia,raskautta,aborttia yms.
Ei ole oikeasti mitään. Elämän tarinoiden yksinäinen kirjoittaja.
Surullisen säälittävä hahmo.
Vierailija kirjoitti:
Osasin odottaakin kärkkäitä kommentteja, mutta tuntuivat ne silti pahemmilta kuin olin osannut kuvitella...
Ilmeisesti siis ainoa vaihtoehto on se lataamo. En itsekään keksi muita keinoja. Uupumukseni on kuitenkin niin paha, että näin en tule siitä toipumaan.
Minulla on esim. todella paha unettomuus enkä nuku ollenkaan ilman unilääkettä, mutta unilääkkeiden jälkeen on todella hankalaa huolehtia lapsista aamulla ja aamupäivällä. En kuitenkaan oikein voisi kokonaan nukkumattakaan olla :/ Fyysiset ylikuormitusoireet ovat todella kovat ja olen ahdistunut ja paniikkioireinen eikä pinna oikein kestä lasten kanssa.
Joku varmasti kommentoi pian, että miksi olen tehnyt lapsia, niin haluan nyt jo vastata siihen että en ole ollut ennen tällainen vaan oikein hyvä äiti, eikä burn outtini johdu lapsistani vaan työstäni ja muista olosuhteista.
Alkuun, toivon, että saat apua tai miehesi saikkua lastenhoitoon.
Mielenterveyspotilaiden hoito on nyt vaan aika heikolla tasolla tässä maassa. Tilanteesi on huono, mutta noilla oireilla tuskin hoitoon pääsee. Älä ainakaan sen varaan laske, paikkaan lataamosta.
Tarkoitan että jaksat vielä kirjoittaa selkeästi ja pitkän tekstin. Verrattuna vakavaan masennukseen tai uupumukseen.
Tietysti tilanteesi voi olla ihan toinen kolmen kuukauden kuluttua, mutta niin kaikilla. Etenkin ilman hoitoa.
Kyllä sinut on otettava sisään sairaalaan. Kolmen yön jälkeen työhalut palaavat ja sinusta tulee yhteiskunnan tukipilari.
Jotkut sitä uupuvat hyvin matalalla kynnyksellä ja vaativat lääkäriltä saikun, ja joillain ei tätä kynnystä ole lainkaan.
On suorastaan koominen ilmaisu, lääkäri määräsi sairauslomalle. Jokainenhan sen tietää, että ihminen määräsi lääkärin kirjoittamaan saikkulapun ja sille lukemattoman määrän jatkoja.
Taas näitä saikuttajia. Ja mieskin pitäisi saada saikuttamaan.
Miklä tavalla sinun tilanteesi olisi erilainen muiden erilaisella toiminnalla? Kuinka akuutissa hädässä kk toimimalla muutetaan asiaa, joka on vuosiakin päällä? Ainut ratkaisuhan sinullakin olisi ollut lasten sijoittaminen kodin ulkopuolelle. Sekö olisi ollut hyvä? Sittenkö olisit tervehtynyt nopeammin?
==
Lainaamiset ei taas onnistu
==
En ymmärrä viestiäsi. Ei ole lapsia. Jos ei tiedä tuosta sairaudesta mitään, ei kannata kommentoida. Halusin vain sanoa sen, että ap on riskissä tai jo sairastunut ja se sairaus ei neuvottele yhtään kenenkään kanssa, siitä toipumisen edellytys on antautua niille oireille täysin, jotta ne voivat hellittää. Lepo on ainoa kuntoutus ja yhteiskunnalle halvempaa antaa potilaan yrittää kuntoutua kuin ajaa pysyvään työkyvyttömyyteen.
En ole ajamassa sitä, että yhteiskunta ottaa huostaan lapset vaan lasten toinen vanhempi. Ja leikkii nyt tarvittavan ajsn yksinhuoltajaa ja ratkaisee lastenhoidon ongelman. Kaikki tällainen kuorma vain pahentaa ap:n oloa. Kuten myös kaikki paskat kommentit ja etenkin se, jos hän yrittää puolustautua niitä vastaan, koska hermosto ei jaksa nyt mitään uhkasingnaaleja ja taisteluita.
Vierailija kirjoitti:
Etkö sinä ole uupunut töistä etkä lastenhoidosta.
Ei? Vaan juuri lastenhoidosta se on uupunut. Ja myös niiden tekemisestä! Ap on ollut raskaana kolme kertaa, synnyttänyt kolme kertaa ja hoitanut kolme vauvaa putkeen! Ja vauvavuosina ap on luultavammin nukkunut todella huonosti kun vauvat herättää ja yleensä myös vauvan isosisarukset heräilee öisin.
Suurin syy uupumukseen ovat luultavasti juurikin ne lapset ja se että ap ilmeisemmin aika yksin koko savotan hoitanut. Tätä voi epäillä kun ei mies näytä nytkään mitään kiinnostuksen merkkejä siihen että yrittäisi auttaa uupunutta vaimoaan ja yrittäisi keksiä keinoja ja muutoksia arkeen jotta ap saisi aikaa lepäämiseen ja yksin olemiseen.
Yhtä sairastelua koko ap:n viesti. Sairaslomaa, uupumusta, burn outtia, lataamoa, flunssaa, yskimistä, väsymystä, mielenterveyspalveluja, tauteja, lääkitystä.
Tee nyt jotain itsekin äläkä vain makaa valittamassa!
En ole ajamassa sitä, että yhteiskunta ottaa huostaan lapset vaan lasten toinen vanhempi. Ja leikkii nyt tarvittavan ajsn yksinhuoltajaa ja ratkaisee lastenhoidon ongelman. Kaikki tällainen kuorma vain pahentaa ap:n oloa. Kuten myös kaikki paskat kommentit ja etenkin se, jos hän yrittää puolustautua niitä vastaan, koska hermosto ei jaksa nyt mitään uhkasingnaaleja ja taisteluita.
Uhkasingaaleja 🤭
Vierailija kirjoitti:
Sairas mies niin jätä se sika. Kyllä miehen pitää tietää että sen lisäksi että joutuu yksin maksamaan koko perheen elämän niin kyllä sen pitää tehdä myös kaikki kotityöt sen palkka työn lisäksi. Vaikka ne lapset on aina pelkästään naisen valinta niin se on väärin että naista vaaditaan hoitamaan ne lapset.
Ei helewetti, minkälaisia "miehiä". Toivon sydämestäni, että sinäkin sairastut, vaimo käy töissä ja joudut kolmen alle kouluikäisen hoitajaksi. No eihän se ns. mieheltäkään onnistuisi. Nehän tekee kuolemaa jo flunssassa.
Vierailija kirjoitti:
1. Rehellisyys maan perii, mies ei saane palkkaa niiltä päiviltä kun hoitaa sairaita lapsia kotona. Jos toinen vanhempi on kotona, ei toinen voi palkallisesti jäädä kotiin.
2. Lastensuojelu. Ei sieltäkään kukaan tule hoitamaan sairaita lapsia vaikka lastensuojeluilmoitus tehtäisiin, työntekijät eivät tule kotiin jos perhe on sairaana. Tässä tilanneteessa sosiaalityöntekijät varmaankin ohjaisivat isää jäämään pois töistä siksi aikaa kunnes lapset parantuvat, jos uupumuksen takia kotona oleva äiti ei voi kipeit lapsia hoitaa. Ihan pienin perustein ei perhe saa paikkaa esim.perhekriisiyksiköstäkään (äiti saikulla ja lapset kipeänä), jos perheessä on toinen vanhempien. Jos toinen ei ole kykenevä ottamaan vastuuta lapsista, tulee toisen niin tehdä.
Miehen työpaikalla ei tiedetä, mitä vaimo tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö sinä ole uupunut töistä etkä lastenhoidosta.
Ei? Vaan juuri lastenhoidosta se on uupunut. Ja myös niiden tekemisestä! Ap on ollut raskaana kolme kertaa, synnyttänyt kolme kertaa ja hoitanut kolme vauvaa putkeen! Ja vauvavuosina ap on luultavammin nukkunut todella huonosti kun vauvat herättää ja yleensä myös vauvan isosisarukset heräilee öisin.
Suurin syy uupumukseen ovat luultavasti juurikin ne lapset ja se että ap ilmeisemmin aika yksin koko savotan hoitanut. Tätä voi epäillä kun ei mies näytä nytkään mitään kiinnostuksen merkkejä siihen että yrittäisi auttaa uupunutta vaimoaan ja yrittäisi keksiä keinoja ja muutoksia arkeen jotta ap saisi aikaa lepäämiseen ja yksin olemiseen.
Mutta on kivampi sanoa, että työuupumus.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut sitä uupuvat hyvin matalalla kynnyksellä ja vaativat lääkäriltä saikun, ja joillain ei tätä kynnystä ole lainkaan.
On suorastaan koominen ilmaisu, lääkäri määräsi sairauslomalle. Jokainenhan sen tietää, että ihminen määräsi lääkärin kirjoittamaan saikkulapun ja sille lukemattoman määrän jatkoja.
Haista nyt jo pska juttuinesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairas mies niin jätä se sika. Kyllä miehen pitää tietää että sen lisäksi että joutuu yksin maksamaan koko perheen elämän niin kyllä sen pitää tehdä myös kaikki kotityöt sen palkka työn lisäksi. Vaikka ne lapset on aina pelkästään naisen valinta niin se on väärin että naista vaaditaan hoitamaan ne lapset.
Ei helewetti, minkälaisia "miehiä". Toivon sydämestäni, että sinäkin sairastut, vaimo käy töissä ja joudut kolmen alle kouluikäisen hoitajaksi. No eihän se ns. mieheltäkään onnistuisi. Nehän tekee kuolemaa jo flunssassa.
Miksi tehdään kolme lasta noin lyhyillä väleillä, varsinkin jollei ole mitään tukiverkostoja. Ehkäisy käyttöön ja sterilisaatio jo kiireesti. Ei millään pahalla, mutta nyt ap järki käteen ja hieman ryhtiliikettä.
Sori vaan, mutta ei sellaista kauaa jaksa, että joku on niin uupunut, että päivät yöt makaa ja vetoaa uupumukseen ja odottaa toisen tuovan kotiin rahat ja tekevän lisäksi kotona kaiken.
Sitten kun tulee ero, niin onko ap vaatimassa lapset itselleen? Koska hyvä äiti.
Niinhän se on, että omista lapsistaan ei saa saikkua. Ulkopuolelta on kovin vaikea sanoa, kuinka tilanne pitäisi ratkaista.
Minua kiinnostaa, kuinka tilanne hoitui ap:n ollessa töissä. Kuulostaa aika kestämättömältä, että molemmat vanhemmista on viikoittain pois työstään 1-3 päivää kotona hoitamassa sairaita lapsia.
On ihan selvää, etä ap:n puoliso ei työssäkäyvänä voi hoitaa tuollaista määrää lasten sairastelua (2 - 5 päivää per viikko), vaan tuo lasten sairasteluongelma on ratkaistava jollain muulla keinolla, mieluiten sellaisella, joka vähentää lasten kotihoidon tarvetta, jos ap siihen kerran täysin kykenemätön on.
Vierailija kirjoitti:
Todella hirveitä ja empatiakyvyttömiä viestejä olet saanut, ap. :( Olen itsekin pienen lapsen äiti ja vaikka meillä arki rullaa onneksi hyvin, kauhulla olen saanut seurata sivusta miten edelleen äitien terveys ja hyvinvointi on tässä yhteiskunnassa arvotonta ja sivuseikka. Moni (nainen) suorastaan raivostuu siitä, jos äitihenkilö tarvitsee apua arkeen tai terveysasioissa.
Minusta tuntuu että monet näiden ilkeiden kommenttien takana ovat miehiä. Ja kun jotkut ihan eivät voi uskoa ja väittää ap:ta trolliksi. Miehet haluaisivat pakottaa sitä uskomusta että lasten saaminen on ihanaa ja helppoa puuhaa ja naiselle suuri nautinto. Ja tällä verukkeella miehet voivat itse jättäytyä syrjään ja jättää lastenhoidon vain naisille kun "kyllä naiset siitä tykkää ja nauttii". Vaikka todellisuus on ihan toinen varsinkin tuollaisessa tilanteessa jossa nainen yksin joutuu hoitamaan melkein kaiken kun mies ei halua osallistua.
1. Rehellisyys maan perii, mies ei saane palkkaa niiltä päiviltä kun hoitaa sairaita lapsia kotona. Jos toinen vanhempi on kotona, ei toinen voi palkallisesti jäädä kotiin.
2. Lastensuojelu. Ei sieltäkään kukaan tule hoitamaan sairaita lapsia vaikka lastensuojeluilmoitus tehtäisiin, työntekijät eivät tule kotiin jos perhe on sairaana. Tässä tilanneteessa sosiaalityöntekijät varmaankin ohjaisivat isää jäämään pois töistä siksi aikaa kunnes lapset parantuvat, jos uupumuksen takia kotona oleva äiti ei voi kipeit lapsia hoitaa. Ihan pienin perustein ei perhe saa paikkaa esim.perhekriisiyksiköstäkään (äiti saikulla ja lapset kipeänä), jos perheessä on toinen vanhempien. Jos toinen ei ole kykenevä ottamaan vastuuta lapsista, tulee toisen niin tehdä.