Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syön pelkästään valmisruokia, muita?

Vierailija
22.02.2026 |

En ole koskaan pitänyt ruuanlaitosta ja lopulta armahdin itseni ja elän siltä osin nyt helppoa elämää. Kaupoissa on valtavat valikoimat lisäaineettomia, hyviä ja terveellisiä valmisruokia. Siihen kupeeseen jotain kasvista (usein valmista raastetta tai salaattia) sekä vähän raejuusto ja avot! 

Käytän vapaa-aikani mielellään kaikkeen muuhun kuin kokkaamiseen. Miksi valmisruuat ovat punainen vaate niin monelle? En syö mitään pizzoja tai muuta epäterveellistä vaan esim. keittoja ja kana+riisi yms.

Kommentit (299)

Vierailija
121/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiruuan tekeminen on helppoa. Käyn kotimatkalla hallista kalaa, yleensä kuha- tai ahvenfilettä. Pyöräytän fileen vehnäjauhoissa ja paistan voi - öljyssä pari minuuttia molemmin puolin, samalla kokoan salaatin lautaselle; salaattia, tomaattia, avokadoa, jos on ja pala fetaa tai mozzarellaa, siemensekoituspurkista lusikallinen joukkoon.

Lounaalla syön keittolounaan plus salaatin.

Mieluummin otan valmiseineksen ruokapöytääni kuin tuon.

Vierailija
122/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen nykyisin kaiken ruoan itse ja etusijalla ovat ulkomailta tuodut elintarvikkeet. Ruoka on maukasta ja siinä säästää pitkän sentin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee huomattavasti halvemmaksi valmistaa itse ruokaa.

Kuin että ostaisin sitä laatu einestä ja se 6€ paketti menee päivässä

Alle kympillä saa kuitenkin ainekset jo kotiruokaan viideksi päiväksi

Mitä tuohon hintaan saa itse tehtynä viideksi päiväksi? Kaurapuuroa!

Vierailija
124/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Saarioisen Feta-tomaattipasta. Ainesosat: Tomaatti, pasta, laktoositon kerma, fetajuusto, maissitärkkelys (=maissijauho), basilika, jodioitu suola, oregano, mustapippuri.

Miten eroaa ainesosiltaan vastaavasta kotona tehdystä? Ei yhtäkään lisäainetta ja lyhyt ainesosaluettelo.

En ossoo sannoo käyttävätkö kotikokit tärkkelyksiä, mutta se lienee fakta että ne ovat pahempia insuliiniresistenssin aiheuttajia* ja rasvan kerryttäjiä kuin vaikkapa Sirkku ja Pulmu** 

* Maissitärkkelyksen glykeeminen indeksi (GI) on erittäin korkea, tyypillisesti 8595 glukoosiin verrattuna. Tämä tarkoittaa, että se nostaa verensokeria nopeasti. Arvo vaihtelee hieman lähteestä ja mittaustavasta, mutta useimmat GI-taulukot sijoittavat maissitärkkelyksen selvästi korkean GI:n kategoriaan (yli 70).

** Pöytäsoker

Sitä maissitärkkelystä on yhdessä ruoka-annoksessa todella pieni määrä.

Vierailija
125/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me eläkeläispariskunta syömme useimmiten noita parjattuja valmisruokia ja puolivalmisteita. Perunamuusiakin usein ostamme kaupan lämminruokatiskiltä ja on hyvää. 

Kumpikaan ei erityisemmin välitä kokkailusta emmekä ole ruokahifistelijöitä joten periaate on helppous.

Pizzaa tai hamppareita emme osta. 

Joka päivä kyllä rakennetaan lautaselle alkusalaatti tuoreista aineksista ja puolikas valmisruoka-annoksesta riittää.

Vierailija
126/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että kaikki on kauheita lihapullia nykyään ja ei ne mitään lisäaineettomia ole, lol.

Vierailija
127/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kalapuikkoja, ne on ainut valmisruoka jota syön, joskus 90-luvulla oli Saarioisella hyvä sipuliton maksalaatikko, sitä söin keitettyjen perunoiden kanssa, oli tosi hyvää, mutta sitten muuttivat sen, lisäsivät sipulin ja jättivät rusinat pois, sen jälkeen olen itse tehnyt kaikki syötävän ruuan, myös leivän teen itse. Joskus 90-luvulla oli myös taivaallisen hyvä sipuliton ruskeakastike Blå Bandilla, sillä sai taivaallisen hyvän jauhelihakastikkeen, mutta sitten siihenkin lisäsivät sipulin, niin sitten jauhelihakastike piti tehdä itse. Käyttäisin kyllä valmiita perunamuusijauheita, mutta nekin on sipuloitu joten perunamuusikin pitää tehdä itse.

Vierailija
128/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon.

Vierailija
129/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen odotan vastausta seuraavaan kysymykseen valmisruuan vastustajilta:

Miten lisäaineeton valmisruoka on terveyden kannalta huonompi vaihtoehto kuin esim. lasten kouluruoka tai se työpaikkaruokalan lounas? 

ap

Ei se välttämättä olekkaan. Mutta edelleen odotan vastausta kysymykseen, että mitkä ovat lisäaineettomia valmisruokia? Kouluruoka on täynnä lisäaineita ja sokeria, sen tietää kaikki. Ja miten se edes liittyy yksittäisen ihmisen ruokavalioon mitenkään. 

Suurin osa Kokkikartanon ruoista.

Kokkikartanon tuotteet maksaa varmaan mitä 6-7-8 e laatikko ja niissä on todella vähän. Kalliiksi tulisi jos tervey

Mulle tuo kokkikartanorasia on 3 päivän lounas, ei toki ainoa asia mitä lounaalla syön. Syön sitten iltapäivällä kotiruokaa enemmän.

Vierailija
130/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan se helppoa, mutta en vain pysty, kun jotenkin inhottaa. Joitain ruokia olen joskus syönyt, mutta todella harvoin. Pakastepizzakaan ei nykyään maistu. Laitan itse ruokaa n kolme kertaa viikossa. Töissä on mahdollisuus syödä muuten. Tänään laitoin nakkikastikkeen ja perunat ja samaa syön huomenna. Niin hyvää on itse tehty. 

Valmisruoka ei välttämättä tarkoita pakastepizzaa tai muuta epäterveellistä. Se voi olla vaikka lohikeittoa tai kanaa ja riisiä.

ap

Valmiit lohikeitot sun muut einekset eivät maistu  siltä mitä nimessä mainitaan. Kaikki samaa roskaa

Vierailija
131/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap luulee, että valmisruoat, joissa on kilometrin pituinen ainesosaluettelo, niin ovat terveellistä syötävää.

Ihmisen pitäisi syödä ruokaa, jossa sitä tuoteselostetta ei ole laisinkaan.

Kuinka kukaan saa alas esim. teollista lohikeittoa?

Suurin osa suomalaisista, sinäkin,  syö vuosikausia teollista ruokaa päiväkodissa, eskarissa, kouluissa, armeijassa, sairaalassa, palvelukodissa, vankilassa...

Vierailija
132/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain jos on pakko. Kouluruokaa ei voinut valita. Työpaikkaruokailun ja kotiruokailun voi.

Vierailija
133/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en syö einesruokia, koska haluan syödä pääsääntöisesti terveellisesti ja ilman isoa litaniaa e-koodeja yms. En myöskään halua käyttää rahaa ruokaan kovin paljoa.

Minulla ei mene ruoanlaittoon aikaa kuin noin pari tuntia viikossa. Teen siis kerran viikossa ruoan, ja se on riittänyt yleensä 5-6:lle päivälle. Foodpreppaan kaikki lasirasioihin. Tämä toimii.

Nyt olen kanssa alkanut ottaa noita rasioita töihinkin mukaan, siellä on tullut ennen syötyä kaikenmaailman patukoita, karkkeja ym. joita on aina pöydällä tarjolla, eikä mitään oikeata ruokaa. Keho kiittää.

Vierailija
134/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kostautuu jossain vaiheessa. Prosessoidut ruoat, herkut, vanukkaat jne. ovat myrkkyä suolistolle.

Myös kotiruoka on aivan samalla tavalla prosessoitua useimmiten. Syötkö muka kurkkua paloittelematta sitä? Kun paloittelet, sinä prosessoit sitä kurkkua silloin. 

Valmisruoissa on todella laaja valikoima kaiken kotiruokaa vastaavan ruoan ja ultraprosessoidun moskan välillä. Ei se, että prosessoi ravintoaineita kotona, takaa vielä terveellisyyttä. Ruokavalio pitää osata koostaa oikein, söipä sitten valmisruokia tai pelkästään kotona luomutuotteista tehtyä ruokaa. Molemmilla tavoilla voi onnistua mutta myös epäonnistua. 

Vierailija
135/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kostautuu jossain vaiheessa. Prosessoidut ruoat, herkut, vanukkaat jne. ovat myrkkyä suolistolle.

Kuka puhui mitään herkuista, vanukkaista ym? Samalla lailla se ruoka on prosessoitu esim. koulujen ja työpaikkojen ruokaloissa.

ap

Kaikki eivät edes pidä vanukkaiden suutuntumasta. Ainakin minua jo puistattaa ajatus siitä, että joutuisin tunkemaan niljakasta vanukasta suuhuni. Aivan sama, onko se tehty kotona vaiko tehtaassa. 

Vierailija
136/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmisruuat on poikkeuksetta hyvin hyvin suolaisia / kermaisia. Ravintosisältö ei todellakaan ole niissä paras. Usein, ei sui kaan kaikki, ovat täynnä lisäaineita, muunneltuja tärkkelyksiä ja aromivahvinteita.

Tutki huviksesi vaikka Balanssi-linssikeiton tuoteseloste. Vaikutat aika ennakkoluuloiselta yksilöltä. 

Vierailija
137/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmisruuat on poikkeuksetta hyvin hyvin suolaisia / kermaisia. Ravintosisältö ei todellakaan ole niissä paras. Usein, ei sui kaan kaikki, ovat täynnä lisäaineita, muunneltuja tärkkelyksiä ja aromivahvinteita.

Tutki huviksesi vaikka Balanssi-linssikeiton tuoteseloste. Vaikutat aika ennakkoluuloiselta yksilöltä. 

Sisältää KERMAA, tuoreJUUSTOA ja maissitärkkelystä, ei mainita mitä kaikkia mausteita, todetaan vaan mm mustapippuria 

Vierailija
138/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ihan sama mitä muut haluavat syödä. Ja kuka sinne ap:kään kotiin muka tulee katsomaan ja moittimaan sitä, mitä syöt? Senkuin syöt valmisruokaa ja sillä sipuli.

Itsekään en järin paljon tykkää ruoanlaitosta, minkä takia teen sitä ruokaa isomman satsin kerralla, josta voin sitten muutaman päivän ajan vain lämmittää annoksen. Eräänlaista valmisruokaa sekin on. Kaupan valmisruokaa en osta kuin jotain pizzaa joskus, koska en tykkää kaupan valmisruoista ja ne maksaisivatkin ihan liikaa minun rahakukkarolleni.

Vierailija
139/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo valmisateriat ovat tärkeitä esim. monille vanhuksille, jotka eivät enää pysty itse laittamaan ruokaa. Huomattavasti edullisempaa kuin ateriapalvelu ja vähintään yhtä maistuvaa.  

Vierailija
140/299 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosi niitä lisäaine sapuskoita. Joitakin poikkeuksia, maksalaatikko, kaalilaatikko, poronkäristys, pinaattikeitto ja tomaattikeitto, jos on kiireitä itsellä. Lähinnä reissusta tullessa myöhään 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi