Syön pelkästään valmisruokia, muita?
En ole koskaan pitänyt ruuanlaitosta ja lopulta armahdin itseni ja elän siltä osin nyt helppoa elämää. Kaupoissa on valtavat valikoimat lisäaineettomia, hyviä ja terveellisiä valmisruokia. Siihen kupeeseen jotain kasvista (usein valmista raastetta tai salaattia) sekä vähän raejuusto ja avot!
Käytän vapaa-aikani mielellään kaikkeen muuhun kuin kokkaamiseen. Miksi valmisruuat ovat punainen vaate niin monelle? En syö mitään pizzoja tai muuta epäterveellistä vaan esim. keittoja ja kana+riisi yms.
Kommentit (299)
Nakit on valmisruokaa. Jogurtti on valmisruokaa. Maito on valmisruokaa. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Toki. Nämä kaikki on prosessoitua ruokaa. Se on eri asia kuin valmisruoka. Näitähän juuri ihmiset eivät osaa erottaa toisistaan. Tässäkin ketjussa joku väitti, että kurkku muuttuu prosessoiduksi ruuaksi kun sen paloittelee.
Täysin valmisruokia syömätön voi tosiaan olla vain jos on täysvegaani ja kasvattaa itse ruokansa.
Sen jälkeen kun aloin itse kokkaamaan jotain 20 vuotta sitten en ole edes pitkällä tikulla koskenut mihinkään valmisruokiin,
Osaako AP yhtään arvata miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin söisin valmisruokia jos vain saisin ne kurkusta alas, mutta ei vaan pysty. Ei kykene, vaan tulee yökkäysrefleksiä ja suurta katumusta. Pari kertaa kokeillut pakotettuna. Tunsin suurta vihaa tuon kokeilun jälkeen.
kannattaa sitten kokeilla laatuvalmisruokia eikä noita halpoja jäteruokia.
Eipä ole tullut sellaisia "laatuvalmisruokia" vielä vastaan, samaa kuraa ne kaikki on, prosessoituja ja täynnä lisäaineita yöäk.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kostautuu jossain vaiheessa. Prosessoidut ruoat, herkut, vanukkaat jne. ovat myrkkyä suolistolle.
kaikki ruoka on prosessoitua. Vai syötkö esim. lihasi raakana?
Prosessoitu ruoka tarkoittaa ruokaa, joka on siis jostain raaka-aineesta (tai useammasta) käsitelty johonkin muotoon. Nakki on tästä erinomainen esimerkki.
Valmisruoka tarkoittaa ruokaa, joka on valmistettu erilaisista raaka-aineista, joko prosessoiduista tai prosessoimattomista. Yleensä kyllä useista prosessoiduista, perunamuusi ja jauhelihapihvit on tästä hyvä esimerkki.
Sinällään siis valmisruoka ei välttämättä ole sen kummoisempaa kuin itse tehty, kotonakin tosiaan prosessoit ne perunat, käytät prosessoitua raaka-ainetta kuten maitoa ja voita ja prosessoit jauhelihan pihveiksi.
Mutta kun tähän lisätään ruuan käsittely siten, että se kestää sieltä prosessoinnista käyttäjälle edes syötävänä ollaankin jo eri asian äärellä. Kuinka monen mielestä lauantaina tehty muusi ja jauhelihapihvit oikeasti maistuu hyvältä vielä seuraavan viikon keskiviikkona, vaikka ne olisi heti jäähdyttyä laitettu jääkaappiin?
Ei maita valmisruoat, no hernekeitto ja sitäkin harvoin.
Syön 1-2 kertaa viikossa jonkun eineksen kiireessä. Muuten teen itse ruoat yksinkertaisesti siksi, että saan edullisemmin hyvää ja terveellistä monipuolista ruokaa. Pienituloisena ei ole varaa edes syödä jotain kokkikartanoa päivittäin. Sen lisäksi vältän kovia rasvoja, ylimääräisiä sokereita ja suolaa. Teen paljon juureksia, linssejä, papuja enkä mitään kermaisia makkararuokia. Suunnittelen etukäteen ja teen kerralla isomman satsin. Ei tarvitse joka päivä kokkailla erikseen.
Sinänsä en tuomitse eineksiä. Minä en niistä löydä itselleni samaan aikaan hyvän makuisia ja tarpeeksi ravitsevia omaan budjettiin sopivia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki. Nämä kaikki on prosessoitua ruokaa. Se on eri asia kuin valmisruoka. Näitähän juuri ihmiset eivät osaa erottaa toisistaan. Tässäkin ketjussa joku väitti, että kurkku muuttuu prosessoiduksi ruuaksi kun sen paloittelee.
Täysin valmisruokia syömätön voi tosiaan olla vain jos on täysvegaani ja kasvattaa itse ruokansa.
Nakit joo, mutta maito voi olla täysin prosessoimatonta.
Vierailija kirjoitti:
Valmisruuat on poikkeuksetta hyvin hyvin suolaisia / kermaisia. Ravintosisältö ei todellakaan ole niissä paras. Usein, ei sui kaan kaikki, ovat täynnä lisäaineita, muunneltuja tärkkelyksiä ja aromivahvinteita.
Mun itse valmistamat ruoat on kermaisia ja suolaisia. Käytän myös MSG:tä eli natriumglutamaattia aina kun teen kiinalaista.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin söisin valmisruokia jos vain saisin ne kurkusta alas, mutta ei vaan pysty. Ei kykene, vaan tulee yökkäysrefleksiä ja suurta katumusta. Pari kertaa kokeillut pakotettuna. Tunsin suurta vihaa tuon kokeilun jälkeen.
Minäkään en oikein saa niitä alas. Myöskään työ- tai opiskelijaruokaloiden ruoat ei putoa. Tulee aina huono olo niistä. Olen yli 25v laittanut ruoat itse niin joskus kun yrittää syödä noita suurtalous- tai einesannoksia niin tökkäisevät.
Vierailija kirjoitti:
Ja taudin nimi on Anorexia vai Anoreksia. Luulis tosta jo saavan selville mikä vaivaa.
En ole löytänyt muita hyviä valmisruokia kuin maksalaatikko ja purkkihernari. Sen sijaan joskus ostan kaupan tiskistä kaupan oman keittiön valmistamia kaalikääryleitä tai lihapullia.
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen kun aloin itse kokkaamaan jotain 20 vuotta sitten en ole edes pitkällä tikulla koskenut mihinkään valmisruokiin,
Osaako AP yhtään arvata miksi?
Siksi kun olet syönyt ne Lusikalla tai haarukalla.
Vierailija kirjoitti:
En ole löytänyt muita hyviä valmisruokia kuin maksalaatikko ja purkkihernari. Sen sijaan joskus ostan kaupan tiskistä kaupan oman keittiön valmistamia kaalikääryleitä tai lihapullia.
Ei ne siellä kaupassa niitä tiskin ruokia tee, einestä nekin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole hirveän vaikeaa vaikka muutamat hapankorput valmistella tai pilkkoa vähän vihanneksia, laittaa riisi keittymään, ehkä paistinpannun peseminen on vähän inhottavaa, mutta välillä voi jotain tuupata uuniinkin niin ei tarvitse koko aikaa sitä pestä. Sivuun vaan vaikka coleslaw, juustoa, sitruunaa, maustevoita tai kastiketta niin kelpaa paljon paremmin kuin vaikka pakastepizza. Noi muut einekset vasta oksettavia on. Kaikilla ei kyllä selkeästikkään ole minkäänlaista makuaistia!
Vihannesten pilkkomisessa menee 2min, riisin/perunan/spagetin työaika on 1min, lisukkeissa menee 10s, sen voin myöntää, että liha tai muu voi olla työläs, mutta sitä voikin vaihdella niin ettei käy uuvuttavaksi.
Ja Coleslawissa 20min kaalia raastaa ja jos majooneesinkin tekee ite niin toinen mokoma. Tulee yhdelle aika jäätävä määrä. Mutta joo, hyvää tulee :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nakit joo, mutta maito voi olla täysin prosessoimatonta.
Maito EI OLE Prosessoimatonta. Pastorointi ja muikeamiseen asti säilyttäminen tekee siitä hyvinkin prosessoitua. Jos se olisi alkuperäistä niin siinä olisi Kerma mukana.
Vierailija kirjoitti:
Syön ainoastaan alusta itse tehtyjä ruokia,poikkeukset ovat tasokkaissa viikottain ravintoloissa nautitut annokset. Kerran pari vuodessa tulee tilanne missä tulee syötyä prosseoitua ruokaa ja voin monta päivää huonosti sen jälkeen. Minulle sopii puhdas laadukas ruoka josta tiedän mitä lautasella on.
Ravintolaruuasta löydät mausteita niin ettet maista viikkoon mitään kun naama on turtana.
Ruumiisi ei koskaan maadu haudassa syömiesi lisäaineiden ja muovin ansiosta.