Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syön pelkästään valmisruokia, muita?

Vierailija
22.02.2026 |

En ole koskaan pitänyt ruuanlaitosta ja lopulta armahdin itseni ja elän siltä osin nyt helppoa elämää. Kaupoissa on valtavat valikoimat lisäaineettomia, hyviä ja terveellisiä valmisruokia. Siihen kupeeseen jotain kasvista (usein valmista raastetta tai salaattia) sekä vähän raejuusto ja avot! 

Käytän vapaa-aikani mielellään kaikkeen muuhun kuin kokkaamiseen. Miksi valmisruuat ovat punainen vaate niin monelle? En syö mitään pizzoja tai muuta epäterveellistä vaan esim. keittoja ja kana+riisi yms.

Kommentit (299)

Vierailija
161/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten keittäisin lisukkeeksi kilon verran pakastekasviksia, esim. parsakaalia, josta sitten voi syödä lisukkeena kolmisen päivää.----  Jos tuota ei jaksa tehdä, niin aika kehnoa on jaksaminen ja myöskin ravinnon saanti.

Itse olet niin laiska, että keität kolmen päivän pakastekasvikset kerralla. :D:D:D

Vierailija
162/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku kehuu kuinka nakkikastike ja perunamuusi on niin terveellinen kotiruoka. Just. :D

Tuo on se harha missä moni elää, että juurikin se kotiruoka on se terveellisin vaihtoehto. Sitten ihmetellään miksi on huono kolesteroli, verenpainetta, lihavuutta... Vaikka niin syödään terveellistä kotiruokaa. Ja ne annoskoot olisi ihan mielenkiintoista nähdä näillä ihmisillä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koira syö kaupan maksa- tai makaronilaatikkoa toisinaan jos ei sille riitä meidän tavallista kotiruokaa. Hyvin ne sille maistuu.

Vierailija
164/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koira syö kaupan maksa- tai makaronilaatikkoa toisinaan jos ei sille riitä meidän tavallista kotiruokaa. Hyvin ne sille maistuu.

Ihanko oikeasti syötät koirallesi tuollaisia ruokia??! Koiraa tarvitsee hieman toisenlaista ravintoa! 

Vierailija
165/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

syön pelkästään itse kotona tehtyjä ruokia :)

Vierailija
166/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kasvatan vihannekset ja kasvikset itse, ongin kalat ja ammun lihat. Pippurit ja muut mausteet haen itse paikan päältä omalla laivalla. Onhan se vähän työlästä.

Vierailija
167/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö koskaan valmisruokia. En edes hernekeittoa, vaan liotan kuivatut herneet yön yli ja teen keiton itse. 

Vierailija
168/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kostautuu jossain vaiheessa. Prosessoidut ruoat, herkut, vanukkaat jne. ovat myrkkyä suolistolle.

- AP  kirjoitti, ettei syö epäterveellisesti, luitko tekstin kunnolla? Laittaa salaatteja/raasteita...

Vierailija
169/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi sietää sipulia missään muodossa. Pinaattikeittoa lukuun ottamatta käytännössä kaikki valmisruoat/einekset sisältävät sipulia. 

En siis syö valmisruokia/eineksiä. 

Enkä katso kokkiohjelmia, koska ne aina alkavat: "Pilkotaan ja kuullotetaan sipuli..." Viimeistään lopuksi ripotellaan annoksen päälle "koristeeksi" ruoho- tai kevätsipulia, yök.  

Ihmettelen, että jopa HS.n ruokatoimittaja kehotti "opettamaan" sipulia karttavia syöttämällä heille ruohosipulia (koska se toimittajan mielestä on niin mietoa") - eli sitä kaikkein pahimman makuista tavaraa mitä sipulimaailma päällään kantaa. 

PS. On aivan turhaa tulla minulle sanomaan, että "kokeile mietoja sipuleita ja hauduta/paista/keitä/ryöppää/raasta/rymistä niitä..." Ei ole mitään vaikutusta, kaikki sipulit maistuvat kamalalta, eikä maku lähde suusta millään, ja vatsa on kipeänä pahimmillaan kaksi vuorokautta sipuli

Pahinta raassa sipulissa on se, että hengitys haisee ihan sikapahalle syömisen jälkeen. Lohessa on vähän sama ongelma. 

Vierailija
170/299 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä jollakin random-pirkolla voi mennä ihon alle sellainen asia, että joku random-erkki syö pelkästään einesruokia :D  Mitä helvetin väliä sillä on sille pirkolle?  

Tuota...eikös se ole tämä random-lissu, joka teki ihan aloituksen siitä, että hänellä menee ihon alle, kun muut eivät syö valmisruokaa? Oikein korosti, että haluaisi, että ihmiset söisivät sitä enemmän. Miksi, en tajua, jos todella ei ole saarioisella töissä.

Näkee, miten pihalla ihmiset on ravinnosta, jos kurkun paloittelu on prosessointia.

Mitä tulee valmisruokiin, syön joskus kyllä, mutta en erityisemmin tykkää. En ole päässyt kiinni siitä mausteesta tai aineksesta, joka tuntuu olevan jokaisessa ja josta en pidä. Ihan sama, onko kanaa, lihaa vai kalaa, kaikki maistuu samalta. Voi tietysti olla, että makuaistini on niin herkkä, että kun kaikki samasta jättikattilasta tulee, maistan sen. Kuten jos kaikki paistetaan samalla pannulla.

Sama tuossa, että "samat jotka eivät syö ostavat marinoituja lihoja" no en todellakaan osta. Juuri tuosta syystä. Ravintoloissa nykyään ihan sama, käyn paljon harvemmin kuin nuorempana, sillä samaa saarioisten moskaa siellä on kaikki. Ehkä just pääaine paistettu paikalla, muut tulevat pusseista ja purkeista.

Syön aika tavallista ruokaa, salaatteja,  keittoja, patoja, laatikoita tai kalaa, kanaa, lihaa paistettuna ja jotain vihanneslisukkeita. Voihan sitä sanoa prosessoinniksi, jos vaikka pihvin maustaa ja paistaa, joskaan kyllä näin ei kukaan ravintoalan ammattilainen höpöjäisi. Mutta olkoon mitä on, pidän siitä, että ruuassa on ne mausteet, joita itse siihen valitsen, eikä sitä ole tehty ison yleisön maun mukaan sopivaksi - eli mauttomaksi.

Vierailija
171/299 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan turhaa tulla minulle sanomaan, että "kokeile mietoja sipuleita ja hauduta/paista/keitä/ryöppää/raasta/rymistä niitä..." Ei ole mitään vaikutusta, kaikki sipulit maistuvat kamalalta, eikä maku lähde suusta millään, ja vatsa on kipeänä pahimmillaan kaksi vuorokautta sipuli

Sinulla selvästi on oikea allergia sipulille ja se kyllä pitäisi ottaa ihan yhtä vakavasti kuin muutkin allergiat. On kumma, että ihmiset eivät tätä tajua, vaan ainoastaan joku keliakia tms. ymmärretään.

Ja kyllä sekin riittää, jos vaan ei pidä sipulista. Minulla on yksi ystävä, joka ei ole ikinä voinut sietää sipulia, voi olla, että hänkin on allerginen, ei ole testattu. Vaan eihän sillä ole mitään väliä, en tajua, miksi tyrkyttäisin hänelle sipulia tai en ottaisi tätä huomioon, kun ruokaa laitan. Sipulin voi helposti ruuanlaitossa korvata esim. rucolalla, persiljalla tai sitten vaan muilla mausteilla.

Vierailija
172/299 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten keittäisin lisukkeeksi kilon verran pakastekasviksia, esim. parsakaalia, josta sitten voi syödä lisukkeena kolmisen päivää.----  Jos tuota ei jaksa tehdä, niin aika kehnoa on jaksaminen ja myöskin ravinnon saanti.

Itse olet niin laiska, että keität kolmen päivän pakastekasvikset kerralla. :D:D:D

En lukenut koko ketjua, mutta nuo kommentit osuivat silmään.

Mitä pahaa siinä on, että keittää vaikka kolmen päivän parsakaalit ennakkoon jos siten varmistaa, että sitä parsakaalia tulee sitten syötyä. Mikä tahansa tapa, millä saa itsensä syömään terveellisesti ja monipuolisesti on oikea tapa.

Minä olen huono kokki, ruuanlaitto ei kiinnosta, enkä halua tuhertaa sen kanssa pitkiä aikoja, mutta haluan syödä terveellisesti. Haluan päästä helpolla, koska minulle yksinsyöty ruoka on ainoastaan polttoainetta, jonka täytyy pitää nälkää ja ravita. Seurassa syönti on asia erikseen.

Teen usein ison kattilallisen keittoa: vaihdellen erilaisia pakastekasviksia, linssejä, papuja, punajuurta, hernejauhelihaa, mausteita, ja lautaselle mukaan esim. rypsirapsiöljyä. Lisäksi ruisleipää, kasvislevite, salaattia, tomaattia. Saatan syödä samaa keittoa jopa 5-6 kertaa (en ole saanut ruokamyrkytystä ainakaan toistaiseksi :) ). Minulla se ei töki, koska keitto on joka kerta hiukan erilainen, ja tykkään kasviksista ja vihanneksista. Vaihtelun vuoksi tietysti täytyy välillä syödä muutakin, mutta pääsääntöisesti syön tuollaista keittoa.

Valmisruokia voisin syödä, jos olisi tarjolla vähäsuolaisia, lisäaineettomia ja monipuolisia vaihtoehtoja. Ihmettelen, että sellaisia ei ole markkinoilla, koska kysyntää olisi varmasti. 

Joku sanoi, että on terveellisiä valmisruokia...   Mitkä valmisruuat ovat sellaisia???

Vierailija
173/299 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultraprosessoidut ruoat lisää syöpäriskiä, toki niitä välillä voi syödä.

Vierailija
174/299 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tulee valmisruokiin, syön joskus kyllä, mutta en erityisemmin tykkää. En ole päässyt kiinni siitä mausteesta tai aineksesta, joka tuntuu olevan jokaisessa ja josta en pidä. 

Itsellä sama. Pakkohan niihin jotain säilyvyyttä lisäävää on laittaa, ei mikään ruoka muutoin kestä pakkaamista, kuljettamista, kaupan tiskissä seisottamista. On se sitten jotain iskukuumennosta tai mikä lie, mutta jokin niissä maistuu kaikissa semmoiselta, että tökkäisee.

Vierailija
175/299 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmisruoka?

Valmistan ruokaa, kalan jopa perkaan itse  ja valmistan siitä ruokaa.

Olen huomannut kuinka lähikauppaani on laitettu kaksi isoa kaapistoa valmiille ruokapakkuksille. 

En vaan käsitä kuinka höyryävä soosi muovirasiassa,  hinnaltaan muuten korkeampi kuin kala jonka itse paistan nautiskellaan. 

Syövätkö ihmiset kalan kaupan portailla, vai kotona? Jos kotona, sehän tulee lämmittää moneen kertaan? 

Myytävänä  myös lettuja 2 kpl ja pala kakkua kera kirsikan ;D

Pari palaa pannaria ja sillä rahalla saa jo kokonaisen pellillisen itse tehtyä pannaria. 

Ruikutetaan kuinka ei ole rahaa leipään, näyttää olevan! 

Vierailija
176/299 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska oli tämä yksi myös, joka oikeasti uskoo, että siellä kauppojen takahuoneissa on keittiöt, joissa ne valmisruuat tiskiin valmistetaan:-) Moiseen tehottomuuteen ei Suomessa todellakaan kauppa sorru, kyllä ne tehdään isoissa teollisuuskeittiöissä ja jaellaan kauppoihin lämmitykseen.

Vierailija
177/299 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoanlaitto on hyvin yksinkertaista silloin, kun ostaa kaupasta lihan ja paistaa sen pannulla. Niin me tehdään. Sen kanssa salaattia, joka kylläkin saattaa olla kaupasta valmiina ostettua.

Vierailija
178/299 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoanlaitto on hyvin yksinkertaista silloin, kun ostaa kaupasta lihan ja paistaa sen pannulla. Niin me tehdään. Sen kanssa salaattia, joka kylläkin saattaa olla kaupasta valmiina ostettua.

En minäkään saalaatteja ja yrttejä kasvata, enkä tomaattejakaan.

Vierailija
179/299 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna mieluummin raakaa lihaa kuin tuollaista höttöpaskaa. 

Vierailija
180/299 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadehdin vähän. En myöskään pidä ruoanlaitosta, mutta mulla ei ole varaa valmisruokiin. Itse teen, tänään vispipuuroa ja munakasta, eilen ohrapuuroa, huomenna ryynimakkaraa ja muusia, puolukoita. Ylihuomenna hernekeittoa ja siihen pakastimesta joulukinkunjämät. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi