Hoitajat ja lääkärit! Miksi Kanta on ylipäätänsä olemassa, jos ne samat tiedot kysytään joka ikisellä käynnillä aina erikseen?
Menet hammaslääkäriin: pitää luetella lääkkeet ja sairaudet.
Varaat ajan lääkärille: taas luetellaan kaikki
Eikö ne tiedot voisi katsoa sieltä Kannasta? Sitähän varten se kai on 🤔
Kommentit (106)
Lääkärissä: jos ihminen on ollut vakavasti sairaana, hän itse sen kyllä muistaa joka ikinen päivä. Pitääkö sitä toistaa joka käänteessä. Vai siitäkö pitää keskustella, ennen kuin päästään varsinaiseen hoitamiseen. Ahdistavaa!
Vierailija kirjoitti:
Koska tiedoissa voi olla virheitä. Siksi esim lääkitys varmistetaan joka kerta. Potilaat voi myös omatoimisesti lopettaa ja aloittaa lääkityksiä ja syödä jollain omalla annostuksella
Onko siitä kuitenkaan hyötyä, jos minä kirjoitan sinne lääkeaineallergiani, mutta sitä ei vastaanotolla siltikään huomioida ellen itse mainitse asiasta?
Mulla murtui sormi urheiluharrastuksessa myöhään illalla ja pääsin ensiapuun vasta puolenyön aikaan. Passitettiin röntgeniin heti aamulla ja taas käytiin tiedot läpi perusteellisesti. Koitin keventää, että en ehtinyt yöllä mihinkään muuttaa, kun oli toi sormikin murtunut, mutta pieteetillä tarkastettiin tiedot loppuun asti.
Löpö höpö. En missään ole tavamnut inhottavampia, vastenmielisempiä ja hullumpia ihmisiä kun terveydenhuollossa. Pahinta on myös se. että koska näihin uskotaan ja arvostetaan niin upean akateemisen koulutuksen takia, pääsevät tekemään törkyrikoksia ja levittelemään mustamaalaus kampanjaa miten huvittaa. Saavat mukaansa valheilla ja väärennyksillä muut tomppelit rikollis- ja härintä vyyhtiin, jossa tarkoituksena mustamaalaus ja ihan törkyrikoksetkin uhria kohtaan. .
Kyllä, , tiedän usean lääkörin, varsinkin hammaslääkärin tehneen törkeitä tikoksia koskien erään joidenkin henkilöiden terveydenhuoltoa ja kaikkea muutakin liittyen erään henkilökohtaiseen elämään.
Käyn kerran vuodessa kontrollissa. Joka kerta ennen lääkärin vastaanottoa hoitaja kyselee samat kysymykset mm. lääkkeistä. Kaikki säännöllisesti käyttämät lääkkkeet liittyvät näihin kontrollikäynteihin. Kun sanoo hoitajalle, että katso sieltä tiedoista, ei käy. Kummankin on käytettävä turhaa aikaa samojen asioiden jankkaamiseen. Ja sitten ihmetellään miksi soten tuottavuus on nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tiedoissa voi olla virheitä. Siksi esim lääkitys varmistetaan joka kerta. Potilaat voi myös omatoimisesti lopettaa ja aloittaa lääkityksiä ja syödä jollain omalla annostuksella
Kiva juttu kun tuodaan tiedottomassa tilassa sairaalaan ja lähteekin henki kun annetaan väärää lääkettä kun ei osata lukea.
No se on tänä päivänä melkeinpä parempi vaihtoehto että lähtee henki saman tien, koska jos joudut jäämään osastolle pidemmäksi aikaa niin hoitajat retuuttavat ja pieksävät.
Minä taas ihmettelen kun TK sta varaa lääkäri ajan. Sille hoitajalle pitää kertoa mikä vaivaa. Sitten kun pääsee lääkäriin lääkäri taas kysyy mikä vaivaa. Miksi näin?
Mulla on Maisa apottijärjestelmä käytössä, mutta silti kaikki kysytään moneen kertaan. Haluavat varmaan testata muistia tms.
Mulla luki kannassa että olen lopettanut tupakoinnin vuonna 1997. 14-vuotiaana siis.
Aika outoa, mutta siellä lukee niin paljon outoja juttuja että en jaksa niistä enää huomautella.
Koska ohjeet määrää kysymään lääkitykset ja sairaudet joka käynnillä.
Siksi...
Kanta on olemassa sitä varten, että voit itse käydä lukemassa sieltä, miten lääkäri on tulkinnut kertomuksesi tällä kertaa.
Jos ajanvaraaja alkaisi sinun potilastietojasi lukemaan siinä, kun teet ajanvarausta, se kestäisi paljon pidempään. Nopeammin hän saa tiedot kysymällä sinulta itseltäsi.
Kannasta löytyy tieto, mitä lääkkeitä lääkäri on sinulle määrännyt, mutta ei sitä, mitkä niistä on juuri nyt käytössä.
Sitä, mitä puhelimessa puhut ajanvarausvirkailijalle, ei kirjata Kantaan.
Mun mielestä on hyvä ettei niitä kirjauksia oteta ihan kirjaimellisesti vaan ennemmin kysytään potilaalta mikä on tilanne. Monilla ammattilaisilla on puutteita kirjaustaidoissa. Kirjataan jopa vääriä tietoja tai sitten lisätään omia tulkintoja vääristellen potilaan sanomisia.
Se on siksi kun hoitohenkilökunnan lukutaito on laskennu
Lääkärit ja hoitajat kirjaavat potilaan käynnit, tutkimukset sekä hoidon kannalta muut tarpeelliset merkinnät ja tiedot potilastietojärjestelmiin (joita on useita) mikä on ammattilaisille aina se ensisijainen ja tärkein tietolähde potilaan tiedoille. Siltä potilastietojärjestelmistä ne tiedot sitten siirtyvät Kantaan jossa potilas itse pääsee niitä katsomaan. Potilaalla ei ole pääsyä potilastietojärjestelmiin edes omiin tietoihinsa vaan tieto kulkee Kannan kautta.
Siihen nähden minkälaista soopaa sinne kantaan kirjataan niin ihan hyvä että tarkistavat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siitä kuitenkaan hyötyä, jos minä kirjoitan sinne lääkeaineallergiani, mutta sitä ei vastaanotolla siltikään huomioida ellen itse mainitse asiasta?
Jokaisessa eri potilastietojärjestelmässä on jokaisella potilaalla ns. riskitietolehti, johon tarvittaessa merkitään erityiset hoidossa huomioitavat asiat, esim. lääkeaineallergiat, lateksi-/kumiallergia jne. Jos potilaan riskitietolehdelle on tallennettu merkintöjä, se sivu aukeaa AINA ensimmäisenä eteen kun potilaan tiedot järjestelmässä aukaistaan. Koska käytössä on useampia potilastietojärjestelmiä jotka eivät keskustele keskenään, on tieto muistettava aina varmistaa itse senhetkisestä hoidosta vastaavalle taholle/yksikölle ja pyytää tarkistamaan onko tieto riskitiedoissa mainittuna erityisesti silloin jos riskitiedon aiheuttaja on tullut tietoon jossain toisessa hoitopaikassa tai -yksikössä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on hyvä ettei niitä kirjauksia oteta ihan kirjaimellisesti vaan ennemmin kysytään potilaalta mikä on tilanne. Monilla ammattilaisilla on puutteita kirjaustaidoissa. Kirjataan jopa vääriä tietoja tai sitten lisätään omia tulkintoja vääristellen potilaan sanomisia.
Lukee mitä sattuu . Esim. On käynyt naapurin koiran kanssa lenkillä sekä saunassa .
Vääristä merkinnöistä on kirjoitettu pari kirjaa .
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen kun TK sta varaa lääkäri ajan. Sille hoitajalle pitää kertoa mikä vaivaa. Sitten kun pääsee lääkäriin lääkäri taas kysyy mikä vaivaa. Miksi näin?
Koska yhteydenoton ja vastaanotolla käynnin syy kirjataan rakenteellisesti ja tilastoidaan koodeilla tietojärjestelmään, ja niillä voidaan sitten tarvittaessa esim. tilastojen tekemistä varten perata potilaista kaikki samalla käyntisyyllä vastaanotolla käyneet. Aina on myös mahdollista että potilaan todellinen käyntisyy muuttuukin toiseksi ajanvarauksen ja vastaanoton välissä.
No ei tässä kohta enää mitään lääkettä viitsi syödä, kun lääkärit paasaa tämän. tuon ja sen lääkkeen aiheuttavan riippuvuutta. Viimeksi Sirdalud.
Tätä olen ihmetellyt. Menet hammaslääkäriin, sulle sanotaan, niin sulla on ollut tämä sairaus....niin? Tekisi mieli kysyä, etkö nyt korjaa hammasta sen takia.... mutta olet altavastaaja siinä tuolissa joten " hymyä huuleen".