Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada työkyvyttömyyseläke?

Vierailija
22.02.2026 |

Minulla on vaikea elämäntilanne, jota olen parantamassa. Ollut paljon ongelmia ja elämä on ajautunut huonoon jamaan, teen paljon töitä, että pääsen parempaan, mutta huomaan ettei minusta vielä ole työelämään, pitää ensin saada vointi ja terveys sekä elämän peruspilarit kuntoon. Ajattelin, jos hakisin työkyvyttömyyseläkettä, jotta taloudellinen tilanteeni paranisi, kunnes pääsen työelämään. Tarvitsisin kuitenkin tietoa, miten se prosessi etenee ja onko se henkisesti raskas? Joudunko johonkin psykiatriselle sairaanhoitajalle juttelemaan tai esittämään, että syön mielialalääkitystä? En tarvitse tällaista apua, mutta vaatiiko työkyvyttömyyseläke sen? 

Kommentit (130)

Vierailija
101/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^

Olen syönyt rauhoittavia 16-vuotiaasta asti pystyäkseni olemaan ihmisten ilmoilla ja täytän pian 48. Haluaisin elää rauhallisempaa elämää, ilman ko. lääkkeitä

Narkkari.

Ihan yksityislääkärin määräämiä ovat olleet. Ihan tavallinen, pitkässä avioliitossa elävä perheenäiti olen. Lisäksi absolutisti. Harrastan kuntosalia ja juoksulenkkejä.

Ja silti olet päihdehakuinen narkkari, joka ei kestä elämää selvinpäin. 

Vierailija
102/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esitä autistia. masennusta tai ADHD potilasta, niin eläke on taattu.

Persupelle kuvittelee että erikoislääkäreitä pystyy huijaamaan. 

Kyllä voi, itse olen saanut mm skitsofrenia, epävakaa ja masennus diagnoosit, vaikka olen täysin terve, mutta olen hyvä näyttelemään.

Miten näyttelit vuosia skitsofreenikkoa? Vai oletko siarudentunnoton?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No haloo, ei sinne noin vaan mennä. Jos on terveysongelmia, mennään lääkärille ja saadaan (jos saadaan) sairauslomaa. Kun 300 päivää sairauslomaa on käytetty, voidaan hakea kuntoutustukea lääkärin b-lausunnolla, sitä sitten saa tai ei saa. Ja vasta myöhemmin voidaan hakea työkyvyttömyyseläkettä. Joten melkoinen prosessi se on. Unohda koko juttu. Paitsi tietenkin jos et ole työkykyinen, menet tietysti lääkärille - siitä se alkaa.

Tähän juuri kaipasin vastausta, miten raskas se prosessi on ja mitä se käytännössä pitää sisällään. Työkykyinen en vielä ole, sen sanoinkin jo aloituksessa. Mutta tavoitteeni ei olla työkyvytön koko loppuelämääni. 

Ap

Ei se kenenkään tavoite olekaan. 

Trollihan sinä olet, erittäin paska persutrolli.

No et ole itsekään mikään älyn jättiläinen, huutelet persua, mikä on nyt kai muotia. Naurettavaa.

Vierailija
104/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntoutustuki on muuten saman suuruinen kuin työkyvyttömyyseläke.

T. Kirjoittaja 19

Kiitos kattavasta vastauksesta! Osaatko sanoa, onkohan tuo sairaspäiväraha taloudellisesti parempi kuin työmarkkinatuki. Mietin, onko järkeä hakea aina sairaslomaa vaikka olen sairas, jos rahaa jää saman verran käteen ja sen jälkeen ei kuitenkaan ole tietoa eläkkeestä, eli paremmasta tuesta.

Ap

Perus sairauspäiväraha on vähän isompi kuin perus työttömyystuki, eikä sairaana tarvitse raportoida koko ajan TE-toimistolle ja Kelalle.

Tarvitsee raportoida (työkkärissä pitää käydä kuulusteltavana ja päivittämässä suunnitelmaa myös saikulla ja Kelaa varten toimittaa omia hakemuksia ja lääkärinlausuntoja ym), mutta ei tarvitse hakea työtä tai osallistua työllistymistäedistäviin palveluihin. Työnhaku pakko pitää voimassa, koska sairauspäivärahahakemuksia hylätään paljon ja siinä tapauksessa tulee hakea työmarkkinatukea (jota ei saa, jos työnhaku ei ole voimassa).

Vierailija
105/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^

Olen syönyt rauhoittavia 16-vuotiaasta asti pystyäkseni olemaan ihmisten ilmoilla ja täytän pian 48. Haluaisin elää rauhallisempaa elämää, ilman ko. lääkkeitä

Kuulostaa raskaalta. Ikäsi puolesta mahdollisuutesi ovat hieman paremmat kuin nuoremmilla. Varovainen veikkaus on, että sinun toimintakykyäsi pidetään liian kapea-alaisesti rajoittuneena. 

Vierailija
106/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti et saa. Eikö hävetä heittäytyä muiden elätettäväksi? 

Vierailija
107/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea elämäntilanne ei ole sairaus saati eläkeasia. Vaikeita elämäntilanteita on kaikilla. Mene töihin, siinä sinun kaltaisesi ahdistujat ja masentujat kuntoudutte. Ajatus tulee nostaa pois omasta navasta ja omista fiiliksistä. Ihan sama. 

Et ole uniikki lunihiutale ja tilanteessasi on moni muukin. Jokainen aikuinen kokoaikatyötä tekevä on välillä myös uupunut, masentunut, ahdistunut ja kipeä.

Ole ammattilainen, vaadi itseltäsi vähän enemmän. Tee työsi äläkä valita turhasta. On häpeällistä että suunnittelet miten saisit lintsaamisesi rahoitettua meidän toisten pussista itsellesi parhaiten. Jos joskus olet aidosti eläkekunnossa, lääkäri ehdottaa sitä sinulle. 

Vierailija
108/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^

Narkkari.

Ihan yksityislääkärin määräämiä ovat olleet. Ihan tavallinen, pitkässä avioliitossa elävä perheenäiti olen. Lisäksi absolutisti. Harrastan kuntosalia ja juoksulenkkejä.

Rauhoittavat eivät päihdytä. Miksi elämää pitäisi edes kestää selvinpäin? 

Vierailija
109/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^

Kuulostaa raskaalta. Ikäsi puolesta mahdollisuutesi ovat hieman paremmat kuin nuoremmilla. Varovainen veikkaus on, että sinun toimintakykyäsi pidetään liian kapea-alaisesti rajoittuneena. 

Toi on vanha itkuinen huo ra. Naama roikkuu ja mies pettää timmin parikymppisen kanssa, kun ei jaksa ruttunaamaa katsella. Ei ihme että popsii pillereitä kuin karkkeja. Yksityislääkäreiltä ja katukaupasta osa. Vai vielä yhteiskunnan elätiksi pitäisi päästä. Oksettava vanha akka.

Vierailija
110/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^

Narkkari.

En käytä mitään päihdettä. Kuten jo mainitsin, epävakaaseen persoonallisuushäiriöön ei ole lääkettä. Rauhoittava auttaa vähän.

Vierailija
111/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^

Toi on vanha itkuinen huo ra. Naama roikkuu ja mies pettää timmin parikymppisen kanssa, kun ei jaksa ruttunaamaa katsella. Ei ihme että popsii pillereitä kuin karkkeja. Yksityislääkäreiltä ja katukaupasta osa. Vai vielä yhteiskunnan elätiksi pitäisi päästä. Oksettava vanha akka.

En valitettavasti ole mitään noista :) Onko sinulla raskas ja vaikea elämäntilanne, kun olet noin kovin katkera?

Tulin muuten salilta tunti sitten.

Vierailija
112/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntoutustuki.

Joku oikea syy tällekin pitää olla, ei näille pääse aloittajan kaltaiset, "mun pitäis päästä vähäksi aikaa työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta miten".

Vierailija
113/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^

En valitettavasti ole mitään noista :) Onko sinulla raskas ja

Ja 16-vuotiaanako olisin ollut ruttunaama, vai mikä logiikka?

Vierailija
114/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee töihin

T: kelan lääkäri

Tapa ittes. Tulet pääsemään vähemmällä.

T. Työkyvytön työtön

Kyllä se niin on, että työttömät vois tappaa itsensä, niin ei kuluttaisi yhteisiä resursseja.

Suomessa on niin korkea verotus, että kyllä tarvittaessa pitää saada vastinetta sille. Vai miksi me niitä veroja (ja vakuutusmaksuja) oikein maksetaan?

Vierailija
115/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^

Kun tosiaan epävakaaseen ei ole olemassa toimivaa lääkitystä.

Siihen on nykyään olemassa toimiva hoito: dialektinen käyttäytymisterapia (DKT). Ei auta kaikkia, mutta suurinta osaa kyllä. 

Vierailija
116/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemalka vakuutusyhtiön lääkärin mielestä 100% työkyvytön.

Ei tarvitse olla 100%.

Jos ei ole saa vain osatyökyvyttömyyseläkkeen. Kuvitteletko että sillä elää?

Eli haluaisit siis elää tekemättä töitä?

Vierailija
117/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60 % riittää.

Vierailija
118/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee töihin

T: kelan lääkäri

Tapa ittes. Tulet pääsemään vähemmällä.

T. Työkyvytön työtön

Kyllä se niin on, että työttömät vois tappaa itsensä, niin ei kuluttaisi yhteisiä resursseja.

Suomessa on niin korkea verotus, että kyllä tarvittaessa pitää saada vastinetta sille. Vai miksi me niitä veroja (ja vakuutusmaksuja) oikein maksetaan?

Ootko oikeasti noin tyhmä vai trollaatko?

Vierailija
119/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla 100%.

Lorvikatarrihan näitä vaivaa. Onneksi työttömiltä leikataan koko ajan ja ajetaan ahtaalle. Näistä "työkyvyttömistä" voidaan alkaa leikata seuraavaksi. Toivottavasti jatkossa tiukennetaan ehtoja ja ehdottomasti joku työvelvoite. Jos ei kelpaa, niin voi vaikka ampua itsensä.

Vierailija
120/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla 100%.

Lorvikatarrihan näitä vaivaa. Onneksi työttömiltä leikataan koko ajan ja ajetaan ahtaalle. Näistä "työkyvyttömistä" voidaan alkaa leikata seuraavaksi. Toivottavasti jatkossa tiukennetaan ehtoja ja ehdottomasti joku työvelvoite. Jos ei kelpaa, niin voi vaikka ampua itsensä.

Ei ehtoja tarvitse tiukentaa. Ne on jo tiukat. Monet tässä keskustelussa olevat työkyvyttömät nimenomaan eivät ole työkyvyttömyyseläkkeellä vaan haluaisivat sinne. Kuntoutustukeakin saa tosi harva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän