Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syön pelkästään valmisruokia, muita?

Vierailija
22.02.2026 |

En ole koskaan pitänyt ruuanlaitosta ja lopulta armahdin itseni ja elän siltä osin nyt helppoa elämää. Kaupoissa on valtavat valikoimat lisäaineettomia, hyviä ja terveellisiä valmisruokia. Siihen kupeeseen jotain kasvista (usein valmista raastetta tai salaattia) sekä vähän raejuusto ja avot! 

Käytän vapaa-aikani mielellään kaikkeen muuhun kuin kokkaamiseen. Miksi valmisruuat ovat punainen vaate niin monelle? En syö mitään pizzoja tai muuta epäterveellistä vaan esim. keittoja ja kana+riisi yms.

Kommentit (299)

Vierailija
201/299 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa syödä mitä haluaa, en tuomitse. Mutta: ihminen joka syö valmisruokaa haisee aivan koiranmakkaralle / siltä miltä koiran läjä haisee koiranmakkaran syönniin jälkeen. Se on ihan kauheeta ja kyllä, sen haistaa, kaukaa.

Vierailija
202/299 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kana ja riisi on ihan älyttömän helppo tehdä!

Mistä saat riisiä jota voi syödä? Riisit meni jo muutama vuosi niin pilalle ettei Joulupuuroa enää ilkee keittää kun se haisee saippualle ja maku ei ole riisipuuron maku vaan jotain ihan muuta. Risella ja Pirkka riisit on ne jotka meni piloille. Muista riiseistä en tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/299 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön mieluummin valmisruokia. Haluan tehdä ajallani jotain muutakin kuin pitää kauhanvarresta kiinni. 
Monet valmisruuat ovat oikein hyviä ja ravitsevia, eivätkä sisällä liikaa suolaa tai/ja rasvaa. 
Katsokaa täältä: sydanmerkki.fi mitkä valmisruuat ovat saaneet sydänmerkin - niitä on aika paljon. 

Te, jotka haukutte valmisruokia: tosiaanko elätte jossakin kivikaudella vielä? Ettekö yhtään seuraa aikaanne? Luulette, että valmisruuat ovat lättypitsoja ja euron hamppareita. Typeryksiä! 
Lisäksi valmisruokia saa usein punalaputettuina, eli - 50% tai -60% - tosi halpaa ja hyvää. 
Minulla menee tosi vähän rahaa ruokaan JOS syön vain valmisruokia. Ja aikaa muuhun jää vaikka kuinka paljon! Suosittelen.

Olet sä kyllä harvinaisen huono ruoanlaittaja, jos se on sinulle niin vaikeaa että saat perus arkiruoan valmistukseen tuhlattua kaiken vap

Ne jotka kasvattavat oman ruokansa ei ehdi juurikaan muuta tehdä kuin sontaa lapioida ja rikkaruohoja kitkeä. on siinäkin kesäharrastukset. ja muille valhdellaan kuika oltiin rannalla ottamas aurinkoa. No miksi sitten vain selkä on palanut ja mahannahka on valkoinen?

Vierailija
204/299 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole löytänyt muita hyviä valmisruokia kuin maksalaatikko ja purkkihernari. Sen sijaan joskus ostan kaupan tiskistä kaupan oman keittiön valmistamia kaalikääryleitä tai lihapullia.

Mitä tarkoitat kaupan omalla keittiöllä? Kyllä ne kaupan tiskissä valmiina olevat tulee ihan samoista suurkeittiöistä kuin ne vakuumipakatut hyllyissä. Ei siellä kaupassa mitään keittiötä ole, jossa ne valmistettaisiin.

Vierailija
205/299 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän sekä säästää rahaa että laihduttaa että elättää lapseni, joten teen enimmäkseen kotona ruuat. Ei tule niin kauheasti roskaakaan.

Tunnen muutaman, jotka menevät mikroaterioiden voimalla, ja he ovat eläneet niillä jo pitkään. Eli siis, eivät ole kuolleet :D. Yksi iso ongelma valmisaterioissa on käytetyn suolan jodioimattomuus. Jodin saannista on hyvä huolehtia.

Jodi ei enää vanhemmalla iällä vaikuta mitenkään. Jodi piti syödä nuorena. Aikuisena sen hyöty on +-0.

Vierailija
206/299 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi harvoin tulee valmisruokia syötyä kun ruuanlaitto on niin helppoa, ei muuta kuin kanan tai sian pala 20 minuutiksi air fyeriin ja sitten pienit pätkän kurkkua ja pari tomaattia lautaselle. 20 minuutin kuluttua otat lihanpalan keittimestä ja nostat lautaselle ja hapanimeläkastiketta päälle.

Vierailija
207/299 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole hirveän vaikeaa vaikka muutamat hapankorput valmistella tai pilkkoa vähän vihanneksia, laittaa riisi keittymään, ehkä paistinpannun peseminen on vähän inhottavaa, mutta välillä voi jotain tuupata uuniinkin niin ei tarvitse koko aikaa sitä pestä. Sivuun vaan vaikka coleslaw, juustoa, sitruunaa, maustevoita tai kastiketta niin kelpaa paljon paremmin kuin vaikka pakastepizza. Noi muut einekset vasta oksettavia on. Kaikilla ei kyllä selkeästikkään ole minkäänlaista makuaistia!

Vihannesten pilkkomisessa menee 2min, riisin/perunan/spagetin työaika on 1min, lisukkeissa menee 10s, sen voin myöntää, että liha tai muu voi olla työläs, mutta sitä voikin vaihdella niin ettei käy uuvuttavaksi.

Ja Coleslawissa 20min kaalia raastaa ja jos majooneesinkin tekee ite niin toinen mokoma. Tulee yhdelle aika jäät

Kaali  + majoneesi = oksennus!

Vierailija
208/299 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruumiisi ei koskaan maadu haudassa syömiesi lisäaineiden ja muovin ansiosta.

Luultavasti kuitenkin palaa polttohautauksen yhteydessä!

Vierailija
209/299 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen kun aloin itse kokkaamaan jotain 20 vuotta sitten en ole edes pitkällä tikulla koskenut mihinkään valmisruokiin,

Osaako AP yhtään arvata miksi?

Hävitit vahingossa pitkän tikun, jolla söit valmisruokia?

Vierailija
210/299 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuanlaitto on kivaa ja täynnä kokeiluja ja löytöjä. Jälkien siivous ja tiskaaminen on kylläkin syvältä.

t. Setämies

Vierailija
211/299 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä valmisruuilla paikkansa on, esim. miehen äiti ei pärjää enää ruuanlaitossa, kun ei uskalla käyttää hellaa saati uunia, pelkää aiheellisesti, että muisti vippaa ruokaa laittaessa. Sen vuoksi syö paljon erilaisia valmisruokia. 

Me kyllä teemme ruokaa hänellekin ja viemme, jotta voi lämmitellä mikrossa niitäkin.

Mutta muutoin olen samaa mieltä muutaman kanssa, että joku omituinen sivumaku niissä kaikissa on, joten en kyllä itse kahta päivää peräkkäin syö, ellei pakko ole. Vähän säälittää anoppikin ja siksi koetamme ennättää mahdollisimman usein ruokaa viedä.

Vierailija
212/299 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kana ja riisi on ihan älyttömän helppo tehdä!

Mistä saat riisiä jota voi syödä? Riisit meni jo muutama vuosi niin pilalle ettei Joulupuuroa enää ilkee keittää kun se haisee saippualle ja maku ei ole riisipuuron maku vaan jotain ihan muuta. Risella ja Pirkka riisit on ne jotka meni piloille. Muista riiseistä en tiedä.

URTEKRAM luomu Täysjyväbasmatiriisi 500g on hyvä, saa s-marketeista.

3,99 €

Vierailija
213/299 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmisruokien ongelma on lisäaineiden lisäksi se, että ne on valmistettu kauan ennen syömistä, viikkoja, kuukausia. Ei niissä ole enää samalla lailla elinvoimaa kuin tuoreista aineksista juuri valmistetussa ruoassa. Olen ope, enkä ole aikoihin syönyt kouluruokaa. Pinaattilettujenkin lisäaineluettelo oli 10 senttiä pitkä. 

Vierailija
214/299 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmisruoka on parempi kuin ei ruokaa ollenkaan, ja varmasti voi löytää vähäsuolaisia vaihtoehtoja, mutta vegaanina en itse löydä ylipäätään kovin monia vaihtoehtoja, enkä ole tyytyväinen siihen mitä rahalla saa. Ostan joskus vaikka papupihvejä tai muita vastaavia, jolloin en maksa lisukehiilareista niin isoa kilohintaa. Olen puolivalmisteiden käyttäjä kyllä, mutta valmiita annoksia ostaisin vain tarjouksesta. 

Vanhukset ovat pieniruokaisia, mutta minä noin 50-kiloisena koen, että valmisannokset ovat minulle liian pieniä. Olen kai tottunut syömään isoja annoksia, vaikka en sitten vastaavasti napostele paljonkaan. Jos valmisruoka maksaa lähemmäs 4 euroa, niin pitäisi saada enemmän esim. proteiinia kuin 12 grammaa per annos. Tsekkasin esimerkiksi Artian Vegan Pasandan 350 g ravintosisällön, eikä vakuuttanut.

Ostan löytäessän esim. porkkanoita, kaalia, punajuuria ja perunoita alle euron kilo, riittoisaa soijarouhetta, linssejä, hernistä säästöpakkauksen 28 pussia jne., niin onhan valmisruoka tähän ruokavalioon verrattuna kallista.  Mitään kovin ihmeellistä ruokaa en tee, eikä pilkkomiseen, keittämiseen, paistamiseen tai uuniruokaan mene kauan aikaa. Ostan myös pakastevihanneksia säästääkseni aikaa, ja kun niistä ei tule biojätteitä tai muuta hävikkiä, niin kestän kalliimman kilohinnan. 

Minusta tuntuu, että moni luulee, että ruuanlaittoon menee todellista enemmän aikaa. Suurin osa ruoistani vaatii alle 10 minuuttia aktiivista tekemistä. Tietysti itse säästän aikaa kun ei tarvitse paistella lihoja.

Kaipa voisin laittaa ruokaan enemmän rahaa, mutta yritän selvitä ruokakaupasta (sisältäen hygieniatarvikkeet ja taloustavarat) 50 eurolla viikossa. On se aika haastavaa, ja olisi mahdotonta, jos söisin eineksiä. 

Toisaalta, kulutan rahaa sellaisiin kohteisiin mihin muilla ei mene mitään, joten heillä on siten varaa eineksiin.

Vierailija
215/299 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin juuri valmisruokaa...kokki kartanon broileri pastaa...

Miten valmisruoka voikin olla näin hyvää ja herkullista .

Vierailija
216/299 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmisruuat ei ole mun makuun, mutta elän lähes kokonaan leivillä eri päällysteineen. Leivätkin vaihtelevat päivän aikana. Aamulla ruisleipää, lounaaksi sämpylää ja illalliseksi joku ruokaisampi ciabatta / patonki. Lisäksi proteiinivanukkaita / -rahkoja. Pari hedelmää myös päivän aikana. 

Vierailija
217/299 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo enimmäkseen. Harmi vain että valmisruoka on vain pitkällä tähtäimellä paljon kalliimpaa kuin itse tehty.

Vihaan kokkaamista. Olen laiska vätys mutta kokkaamalla säästäisi euron poikineen. Melkoinen dilemma.

Vierailija
218/299 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta aika luonnollinen tapahtumakulku tuo: ruuanlaitto ei kiinnosta yhtään -> ruoka jota laittaa ei ole kummoista -> kokee, että valmisruoka on ihan yhtä hyvää kuin itse laitettu. Ja niinhän se onkin, jos itse ei viitsi prepata kunnon aineksia ja osaa maustaa.

Mutta poikkeuksetta valmisruualla elävät ovat arvostaneet istahtaessaan kunnolla laitetun ruuan ääreen. Heillä on käsitys, että sen valmistamiseen on mennyt huima aika ja nähty kauheasti vaivaa, vaikka semmoiselle, joka ruokaa laittaa usein homma on tapahtunut kaiken muun ohella.

Vierailija
219/299 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kaikki 11 sivua näitä viestejä;

on plussia ja on on miinuksia.

Yksi pitää yhdestä, toinen toisesta - joku pitää kalliina, toinen edullisena - joku pitää siitä, että saa/voi käyttää aikaa ruoan laittoon/toisesta on helpompaa ostaa valmiita.

Täysin turhaahan tästä on hampaita kalistella, jokainen tekee/syö tavallaan. 

Kaunista kevättä ja auringon paistetta :)

Vierailija
220/299 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmisruoat on niin mauttomia, että mieluummin teen itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme